HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mer "smäll"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/17 :  17:05:58  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Om man har ett par golvhögtalar som enligt spec skall ligga ha -3dB vid 30-35Hz och tycker att dom spelar bra men att det saknas lite "smäll" i trummorna, kan man köpa två bra subwoofers (någon bättre Rel-modell) och få det att integrera bra?

Jag misstänker att "smällen" i trummorna ligger en bit upp i registret så man kanske behöver dela ganska högt (80Hz ???). Det här kanske någon också kan klargöra: I vilka frekvenser finns "smällen" ifrån trummorna???

Mvh
Patrik B

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/17 :  17:20:44  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag tror inte att smällen kommer enbart från basen utan att det är mera mellanregistret och diskanten som "klipper av" basen så att smällen blir så där riktigt go.

//Kjell
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/17 :  18:49:14  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det gamla klassiska svaret "akustikreglering" kanske är tillämpbart även här alltså!?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/17 :  18:58:53  Show Profile Send pak a Private Message
antagligen behövs en del dämpning i rummet så att man kan spela högre och en del effekt att ha till godo.smällen är också nåt jag saknar lite om det inte spelas väldigt högt då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/17 :  19:14:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Smällen" tycker jag har mycket mer att göra med transientåtergivning och dynamisk återgivning hos utrustningen. Min egen övertygelse är att detta är mycket viktigare än en rak frekvensgång. Akustikreglering är säkert en fin idé, det rensar upp.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:07:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

..och att man har tillräckligt med effekt tillhands hehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:26:01  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
..och att man har tillräckligt med effekt tillhands hehe



Eller hurDu får dra igång en tråd o "lära" upp pojkarna hur man bygger LJUD/SPL och inte bara Stereo...

Ditt avatar borde ha texten "JBLsektguru"

Like your style NN..cool...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/17 21:26:30
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:26:37  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Vad har du för högtalare resp slutsteg? NN:s svar är inte att underskatta (eller det han påtalar rättare sagt ).

Vh

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Brecker
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/17 :  23:30:43  Show Profile Send Brecker a Private Message
Att låta trummor ge högtalarna riktiga "smällar", det ni, det kan rörstärkare ! 90db i känslighet på högtalarna och halv volym på 9-12w rörsteg, då ligger man kvar efter tio, garanterat om man kör över Lowther-element
Den som inte hörtborde verkligen försöka det. Den lär inte ångra den lyssnings-stunden!

Bättre ett par hela 300B-rör idag
än ett par hel-rör igår!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/04/18 :  07:10:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Akustikreglering tillsammans med lite mer muskler tror jag på generellt, det hjälpte mig iallafall.

Sedan kan det eventuellt vara så oturligt att du har ett har högtalare som inte har det där "klippet", något som jag tyvärr funnit är ganska vanligt.

Det du beskriver är något jag själv eftersträvat och lyckats hyfsat med, receptet var att hänga upp lite snygga mattor på väggarna, använda mig av aktiv delning (1kHz 48dB/okt) samt rejält med effekt från slutsteg som jag anser har frisk och snabb karaktär.

Denna medecin får verkligen de små vifa elementen att "lyda order", resultatet blir faktiskt ganska imponerande.

Som sagt, akustik, effekt, eventuelt källan till alltihop, undersök får du se.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/18 :  08:15:03  Show Profile Send David A a Private Message
har du en kraftig resonans långt ner i frevens så kan det mycket väl vara den som döljer smällen.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/18 :  08:53:46  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jamo Concert 11 (89dB/W/m, 4 ohm, 2x6½" bas samt 1" diskant) samt en Lindemann integrerad förstärkare på 100w 8ohm och 180w 4ohm.


Vid högre volymer så upplever inte jag heller några problem med "smällen" i basen. Det är främst på normala volymer som jag saknar smällen. Det är också bara vissa trummor (frekvenser?) som påverkas. Stora baskaggar fungerar fint medans mindre baskaggar fungerar mindre bra. Även en elbas som spelar lite mellanhöga toner kan låta tunt och odynamiskt.

Rummet är efter att vi flyttade in för 7 månader sedan långt ifrån optimerat akustiskt sett.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:18:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dessa Jamo kan helt klart prestera väljud men dom kräver effekt med. Men det kan vara sååå många saker som det beror på. Placeringen av högtalarna/lyssningsposition. Vilka egenskaper har rummet , hur är det möblerat etc etc

Men akustikförbättringa gör mer än vad man tror !! Efter att jag satte upp 2 st Dacron platter 20 cm från taket så fick jag sänka volymen på basförstärkarna för dom övre registren städades upp. Och ljudet ändrar heller inte karaktär mellan låg volym o hög volym

Pris för 4 skivor (1600x600) i vit alu ram är 1700 ink frakt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:11:20  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Vad ska man ha om man vill ha en bra attack i musiken då? Dom högtalare som jag har hört prestera helt otäcka dynamik attacker har alla varit hornhögtalare. (Och det gillar väl även du NN!?) Dessutom så har dom ju dessutom ofta en relativt hög verkningsgrad vilket gör att det borde räcka med en integrerad transistorförstärkare.

Enda nackdelen är väl att hornhögtalare kan låta ruggigt otäckt i diskanten. En polares Audio Tronic kan skära genom metall i vissa lägen. Det gör fan ont i öronen.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:15:23  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jo en sak till. Dessutom så gillar jag hur blåsinstrument låter via hornhögtalare (jag har dåligt statistiskt underlag här så det kan vara slumpen).

Sen borde väl även vissa problem med reflexer minska lite då hornet trots allt är riktat och (oftast?) inte sprider så mycket i höjdled. Audio Tronic har väl sina horn monterade så att dom sprider i höjdled men inte i sidled. Sweet-spoten är inte så stor men då man sitter där så låter det bra.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:00:30  Show Profile Send Per G a Private Message
Om du med smäll i trummorna menar det hårda ljudet som man får när man lyssnar live i en mindre lokal så kräver det en cd+stärkare med mycket bra dynamik. I det flesta fall tycker jag att trummor kan låta kraftigt och mycket men smällen du talar om saknas i de flesta anläggningar.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:36:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
akustikreglering i lyssningsrummet gör för det mesta klart mest för att få fram tydlighet och "smäll" i basen enligt min erfarenhet.
Och givetvis skadar det aldrig att ha effektstarka förstärkare som kan återge bas riktigt bra tillhands.

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:54:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
"Smällen" tycker jag har mycket mer att göra med transientåtergivning och dynamisk återgivning hos utrustningen.


Jag tror att Bernt har en bra poäng även om jag rekomenderar akustik reglering tíll alla.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2005/04/19 :  15:42:01  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ett udda alternativ, men om jag vore du skulle jag prova en Nordost THOR och deras strömkablage. I nästa steg kan man även prova Nordost signal och högtalarkablage, helst monofilament kablarna. Det ger en jäkla dojja. Det är väl inte en slump att det kallas "Nordostdojja".
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:16:52  Show Profile Send Tomas a Private Message
Om inte utrustningen som används kan återge den första energistigning ordentligt, så spelar det ingen roll vad man gör runtomkring! T.ex en virvel! Från helt tyst till MASSA decibel på väldigt kort tidintervall, allså den första attacken i ett ljud är "väligt" svårt att återge, vilket också ger den karakteristiska "smällen" och även stor del av hela ljudets karaktär!

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:44:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett annat intresant recept att locka fram den där eftertraktade energin är att ta följande komponenter och sätta samman dem på ett fördelaktigt vis.

15" mid, rejält med effekt och... PANG ! där satt den, och tro inte att 15" inte kan spela mellanregister på ett trevligt sätt, sitter som en smäck tillsammans med ett 1" horn.

Någon gång i framtiden när man har mer plats kommer jag nog att prova detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:21:40  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag kan berätta att mina JBL'are kan återge så mycket "smäll", att den som inte är beredd, obönhörligen hajar till nåt alldeles ofantligt!!!

Det är så att jag själv rycker till ibland, när jag inte är beredd.

/Rolle
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:24:54  Show Profile Send Per100 a Private Message
En transientstark förstärkare är viktig i sammanhanget.
En lavardin eller en bra rörförstärkare kanske?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:26:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min Primare-kombo har en härlig dynamik, det smäller så det räcker för mig i alla fall...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:35:48  Show Profile Send paradigm a Private Message
Lavardin, vad är det för nåt? Låter som Lavendeltvål.
Förlåt, jag menar inget illa, kunde bara inte låta bli.

Jag kör aktivt rakt igenom, Hypex UcD180 till mellanregistret och diskanten, UcD400 till midbasen och en Yamaha PC2602M (studioslutsteg modell TUNG) till lågbasen. Alles in alles c:a 1700W. Räcker åt mig iaf.

/Rolle
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/04/20 :  13:03:44  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ser ut som lavendel men är förtäckt dynamit!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000