HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Återuppstått tweak !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:03:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag vill bara uppmana alla att prova detta tweak, om man nu inte har ngt annat kul att göra för tillfället.
Ja, det är gammalt och beprövat ändock finns det folk som inte provat. Med min gamla transport-dac combo var resultatet inte helt possitivt, där blev det för detaljerat(hur det nu kan bli det) och lite tunnare, kyligare men samtidigt klarare.
Därför var det inte med ngn större förhoppning som jag satte dit "pluggen" i digitalutgången på den integrerade Krell CDn.
Jaha, det var så här tweaket skulle låta!
Det hörs inte, men känns. Placebo? Kanske, men jag tror inte det för effekten är påtaglig. Jag "demade" för Sampix han bekräftade exakt mina upplevelser. Hur lät det då?
Inget snäpp eller knäpp, ingen nivåskillnad inget som tydde på förändring, men helt obemärkt blev ljudet mer lättflytande och det kändes som en spänning släppte, man slappnade av ytterligare.
Ett tweak värt att prova då det inte kostar många enkronor, det som behövs är en RCAplugg av valfri kvalitet(detta val påverkar kostnaden menligt) samt några motstånd som tillsammans närmar sig värdet 75 ohm, kortslut sedan sgnal och jord med motstånden (löda).
Jag har provat i två olika konstelationer och uppnåt två olika resultat, förändringen är verkligen sublim och de som menar att kablar omöjligt låter olika kan nog spara sig besvär och enkronor.
Givetvis blir det snyggare och känns nog mer rätt med en skaplig RCAplugg, vill man inte slänga ut WBTpriser finns ju div kopior mm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:16:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Du kan inte ta en bild på pluggen där den sitter

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:26:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja så småningom jag har ingen egen digital kamera så jag får ju låna hela tiden, vilket resulterar i rätt olika bra resultat tyvärr.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/19 :  13:33:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bara å investera - en digitalkamera bör finnas i var mans hem. En rätt bra kamera kostar ju bara kaffepengar nu mera

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/04/19 13:33:28
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/19 :  16:54:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sant, men det finns andra prioteringar nu, enl min sambo som lovade/hotade med div om hennes önskelista på investeringar inte kom i första hand ett tag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/19 :  17:09:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har gjort likadant med min, men jag kan banne mig inte säga att jag hörde någon skillnad. Men jag ska testa hemma igen lite nogrannare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/19 :  17:22:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är onekligen som sagt sublima skilnader, ändock en liten men påtaglig sådan. Knepigt men, ett ABtest avslöjar inget direkt. i vanliga fall hör man ju ett avbrott, knäpp eller dyl. Här ändrar sig det bara utan attman kan säga när och riktigt hur, mer som en känsla som jag skrev tidigare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/19 :  18:33:45  Show Profile Send pak a Private Message
jag har också en sån i min cd,men har inte reflekterat över några skillnader-eller rättare sagt glömt att lyssna efter skillnader.får nog ta ur den och kolla om jag märker nåt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:09:51  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Blir lite förvirrad. Är det subtil som avses? Sublim = Storartad.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:14:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sublim och subtil, två svåra ord att hålla isär. Så också för ordboksförfattarna verkar det som...

Här är lite mer utläggningar om de tu.



Att terminera digitalutgången är ett klassikt knep som tål att återupprepas många gånger.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:23:00  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Men öm man nu använder sig av digitalutgången, ansluten till en extern D/A-omv, kan det då löna sig att "belasta" alla analoga utgångar på det sätt som du beskriver ( fast med en lämpligare resistans förstås... kanske 10-47 kohm)??
/Tord
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:53:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror inte det, analoga utgångar ska man inte leka med, däremot kan man kortsluta ingångar(analoga) som inte används, jag har provat digita ingångar också, på min gamla dac.
Här lär man sig minsan.. min föreställning av sublim har alltid varit finstämt hårfin, lite överjordisk, liten, svår att ta på.
Har använt subtil också då i sammanhang som underliggande, liten, antydan mm.
Lärorikt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/04/19 23:02:58
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/20 :  01:47:47  Show Profile Send edison a Private Message
Adagio:
Om digitalutgången har en brytare på apparaten, nog borde samma skillnad kunna upptäckas med av/påslag av den (?)
Tror iofs inte mitt system (eller min hörsle...) klarar att återge den lilla evt skillnad som detta tweak kan göra, men får väl lov att prova iaf ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/20 :  18:39:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det verkar ju som resultatet skiftar och skilnaderna är små, men men.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/20 :  18:47:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
ljudet mer lättflytande
Är du säker på att det inte var nått annat (flytande) som gjorde detta

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000