Har funderat lite på digitalboxen.Har 2 TV:ar som står långt från varandra,och jag skulle vilja kunna ändra kanal på boxen på bägge ställena.Det kommer alltså att vara samma kanal på bägge tv:na men tror inte att det kommer att vara ett stort problem.Det är nästan bara jag som glor på tv hemma.
Kan man på ett enkelt sätt göra en liten krets som tar emot fjärrkontrollsignalerna där digitalboxen inte står som är sammanbunden med en annan liten box som sänder ut fjärrkontrollsignalerna där digitalboxen står?
Skulle vara mycket tacksam för en kretsskissBorde väl räcka med en IR diod och en IR mottagare men är inte riktigt säker.
2 st boxar med en "sladd" emellan....den ena boxen tar emot signalen...som sen via kabeln skickas vidare till den andra boxen...som skickar ut IR-signaler.
Om avståndet är stort kan det var enklare med optisk fiber..sen är det ju intressant det här med vilken frekvens din fjärrkontroll jobbar med.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
mr. Triatic´s lösning gör det lite enklare förstås..
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Kan du komma åt RC5-bussen på digitalboxen? Om du kan det så är bästa lösningen en liten som finns i Allt om Elektronik nr 7, år 2003 (sid 19). Den består av 4 komponenter + strömdel på 4 komponenter.
Tror inte att jag öppnar boxen i första taget,har ju nyss fått den,men tack för tipset iaf.Utöver tipsen här ovan så såg jag att det fanns nått som hette "magic eye" som tillbehör till boxen.Skulle fungera på samma sätt ungefär.Ska kolla upp vad det kostar men det lutar åt diy
Fasen,det blir en lång beställningslista det här.En komplett Nagref 5min preamp + det här,säkert 2 A4.