HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Spela in" kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/05/13 :  16:48:52  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Jag tror inte att de flesta reagerade så. Kan du visa en länk?


Det är inte MIN uppgift att lära upp dig när dina kunskaper brister! Du får själv söka den information som du är intresserad av.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  16:55:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det är inte MIN uppgift att lära upp dig när dina kunskaper brister! Du får själv söka den information som du är intresserad av.


Ojdå, ursäkta att jag frågade om du kanske har en länk. Annars kan du ju ha hur fel som helst.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:04:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nämnde tidigare på tråden att placebo sträcker sig åt båda håll. Placebo existerar och har en funktion. Sen om den kan appliceras eller inte, i större eller mindre grad, i det fall vi diskuterar - är inte jag man att svara på.

Van den Hul (och många andra drakar) - har en fullt duglig teori som inte alls kan avfärdas rakt av som om att de skulle vilja sälja mer kablar. Fenomenet om riktning är bevisat. Kristallerna "riktar" sig åt samma håll efter enkelriktad bombardemang av elektroner.

Kristallerna i kablaget (koppar) har ett samspel i det att de skall överföra elektroner (signalen) från den ena till den andra. Detta kan underlättas eller motverkas av en mängd processer eller företeelser. Allt efter signalens elektroner letar sin väg genom materialet kommer det att uppstå en "enklare" väg där kristallerna har "riktats" åt rätt håll, eller där kristallena ligger närmare varandra än på andra ställen. DÄR kommer signalen fram lättast - DÄR transporteras signalen. Allt efter kristallerna "vänder" sig, kommer fler "enklare" vägar att byggas upp ( nu på atom-/elektron-nivå ) och signalen får ett lättare jobb. Kan passera mindre stört och kan således bli bättre.

Så lyder en fullt förstålig teori och bevisat fenomen.

Sen till kruxet: KAN det höras/mätas?

M
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:08:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
rannagarden: Intressant!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:14:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Finns mycket roligt i materialforskning.

Sen om det är hörbart eller ej, är ju en annan fråga ( den vi har uppe här på tråden tex. ) Men att rakt av köra "placebo-stuket" utan vidare förklaring är lite fel väg, anser jag.

M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:18:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Och här gör jag entre...
Jag skulle hemskt gärna vilja se en länk till en "riktig" referens om detta fenomen.
Att kristallstrukturen kan ändras pga att man skickar en ström genom ledaren stämmer, dock måste strömmarna vara MYCKET höga och att det skulle hända i ex. signalkablar är uteslutet.
Mellan tummen och pekfingret kan man väl säga att man behöver strömmar som är så höga att kabeln blir rejält varm innan kristallstrukten kan ändras. Det finns andra fenomen såsom elektromigration (som är ett problem i halvledarindustrin) som kan påverka strukturen men även här måste fälten vara mycket högre än i en vanlig kabel.

Jag misstänker att van der Hul har tänkt ut en teori de tycker "låter vettig" utan att kolla med någon som faktiskt förstår elektrisk transport genom korngränser, det är visserligen bitvis ganska komplicerad fysik men i enkla material såsom koppar förstår vi det ganska väl.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:19:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
rannagarden: Håller med. Utesluter inte att det kan vara placebo men inte heller att det kan finnas fysikaliska förklaringar till varför så många upplever förbättringar efter att ha spelat med en kabel en tid.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/13 17:20:03
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:20:30  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Fenomenet om riktning är bevisat. Kristallerna "riktar" sig åt samma håll efter enkelriktad bombardemang av elektroner.


Det är växelspänning som överförs. Elektronerna rör sig bara fram och tillbaka, inte åt ett specifikt håll.

quote:
Men att rakt av köra "placebo-stuket" utan vidare förklaring är lite fel väg, anser jag.


Självklart kan man inte veta att skillnaden skulle bero på placebo, men eftersom risken finns så skulle det ju vara trevligt om skillnaden kunde verifieras i ett korrekt utfört blindtest.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:21:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag misstänker att van der Hul har tänkt ut en teori de tycker "låter vettig" utan att kolla med någon som faktiskt förstår elektrisk transport genom korngränser, det är visserligen bitvis ganska komplicerad fysik men i enkla material såsom koppar förstår vi det ganska väl


Kanske, men det vore mindre lyckat för dem om någon smart kille kom på att deras teori är båg. Maila och fråga!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:22:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Självklart kan man inte veta att skillnaden skulle bero på placebo, men eftersom risken finns så skulle det ju vara trevligt om skillnaden kunde verifieras i ett korrekt utfört blindtest.


Håller med!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:27:05  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Håller med!


Wow! Då får jag säga att jag håller med om ditt:

quote:
Utesluter inte att det kan vara placebo men inte heller att det kan finnas fysikaliska förklaringar till varför så många upplever förbättringar efter att ha spelat med en kabel en tid.


Jag tycker dock att det känns lite ointressant att spekulera i eventuella fysikaliska förklaringar innan vi vet om vi ens hör någon skillnad.

Trevlig helg!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:40:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Wow!




Tänkte med denna tråd mest se om någon kunde ha en tänkbar teknisk förklaring till det många upplever.

Trevlig helg själv!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/13 17:40:56
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/13 :  18:03:03  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Vi kan titta på följande klipp ur VDH:s skrift:
quote:
Burning-in is the effect that, despite any affected crystal borders, the sound quality improves again thanks to electron movement through conducting zones like so-called electron tunnels. But... when you move a cable again, those tunnels are “broken” and you then have to start again by playing your music.

Om det nu är sant att kabeln försämras av att man flyttar den och att den behöver "brännas in" så kan man ju undra lite.

De fria elektronerna står inte still i metallen, de rör sig hela tiden i slumpmässiga riktningar. Man kan ju då ställa sig frågan om det inte räcker att låta kabeln vara en liten stund, någon signal behövs ju inte för att elektronerna ska röra sig.

Likaså är det växelström vi för över, dvs elektronerna byter riktning hela tiden. De står i princip bara och darrar.

Som en förenklad jämförelse: släng en sten i en spegelblank sjö. Vågor sprider sig från plaskstället men vattenmolekylerna guppar bara upp och ner när vågen passerar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/13 :  18:05:58  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ursäkta, men det låter som en otroligt dålig kabel. Du säger att den ändrar sina egenskaper när man böjer lite på den?!





eller en vansinnigt välupplöst anläggning med förmågan att tydligt visa små skillnader tydligt..

Så det kan ju beroende på synsätt bli hur som helst.

Medans ett besök med en god fika o trevligt sällskap så vet man mera sedan...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  19:32:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
har inte detta diskuterats tillräckligt ?????? Finns åtskilliga trådar om detta, meningarna lika många. OM NI inte hör skillnad SÅ SKIT I DET HELT ENKELT, kör med EEK och var lyckliga i resten av ert liv.
Vi som hör skillnad kan ju fortätta att lyssna på olika kablar och "förfasas över att vår kabel inte låter som xxxx".
Göbbar låt oss ha kvar något att njuta av !!!????

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/05/13 19:33:28
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/13 :  19:49:04  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Äh, blindtest och dibbelblindtest inom medicin har man hållit på med länge.
Som tidigare avhandlats i tråden är det samma "hjärnspöken" som kan sätta in i både hifi som medicinfallet.
Min nuvarande föreläsare i sann/stat har jobbat åt läkemedelsföretag och berättat en del anekdoter. Var ju kul att få höra om blindtest och placebo i andra sammanhang än HiFi för en gångs skull


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:09:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Oberoende forskning är det långt emellan och jag misstänker att om jag refererade till diverse kabeltillverkare så skulle sågarna svingas!?

Sedan vet jag med mig att rymdindustrin och formula1-industrin har gjort framskridande forskning i material/signal som inte har en direkt anknytning till ljud- eller hifi-industrin, men som ändå borde ha en inverkan på det vi är ute efter på denna tråden. Letar oberoende forskning på nätet...

( Från annan tråd )Igen: Ett simpelt magnetfältstest/mikroavbrott mellan kristaller-test. = Ta loss dina signalkablar som suttit i i stilla ro under ett tag. Skaka dem! Sätt tillbaka. Vad hände med ljudet?

Wolfgang - Du har rätt, och man gick i trådfällan igen...

M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:36:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kör efter "mycket" om och "men" själv med FADEL ART Cohenens One Duo .... Klassad av HIFI/HIPYDILITY som "state of art" men det är ju för att jag säljer dessa!!! Annars skulle inte jag heller ha råd.
Faktum är att dessa kablar är något av det bästa som finns . OM NÅGON är intesserad av att testa så finns det för "hemlåning" 2-3 veckor fär "evaluering", detta enbart för att jag tycker att man inte skall köpa "grisen i säcken". Fraktkostander fram och tillbaka ..... kostar det!!! OBS inga krav i samband med detta ....

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/05/13 20:37:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:37:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
rannagarden: Visst går forskningen framåt men vad gäller elektrontransport i enkla material såsom koppar har det mesta redan gjorts, med hjälp av datoberäkningar (som använder DFT-teori) kan vi beräkna i stort sett alla egenskaper hos metaller och även enklare legeringar. Korngränser är fortfarande intressanta (vilket är anledningen till att jag tillbringat de senaste 5 åren med att forska om just elektrisk transport genom korngränser i perovskit-material) och i vissa ämnen har vi fortfarande inte förstått alla detaljer; men med dagens analysmetoder (TEM,STM m.m.) kan vi studera materialens struktur på atomnivå vilket är anledningen till att vi VET att det inte fungerar på det sätt som ex. van der Hul beskriver.

Dessutom är det tveksamt om det går att ge en bra populärvetenskaplig beskrivning av elektrisk transport, visserligen kan man komma en bit genom att tänka sig "biljard-bollar" som rör sig i en kristall (kallas Drude-modell) men så fort man går in på detaljer måste man använda kvantmekaniska begrepp (Bloch-vågot m.m.); det är nästan omöjligt att beskriva ex. elektron-fonon interaktion utan ganska avancerad matematik.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/13 :  21:02:20  Show Profile Send mayro a Private Message

Det där med besöka varann o själv med egna ÖRON avgöra försvinner i "bruset" av fakta o fysik o ev placebo och egna örons fakta. osv helt o hållet...

Men klart.. Då måste man ju träffas också och kanske upptäcka saker.. Vilket helt skulle förta nöjet att debatera ju. Och det VILL vi ju inte juu....eller


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/13 21:03:07
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  22:14:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nä riktigt Tobbe, men vissa vill inte / kan inte. Man litar helt enkelt inte till sitt eget omdöme !!! mÅSTE FRÅGA ANDRA !!!!
Blir förvånad över personer som hör över 20kHz .... Ställ er till forskningens förfogande > NI ÄR BIOLOGISKA UNDER !!!
Pricix som diskussionen vi hafft om säkringar .......
Det lustiga är att ca 20 forumsmedlemmar köpt, men törs inte utala sig om uppleverser kring detta fenomen "på Hififorumet"

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:41:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här hettar det till lite ser jag. Men ni reder ut det verkar det, duktiga ponkar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:45:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Blir så iblad Bernt ...... vet du ju själv, VISSA SAKER gär ju bara inte att undvika !!! Eller ????

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:15:13  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Någon sa att hörseln vänjer sig vilket i mina öron lät mycket klokt. I många andra fall stämmer då man t.ex. kan somna lyssnandes på musik vid volymen x medan man däremot kan vakna av musik med volymen x om det varit tyst innan osv. Kan det bästa sättet vara att lyssna på en ny kabel, A, under en kort tid sedan låta den spela i anläggningen då man inte lyssnar, och sedan efter en veckas (eller längre?) spelning återigen lyssna på Kabel A och utmäta ev. skillnader? Finns det någon som gör detta? Inte bara med kablar utan med övrig utrustning? Omständigt dock... Lättast skulle vara att låna en flitigt används kabel och låta den spela mot en likadan, fast ny.

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:42:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vi som hör skillnad kan ju fortätta att lyssna på olika kablar och "förfasas över att vår kabel inte låter som xxxx".
Göbbar låt oss ha kvar något att njuta av !!!????


Ja låt ingen störa er med konstruktivt och i grunden sunt ifrågasättande för då rubbas ju er falska världsbild...

Varför inte kontrollera om man är offer för en indoktrinering av vissa hififörsäljare, hifi-tidningar (i grunden annonsörs-styrda) och andra tendensiösa kabelförespråkare genom att testa kablar blint så att man får perspektiv på hur saker och ting förhåller sig i verkligheten. Annars är man ju totalt utelämnad till sitt egna subjektiva tyckande som definitivt kan leda en fel om man inte ser upp.




Edited by - hifirocker on 2005/05/14 00:43:40
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000