HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsrum i ett eventuellt lägenhetsinköp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:08:41  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag håller på att leta bostadsrätter i Sthlm och har hittat en jag tycker verkar trevlig och är således också med i budgivningen. Något som har oroat mig lite är dock det framtida lyssningsrummet. Bilden nedan visar planlösningen. Det är tänkt att det större rummet skall fungera som vardagsrum och där ska även stereoanläggningen stå. Rummet är dock väldigt kvadratiskt vilket oroar mig lite. Jag ser x antal år av stående vågor i rummet framför mig . Rummet ska visst vara 5x5m. Går det kommande problemet att göra något åt eller bör jag ur audiofilt perspektiv titta på något annat objekt istället?


Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:46:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
bara trycka in några V-4/V-5 från svanå! å lite diffusering så ere ju klart

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:22:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Bara och bara , du får det att låta så enkelt Haakan. Dessvärre vet jag inte om det är lika enkelt i verkligheten.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:40:04  Show Profile Send Patrik a Private Message
Ett kvadratiskt rum är förstås inte så bra, men om lägenheten i övrigt är det du vill ha så kanske det är värt att anlita en duktig akustiker någon timme innan du bestämmer dig (samt några timmar efter köpet).

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:01:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
master det handlar bara om pengar...och/eller kunskap

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:15:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt kvadratiskt blir det inte akustikt sett då där är en större öppning. Men glöm inte att ett likformat rum är (överlag) lättare att fixa till i basen då det blir färre men större pucklar. Vilket är lättare att fixa till än ett helt tjog.

Men utan behandling låter det säkerligen goja i ett sådant rum

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:15:09  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Patrik>> Jag har andra objekt i tankarna också men den här verkar inte stiga som en raket, vilket är tur . Jag får väl se mig efter någon duktig akustiker. Det kanske tom finns här på forumet?

Haakan>> Som alltid mao . Hur mycket som helst är jag inte heller beredd att lägga ner på akustiken, men en och en annan krona kan det väl vara värt.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/05/17 21:16:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:19:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
men en och en annan krona kan det väl vara värt.


Säg att du lägger 5000 - 7000 kr så får du en förbättring som knappt nån hifipryl skulle ge. Och du behöver inte förvandla ditt rum till nåt Star Trek rum heller.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:28:15  Show Profile Send Patrik a Private Message
Försök då att hitta ett objekt där du har ett rektangulärt rum som inte är kvadratiskt och har minsta längd 4-4,5m och där det går att stänga till om rummet.

Svanå akustik brukar nämnas här på forumet, har dock ingen egen erfarenhet av dem. Vill du ha tips på andra så skicka ett PM.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:30:11  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
johan_björklund>> Är det möjligt med detta rummet också?

Patrik>> Jo jag tror det blir att kika vidare helt enkelt. Tack för tipset.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:00:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
MoP

Jag vill ju inte vara den som får skulden när du har flyttat in
5x5 met ger en primär resonans vid 34 Hz är där sen en takhöjd på 2.5 så får du en ännu större vid 68 Hz. Om det är så att takhöjden är 2.5 met så kommer alla lederna i rummet samverka vilket ger resonanser vid följande frekvenser.

34 - 2 leder = sekundär resonans (om nu kan kalla den det)
68 - 3 leder = primär resonans
102 - 2 leder
136 - 3 leder
170 - 2 leder
204 - 3 leder

Dom 2 första på 34 o 68 kommer ge bra med bummel medans dom andra kommer att höras men inte lika tydligt. Det som är bra i det här fallet är att det är lättare att justera till en någerlunda rak frekvensgång då alla resonanser är jämt återkommande.

Nu är det här i teorin vilket kommer att ligga ganska nära hur det kommer att bli , du kommer ju ha möbler o annat i rummet. Hur mycket öppningen i hallen kommer att påverka vet vi inte. Är det en betongbunker eller är där gips på väggarna o trägolv kommer att påverka högre upp i frekvens

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/05/17 23:02:34
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/18 :  08:19:24  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
johan_björklund>> Wow, vilket svar. Efter den här analysen kommer du nog vara den siste som får skulden om jag nu skulle få denna lgh.

Är det möjligt att dämpa de två lägsta frekvenserna med hjälp av basabsorbenter alternativt lite diffusorer utan att skapa sig ett så kallat Star Trek-rum?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:08:51  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
När det gäller bas absorbenter så är det en fördel att montera absorbenterna i vinkel mellan vägg/vägg eller vägg/tak för att få instängd luft bakom absorbenten för att komma åt de låga frekvenserna. Detta gäller dock ner till runt 125hz och inte de absolut lägsta frekvenserna då man behöver ta in diffusorer för att "släcka" de frekvenser som man har problem med.
Någon som mistycker?

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop

Edited by - Magic on 2005/05/18 10:36:15
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:49:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
magic??? ska du diffusera bort 31hz får du ha en diffusor som har hmm ungefär 16m "djupa" fack ... du ska va glad om du diffuserar nåt under 400hz, helmholtz är det som gäller om du ska får bort nåt under 70hz...över det kan det funka med en enkel membranabsorbent

master lägger du ner 5-10papp på lite basabsorbenter å diffusorer får du garanterat bättre ljud än du har nu oavsett vilket rum du skaffar dig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/05/18 11:50:36
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:28:48  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Haakan, jo jag har funderat på att se över akustiken i mitt framtida lyssningsrum när jag äntligen flyttat hemifrån . Mitt nuvarande rum är på tok för litet för att jag ska ha plats att göra något åt akustiken.

16 meter!! Det krävs ett slott för att så plats med såna diffusorer...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:33:58  Show Profile Send mayro a Private Message


En sak här.. Ska du spela dipoler så är nog detta rum rätt ok...Dipoler trivs ofta i rum som du visar... Liksidiga med bakomliggande dörrar osv...och dipoler gillar att rummen INTE är för dämpade osv.... Bas kan man ofta komma åt LITE via mer kontroll samt kabelval osv... sedan se / Hör du vad du behöver...

MVH
Tobbe



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:38:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
MuP

Haakan beskriver bra vad som behövs att göra o Magic är ganska nära.

Hörn är det bästa stället att ställa en Helmholtz näst bäst är där tak o vägg möts/golv o väg. Vare sig du väljer Svanå eller nån annan så välj en där du kan stämma resonatorn.

34 Hz resonansen tror jag inte kommer att ställa till med jättestora bekymmer men 68 Hz blir en killer tyvärr. Men ett antal Tq45 eller V4 råder bot på det. Fixar du sen till första reflexerna så har du ett riktigt hifirum

Droppa ett Pm till Juha för han är en hejjare på det här. Jag har varit hemma o lyssnat hos han o då hade han 4 st V4:or plus diffuseradbakvägg. I basen var där INGET bummel överhuvudtaget.

men glöm inte att det här är i teorin ingen sanning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:08:10  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Men om man har ett rum på 100x100m så borde man kunna få in 16m diffusorer
Skämt å sidor ber om ursäkt för mitt okunnande om diffusorer.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:45:31  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Det blev inte denna lgh för min del, men jag vill ändå tacka för den mycket kompetenta och snabba responsen jag fick!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000