HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken hastighet ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/13 :  19:47:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag införskaffade en HD/DVD recorder av märket Pioneer( DVR 520) för att kunna spela in från TV:n. Nu undrar jag vilken hastighet man ska välja om man sedan spelar över en inspelning från HD till DVD-R eller -RW. Maskinen har ju ett antal olika hastigheter (Fine-SP-LP-EP) och jag vill kunna spela skivan på en vanlig DVD med hög kvalitet.

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:16:53  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Beror ju på hur långt tid du behöver. Fine=1 timme,SP= 2 timmar o.s.v

,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:24:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
hel klart SP .... då blir det "som vanligt" de andra formaten blir "grovkorniga"

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/13 :  22:06:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad jag menar är alltså att jag vill välja en hastighet där jag kan spela av DVD-R/RW skivorna på vilken DVD-spelare som helst. En DVD-spelare har väl bara en hastighet och jag misstänker själv att det är SP som gäller men jag vet inte helt säkert.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:09:58  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Bildhastigheten är väl samma. Skillnaden ligger i hur hårt man komprimerar bilden, på samma sätt som att man kan välja storlek på en JPEG bild. Mindre filstorlek=sämre bildkvalitet.
Samma sak blir det på film, dvs mindre filstorlek=sämre bildkvalitet.
Så jag håller med Hayabusa. Om du t.ex. vill spara en film och väljer högsta kvalitet så kommer den kanske att ta 3-4 DVD-skivor, och det blir ganska osmidigt. I det fallet är det alltså mer praktiskt att offra lite kvalitet för att använda färre skivor.
Det bör stå i manualen ungefär hur många kilobit/sekund respektive format "kostar".
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  02:28:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Silvervarg skriver:
Mindre filstorlek=sämre bildkvalitet.

Jo jo det där vet jag men det jag undrar är vilken hastighet man ska välja för att skivan ska bli kompatibel med andra vanliga DVD-spelare. Det märkliga är ju att Pioneer inte skriver om detta i manualen utan om att det t.ex. finns 35 olika möjligheter att öka speltiden samtidigt som man spelar in. Jag tycker f.ö. att det är fantastiskt det där att man kan börja att spela in ett program och innan det är färdigt så kan man titta på det från början samtidigt som inspelningen fortgår.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/05/14 :  11:46:03  Show Profile Send ryst a Private Message
Nu vet jag inte om det skulle vara något speciellt med dessa brännare. Med min dator bränner jag med 8x utan problem, har fungerat i alla spelare jag testat på iaf.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/14 :  12:09:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Finns det någon fast avläsningshastighet för DVD?
Vanliga DVD-skivor har väl olika mycket komprimering?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:23:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tor bestämt att jag uttryckt mig dåligt. Jag har alltså en video inspelare (ingen dator) där man kan spela in tv-program antingen till en hårddisk(80Gb)eller direkt på en DVD-R/RW skiva. Man spelar alltså in i realtid men om man sedan vill göra en DVD-kopia från hårddisken så kan det ske med 4X hastigheten.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:36:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Om du menar brännhastigheten, som benämns 2x, 4x, 8x osv i en dator, så har det inget med kompabiliteten i uppspelningen i en stationär DVD. Heller inget med bildkvalite att göra. Bara den tid det tar att göra en kopia.
/Jonas
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:54:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det du talar om är väl vilken komprimeringsgrad du väljer?
Dom olika hastigheterna ger väl olika långa speltider för en skiva?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:18:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn-Ola skriver:
Det du talar om är väl vilken komprimeringsgrad du väljer?
Dom olika hastigheterna ger väl olika långa speltider för en skiva?


Jo det är just det fast tänker nu analogt. SP måste ju betyda standard play så jag förmodar att om jag vill kunna spela av en skiva som jag gjort med min Pioneer i min vanliga DVD spelare då bör jag alltså ha Pioneer:en inställd på SP. Jag kan väl ändå inte spela en skiva som är gjord med bildkompressionen EP eller Fine som innebär linjär PCM.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:34:47  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
SP måste ju betyda standard play så jag förmodar att om jag vill kunna spela av en skiva som jag gjort med min Pioneer i min vanliga DVD spelare då bör jag alltså ha Pioneer:en inställd på SP.


Spelar ingen roll, du kan spela upp alla varianter i alla spelare.
SP, LP, EP, Fine har inget med hastigheten att göra. Bara med bildkvalite och lagringskapacitet. Ju sämre kvalite desto mer tid kan du spela in.
Eller har jag inte fårstått dig igen
/Jonas
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:39:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kan tänka mig att graderingen är ungefär så här:
SP= DVD kvalite ca 1,5 timmar
LP= SVCD ca 3 timmar
EP= VCD ca 6 timmar
Allt grovt uppskattat
Fine förtod jag inte hurvida det var bäst eller sämst
/Jonas

Edit: Kvaliten är givetvis beroende på orginalet. Går givetvis inte att bränna av Hockey VM från analoga nätet och få ut DVD-kvalite

Edited by - Jonas Nilsson on 2005/05/14 14:43:55
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:59:50  Show Profile Send gcs a Private Message
"Fine" lär vara vad jag förstår den högsta kvaliteten och speltiden blir c:a 1h på en vanlig 4,7G DVD-R/RW. Jaha! du menar alltså att jag kan spela av en skiva som är inspelad med EP(lägsta)kvalitet på min vanliga DVD(757)-spelare. Det är ju bra om man bränner ner ett program från tv:n som man sedan kan titta på hos någon annan. Det går också att lägga en musik-DVD på hårddisken eftersom de flesta musik-DVD inte är spärrade för kopiering som alla filmer verkar vara.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/14 :  18:02:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som jag uppfattar det handlar det om hur hårt man komprimerar.
Utrycken hänger väl kvar från VHS-bandspelarna, men där kör man ju banden olika snabbt.
Komprimerar man hårt får man plats med mer, dv.s. motsvarar LP.
Du bör nog snarare kolla vilken hastighet som ger längst speltid med bibehållen acceptabel bildkvalitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/05/14 :  18:10:21  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
gcs, tänk så här i termer av analog teknik:
När du väljer komprimeringsgrad (Fine, SP, LP, EP) så väljer du också bandbredd som du använder för bild och ljud.
Hög komprimering skalar bort detaljer och då ryms längre speltid på skivan.

Om du spelar in på en DVD-RW så tänk på två saker om du vill spela upp innehållet på en vanlig DVD-spelare.

1) Använd video-mode och inte vr-mode.
2) Utför Finalize på skivan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/14 :  18:41:46  Show Profile Send gcs a Private Message
När man använder en sådan här maskin så brukar man för det mesta spela in från TV:n och om man vill ha samma kvalitet som utsändningen...alltså från SVT(det är det enda som gäller för mig)då är det väl SP kvalitet som gäller antar jag. Det är ju dumt att använda en överkvalitet som ändå aldrig syns vid uppspelningen. Maskinen som jag har är bara en vecka gammal och jag tycker inte att man får något svar på mina frågor och det är därför jag frågar här.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000