HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 gamut försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hbgot
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:06:28  Show Profile Send hbgot a Private Message
Hej
jag har blivit erbjuden att köpa ett Gamut c2r av en kompis,
eftersom jag kör mycket hembio på mitt Thule pr250b så undrar jag om det går att hitta en hembioprocessor med en tvåkanalsåtergivning i klass med Gamutförsteget så att jag klarar mig med ett försteg eller om jag måste dela på det för att nå denna kvalite ?
jag är även ute efter en cd spelare av god kvalite budget 20000-25000kr jag prioriterar de musikaliska egenskaperna så om inte spelaren är 100% korekt i återgivningen gör inget bara det är roligt att lyssna till musiken. Mina von schveikert vr3 är i min åsikt lite åt det ljusa och slanka hållet så detta skall helst cdspelaren väga upp lite av.

tack på förhand Henrik

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:13:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Att hitta en hemabioprocessor med liknade tvåkanalsåtergivning blir nog svårt.

Du bör kanske också fundera på om du inte vill att ditt system skall låta liknade i två och flerkanalsläge. Med beskrivningen hur du vill att CDn skall låta så kanske något annat märke passar dej ännu bättre. Accuphase eller Audio Analogue kanske skulle passa ditt system bra både för CD och försteg.

Jag har själv en GamuT och det är inget fel med det märket. Du får ut vad du puttar in i c2r. Så om ditt system låter ljust och slankt så kommer det att låta det även efter att du kopplat in försteget. Att kompensera med CD är svårt.

ED: Meningsbyggnadsfel

Edited by - Gebex on 2005/05/18 11:41:38
Go to Top of Page

hbgot
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:11:17  Show Profile Send hbgot a Private Message
Audio Analogue har ju en cd Maestro som ligger inom min budget den bör jag nog titta närmare på men deras separata försteg kostar 63000
det är alldeles för mycket.
copland 823 och primare cd31 ligger i samma prisnivå är dessa bra alternativ till Maestron?
är det någon som har något annat förslag på 2 kanalsförsteg som kan passa i min anläggning, jag tror att jag står över GamuT försteget då det inte verkar leda åt mitt ljudideal.

Henrik
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:40:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag känner inte till dessa försteg men generellt så är nog copland en bättre matchning om du vill komma ifrån ljus och slank ljudbild.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:49:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Mina von schveikert vr3 är i min åsikt lite åt det ljusa och slanka hållet
Va? Är det samma VR3'or jag tänker på? Svarta, breda bestar med tiotumms bas i botten och lätt hornladdad diskant bakåt?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hbgot
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:45:38  Show Profile Send hbgot a Private Message
det är en 10" i botten med en justerbar diskant bakåt om den är hornladdad vet jag ej.
i mitt lyssningsrum så låter det i alla fall slankare än var mina infinity kappa 7.2i lät som jag hade tidigare.
rummet är på 52 kvadrat och öppen lösning till både kök och övervåning
så det sväljer en hel del.
jag kör en Velodyne fsr 15 till hemmabion och den har kraft att fylla hela rummet men jag vill inte ha den på till stereolyssning.

Henrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000