HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 X-ZENITRON...288 WATT PEAK!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/04/21 :  00:23:33  Show Profile Send global a Private Message
ja
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/21 :  01:19:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det lät entusiastiskt!!!
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/04/21 :  11:28:36  Show Profile Send global a Private Message
Om jag skriver.

Ja
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:30:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bättre!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/04/22 :  16:52:45  Show Profile Send jonasz a Private Message
Skulle ju vara jätteintressant! Har du nån skiss på lager?

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/24 :  21:11:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har nu lyssnat på den i några timmar till. Det låter riktigt bra hitills. Den är "levande" och spelglad, men ändå ren och detaljerad. Den verkar extremt stabil, går inte att provocera till nått bus.
Får ut ca 7 watt i 6 ohm med nuvarande nätdel. Skall snickra ihop en bättre nätdel snart och se om jag kan få ut ca 60-100 watt ur den.
Med ca 100 mA i tomgångsström så ökar disten väldigt märkbart. Den blir kall och grötig och omusikalisk. Men jag får ändå ut ca 4 watt med 100 mA tomgångsström. Konstigt!!!
Imorgon skall jag nog åka iväg till en lindarverkstad å köpa 2 st EI-180 trafokärnor. Dom väger 21 kg st!!! Med dom kan jag säkert få på lite flera varv å få lite mer smack i basen. Det blir 42 kg induktanser till en söt liten 2 x 100 watt Zenitron. Nästan bärbar!!!
Jag bara funderar på om jag skall bygga en WO för 15 tummare eller en Imperial med en 15 tums bas, eller ett par öppna bafflar med Fostex FE206, eller en väl fungerande 2 x 100 watt Zenitron. Jag vill såklart bygga allt men det räcker inte min magra lön till denna månad.
Vad skall jag prioritera????

Edited by - Circlomanen on 2005/04/24 21:12:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/25 :  12:29:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vad skall jag prioritera????

Nya diskanter???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/25 :  12:53:59  Show Profile Send esl a Private Message

Eftersom en av remsorna i Dahlbergs diskant har resistansen 1 Ohm kanske cirklomanen skulle kunna använda den i motkopplingen?
Servo diskant!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/25 :  13:26:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Esl, det får nog till nåt sånt... Han har spelat med trasiga diskanter i flera år nu
Fast öppen baffel med Fostex skulle väl lösa den biten möjligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/25 :  21:59:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Han har spelat med trasiga diskanter i flera år nu

ÄSCH!!! OBETYDLIGHETER!!!! Sluta hänga upp er på detaljer.

Idag bidde det två st EI-180 x 93 trafokärnor. Tungt är det. Ca 15 kg st tror jag att det blir med all koppar. Det är då bara drosseln, ingen nätdel inräknad. 400 meter 1,5 mm2 kopplingskabel bidde det oxå. Mycket snurr blir det när man skall ha en bra circlotronförstärkare.
Det skulle vara busenkelt att driva band på 0,5 Ohm med en något moddad Zenitron. Den passar nog som handen i kalso... Handsken ja! Till det. Det är extremt lämpligt för induktanserna blir trevligare och trevligare ju lägre impedans förstärkaren skall driva, å ju högre frekvens förstärkaren skall driva. Om nån är intresserad av en Zenitron för direktdrivning av Dahlberg-band med låg imp så skissar jag gärna upp en sån med ganska bra värden.Lite mäta och optimera blir det alltid för den som bygger själv.
Fostex får det nog bli så småningom. Just nu känner jag att hela världen hänger över min axel och väntar på att jag skall avslöja dom inre hemligheterna med Zenitronen, samt visa en lite mer städad tvåkanals version av mitt prototypskatbo.
Det är på gång. Jag hoppas på en 2 x 60 till 100 watt version inom en månad eller så.Ledig på onsdag så jag hoppas på att få lite gjort då.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:48:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glöm inte att ta bilder då och då!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/26 :  10:20:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
FAEN! Vad stora drosslarna blir! Detta riktigt kul!!! Jag innehar nog forumets största mittappade drosslar just nu. Bilder kommer i eftermiddag/kväll. Bauhaus kallar.

Drosslarna är nog goda för en 2 x 350 watt ZEUS-förstärkare om jag nu blir missnöjd med Zenitronen.Kunde va nått det oxå.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/26 10:20:57
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:30:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Japp! Först lägga fram allt matriel:

Nu börjar mjölksyran sätta in.Många varv kvar...........

Nu är 116 varv lindade.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  09:05:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En från höger,en från vänster, en från höger, en från vänster,en från höger, en från vänster..........

Nästen färdig.

Stor blir den! Tung oxå. 17,5 kg. Dom hade inte större bobiner så jag kunde inte göra dom 12 cm tjocka.Fick nöja mig med 93 mm tjocklek på kärnan.Ca 2 x 170 mH har jag både mätt och räknat fram till. 0,6 ohm DC resistans.Detta skall bli skoj att koppla in. Det är nått speciellt med induktans. All erfarenhet hitills säger att det är bra för välljudet. Pass säger att det låter mer livligt om Son of Zen med induktans än om motstånds versionen. Hemma hos Bernt fick hans anläggning ett mycket mer levande ljud med hans senaste transformator kopplade förförstärkare.Som nättrafo skulle jag få ut ca 1800 VA ur denna lilla grej.

Cash övervakar så att går rätt till.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/27 09:09:03
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/27 :  09:12:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
AAAAAAA härligt galet..
Mer sådant

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  11:14:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
GUD GER Å GUD TAR.....

Har kopplat in min "lilla" nya induktans nu. Basen blev MYCKET bättre! Basen blev tillochmed riktigt bra! Den låter oansträngd och just levande.Tyvärr bidde diskanten lite hårdare med den nya induktansen. Men jag hoppas på att den blir bättre med lite mer tomgångström. Förstärkaren skall enligt allt jag vet låta riktigt uselt med 2 x 300 mA tomgångsström. Den borde klippa redan vid 2 watt eller nått sånt. Måste ha varit den stora hifiguden som höll ett litet finger på förstärkaren för att jag inte skulle tröttna efter första försöket, utan fortsätta utvecklandet av THE ZENITRON.
Nu skall jag bara sitta i några timmar till och linda och linda och linda........ (vad har Linda med detta att göra)
Sen är det nätdelsdax. Behöver lite mer krut där så jag får lite mer tomgångström och uteffekt.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/04/27 :  11:20:36  Show Profile Send classe a Private Message
hel vilt project helt i min smak kör hårt

18 ska de va.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  11:48:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nya lite förundrande egenskaper. Den är EXTREMT tyst!!!! Med örat mot diskanten hörs inget brus ovanför bruströskeln i lägenheten. Jag hör INGET från den alls när jag inte matar den med signal.Jag använder ingen egentlig jordanslutning, utan kopplar CDns ena utgångs pol till ena halvans ingång och CDns jord till andra halvans ingång. Inga mer anslutningar än så. Den ligger å pendlar runt 0,1 till 0,2 mV dc offset.

Spela Brusan och surar lite över brist på biljetter till sommarens spelning. Brusan låter bra här hemma oxå, men det är väl inte riktigt samma sak.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  15:31:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ny nätdel på 2 x 33 volt med 2 st 4700 mF följt av 2 st spolar på 1,6 mH och följt av 2 st kondingar på 75000 mF gjorde susen.
180 watt kontinueligt vid 80 hz testton och en kort spelad teston på 200 hz gav mig 48 volt utan klippning. Det motsvarar 288 watt i 8 ohm!!!Tror inte förstärkaren håller många sekunder vid det effektutaget. Jag har bara 2 st IRFP 250 transistorer som redan är varma av 630-650 mA tomgångsström.
Jag har väl ganska mycket hållit mina ideer och påståenden om denna lilla krets. Jag är kortvarigt nöjd. Imorgon kommer jag säkert på nått nytt skoj, men denna förstärkare skall byggas iallafall. Hoppas andra vill göra det också.
Den låter som en bra Zen förstärkare men med MYCKET mer ork. Den spelar lätt, flytande, musikaliskt och oelektriskt men med en stenhård slägga i beredskap. 288 watt peak är inte att förakta från en så enkel förstärkare med bara ett förstärkande steg och supersymmetri,(patent Nelson Pass). Grymt bra och smart uppfinning (supersymmetri allså). Man fattar nog inte riktigt storheten i den för ens man försökt i några år att klämma ur maximalt välljud ur två mesiga Fetar.
Den distar därimot en del bortåt 50 watt uteffekt, så den behöver mer tomgångström.
Om nån är intresserad av att bygga så kan ni alltid skriva här eller PMa mig om fakta,tips mm.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/27 15:40:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2005/04/27 :  16:24:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Feta drosslar och Cash, bättre blir det inte!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  16:26:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Mycket irriterande!!!!!! Den behöver halva peakcurrent som tomgångström. Något jag har befarat men tidiga tester motstridit. Den kan därimot ge sanslöst med spänningsving i lasten utan att direkt klippa. Konstigt!!!!
200 watt uteffekt med 50 watt värmeförluster vid tomgång var lite väl optimistiskt.....Jag skulle tro att 3 ampere tomgångström är mer rätt för 200 watt uteffekt.
Med nuvarande 650 mA så ger den 30-50 watt innan disten hörs tydligt (tillsammans med väggar som skakar å sånt).
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2005/04/27 :  18:21:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tänk om man bara hade orken att bygga nåt av alla EI-kärnor, ringkärnetrafos, mosfetar, kylare och kondingar man har samlat på sig...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/27 :  18:41:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
Spännande....å TUNGT projekt verkar det som

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:34:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Feta drosslar och Cash, bättre blir det inte!

Bra prylar såntdär!!! Vilket leder till:
quote:
Tänk om man bara hade orken att bygga nåt av alla EI-kärnor, ringkärnetrafos, mosfetar, kylare och kondingar man har samlat på sig...

Det har du!!! Om du sitter inne med alla de sakerna så bygg en ZEUS förstärkare eller Son of Zen version 7, eller en Zenitron.Behöver inte vara superseriös och allvarstyngd. Tung blir den men det är inget som tynger mitt sinne precis! När man väl får arslet ur vagnen och sätter igång så är det inget man måste kämpa med att orka. Jag får tvinga mig isäng för att orka jobba på dagarna.
quote:
Spännande....å TUNGT projekt verkar det som

35 kg induktans är ju aldrig fel!
Stora induktanser ger ett lugn stabilitet och tystnad mellan tonerna i återgivningen som vanliga förstärkare sällan har, samtigt som dynamiken är på topp och spelglädjen skyhög. Kan knappt bli bättre enligt mig.
quote:
hel vilt project helt i min smak kör hårt

Ja ganska hårt är det!
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:13:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Det har du!!!

Jovars, men det är mycket annat också.
Rörförstärkare till elbasen, Mini-Aleph åt polarn, rörslutsteg åt mig själv...
Man skulle haft ett års (väl)betald semester och läkarintyg på att man måste stanna hemma och ägna sig åt tekniska hobbys!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000