HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svenska Dagbladet om CD-skivans död
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:41:58  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
rolandm: "Nätmusiken är inte tillgänglig för alla!"

Och det var CD-skivan då den kom eller? Eller VHS-bandet?
Kass att kalla utveckling och förbättring för negativa saker. Medier blir allt bättre och billigare. Nyare teknik gör musik, vårt intresse nummer 1, enklare, kraftfullare och mer tillgängligt. Vad är problemet?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:46:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Vad är problemet?


Att de vill sälja massproducerad skit till hutlösa priser med usel ljudkvalitet

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/26 :  01:39:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl det som är frågan Calle H.
Kommer det att bli billigare och bättre?

Billigare ja, men för vem?
Konsumenten eller producenten.
Kvaliteten är väl den stora stötestenen idag och där syns ingen ljusning.
För som det redan påpekats, kvalitet kostar pengar, svett och möda.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/04/26 16:35:03
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:23:26  Show Profile Send rolandm a Private Message
Varken CD:n eller VHS-bandet erfodrade datorkunskaper för att hantera, det var bara att slänga in mediet och trycka på "Play". I det avseendet är nätmusiken inte lika tillgänglig.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:42:56  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Detta har jag skrivit tidigare i annan tråd, men det tål att upprepas.
Tyvärr så är det ju så att det går ju snart inte att köpa en cd i nyutgåva och tro att det skall vara ett vettigt ljud på skivan. Jag lyssnade på John Fogertys senaste härom dagen, bra musik, men ljudet, suck!! komprimerat skräpljud, dynamik saknas.
Det blir ju inte heller bättre av att HiFi tidningar, (läs Hifi och Musik), som ändå har en hyfsad spridning, propagerar för minianläggningar, bilstereo, bärbart och mp3, och minskar det som åtminstone jag kallar för seriös HiFi, till ett minimum.
Det vore ju önskvärt att ett dylikt organ ägnade ett stort utrymme åt att UTBILDA yngre genarationer i vad som kan finnas i ett musikmaterial.
Men så länge den yngre generationen nöjer sig med mp3 kvalité, (för dom vet inte vad dom missar, ingen har nämligen berättat det), så kan ju skivbolagen fortsätta att ge ut skräpet, och samtidigt sitta och gråta över vikande försäljningssiffror.
Köper man mp3 musik?? Knappast!!!
Och vi som bryr oss om ljudkvalité får köpa från audiofilbolagen och det som ges ut på vinyl, det duger nog åt oss men det blir ju ingen återväxt. Jag personligen betalar hellre 250 spänn till ett entusiast/audiofilbolag och får musiken med bra kvalité.
Men jag skulle köpa BETYDLIGT fler skivor, dels om dom brydde sig om kvalitén, och sänkte priset.
Jag handlar ändå en hel del skivor, men i stort sett ingenting av skivbolagens slarvproducerade skräputgåvor.
I alla andra brancher har kvalitén blivit bättre genom åren, och man får mer för pengarna, men inte inom skivindustrin, och det är INTE ett tekniskt problem.
Vill skivbolagen minska kopieringen så måste man visa att man MISSAR något i nedladdningen, nämligen kvalitén, samt sänka priset.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/04/26 08:45:44
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:59:14  Show Profile Send labrat a Private Message
Fast jag tror att 80% av de som är potentiella skivköpare faktiskt inte missar så mycket med tanke på att bra komprimerade mp3-filer också låter väldigt bra och det krävs en rätt dyr anläggning för att upptäcka eventuella fel plus att det för var dag som går blir mer poppulärt/vanligt med lossless-format.

Jag tror inte kvalitén på själva mediet (komprimerad, lossless-komprimerad osv) är det första man bör oroa sig för utan istället kvalitén på inspelningarna/mastringsprocessen. Det tar idag för mig 10 minuter att ladda hem en skiva i cd-format (dvs en direkt kopia av cd-skivan, ingen komprimering på något sätt). Om 10 år kommer alla ha den möjligheten, och det kommer förmodligen gå fortare.

Tror inte det är någon större idé att kämpa emot, utan istället kämpa för att det ska bli så bra som möjligt. CD-skivorna kommer leva kvar länge, men det kommer nog inte dröja så länge (jag skulle nog tippa på runt 10 år kanske) innan de flesta stora bolag till större del har övergett dom.

Redan idag finns det en online-affär (kommer inte ihåg vad den heter) som låter köparna själva bestämma vilken komprimering de vill ha, ink något lossless-format (FLAC tror jag de kör med). Komprimeringen sker "live". Skittrist sätt att köpa skivor på visserligen, men bekvämt är det iaf.



Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/26 08:59:47
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:09:19  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Problemet är bara att om du kopierar CD´n exakt, så får du också exakt de dynamikbegränsningar och den komprimeríng som används redan på producentens nivå, i de flesta av nyutgåvorna. För att höra detta räcker t.o.m. en microstereo för några tusenlappar.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:11:31  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag vet, det var därför jag skrev:
quote:
Jag tror inte kvalitén på själva mediet (komprimerad, lossless-komprimerad osv) är det första man bör oroa sig för utan istället kvalitén på inspelningarna/mastringsprocessen.



Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:27:10  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Labrat! Om du kan kopiera en CD på 10 minuter (600-700MB), så måste du han en VÄLDIGT bred pipa, eller komprimering/bitreducering i något led eller???

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/26 :  09:30:31  Show Profile Send labrat a Private Message
Sitter på Comhem 8mbit vilket ger drygt 1000kb/s maximalt, så ungefär lite drygt 10 minuter tar det beroende på hur lång skivan är (för en exakt kopia från original-cd utan någon som helst komprimering).

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/26 09:31:17
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/26 :  10:16:55  Show Profile Send rolandm a Private Message
Kvaliteten på dagens inspelningar är minst sagt ojämn ja, men eftersom allt fler nöjer sig med MP3 och små anläggningar (därför att de väljer att lägga pengarna på annat) så satsas det mindre pengar, tid och engagemang på bra ljudkvalitet. Många skivor begränsas i dynamiken för att passa flertalet konsumenters sätt att lyssna på musik (bärbart, små micro stereo och bilen). Konsumenten är ju ändå kung och så länge som flertalet konsumenter inte har ett audiofilt intresse utan håller åsikten "man hör ändå ingen skillnad" vid liv, kommer detta att fortgå.

Det är dyrt att göra bra inspelningar. Det finns ett svagt intresse att betala för musik, därför att gratis alltid är billigast. Denna ekvation går inte ihop.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/04/26 :  10:28:24  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag tror nog att det inspelade materialet håller god kvalité, problemet ligger i bearbetningen av materialet, där man dynamikbegränsar materialet för att passa i bilradio, MP3 mm.
Att det skulle vara dyrare att göra ett bättre jobb tror jag inte ett smack på.
Audiofilbolagen kan ju med samma Mastertapar göra ett betydligt bättre jobb, att deras produkter blir lite dyrare beror nog mer på de små upplagorna. Men åtminstone jag betatalar hellre mer för att få lyssningsbar kvalité.
Beställde f.ö. Sprigsteens nya på Vinyl från USA pris $12.99!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/04/26 10:30:09
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:03:49  Show Profile Send rolandm a Private Message
Det är svårt att bedöma originalinspelningars kvalitet då vi vanliga dödliga inte normalt har tillgång till dem och visst är det sant att dynamikbegränsningen sker i masteringprocessen, men bra tekniker kostar pengar! Krävs viss fingertoppkänsla för att få till det rätt istället för att bara köra rakt igenom med en standardinställning som verkar vara de facto standard nu. Med tid (tid kostar pengar) och engagemang (brukar också kosta pengar) kan man få det rätt, det vet vi alla.

Dock så tror jag inte att dynamikbegränsningen är hela sanningen. Allt fler spelar in i hemmastudios med billig teknik, billiga mickar, dåligt akustiskt dämpade miljöer och med hög användning av samplingsskivor istället för riktiga musiker. Jag har svårt att tro att detta leder till ultimat ljudkvalitet. Den dyra studions tid tycks vara förbi (låt oss hålla en tyst minut för Polarstudion).

Jag betalar gärna för bra ljudkvalitet och jag tycker det är synd att SACD/DVD-Audio hitills har floppat (bristande engagemang från både mjukvarindustrin och konsumenterna). Tror annars att detta kunde ha blivit CD:ns räddning och en framtida inkomstkälla. Nu har nätmusiken kört över detta och min inställning är inte helt positiv.

Nätmusiken idag ser jag som en "dead-end", för krångligt för flertalet konsumenter (särskilt de med dålig datorvana). För att det ska lyckas bör det framtas enkla lösningar för att få ut ljudet i sin egen hemmastereo. En stationär hårddiskspelare i format som en vanlig hifi-enhet med stort teckenfönster och tillhörande fjärr kan vara en sådan lösning. USB/Firewire kontakter, guldpläterade utgångar för ljud, givetvis coax dig out och inbyggd D/A. Kanske även SCART ut för extern skärm (TV). Ett menyprogram där man ser skivomslaget och får se ett bildspel (kanske även video), får upp låttexter, information om inspelningen (studio, instrument, musiker) och credits. Kanske även artisten själv som sitter i en soffa med en blomma bredvid och säger "Tack mamma och pappa för ni gjorde allt detta möjligt, peace!" och en fade out när han/hon gjort fredstecknet. Ett albumformat som ett dokument innehållandes ljudspåren (högupplösande SACD/DVD-Audio), bildfiler och övrig information. Ladda hem filen, tanka över till hårddiskspelaren och tryck på "Play". Kanske även hårddiskspelaren ska ha en internetkoppling och kunna hämta hem detta från musiktjänster lanserade via prefixet "music.". Alltså... "http://music.sony.com" "http://music.ematelstar.se" "http://music.stockholmrecords.se"...

Här skulle man också kunna göra ett singelformat, där man får ladda ner ett singelspår med tillhörande låttext, credits, bildinformation, kanske en video. I ett dokument, ett paket. Kanske även remixar och annat. Givetvis högupplösande format.

För den som önskar ha allt i datorn och ej önskar en separat "musikserver" i anläggningen, får använda uppdaterade iTunes och MediaPlayer som hanterar detta nya format.

Givetvis skulle man kunna göra CD/DVD's av detta om man vill. Eller tanka över på minneskort som man slänger in i bilens spelare.

Denna idé skulle kunna funka, för det skulle innebära ett mervärde som kanske folk vill betala för. Att som nu, betala för en lågkvalitativ fil - den tror jag inte på. Tycker ej heller att det idag finns bra lösningar för att få in dessa filer i den vanliga stereon. Det krävs en standard här! CD:n var ju en standard, vinyl var en standard. Men i datorvärlden finns det mängder med olika lösningar för samma sak och det gör det svårt att få till en enkel, användarvänlig och smidig lösning för nätmusik i ens hi-fi och till den lösningen kommer, så avstår jag definitivt och känner mig deppad inför utvecklingen.


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/26 :  13:05:17  Show Profile Send JonasV a Private Message
SD-Card finns på 2GB nu!

När jag var ung drömde jag om en High-End bärbar spelare: den skulle ha ett aluminiumskal och högvärdiga DSP-kretsar som Integrerar alla digitala Medier, likt JVC gör i sina EXAD-bilstereos mm.
den uppsamplar och korrigerar allt i den digital domänen för högsta kvalitet.
Det gick så långt att jag har böcker om Mikrodatorteknik, DSP's och CMOS-logic för tusentals kronor i hyllorna;)

MVH JonasV.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/26 :  13:50:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hysterin kring nätmusiken påminner om allt annat inom datorbranschen.
Det som mullrar i datorbranschen brukar sluta med en liten fjärt.
Datorbranschen är bra på att synas och höras och tala om hur vi ska leva och hur vi ska konsumera. Problemet är att dom flesta människor skiter i datorbranschen och gör som man brukar göra.
Visst kommer folk att köpa musik på nätet.
Men det är nog begränsat till kiddsen som vill ha den senaste hitsen.
När man mognat som lyssnare så är det nog mindre intressant.
Men självklart utvecklas saker och ting.
Jag köpte igår en extern hårddisk på 200 GB för dryga tusenlappen.
Där får jag plats med det mesta jag har hemma som jag vill lyssna på okomprimerat. Det blir nog så att jag kommer att ha min favoritmusik där som ett komplement till mina cd-skivor. Med bredare band och ännu större hårddiskar så kommer MP3 snart att ses som en historisk parantes.
Kanske vi istället kommer att kunna köpa DVD-Audio-kvalitet på nätet av musik som är kommersiellt ointressant att släppa på DVD-Audio?.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:46:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Detta tål att upprepas som rolandm skrev:
quote:
Kvaliteten på dagens inspelningar är minst sagt ojämn ja, men eftersom allt fler nöjer sig med MP3 och små anläggningar (därför att de väljer att lägga pengarna på annat) så satsas det mindre pengar, tid och engagemang på bra ljudkvalitet.

Här ligger en stor del av problematiken, folk vet inte, känner inte till, bryr sig inte om kvaliteten.
Däremot skriver rolandm:
quote:
jag tycker det är synd att SACD/DVD-Audio hitills har floppat (bristande engagemang från både mjukvarindustrin och konsumenterna). Tror annars att detta kunde ha blivit CD:ns räddning och en framtida inkomstkälla.
vilket jag tvivlar på att det stämmerfullt ut.
Bra gjorda CD låter väldigt bra, att när inte detta väcker intresse fibbla med flera konkurrerande format och ytterligareförvirra folk, om de nu överhuvudtaget känner till formatet, är ingen bra idé.
Det bristande engagemanget är tydligt givetvis men också konkurrensen i dess mest korkade betydelse. Vill man inte sälja bra CD varför skulle man då bekymra sig om bra skivor i de nya formaten.

Bravo
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/26 :  19:17:19  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Roland: Vem har sagt att det skall vara svårt? Att trycka på play på en mp3-spelare är inte särskilt komplicerat, snarare enklare än de första VHS-spelarna. Men jag fattar ändå att du menar tanka på och av osv.

Jag kommer från IT-branchen, och vet problematiken med avancerad teknik. Grejen är att IT inte riktigt slår innan den är lätthandterlig, vilket jag är övertygad om att även detta blir. Tänk på ränkningbetalning, TV, nättidningar och liknande.

För övrigt kan man ju fortfarande handla LP-skivor och VHS-band, för alla som sovit genom 80-, 90- och 2000-talet.

Nu tillbaka till ämnet:
Att konsumenten bestämmer vem som tjänar pengar och inte på sin musik KAN inte vara dåligt. Alternativet ser ni på ZTV och MTV. Vill konsumenterna ha bra kvalle, får de det. Problemet i så fall är väl att de flesta skiter i kvaliteten. Därför lystnar inte jag på ovan nämnda medier. Ny teknik innebär ofta billigare i alla led. Vemsomhelst fattar ju att en digitalskiva är billigare än en spårskiva. Att det är bättre kvalitet är bara en bonus. En mp3-spelare kan idag rymma massor av skivor i kanonkvalitet och är inte dyr, och för oss som surfar lite på IT-sidor vet också att kapaciteten bara ökar och ökar utan att priset gör det. Den som sedan saknar skivomslag, hyllmeter med plastfodral och snurrande plastskivor får väl spara sina då. Utvecklingen går framåt, inte bakåt.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/04/26 19:34:52
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:07:03  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Calle H:

Jag har för mig att Marrillion gjorde nåt liknande för nåt år sen, fast det kanske inte var dom du tänkte på....

hmmm...fick inte till quote på ditt inlägg...

Edited by - nikon on 2005/04/27 13:08:15
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:51:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men all utveckling är inte nödvändigtvis bra eller önskvärd.
Lagringsproblemen även i ett kortare perspektiv är stora med de nya medierna.
Den begränsade hållbarheten gör att hela din musiksamling lever farligt om hårddisken pajar.
Dessutom är ju utbudet på nätet tämligen begränsat, frågan är hur stort intresset kommer att vara lägga även udda musik på nätet.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:45:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
så satsas det mindre pengar, tid och engagemang på bra ljudkvalitet. Många skivor begränsas i dynamiken för att passa flertalet konsumenters sätt att lyssna på musik (bärbart, små micro stereo och bilen).


Det är så förbaskat korkat av branschen, om de tänker så.
Alla vet ju att bilstereon eller mircoanläggningarna är utrustande med "MAX-BASS" eller en liknande knapp/funktion som trycker ihop ljudet. Den knappen finns där av en anledning, nämligen för att kunna lyssna på okomprimerade skivor utan att behöva höja volymen.
Att anpassa ljudet till sunk-anläggningar är rent vansinne.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:56:45  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Mycket bra skrivet hifirocker.Hoppas ljudteknikerna lyssnar
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:02:25  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jo, men det är sant. Många konsumenter har ingen "riktig stereo" hemma så ljudet anpassas för att låta bra i det som de har. Fast detta med X-bass... Min bilstereo har inte det! Har en Laguna med originalmonterad (Philips?). Förra bilen hade jag en egenköpt stereo i och den hade fler möjligheter på tonkurvorna. Originalmonterade stereos brukar inte ha så mycket möjligheter och de flesta sitter med originalstereos...


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/16 :  15:43:43  Show Profile Send Stormen a Private Message
En intressant iaktagelse som kanske ska nämnas är att spela in från Masterband direkt genom brännaren (med jitterkorrigering) o lyssna på cd skivan låter mycket bättre än när cd-skivorna kommer tillbaka efter pressning.
Varför det är så här kunde inte ens Philips svara på som levererar pressningsutrustningen. Dom hade mätt upp skivorna som låter olika och konstaterade att det är exact samma 1:or o 0:or på skivorna. Många förklarar det med jitter osv.
Alltså skulle man kunna uppnå en högre nivå genom att publicera musiken i ett förlustfritt medium på nätet. Tex Flac som är mycket intressant.. Ansluta en mycket bra DAC till datorn och på så viss uppnå mer än vad cd skivan efter pressning ger.
Alltså:Att lyssna direkt efter DAC från Rullband är mycket bättre än när skivorna är pressade. (ingen mastering eller annat är inblandat).
Detta är inget man kanske basunerar ut högt eftersom ingen skulle tro en. (digitalt ska ju vara exact kopia) inte vet jag, jag bara kan konstatera.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/16 :  15:56:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Denna typ av artikel i dagspress borde bemötas hårt, starkt och sakligt av en intresseorganisation som värnar för välljud hemma.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/16 :  16:36:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Som trådstartare har jag med stort intresse läst allt som skrivits. Det har ju gått av sig själv så jag har inte haft någon anledning att ge mig i skrivandet själv.

Själv tror och tycker jag ungefär följande:

Det kommer alltid att finnas en marknad för välåtergiven och välinspelad musik. Rekryteringen till den marknaden kommer - som hittills - att ske bland pesroner som en gång inte haft en aning om hur olika bra musikåtergivning kan vara. Jämför när jag på 60-talet lyssnade på tio-i-topp ur en liten transistorradio och spelade in på kasettband med en plastig mikrofon från radions högtalare. MP3 är rena HiEnd i sammanhanget...

Nedladdningen av lågupplöst musik från Internet gör det möjligt för fler att upptäcka olika musik. Det ökar basen för den "kräsna" marknaden. Internet ger ocks fler chansen att sprida sin musik.

Distributionen av musiken kommer att ske genom olika kanaler beroende på mottagrens/kundens behov. Vinylen kommer att finnas kvar, CD-skivan med lite olika format likaså. Nedladdningsformaten från Nätet kommer att utvecklas och anpassas till de bandbredder som finns tillgängliga i olika tider. Högupplöst, högkvalitativt och lite dyrar parallellt med lågupplöst och billigt. Musikindustrin kommer inte att glömma de som vill ha bättre kvalitet - de blir villiga att betala mer. Precis som idag - och på sextiotalet. De tio-i-topp låter som var tillräckligt bra köpte man ju på skiva sen.

Den största gåtan för mig i sammanhanget, är att musikindustrin har haft mer än tio år på sig för att anpassa sig till den rådande situationen. Det är för mig en fullständig gåta vad de tänkt på under tiden. Nån professionell marknadsförare borde de väl ändå ha anställd hos sig.

mvh/ Jörgen G



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000