HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare + sub till HiFi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:57:46  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har börjat fundera en del över detta... Jag har varit en fan av stora golvare, helt enkelt därför att de når lägre än stativare, men efter att av misstag ha hört B&W 602 s3 så börjar jag allvarligt fundera över om inte stativare är ett alternativ. Jag spelar oftast inte så farligt högt, så jag behöver inte golvare av den anledningen, och jag har en känsla av att man får mer för pengarna med stativare. Men då kanske man ska fylla i med en subbas? Då tänker jag mig mest i de allra lägsta frekvenserna, att den spelar som högst 50-60hz eller så. Hur bra behöver då en sub vara? Säg att jag inte vill lägga mer än 2500:-...

Ska iväg och lyssna på QLN signature mkII nu. De tillhörande subbarna är dock inte aktuella just nu...

Kommentarer kring B&W 602 s3 och QLN signature och konkurrenter annars?

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/18 :  10:41:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag anser att den som är spekulant på ett par B&W DM602S3 om möjligt även bör beakta Quad 12L i utvärderingen av lämpliga högtalare. En fördel är att Quad 12 inte är lika stor som B&W 602. I övrigt är det ingen speciell egenskap jag tänker på. Det är helt enkelt ett gott alternativ i samma prisklass där tycke och smak om utseende och hur musik bör återges som får fälla avgörandet.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/18 :  10:45:53  Show Profile Send mats a Private Message
Tjena..

Jag tycker att det funkar bra med subb. Problemet är att integrera med frontarna men får du till det så får du fin bas samt att mellanregister blir bättre då frontarna slipper att ta de jobbiga under sig 80Hz. Men hur man kan få ihop det med en billigare bas har jag ingen erfarenhet av (kör DD-12 själv). Ps Även stora golvare mår bara bra med Bas låda som hjälper till..

Lyckat till
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/04/18 :  11:04:50  Show Profile Send Patrik a Private Message
Ett tips kan vara att hänga på gruppköpet av NHT1259 som verkar bli av och bygga dina egna basmoduler. Alternativt om du är lat.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/18 :  18:50:31  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tror Patrik kom med dagens förslag!
Priset för dessa var verkligen lågt och det finns många som använder just dessa element i verkligt högpresterande system
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/19 :  00:55:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
Tack för svaren!

Jag tillbringade ungefär 1,5timmar med att lyssna på i huvudsak QLN signature mk ii, med Arcam elektronik och med en (inte två...) av den tillhörande suben. Jag är mycket sugen på att köpa denna högtalare måste jag säga, jag lyssnade även på ett par avance i ungefär samma format och jag är klart överraskad över hur fylliga dessa stativare kan låta. Jag tyckte dock att det var svårt att få till basen, det blev gärna bumligt och oprecist (stängde av basen...), men det bästa var när basen vreds till så låg delningsfrekvens som möjligt, och tillräckligt låg volym, då gav den bara den där hinten till lågbas som är så viktig.

Jag funderar dock på om inte bara stativarna räcker till för min del, med en vägg bakom. (högtalarna stod mitt i rummet nu) Får ta och låna hem dem. Jag överväger också att köpa en Edison 60 att driva dem med... Hoppas bara att jag inte tappar bort den tyngd och baskontroll som fanns nu.

Basmässigt så blir det nog någon liten billig blåsbas i ett hörn bara för att få till det där lägsta. Har dock kikat på de på hifimagasinet, men det blir nog overkill för mig. Vi får se vad tjejen säger, hon är på vissa sätt mer kritisk än jag är och lyssnar på lite andra saker.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000