HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cambridge DAC 3. Bra eller anus ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/05/12 :  20:49:16  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Har beslutat mig för att tillsvidare behålla min Pioneer DV-444 som transport och komplettera med en dac för 2-kanalsljudet. Har hittat Cambridge DAC 3 begagnad till bra pris (runt 1000:-). Det jag undrar är om det kommer att lyfta mitt ljud eller om den helt enkelt är för gammal ?

Ni får gärna rekomendera andra dac:ar som är prisvärda om ni inte förespråkar Cambridge´n, dock max runt 2000:-


Mvh Anders

Mvh Anders

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:36:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Bra eller anus ?



En frågeställning så beskrivande som någon.

M
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:09:52  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Bra såklart annars hade jag inte köpt nån men det finns förståss det som är bättre men då blir det mycket dyrare. Fick låna hem en Shanling som kostade 14kkr och den lät möjligen bättre men tråkigare speciellt på dynamisk musik.

Annars ska ju Musical Fidelitys nyaste va bra men den kostar väl drygt 7kkr.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:31:05  Show Profile Send ers a Private Message
krellmaster -> Jo det är sant, tvivlar inte på att den är bra undrar mer om den är bättre än min dvd´s dac vilket den borde vara. Tänkte mer eftersom den kostar såpass lite nu, om den har någon match mot dvd´n

Om jag skall gå upp till 7kkr så finns ju benchmark dac1 oxå nästan i samma prisklass.


Gärna fler synpunkter om det finns...

Anders

Mvh Anders
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/13 :  01:48:53  Show Profile Send CC a Private Message
Den dacen e verkligen rock´n roll :-)

Klart värd 1000kr enligt min åsikt å spelar dyngan utav alla dvd-spelares interna dacar som jag hört!
Musikaliskt o engangerande!

Jag testade en sådan mot Dynamic Precisons mycket välrenomerade dac för många år sedan, min var moddad med nätbrunn o lite seriösare nätkabel samt så hade jag skärmat av elektroniken internt, lite bitium (blymatta) fick dämpa lådan samt så vart RCA-kontakterna bytta mot WBT... DP,s dac fick inte stryck (skam hade de vart) men inte behövde DAC3:an skämmas för sig! Var lite gråare i top o botten men förövrigt så :-)
Riktigt kul dac med driv i sig, kan bara rekomendera den varmt!

Ps. Gen den en bra nät- samt digitalkabel så rockar den fett

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/13 :  09:28:04  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Har själv en Dacmagic-I liggande, den låter finfint, speciellt balanserat. Den garantimoddades då det brummade mekaniskt om transformatorerna... Verkar vara känslig för valet av transport, använde en Teac P500 med en gammal trafofösredd Clearstream-kabel som digitalkabel. Använde även ett nätfilter (Copenhagen) och inbillade mig att även den gjorde susen!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/05/13 :  10:35:01  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Bra Dac! Prisvärd när den kom, men det är just en uppgradering. Vänta dig ingen evolution i välljud. Körde den dac:en ganska länge när den kom men dig. teknik går framåt. Uppåt en tråd hitar du info om MF:s v3 och det ska tydligen komma en v4. Så... håll i stålarna och få tag i en beg MF v3 om ett halvår.

Å andra siden kanske du sitter helt nöjd med Dac 3 och försök då skaffa dig bnc ut på dvd:n så kan du använda fördelarna med dessa iställlet. Tyckte det gjorda större skillnad än digitalkabel när det begav sig.

Mvh pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/05/17 :  15:11:17  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Jag kan också ha fel, men vad jag minns så är/var den mycket bra!
Jag sökte själv efter just denna plus transport ett tag men fick dåligt med napp...så det blev en gammal arcam transport och dac för 1500kr, det funkar det också.

Rör...
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:50:28  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vad rekommenderar ni för digitalkabel, i de billigare prisklasserna?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/18 :  01:30:15  Show Profile Send CC a Private Message
Vad är spelrummet för "billiga prisklasser"?

Inte bäst, men billigast, e la följande recept?
DIY, 75ohms kabel från Elfa samt lämpliga plugg?

Sedan stiger det brant uppåt

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:50:05  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tja, eftersom det är en begagnad Cambridge DAC3 som diskuteras i tråden, så är det ju inga vådliga prissummor Max 500kr?

Är inget hajj på DIY, kan inte löda osv ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:54:48  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Vad rekommenderar ni för digitalkabel, i de billigare prisklasserna?


Där kan jag bara säja

SILVER RES digitalkabel... Vi har jämfört den med pad dominus.. och den är inte sämmre...

Så att slå ut denna är nog en svår nöt för många många svindyra digitalkablar...och då menar jag SVINDYRA digitalkablar....

Be "ULF" här på forumet att få prova hans om du har XLR.. tror du kommer bli rätt överaskad oavsett vad du jämför med.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:06:05  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Hör med http://www.naqref.com/cables.html om du kan få en RCA-BNC, Cambrigde kör ju med BNC på sina digitalingångar. Verkar vara en vettigt uppbyggd kabel till ett rimligt pris.

Edited by - konraqu on 2005/05/18 13:06:29
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:46:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Silver Res. Digitalkabeln är en helt ok kabel. Kan beställas med SilverBullets (särskillt) eller KopparBullets (standard). Jag har båda sorter tillgängliga och jag får väl säga att personligen så faller jag över till SilverBullet. Jag tyckte att det fanns liiite mer i detalj att plocka hem på den - så det kan det vara värt.
Platsar dock inte riktigt i gänget om man ser till övriga Silver Res. medlemmars kvalitéer.

Att SilverRes. skulle lira i Dominusklassen är väl att ta i aningens, anser ju jag då.

M
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:55:54  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Ska man ha en fin digitalkabel till en Dacmagic så ska den ha en BNC-kontakt, annars så måste man ha en RCA-BNC-adapter. Det är ingen ide ha en bra kabel med finfina RCA-kontakter och sätta dit en rutten RCA-BNC-adapter...
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:10:25  Show Profile Send JonasY a Private Message
Många förslag

Nu skall jag iofs ha den till en DA9, så det finns RCA-kontakt på digitalingången; men min Cambridge CD6 har endast en BNC-utgång. Läste lite på nätet, och beställde en MarcusCables digitala koaxkabel, hoppas jag blir nöjd ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.39 sekunder. Snitz Forums 2000