HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på högtalarkabel önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/05/23 :  10:58:45  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Ett alternativ är Analysis Plus, rätt svårslagna i pris/ljudkvalitet. Finns från rätt billiga till mycket dyra...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:18:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej tompa, jag skull efter att ha läst din fråga istället rekommdera att du titta på någon annan högtalare. Kablar gör en mycket liten skillnad i mina öron,så vida inte systemet är högupplöst.

Det synes för mig vara mer aktuellt att testa andra högtalare framför att fundera på annat kablage.Jag vet dock inte riktigt hur dina högtalare låter. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:52:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ditt system är helt klart tillräckligt upplöst för att kablar ska göra stor skillnad. Och högtalarna håller god klass, kanske uppgradera till Mi1 Avantgarde, om du nu ska ha stativare.

Annars, kolla in Audioquest som passar väl till Audiovector med sitt varma, mjuka ljud (de flesta modellerna) eller prova silver resolution, som är prisvärda.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:11:05  Show Profile Send tompa a Private Message
Tack än en gång för alla tips! Jag har blivit klokare vad gäller kablar, tror jag. Ska försöka testa Audioquest till att börja med och ev vad som står till buds av kablar i min hifi-fattiga del av landet (Blekinge).

tompa
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:55:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men som jag skrev så anser jag fortfarande att du får en klart större skillnad genom att kolla på någon annan högtalare.

Det förekommer inom hifiindustrin ,som jag ser det, en övertro på olika kablar.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/24 :  11:20:01  Show Profile Send David A a Private Message
Håller med Whiskyman.
Skillnader mellan kablar utgör en minimal skillnad jämfört med ALLA andra uppgraderingar i systemet. Att överväga mellan att uppgradera högtalare eller kablar är rena dumheterna, såvida man inte redan har högtalare som man är 100% nöjd med. Skillnaderna är säkerligen 1000ggr större mellan olika högtalare.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:20:16  Show Profile Send CC a Private Message
Skit in, skit ut.....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:22:35  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kan förstå att det lockar att uppgradera högtalarkablarna före högtalarna, dels pga de stooora skillnader som utlovas från höger och väster men även eftersom det är ganska bökigt att byta högtalare. Är man bara nästan nöjd så är det svårt och omständigt att hitta ett par högtalare som är bättre på just det man är ute efter.

Men det är helt klart lite lustigt att läsa sådana här trådar med förslag på olika kablar. Folk tycker helt olika och man som läsare har ingen aning om vad som är bra eller bara dyrt. Dessutom är ju de små ljudskillnader som finns mellan inkopplandet av olika kablar rätt systemberoende. Dvs en kabel som passar perfekt i en anläggning behöver inte göra det i en annan och tvärtom, det kanske kan förklara en del av de vitt skilda åsikter som föreligger.

Fundera tex på vad det betyder att supra ply både får bergsäkra kommentarer om att de är för ljusa/vassa och för dova/avrullad diskant. Jag har läst båda dessa lyssningsintryck projicerat på just den kabeln.

Som jag ser det finns det flera möjliga förklaringar, dels systemberoendet, men det kan inte riktigt förklara storleken och omfattningen på de skillander som upplevs. Då finns det bra psykologiska förklaringar utifrån hur vårat minne fungerar. Vi förstärker utvalda delar ur minnet/våra sinnen för att få en tydligare bild. Det kan vara en förklaring till de stoora skillnader som upplevs men också hjärnans förmåga att fylla i information som verkar fattas. Är man orolig att se ett spöke när det är mörkt ute (dålig sikt) så är risken ganska stor att man förstärker synintryck med extra information. Denna extra information kan dels tolkas som brus om man är medveten om att det är så hjärnan fungerar (man vet att det går att inbilla sig) eller så kan den tolkas som att det faktiskt står ett spöke där borta vid tvättlinan.

Det finns två olika vägar att gå här, antingen så provar man sig fram och hoppas på att slumpen ska styra en rätt, med den metoden är risken större att man inte blir nöjd med kablarna när man tex byter högtalare sen. Eller så väljer man en kabel som man tror är bäst lämpad för just den kabellängd man har och utgår ifrån att det är "rätt". Dvs man skyller inte på kabeln om man inte är nöjd med ljudet utan försöker hitta vart felet egentligen ligger någonstans.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:55:37  Show Profile Send marens a Private Message
Så till mitt tips på kabel. Ska försöka motivera varför också.
http://www.jenving.se/pro.htm
Dessa kablar har flera fördelar. Förutom att de är runda och snygga, så har de tännpläterade ledare. Detta gör att de inte ärgar med tiden. Dessutom minskar risken för elektroner att röra sig mellan ledarna samtidigt som de är lika smidiga som vanliga multiledare (till skillnad från EKK som är så styva att de riskerar att glappa i halvdåliga kontaker. Detta har jag varit med om och det låter inte bra). Sedan kan de korskopplas för att få lägre induktans om man har lite längre längder. De har inte lika hög kapacitans som dina ply-kablar ifall det inte passar din övriga utrustning riktigt.

Till längder under ca 3m:
Supra rondo 2x2.5mm^2
>3m, <10m: 4x2.5mm^2 korskopplat
>10m: 4x4mm^2 korskopplat

Kort sagt kablar att leva länge med, utan att behöva oroa sig.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:45:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Supra Rondo låter OK men saknar de små detaljerna i ljudet. Jag bytte upp mig till Monster XPMS för knappa 40:-/meter och fick ett mycket detaljrikare och luftigare ljud. Basen vaknade också till liv, den blev mycket snabbare!!!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2005/05/24 :  17:14:07  Show Profile Send tompa a Private Message
Intressanta synpunkter!

Vad jag har tänkt är att få optimalt eller i alla fall bättre ljud ur de befintliga högtalarna. Jag är nöjd med mina AV M1 Sign men inser självklart att det finns betydligt bättre på marknaden. Min "hypotes" är, att det borde gå att få ut det bästa som "skosnörena" presterade (diskant och mellanregister) och det bästa som Supra Ply 3.4 gav (bas) i en och samma kabel. Och då har jag inte funderat på monsterkablar som kostar skjortan utan kanske högst 200 kr/m. Jag jagar inte världens bästa ljud, utan ett ljud jag kan leva med (åtminstone en tid framåt tills jag ev kommer i uppgraderingstankar och konsumtionsiver och ...).

Finns det någon bra "kabelskola", där jag kan lära mig tumregler för längd kontra dimension etc etc?

tompa
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:14:32  Show Profile Send CC a Private Message
Finns nog lika många "kabelskolor" som tillverkare! Alla har de sin teori...

Men en billig kabel som kan vara rätt för dig är Silspeak som jag skrev om tidigare, ligger på 100 lappen metern i sitt enklaste utförande. Å det finns naturligtvis bättre. om du vill betala för det?

Men varför inte testa? Köp några meter Silspeak, låna hem lite kul kablage från Wolfgang (FadelArt) här på forumet, köp lite kopplingstråd från ett byggvaruhus å så jämför du! Du förlorar inte mer än lite transportkostnad o en dag utav ditt liv för att själv få chansen å höra om det är så stora skillnader som många utav oss upplever... Kanske det "räcker" med en Silspeak för dig? Kanske inte?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:58:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Supra Rondo låter OK men saknar de små detaljerna i ljudet.
Vilka små detaljer? Nä, skojja bara. jag upplever inte att den kabeln saknar några detaljer jämfört med andra kablar. Jag ser inte varför den skulle göra det heller rent tekniskt. Den släpper ju igenom signalen/strömmen på ett optimalt sett till högtalarna... att själva kabeln skulle kunna påverka basen på något sätt är högst osannolikt. Det är inte direkt svårt att återge ett perfekt stegsvar ända ner till DC med en högtalarkabel. Det som skulle kunna påverka är en dramatiskt högre resistans i kabeln, det ändrar avstämningen/q i högtalarna.

Jag hade förresten silspeak 415 innan och har inte märkt någon som helst skillnad. Det kanske inte är så konstigt eftersom kablarna har väldigt lika uppbyggnad.

Edited by - marens on 2005/05/24 20:06:22
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:18:47  Show Profile Send David A a Private Message
och jag bytte från Transparent musicwawe plus till EKK....
cirka 3150kr skillnad per meter. Ångrar inte en dag att jag gjorde det. Inget, absolut inget blev sämre. Och då sitter jag ändå på en tämligen högupplöst stereo som kostat allt mellan 250-500k dom senaste åren.

Så jag tycker defintivt att kabelhysterin förtjänar att tonas ner ordentligt. Lyckas man hitta en kabel med så dåliga elektriska egenskaper att den hörs klart och tydligt, ja då har man just köpt sig världens sämsta eq, för ett pris som i många fall inte är annat än rena stölden!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:35:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite OT kanske men är det någon som vet varför LTS rekommenderar EK (En-Kardelig) och inte RK (Rik-Kardelig). Den senare finns även som förtennad och borde vara mycket trevligare att använda. Enkardelig kabel glappar lätt och det är mycket svårare att skruva fast den t.ex. Rent elektriskt torde skillnaden vara minimal.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:58:13  Show Profile Send David A a Private Message
ja det är pissigt med enkarderliga kablar när det gäller anslutningen. Har dragit sönder ett par plastanslutningar på några billigare förstärkare. Bananer som går att skruva åt ordentligt är det enda som fungerat bra för mig.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:06:18  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Rent elektriskt torde skillnaden vara minimal.
Skillnaden är minimal men den finns där iaf. Om den kommer upp i hörbara nivåer är nog tveksamt men den skulle kunna göra det teoretiskt iaf. Det handlar nog mycket om mekanisk stabilitet, om elektroner börjar att hoppa mellan ledarna och dessutom ledarna vibrerar mot varandra av någon anledning, tex elektromagnetiska krafter så kan det uppstå distorsion.

"LTS" resonerar ofta så att om det är skillnad varför välja det sämre. Att varje onödig kompromiss potentiellt kan göra ljudet sämre.

Själv har jag lite andra prioriteringar förutom bästa möjliga ljud och då får klart hörbara förbättringar komma i första hand.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:17:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Skillnaden är minimal men den finns där iaf. Om den kommer upp i hörbara nivåer är nog tveksamt men den skulle kunna göra det teoretiskt iaf. Det handlar nog mycket om mekanisk stabilitet, om elektroner börjar att hoppa mellan ledarna och dessutom ledarna vibrerar mot varandra av någon anledning, tex elektromagnetiska krafter så kan det uppstå distorsion.



Är det någon som knackat på en högtalarkabel någon gång och fått något hörbart ljud ut högtalarna?! Det där med mekanisk påverkan i högtalarkablar har jag svårt att tro på...

Det finns ju andra skillnader som skulle kunna påverka mer som skinning t.ex. Det normala är väl att det är en samverkan mellan fysikliska parametrar (elektriska) i kablarna och högtalarfiltren som ger hörbara skillnader.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:21:33  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det finns ju andra skillnader som skulle kunna påverka mer som skinning t.ex.
Vad är det? skineffekt? Den påverkar inte audiofrekvenser märkbart. Det är mest i vid RF frekvenser och högre som skineffekt är värt att ta hänsyn till.

Det är inte när du knackar på kablarna som de elaka störningarna uppstår utan snarare signalerna i kabeln(som modulerar sig själv), ifall den får ledarna kabeln att vibrera. Det är nog sällsynt att det är hörbart iofs.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:22:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Varför tillverkas kablar av olika kvalitet och till vitt olika priser, om det nu låter lika bra med EKK som med vilken dyrare kabel som helst? Försöker alla tillverkare bara lura konsumenterna?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:25:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Sant de matte76 säger. Hade det itne varit skillnad hade alla köpt EKK för 3kr m för att den hade varit överlägsen pris prestanda mässigt.

Iofs för 3kr/m så får man nog inget bättre :)

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:30:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite skillnad blir det väl när man byter och om man tycker det är värt pengarna så får man väl köpa vad man vill men nog reagerar åtminstone jag på priserna emellanåt.

Det är rätt sällan DIY-folket ägnar sig åt kabelbytande i stor skala och det kan kanske bero på att det finns många enklare sätt att få motsvarande skillnader?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:36:57  Show Profile Send Snoop a Private Message
klart, köper du t.ex ht kablar för 2500 så kan du ju egentligen lika gärna köpa EKK elerl annan snål kabel och fixa lite dämpning och rums akustik istället. det får du nog mer välljud per krona.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:41:22  Show Profile Send labrat a Private Message
För att det har uppstått en situation där det generellt sett är ansett att det är STOR skillnad mellan kablar (självklart är det stor skillnad, men det verkar inte vara någon prisrelation alls). Alla kablar innehåller ju exakt samma sak, koppar/silver/guld i olika tjocklekar, förutom de kablar som använder bybees eller andra prylar. Ond cirkel helt enkelt. Märkeshysteri är ju dessutom ett välkänt fenomen som existerar inom alla branscher.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:44:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så jag inbillar mig då när jag upplevde ett rejält lyft från AQ Diamondback till Nordost Red Dawn?
Det lustiga är att i så fall inbillar sig även min tekniskt helt ointresserade sambo.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000