Author |
Topic |
Gustaf_P
Member
79 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 19:08:54
|
Har funderat lite på en sak. Vilket är egentligen bäst? Att ha långa signalkablar och korta högtalarkablar, eller långa högtalarkablar och korta signalkablar. Anledningen till att jag frågar är att jag hade tänkt att beställa ett par eAR 1001/501 monoblock och saknar nödvändigt kablage. Min intuition säger att det borde vara bäst att placera blocken vid högtalarfoten och ha långa signalkablar, istället för tvärtom. Någon som har några synpunkter? |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 19:11:36
|
Det är vad dom flesta anser. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 23:02:39
|
Håller med B-O.
M |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 00:47:38
|
en XLR kan du smocka på 150 ´meter, vanlig RCA dito 20 meter obalanserad..
bara kör |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Gustaf_P
Member
79 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 01:18:34
|
Tack för svaren. Det lutar nog åt att köra obalanserat mellan CD och försteg, och balanserat mellan för- och slutsteg. Tror ni detta kan fungera? Anledningen till att det är obalanserat från CDn är att jag tänkte testa att modda en Denver... |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 01:28:43
|
inget måste att köra balanserat, du klarar dig lika bra med obalanserat flera långa meter.
vissa slutsteg har ändå dåliga ingångssteg via XLR istället som de har bättre ingångar på obalanserade sidan.
Skulle du köra ICE? Det är väl ingen balanserad konstruktion från start i alla fall så.. |
|
|
Gustaf_P
Member
79 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 04:53:02
|
Nej det stämmer ju att ICE inte är balanserad, dock var min tanke med den balanserade kabeln att undvika förluster då kabeln kommer bli ganska lång (ca 3m). Om det inte blir några nämnvärda förluster med vanlig kabel får det bli det istället. Tack för hjälpen! Kul att det finns så mycket kunskap och välvilja här! En vacker dag är tanken att även jag ska dra mitt strå till stacken... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:50:13
|
Denver!! Jippi.
Då måste jag ju in o stötta lite här. Tag o titta lite på vår "denvermek" Wolfgangs moddninger. Och tala gärna med honom. Jag tror han kommit längs idag. Ingen har i alla fall sagt nåt annat...
Och denna denver kommer spela i ett av rummen här på träffen här i slutet av april. Så titta in då så kan du jämföra en omoddad med en moddad osv..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 23:44:53
|
3 meter är en jättekort kabel, finns ingen anledning att använda någon XLR här inte, även om XLR e tufft, ballt och ser bättre ut he he !! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 23:50:49
|
Hade möjlighet att testa rca och balancerat mellan cd och försteg, visserligen bara en meters kablar, absolut ingen skillnad.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:05:27
|
3 meter skall du absulut inte köra RCA!! Rent vansinne, du förlorar för mycket information!!! //W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:33:57
|
Wolfgang: skaffa bättre kablar så kan du ha längre obalanserade kablar |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 00:37:00
|
- Touché, Elliot.
M |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 01:37:46
|
Enligt någon här på forumet (kommer inte ihåg vem) blir det bättre med balanserat på Classe slutsteg än obalanserat. Men vad ni påstår är att det inte blir skillnad i ljudet om man kör korta signalkablar, stämmer det? Jag trodde balanserade kablar var ett steg upp från obalanserade ljudmässigt.
Gustaf P: Vad jag har läst rekommenderas det kort högtalarekablar och långa signalkablar om man kör high-end kablar, och tvärtom om man kör budget. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 07:29:31
|
Vissa maskiner är uppbyggda balanserat, tex Primare. Deras grejor låter klart bättre balanserat, oavsett långa eller korta signalkablar. Jag har lyssnat och jämfört. Har läst att samma sak gäller Thule, men där har jag inte lyssnat själv. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 08:03:30
|
CC; typ, lakritssnören och On/Off kablar är budget, resten high-end. (I allafall vad On/Off motsvarigeheten i Japan säljer) Det framgick inte vad definitionen var, men ungefär de billigare kablarna man kan köpa var budget.
Så balanserat eller ej beror på utrustningen, inget generellt svar om det blir skillnad eller inte. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 08:08:52
|
Som sagt, vissa märken och modeller blir betydligt bättre om de kopplas balanserat, medan andra kanske inte blir bättre alls. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 08:22:54
|
Primare I30 och CD31 blev inte bara lugnare kopplade balanserat utan allt blev bättre. Fyllighet, driv, osv. |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 10:16:50
|
Nu ska jag kasta in en brasklapp här. Rent logiskt sett, så är utgångsteget i ett slutsteg konstruerat för att driva laster som är svåra, knepiga fasvinklar och låg resistans. Ett utgångssteg i en förförstärkare är inte lika robust designat. Logiskt sett borde man ju då köra långa högtalarkablar istället för signalkablar? Har inte provat själv men själva resonemanget ser jag inte något fel i. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 10:34:58
|
quote: Ett utgångssteg i en förförstärkare är inte lika robust designat. Logiskt sett borde man ju då köra långa högtalarkablar istället för signalkablar? Har inte provat själv men själva resonemanget ser jag inte något fel i.
- Det flyter ju knappt någon ström i signalkabeln: En utsignal på 1V (max volym!) och en ingångsimpedans på 50 kohm ger en ström på 20 uA (mikroampere=miljondels ampere)
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Topic |
|