HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 X-ZENITRON...288 WATT PEAK!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/15 :  18:41:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Japp! Dax för "snurret" Circlomanen att vräka ur sig ett okontrolerat flöde av svårtolkade snea, vinda knäppa kretsar igen!!!

En supersymetrisk circlotronhybrid av Zen som hamnar mitt emellan ZEN version 5 och version 7, på passdiy.com
Jag var idag på Tema Elektronik här i ambivalent-våriga Göteborg, å köpte på mig lite godis (PLOPP), motstånd å sånt som behövs för att knåpa ihop den perfekta förstärkaren!
Jag repeterar: DEN PERFEKTA FÖRSTÄRKAREN!
Om några timmar så får vi se hur nära jag kom.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/27 15:33:35

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:20:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ser att du ska använda drosslar på 200 mH. Jag har ett helt gäng drosslar på 190mH liggande, DC-motstånd 2 ohm. Fast du kanske redan har lämpliga?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:41:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag skall använda min mitt-tappade drossel från min ZEUS prototyp.
Tack så mycket för förslag Bernt!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  01:31:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
NU LEVER DEN I MITT VARDAGSRUM!!!!
Den är en enklast möjliga prototyp av det mer sladdtrassliga slaget. Använde ett exprimentkort med öar och en del kopplingskabel mellan induktansen,kretskortet och några stora kondingar.
Första intrycket är en "levande" sprudlande återgivning, men alla sånna recensioner får tas med några kilo salt då jag spelar på mitt misslyckade horn och har några batterieliminatorer som nätdel.
Den ger uppskattningsvis ca 2-3 watt med 100 mA i tomgångström och två flytande strömförsörjningar på 15 volt.

Bilder i morgon.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  01:51:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det låter spännande, det ser jag fram emot!...men jag undrar...vad har motstånden med värdet 4,7 kohm för funktion?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  01:58:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Återkopplingen. Iochmed att återkopplingen sitter "utanför" kondingarna på ingången så kompenseras det en del för eventuell dist dom bidrar med.
Har du läst Pass orginalartiklar om ZEN ?
Grymt bra om man vill lära sig grunderna i förstärkarkopplingar. Dom har lärt mig massor.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/16 :  02:13:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Återkopplingen.

Borde jag ju fattat...motståndet ligger ju mellan utgången å ingången på förstärkaren....jag är lite ovan vid lite mer utvecklade diskreta förstärkare - i skolan var det mest enkla stegkonstruktioner som det jobbades med: GC,GE,enkla OP-kopplingar mm
quote:
Har du läst Pass orginalartiklar om ZEN ?

Nej - men det kan ju vara ett bra tillfälle att vidga sin kunskaper i analogelektronik....

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/16 06:50:23
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  19:43:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Här är en översiktsbild samt en bild på min lilla mittapade spole.
Trafon brevid kylfläns med kretskortet på är ingångstrafo och singelend-balans-converter.
Välfyllt kretskort va??!!
Detta var nattens lilla övningar. (somnade vid 02,15)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  19:50:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Måste vara det vackraste skatbo HF någonsin skådat!

Nån som är kunnig på att göra snygga kretskort som vill hjälpa mig lite?? Lite tips?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  20:01:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

En "ALEPH" AC-modulerad aktiv strömkälla på en singelend-ZENITRON, motsvarande ZEN VARIATION PART 2 på www.passdiy
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  20:12:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Då tar vi en till.

Denna gång två ganska lika versioner av en enkel ZEN, men i såkallad horisontell koppling eller circlotron om ni vill.
Varför Circlovarianter av ZEN??? Utgången i jordnivå, behövs inga biffiga elektrolytkondingar på utgången.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  20:29:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

En vackert välstädad tillrättalagd bild av circlos vardagsrum.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:03:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Typiskt Circoman-bygge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:17:07  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Vad är det för högtalare på sista bilden?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/16 :  21:59:44  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vilken tur det är att inte du och jag delar lägenhet Circlo. Det skulle vara obligatoriskt att ta med sig avbitartång som säkerhetsutrustning vid nattliga toalettbesök, ifall man skulle trassla in sig i nån kabelhärva på vägen.

Å andra sidan skulle vi nog ha världens högsta frekvens på modifikationer av ljudanläggning. Om man inte räknar AVR7000, alltså! Fast han bygger ju snyggt, så han får inte vara med denna gången.

Cool stärkare, förresten. Har du mejlat Nelson?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:33:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Typiskt Circoman-bygge!

Inte ett bygge Bernt. En PROTOTYP!
quote:
Vad är det för högtalare på sista bilden?

En superkvalite "THE END OF THE QUEST FOR PERFECT SOUND" hornlåda ihopstressad mellan blöjbyten. Hela enorma 12 mm spån!
Den är åtmindstånde lätt att flytta! Det enda positiva jag har att säga om den.
quote:
Cool stärkare, förresten. Har du mejlat Nelson?

Guden Nelson har för en dag stigit ner från den tunga amerikanska hifihimlen och uttalat sig i positiva ordalag om en Circlo-konstruktion (inte denna) jag postade på diy.com.Gud har uppmärksammat mig!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:36:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vilken tur det är att inte du och jag delar lägenhet Circlo. Det skulle vara obligatoriskt att ta med sig avbitartång som säkerhetsutrustning vid nattliga toalettbesök, ifall man skulle trassla in sig i nån kabelhärva på vägen.

Du skall prova att trampa på en kantig vass trasig leksaksbil klockan 03,12 på natten, på väg mot dushen nyss nedkissad av en febrig son!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:48:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Du skall prova att trampa på en kantig vass trasig leksaksbil klockan 03,12 på natten, på väg mot dushen nyss nedkissad av en febrig son!

Om vi korrigerar följande ord, så känner jag igen mig:

leksaksbil - legobit
03,12 - 04,37
kiss - bajs och spyor
febrig - vinterkräksjuk (jag var det samtidigt)
son - dotter

Visst är det underbart med barn!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  22:54:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Visst är det underbart med barn!

Ljuvliga krabater! Men inte alltid nattetid!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/16 :  23:05:02  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Circlomanen:
quote:
En superkvalite "THE END OF THE QUEST FOR PERFECT SOUND" hornlåda ihopstressad mellan blöjbyten. Hela enorma 12 mm spån!
Den är åtmindstånde lätt att flytta! Det enda positiva jag har att säga om den.

vore kul och få lite mer kött på benen, för det där lät intressant. Och sen verkar den se ut att ha potential att få hög W.a.f (även om det är ovesäntligt eg )

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/16 :  23:19:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det är en VÄLDIGT förminskad IMPERIAL låda. Ca en tiondel av originalet. Det var den största jag kunde få ut ur en skiva spånplatta.
Den låter lika mycket om lådväggarna som av elementen.
Det var ett litet prov för att få lite kött på benen vad som händer och vad som påverkar vad i ett horn. Bara lite läromedel helt enkelt.
För att få det minsta bas ur den behöver den vara dubbelt så bred, minst! Skjuter jag in mynningen i ett hörn så ger den en del ganska olinjär bas. Den låter MYCKET sämre än min WO på alla sett!
Den låter som en 6½ tummare i en sluten låda mot en 15 tummare i en bra basreflexlåda jämfört med min WO som är ca en 1/3 så stor.
Inget intressant.

Här kan ni jämföra storlek.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/16 23:58:44
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:17:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Så lite mätningar. 3,2 ohm utimp, 10 watt uteffekt i 8 ohm utan något spår av ansträngning, dist eller klippning. Mitt hörlursuttag kan inte ge mer spänningsving.
Förstärkaren funkar utmärkt med obalanserad signal utan ingångstrafon, men med lite mindre gain, som som förväntat. Med singelend signal tyckte jag att den lät lite råare i diskanten, inte mycket utan så lite att det var svårt att höra nån direkt skillnad. Efter några min lyssning på båda alternativen hörde jag att diskanten och även mellanreg lät trevligare och mer musikaliskt med trafon inkopplad.
Detta är en klass A/B förstärkare för närvarande. 300 mA tomgångström/halva av kretsen. Skall egentligen gå i rik klass A för minsta dist, så förstärkaren kommer att växa en hel del med en riktig nätdel. Mina små batterieliminatorer är väl inte "THE END ALL" av strömförsörjningsdesign.
Den är lite lustig ibland. Jag kan inte få DC-offset på utgången!!!!
Jag tillochmed stänger av tomgångsströmmen på ena transistorn, men inget händer. 0.0001 volt DC-offset visar min potentiometer på. När jag skruvar på trimpottarna så kan den visa på uppåt 20 mV DC-offset under någon sekund.
Vidare så sjunker tomgångströmmen när den blir varm!!!! Fetar har den egenskapen ovan nån amp, men inte vid 300 mA!
Någon som kan förklara för mig????
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:44:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Det är bättre! John Broskie på Tubecad.com ritar bättre än mig.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:02:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Undra om jag nån gång vänjer mig vid kretsar med "flytande" spänningskällor...

Edited by - ohmega on 2005/04/19 23:19:28
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:16:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag upptäckte just att de stora kondingarna som sammanbinder source-benen på fetarna är onödiga. Anledningen till dom var att på en tidigare Circlotron förstärkare med mera gain och annan återkoppling så blev den ostabil med lite värme. Det blev plötsligt DC-offset på 1 volt för att man blåste på transistorerna på ingången!
Denna har en annan återkoppling så det behövdes inte. Jag kunde nu provocera fram 0,2 mA DC-offset med hjälp av att värma den ena feten några grader.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/20 :  23:15:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Är det nån som skulle vara intresserad av en Son of Zen-SuSy med 200 watt uteffekt och 50 watt värmeförluster vid tomgång???
Utan att offra enkelheten.
???????????
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000