Author |
Topic |
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:05:58
|
Om man har ett par golvhögtalar som enligt spec skall ligga ha -3dB vid 30-35Hz och tycker att dom spelar bra men att det saknas lite "smäll" i trummorna, kan man köpa två bra subwoofers (någon bättre Rel-modell) och få det att integrera bra?
Jag misstänker att "smällen" i trummorna ligger en bit upp i registret så man kanske behöver dela ganska högt (80Hz ???). Det här kanske någon också kan klargöra: I vilka frekvenser finns "smällen" ifrån trummorna??? |
Mvh Patrik B |
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 17:20:44
|
Jag tror inte att smällen kommer enbart från basen utan att det är mera mellanregistret och diskanten som "klipper av" basen så att smällen blir så där riktigt go.
//Kjell |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 18:49:14
|
Det gamla klassiska svaret "akustikreglering" kanske är tillämpbart även här alltså!? |
Mvh Patrik B |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 18:58:53
|
antagligen behövs en del dämpning i rummet så att man kan spela högre och en del effekt att ha till godo.smällen är också nåt jag saknar lite om det inte spelas väldigt högt då. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 19:14:19
|
"Smällen" tycker jag har mycket mer att göra med transientåtergivning och dynamisk återgivning hos utrustningen. Min egen övertygelse är att detta är mycket viktigare än en rak frekvensgång. Akustikreglering är säkert en fin idé, det rensar upp. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 21:07:03
|
..och att man har tillräckligt med effekt tillhands hehe |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 21:26:01
|
quote: ..och att man har tillräckligt med effekt tillhands hehe
Eller hurDu får dra igång en tråd o "lära" upp pojkarna hur man bygger LJUD/SPL och inte bara Stereo...
Ditt avatar borde ha texten "JBLsektguru"
Like your style NN..cool... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/04/17 21:26:30 |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 22:26:37
|
Vad har du för högtalare resp slutsteg? NN:s svar är inte att underskatta (eller det han påtalar rättare sagt ).
Vh |
Erik Andersson for president! |
|
|
Brecker
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 23:30:43
|
Att låta trummor ge högtalarna riktiga "smällar", det ni, det kan rörstärkare ! 90db i känslighet på högtalarna och halv volym på 9-12w rörsteg, då ligger man kvar efter tio, garanterat om man kör över Lowther-element Den som inte hörtborde verkligen försöka det. Den lär inte ångra den lyssnings-stunden! |
Bättre ett par hela 300B-rör idag än ett par hel-rör igår! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 07:10:51
|
Akustikreglering tillsammans med lite mer muskler tror jag på generellt, det hjälpte mig iallafall.
Sedan kan det eventuellt vara så oturligt att du har ett har högtalare som inte har det där "klippet", något som jag tyvärr funnit är ganska vanligt.
Det du beskriver är något jag själv eftersträvat och lyckats hyfsat med, receptet var att hänga upp lite snygga mattor på väggarna, använda mig av aktiv delning (1kHz 48dB/okt) samt rejält med effekt från slutsteg som jag anser har frisk och snabb karaktär.
Denna medecin får verkligen de små vifa elementen att "lyda order", resultatet blir faktiskt ganska imponerande.
Som sagt, akustik, effekt, eventuelt källan till alltihop, undersök får du se. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 08:15:03
|
har du en kraftig resonans långt ner i frevens så kan det mycket väl vara den som döljer smällen. |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 08:53:46
|
Jamo Concert 11 (89dB/W/m, 4 ohm, 2x6½" bas samt 1" diskant) samt en Lindemann integrerad förstärkare på 100w 8ohm och 180w 4ohm.
Vid högre volymer så upplever inte jag heller några problem med "smällen" i basen. Det är främst på normala volymer som jag saknar smällen. Det är också bara vissa trummor (frekvenser?) som påverkas. Stora baskaggar fungerar fint medans mindre baskaggar fungerar mindre bra. Även en elbas som spelar lite mellanhöga toner kan låta tunt och odynamiskt.
Rummet är efter att vi flyttade in för 7 månader sedan långt ifrån optimerat akustiskt sett. |
Mvh Patrik B |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 09:18:36
|
Dessa Jamo kan helt klart prestera väljud men dom kräver effekt med. Men det kan vara sååå många saker som det beror på. Placeringen av högtalarna/lyssningsposition. Vilka egenskaper har rummet , hur är det möblerat etc etc
Men akustikförbättringa gör mer än vad man tror !! Efter att jag satte upp 2 st Dacron platter 20 cm från taket så fick jag sänka volymen på basförstärkarna för dom övre registren städades upp. Och ljudet ändrar heller inte karaktär mellan låg volym o hög volym
Pris för 4 skivor (1600x600) i vit alu ram är 1700 ink frakt. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 14:11:20
|
Vad ska man ha om man vill ha en bra attack i musiken då? Dom högtalare som jag har hört prestera helt otäcka dynamik attacker har alla varit hornhögtalare. (Och det gillar väl även du NN!?) Dessutom så har dom ju dessutom ofta en relativt hög verkningsgrad vilket gör att det borde räcka med en integrerad transistorförstärkare.
Enda nackdelen är väl att hornhögtalare kan låta ruggigt otäckt i diskanten. En polares Audio Tronic kan skära genom metall i vissa lägen. Det gör fan ont i öronen. |
Mvh Patrik B |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 14:15:23
|
Jo en sak till. Dessutom så gillar jag hur blåsinstrument låter via hornhögtalare (jag har dåligt statistiskt underlag här så det kan vara slumpen).
Sen borde väl även vissa problem med reflexer minska lite då hornet trots allt är riktat och (oftast?) inte sprider så mycket i höjdled. Audio Tronic har väl sina horn monterade så att dom sprider i höjdled men inte i sidled. Sweet-spoten är inte så stor men då man sitter där så låter det bra. |
Mvh Patrik B |
|
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 20:00:30
|
Om du med smäll i trummorna menar det hårda ljudet som man får när man lyssnar live i en mindre lokal så kräver det en cd+stärkare med mycket bra dynamik. I det flesta fall tycker jag att trummor kan låta kraftigt och mycket men smällen du talar om saknas i de flesta anläggningar. /Per |
You're nobody without a Naim
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 20:36:25
|
akustikreglering i lyssningsrummet gör för det mesta klart mest för att få fram tydlighet och "smäll" i basen enligt min erfarenhet. Och givetvis skadar det aldrig att ha effektstarka förstärkare som kan återge bas riktigt bra tillhands.
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 20:54:55
|
quote: "Smällen" tycker jag har mycket mer att göra med transientåtergivning och dynamisk återgivning hos utrustningen.
Jag tror att Bernt har en bra poäng även om jag rekomenderar akustik reglering tíll alla. |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 15:42:01
|
Ett udda alternativ, men om jag vore du skulle jag prova en Nordost THOR och deras strömkablage. I nästa steg kan man även prova Nordost signal och högtalarkablage, helst monofilament kablarna. Det ger en jäkla dojja. Det är väl inte en slump att det kallas "Nordostdojja". |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 19:16:52
|
Om inte utrustningen som används kan återge den första energistigning ordentligt, så spelar det ingen roll vad man gör runtomkring! T.ex en virvel! Från helt tyst till MASSA decibel på väldigt kort tidintervall, allså den första attacken i ett ljud är "väligt" svårt att återge, vilket också ger den karakteristiska "smällen" och även stor del av hela ljudets karaktär!
MVH Tomas |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 20:44:06
|
Ett annat intresant recept att locka fram den där eftertraktade energin är att ta följande komponenter och sätta samman dem på ett fördelaktigt vis.
15" mid, rejält med effekt och... PANG ! där satt den, och tro inte att 15" inte kan spela mellanregister på ett trevligt sätt, sitter som en smäck tillsammans med ett 1" horn.
Någon gång i framtiden när man har mer plats kommer jag nog att prova detta. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 21:21:40
|
Jag kan berätta att mina JBL'are kan återge så mycket "smäll", att den som inte är beredd, obönhörligen hajar till nåt alldeles ofantligt!!!
Det är så att jag själv rycker till ibland, när jag inte är beredd.
/Rolle |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 21:24:54
|
En transientstark förstärkare är viktig i sammanhanget. En lavardin eller en bra rörförstärkare kanske? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 21:26:49
|
Min Primare-kombo har en härlig dynamik, det smäller så det räcker för mig i alla fall... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 23:35:48
|
Lavardin, vad är det för nåt? Låter som Lavendeltvål. Förlåt, jag menar inget illa, kunde bara inte låta bli.
Jag kör aktivt rakt igenom, Hypex UcD180 till mellanregistret och diskanten, UcD400 till midbasen och en Yamaha PC2602M (studioslutsteg modell TUNG) till lågbasen. Alles in alles c:a 1700W. Räcker åt mig iaf.
/Rolle
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/04/20 : 13:03:44
|
Ser ut som lavendel men är förtäckt dynamit! |
|
|