HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 X-ZENITRON...288 WATT PEAK!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:49:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jovars, men det är mycket annat också.
Rörförstärkare till elbasen, Mini-Aleph åt polarn, rörslutsteg åt mig själv...
Man skulle haft ett års (väl)betald semester och läkarintyg på att man måste stanna hemma och ägna sig åt tekniska hobbys!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:45:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Någon gång ska jag väl ploppa ut tummarna och bygga ett vettigt transistorslutsteg av allt skrot jag samlat på mig, förmodligen blir det nån variant av Son of Zen fast icke balanserat, alltså en mosfet och några motstånd per kanal...! Plus in och utgångskondingar, när jag tänker efter.
Jag är lite sugen på att ha ett antal ohms utgångsimpedans, därav den halvidiotiska kopplingen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/04/28 10:48:00
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:13:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag lindade en 50 mH luftgapad drossel av leftovers jag har sedan dom stora drosslarna, som jag tänkte göra en liten singelend Zen version av till centerkanal/ klockradio/diskant+mellan i ett aktivt system, eller nått kul. Den är ganska liten på bara ca 7 kg!Om du (Fuling) skall bygga en liten singelend grej så kan jag varmt rekomendera drossel istället för motstånd. Går att få med hög utimp oxå. Bara slopa återkopplingsslingan mellan "drain" och "gate" i Zen förstärkaren samt lägga till nått 1 ohms motstånd för lokal återkoppling i stället.Drosseln ger ju ca 40-45 % verkningsgrad och ofta bättre ljud på köpet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2005/04/29 :  08:34:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, single end med luftgapade drosslar har jag pysslat med i flera år och det funkar utmärkt!
Problemet är att jag inte kommit på nåt bra sätt att få till lagom hög utgångsimpedans, det verkar bli allt (strömutgång) eller inget (nära 0 ohm) beroende på vilken typ av motkoppling man väljer.
Med motstånd kan man få en definierad utimpedans som dessutom borde vara tämligen frekvenslinjär.
Att verkningsgraden rasar i backen är inget problem för mig, jag behöver bara några få watt och kylare har jag så det räcker!:)

Nå, nog om mina avarter. Berätta mer om Zenitronen!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:54:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Berätta mer om Zenitronen!

DEN ÄR DÖD!!!!

Den borde kunna köras i klass B men med mera dist. Men det verkar som att hela kretsen blir ostabil på nått sätt vid högre effektutag. Det blir DC obalans i drosseln och basen blir grymt mullrig och svag.Den klipper inte direkt utan verkar mest "vrida" sig vid allt över 20-30 watt eller så. Skall se över bias kretsen mm, samma problem hade jag med min Zeus förstärkare innan jag gjorde en mer regulerad bias krets.. Har en del ideer. Samt skall göra den något mindre skatbo-aktig.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/29 :  10:02:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det låter in som om den är död...

Låter mer som om den lider av någon elak åkomma

Du kan säkert bota den

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/29 :  10:23:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tro mig! Den är jättedöd. Den har ingen puls (tomgångström) då jag skar bort hjärtat (nätdelen) på den. Jag mördade den med en vass skruvmejsel i morse!!!
Som sagt var, den skall få en del kosmetisk kirurgi och en omarbetad bias inställning.

Fortsättning följer i "ZENITRON- THE RESURECTION", eller "THE ZENITRON STRICKES BACK", eller "ZENITRON RELOADED", eller varför inte "ZENITRON 2-JUDGEMENT DAY".
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/29 :  10:37:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ja ja då är den död....

Håller på Episode II "RETURN OF THE ZENITRON"

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/29 :  10:58:23  Show Profile Send ludo a Private Message
Kanske höga (inducerade) spänningar knäcker G-S övergången så att MOSFETar behöver skyddas på nått sätt (zener)?
Kanske som du är inne på biasen måste ökas / biaskretsen moddas för klass AB drift (spekulerar).
Att se sin älskade uppfinning död kan göra en gråtfärdig.
Inom industrin kan man däremot t o m få bra betalt för att testa sönder dyr elektronik för att se hur mycket den tål och hur den uppför sig nära bristningsgränsen.
Skjuta på den med höga överspänningar, överbelasta, utsätta för extrema temperaturer, skaka sönder.
Du kan inte ens ana vad det är kul att mörda då - man kan verkligen ge utlopp för sina vildaste fantasier...

Edited by - ludo on 2005/04/29 11:02:56
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/30 :  00:27:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
The UGLY one:
quote:
Jodå, single end med luftgapade drosslar har jag pysslat med i flera år och det funkar utmärkt!
Problemet är att jag inte kommit på nåt bra sätt att få till lagom hög utgångsimpedans, det verkar bli allt (strömutgång) eller inget (nära 0 ohm) beroende på vilken typ av motkoppling man väljer.

Mixa de olika typerna så får du exakt den utimpen du vill ha, En vanlig Zen med återkopplingen mellan drain och gate har väl ca 1 ohms utimp, och en med endast source återkoppling (motstånd mellan source och jord) har hög utimp. Om du bara har 3 dB återkoppling mellan drain och gate och resten med ett 0,82 ohms motstånd på source (och 8 X spänningsförstärkning) så får du nog upskattningsvis 4 - 6 ohms utimp. Går enkelt att mäta och justera med förhållandet på hur mycket av varje typ av återkoppling du väljer.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/30 :  00:36:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Håller på Episode II "RETURN OF THE ZENITRON"

Eller Episode III "REVENGE OF THE ZENITRON"

"ONE FLEW OVER THE ZENITRON NEST", "THE LEGENDS OF ZENITRON", "DAS ZENITRON", "ZENITRONS IN BLACK".
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/30 :  15:10:47  Show Profile Send ILLY a Private Message
DAS ZENITRON!

utan tvekan. Fast... Vad jag vet så kom det aldrig någon "Das Boot Zwei", fanns ju inte så mycket att bygga vidare på efter slutet på den historien. Dessutom är den ju redan lång som en trilogi i första utgåvan.

- DAS ZENITRON -
- DIRECTORS CUT -

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/30 :  16:01:20  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Namnförslag?

The zenitron: the dark threat.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/30 :  16:43:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Darth Zenitron

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/30 :  20:03:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Johan_björklund
quote:
Darth Zenitron

Bäst hitills

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/30 :  20:15:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
"DEN NAKNA ZENITRONEN 33 1/3" ???

Men jag måste hålla med Johan Björklund. DARTH ZENITRON RULES!!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/01 :  02:03:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du bara hade kunnat få ut lite väsande ljud ur den så hade det varit perfekt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:51:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Om du bara hade kunnat få ut lite väsande ljud ur den så hade det varit perfekt

Fläktkylning! Måla svart och ett rödmålat lysrör som sticker ut på sidan å lyser!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/01 :  21:47:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Senaste versionen. Man skall nog ha 0,15 ohms motstånd mellan source benen och jord/mittpunkten, för termisk stabilitet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/27 :  08:03:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag tror att jag har klurat ut lösningen på problemen.
Felet är att jag har med drosseln i bias inställningen vilket gör att den försöker hålla en jämn ström genom drosseln även när omständigheterna kräver mer ström. No good! Så lösningen blir ju såklart att förstärkaren skall flyta ovanpå drosseln. Biasinställningen skall då bara innefatta fetarna och några 0,15 ohms motstånd på source-benen.
Drosseln kommer att funka som två 0,6 ohms motstånd mot jord vid stora strömuttag, och sammtidigt funka som ett stort motstånd (>20 ohm) vid diffentiella signaler. Den där lilla drosseln har många uppgifter i förstärkaren.
RISE LORD ZENITRON!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/06 :  20:28:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Äntligen har jag tagit mig i kragen och moddat bias-justeringen. Nu skall min lilla Zenitron rida på induktansen så fint, men det gör den inte. Den svänger våldsamt. En illa låtande fyrkantvåg. Vad håller den på med egentligen och varför???
Jag blir så arg när den krånglar och värmer talspolar till att börja lukta brännt. För trött för att ha nått tålamod. Please help! Vad kan ha gått snett?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000