HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga ang. kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/04/12 :  19:08:54  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Har funderat lite på en sak. Vilket är egentligen bäst? Att ha långa signalkablar och korta högtalarkablar, eller långa högtalarkablar och korta signalkablar. Anledningen till att jag frågar är att jag hade tänkt att beställa ett par eAR 1001/501 monoblock och saknar nödvändigt kablage. Min intuition säger att det borde vara bäst att placera blocken vid högtalarfoten och ha långa signalkablar, istället för tvärtom. Någon som har några synpunkter?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/12 :  19:11:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är vad dom flesta anser.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/12 :  23:02:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Håller med B-O.

M
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/04/13 :  00:29:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Har man balanserade lågnivå-kablar är det nog bäst att ha dem långa, och sedan korta högtalar-kablar.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/13 :  00:47:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
en XLR kan du smocka på 150 ´meter,
vanlig RCA dito 20 meter obalanserad..

bara kör

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/04/13 :  01:18:34  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Tack för svaren. Det lutar nog åt att köra obalanserat mellan CD och försteg, och balanserat mellan för- och slutsteg. Tror ni detta kan fungera? Anledningen till att det är obalanserat från CDn är att jag tänkte testa att modda en Denver...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/13 :  01:28:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

inget måste att köra balanserat, du klarar dig lika bra med
obalanserat flera långa meter.

vissa slutsteg har ändå dåliga ingångssteg via XLR istället
som de har bättre ingångar på obalanserade sidan.

Skulle du köra ICE? Det är väl ingen balanserad konstruktion från start i alla fall så..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/04/13 :  04:53:02  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Nej det stämmer ju att ICE inte är balanserad, dock var min tanke med den balanserade kabeln att undvika förluster då kabeln kommer bli ganska lång (ca 3m). Om det inte blir några nämnvärda förluster med vanlig kabel får det bli det istället. Tack för hjälpen! Kul att det finns så mycket kunskap och välvilja här! En vacker dag är tanken att även jag ska dra mitt strå till stacken...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/13 :  11:50:13  Show Profile Send mayro a Private Message




Denver!! Jippi.

Då måste jag ju in o stötta lite här. Tag o titta lite på vår "denvermek" Wolfgangs moddninger. Och tala gärna med honom. Jag tror han kommit längs idag. Ingen har i alla fall sagt nåt annat...

Och denna denver kommer spela i ett av rummen här på träffen här i slutet av april. Så titta in då så kan du jämföra en omoddad med en moddad osv..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/04/13 :  23:44:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

3 meter är en jättekort kabel, finns ingen anledning att använda någon XLR här inte,
även om XLR e tufft, ballt och ser bättre ut he he !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/13 :  23:50:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hade möjlighet att testa rca och balancerat mellan cd och försteg,
visserligen bara en meters kablar, absolut ingen skillnad.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/04/14 :  00:05:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
3 meter skall du absulut inte köra RCA!! Rent vansinne, du förlorar för mycket information!!!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/14 :  00:33:57  Show Profile Send eliot a Private Message
Wolfgang: skaffa bättre kablar så kan du ha längre obalanserade kablar

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/04/14 :  00:37:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
- Touché, Elliot.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  00:57:30  Show Profile Send CC a Private Message
Tycker det är konstigt att Ni inte finner skillnad mellan ballat resp oballat oavsett längd på kabeln?
De flesta konstruktörer brukar ju föredra det ena eller andra och då även lägga mest krut där...
Den ljudmässiga skillnaden brukar därav vara ganska stor... Vilket man sedan tycker låter bäst är nog mer en smaksak! Men rent teoretiskt bör en ballanserad överföring vara att föredra oavsett kabellängd OM konstuktionen är optimerad för det ändamålet.

Naturligtvis är det lättast att avgöra vad man själv tycker genom att testa o lyssna! Det är så lätt för oss andra att fastna i våra tyckanden som är grundade på våra erfarenheter, å dessa erfarenheter är ju som bekant ganska varierande å täcker inte in alla olika förutsättningar... Allra minst DIN personliga smak, Gustaf_P!

Men tillbaka din fråga, Gustaf_P, så vill jag nog hävda att generellt så låter det bäst med korta kablar till dina högtalare då de påverkar signalen lite mer än lågnivåkablaget... I alla fall rent teoretiskt

Ps.
eliot, jag kan lova dig att Wolfgang sitter på kablar utav HÖG drägelfaktor

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/04/14 00:59:28
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/14 :  01:37:46  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Enligt någon här på forumet (kommer inte ihåg vem) blir det bättre med balanserat på Classe slutsteg än obalanserat. Men vad ni påstår är att det inte blir skillnad i ljudet om man kör korta signalkablar, stämmer det? Jag trodde balanserade kablar var ett steg upp från obalanserade ljudmässigt.

Gustaf P: Vad jag har läst rekommenderas det kort högtalarekablar och långa signalkablar om man kör high-end kablar, och tvärtom om man kör budget.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  07:27:07  Show Profile Send CC a Private Message
LarsTokyo,
quote:
Vad jag har läst rekommenderas det kort högtalarekablar och långa signalkablar om man kör high-end kablar, och tvärtom om man kör budget

På vilket sätt skulle det skilja sig? Vad är definitionen "high-end kablar"? Allt över lakritssnören?

quote:
Jag trodde balanserade kablar var ett steg upp från obalanserade ljudmässigt

Inte alltid... Hänger helt på konstruktörens ambitioner... (Och övrig utrustning samt smak naturligtvis)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  07:29:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vissa maskiner är uppbyggda balanserat, tex Primare. Deras grejor låter klart bättre balanserat, oavsett långa eller korta signalkablar. Jag har lyssnat och jämfört. Har läst att samma sak gäller Thule, men där har jag inte lyssnat själv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  07:36:52  Show Profile Send CC a Private Message
Medans exempelvis Rotel INTE fått sig något lyft med ballade kablare (av de modeller jag hört alltså...)
= Skillnader mellan konstruktioner...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/14 :  08:03:30  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
CC; typ, lakritssnören och On/Off kablar är budget, resten high-end. (I allafall vad On/Off motsvarigeheten i Japan säljer)
Det framgick inte vad definitionen var, men ungefär de billigare kablarna man kan köpa var budget.

Så balanserat eller ej beror på utrustningen, inget generellt svar om det blir skillnad eller inte.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  08:08:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Som sagt, vissa märken och modeller blir betydligt bättre om de kopplas balanserat, medan andra kanske inte blir bättre alls.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  08:15:30  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
inget generellt svar om det blir skillnad eller inte.

Det är just det som ÄR svaret... Att det ÄR skillnad.
Sedan handlar det mer om vilket som man tycker är bäst beroende på preferenser osv...

En generell skillnad (som jag upplever det) brukar vara att ljudet upplevs lite "lugnare" med balanserade kablar medans motsvarande oballade brukar upplevas som "livligare"...


Edit: stavlar elöndigt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/04/14 08:49:51
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  08:22:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Primare I30 och CD31 blev inte bara lugnare kopplade balanserat utan allt blev bättre. Fyllighet, driv, osv.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  08:46:52  Show Profile Send CC a Private Message
Primare tillhör nog just ett av de märken som är konstruerade för låta bäst med ballat.
Precis som Dynamic Precision

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/04/14 :  10:16:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu ska jag kasta in en brasklapp här.
Rent logiskt sett, så är utgångsteget i ett slutsteg konstruerat för att driva laster som är svåra, knepiga fasvinklar och låg resistans.
Ett utgångssteg i en förförstärkare är inte lika robust designat. Logiskt sett borde man ju då köra långa högtalarkablar istället för signalkablar? Har inte provat själv men själva resonemanget ser jag inte något fel i.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/14 :  10:34:58  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Ett utgångssteg i en förförstärkare är inte lika robust designat. Logiskt sett borde man ju då köra långa högtalarkablar istället för signalkablar? Har inte provat själv men själva resonemanget ser jag inte något fel i.

- Det flyter ju knappt någon ström i signalkabeln: En utsignal på 1V (max volym!) och en ingångsimpedans på 50 kohm ger en ström på 20 uA (mikroampere=miljondels ampere)

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000