HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereorack/möbel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/11 :  08:15:28  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Kanske en fråga som inte hör hit. Men mitt problem att få plats med alla apparater kvarstår, så jag vill gärna ha tips på lämplig stereobänk.
För tillfället har jag ett högt stereorack och TV:n med sitt egna stativ vid sidan av. Det rymmer alla apparater, men tanken jag har är att senare skaffa plasma/proj. Och då behöver jag en lägre möbel där alla apparater får plats. Men förstås inte för högt så att Plasma och duk hamnar på rätt höjd.

Jag har ca. 10-12 apparater. För att det inte ska bli för högt har jag tänkt att tre apparater i bredd skulle passa. Någonting åt det här hållet.
__________ __________ __________
__________I__________I__________
__________I__________I__________
__________I__________I__________

Dålig skiss, jag vet. Men ni kanske förstår hur jag menar.

Jag har tittat lite på Ikeas Oppli. Någon jag sett har placerat två sådana ovanpå varann. Om man inte använder hjulen så blir det ca. 67cm. högt. Vad tror ni?

En annan aspekt är att framförallt slutstegen ska få god ventilation. I höjdled kommer de få gott om utrymme men vid sidorna endast 1/2cm. på var sida.
Räcker det?

Kom med förslag. (Gärna med bilder så att min kära hälft får se på förslagen och tycka till).

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/11 :  09:54:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det finns oändligt med alternativ...

Men en av grundfrågorna du bör fundera på ,om det är välljud du är ute efter, är hur du tänker jobba med vibrationer.

Skall racken vara en "stel" rack som du använder eftermarknads- alt. DIY-fötter i eller skall racken i sig vara vibrationsdämpande?

Har du en skivspelare som du skall ha in i racken så bör du kanske gå åt det stela hållet åtminstone i den rackdelen där skivspelaren skall stå eller också hänger du en extra hylla från väggen som du ställer din skivspelare på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/11 :  10:23:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Detta känns igen

Har samma problem som du, och postade för ett tag sen den här tråden: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37320

Har sedermera bestämt mig att bita i det semi-sura äpplet och köpa just en beggad Quadraspire QAV. Hä kostar en del men det får det vara värt...



Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/11 :  11:57:38  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hela racket kan väl placeras på vibrationsdämpade fötter, alternativt att varje apparat ställs på dito. Vissa av apparaterna är väl också mer känsliga för vibrationer än andra.
Jag har ju en vinylspelare också. Den kommer placeras på övre hyllan. Om det inte är tillräckligt så kommer en separat vägghylla användas.
De prylar som ska få plats är:
Vinylspelare
Riaa
Hörlursförstärkare
Försteg/processor
Slutsteg-front
Slutsteg-surr/cent.
CD
DVD
Video
Digitalbox

Ev. också:
Tuner
DVD recorder
Extra slutsteg (mono)

Många apparater blir det. Uj uj.

mvh,


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/11 :  12:54:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oki,

då låter det som att du skall försöka söka reda på en bra och stabil bänk utan vibrationsdämpning. Det är samma spår som jag kör på.

Ledorden är stabilt och tyngd. I övrigt är det smaken som avgör.

Jag har en gammal solidtech rack och den är verkligen stabil och man hittar dem för vettiga pengar begagnat. Min rack är inte vibrationsdämpad, men det finns dem som har luftdämpning inbyggt. Finessen med det är att det går att släppa ur luften och då är de helt odämpade och man kan göra hur man vill med vibrationsdämpningen....

Men, som jag sade ovan det, räcker att det är en riktigt stabil bänk. Så det är bara att gå ut i möbelvaruhusen och kolla vad de har.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/11 :  13:35:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Angående höjden UFFE_T. Jag har en låg Ivar som TV-bänk med lite pryttlar i. Den är 72,5cm hög. I praktiken innebär det nog att bildytan hamnra på samma höjd som med ett plasmaaltrnativ på väggen bakom bänken. Det kändes lite ovant i början, främst därför att TV:n kom upp och kändes väldigt dominant i rummet. Men det är en 28" bildrörs-TV så den kommer ju ut i rummet på ett annat sätt än en plasmaskärm gör. Det gäller ju både om man hänger den på väggen eller ställer den på bänken.

Ur tittergonomisk synpunkt har vi inga problem med höjden. Det är snarare skönt att inte behöva leta efter TV-bilden bland bråten på soffbord och golv. Jag har också en känsla av att den höga höjden intekan komma att bli så störande när bildytan kommer längre från betraktaren. Jämför hur det ofta är på bio, där bilden är ganska högta placerad i förhållande till betraktaren.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/11 :  13:36:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Pac: Tack för svar. Det lutar åt ett stabilt rack med tillräckligt utrymme.
Vad tror du om tex. Ikeas Oppli. Med tanke på utrymmet i bredd. Invändig bredd per apparat är 44,5cm.
Räcker det för god ventilation?
Framförallt med tanke på slutstegen.(Just nu Primare och Amplifix).
De blir ju rejält varma.
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/11 :  13:55:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Uffe, vi har nog olika referenser vad det gällervärme...

Vad det gäller värme så bör man vara klar över att cirkulationen oftast går vertikalt i appraterna om de inte har fläktar. Kort sagt det går med självdrag underifrån och upp. Om apparaten inte ha lufthål på under och ovansidan så blir den ytterligare lite varmare internt.
Rent generellt sett så är det bra om stereo rack som man skall ställa in sina varma klenoder i är "öppna". Det vill säga inte har separat "lådor" som man ställer in appraterna i.



Oppli har sidor och en begränsad höjd mellan hyllplanen. Det finns risk för att luftväxlingen för en varm apparat skulle kunna bli ett problem. Vidare så undrar jag hur stabil den egentligen är...

Quadra spire racken ovan är betydligt mer anpassad för att husera varma saker, fritt flås från alla sidor och med möjlighet till bra höjd både under och ovanför apparaterna.

Solidtech racken är byggd på ett liknande sätt men med rejäla fyrkantsrör som ram för hyllplanen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/04/11 :  14:29:57  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag var och köpte 2st Lekvik från IKEA och ställde brevid varann och på översta hyllan fick jag lugnt plats med 3st apparater i bredd och gott med luft i mellan apparaterna sen är det 3st hyllplan och 2st låsbara dörrar per Lekvik,hyllplanen är ca.88-89cm breda.
Mvh
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/11 :  15:07:18  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Oppli finns i en bredare variant också. Det är den jag tänkte på. Men som du säger så stänger man nog in apparaten för mycket.
Jag får nog fortsätta söka mer öppna varianter.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/11 :  17:27:16  Show Profile Send CC a Private Message
Varför inte åka till byggmarknaden å köpa 4 stycken lämpliga o snygga träskivor (typ köksbänkmodell) o lite gängstav?
Då får du den exaxt som du vill ha den gällande storlek o finish! Gängstaven kan du ju dölja med exempelvis aluminiumrör eller rundstav utav trä (genomborrade)...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/11 :  17:45:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
CC: du är inne på samma linje som mig.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/04/11 :  18:12:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det låter som en DIY bänk a´la' TNT...

Så här kan några olika varianter på det se ut...





Vi har fått ett mail från Björn på Solidtech i Malmö, producenten av Solidtech produkterna. Han såg våra diskussioner och skriver:

quote:
Hej Pac,
Jag ser att där är en tråd om breda bänkar på forumet. Här kommer en bild på en av nästan oändligt antal möjliga kombinationer.

Björn



och bifogat låg denna bilden


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/11 :  21:21:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Här är något som kanske passar. Denna och ett par lösa ställ till slutsteg är ett svar på dina böner.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1526


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/12 :  06:59:54  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för alla tips. Tyvärr har jag begränsat med utrymme för bänken. Den kan max. vara ca. 160cm. bred. Det bör ju gå att få in tre apparater i bredd på detta mått.
Nästa problem är att jag måste få plats med nio apparater plus vinylspelare och TV ovanpå bänken. Det är så det måste bli med nuvarande TV. Senare kommer en plasma/proj införskaffas som då ger ytterligare plats på översta bänkskivan.

Ungefärliga mått mellan hyllplanen kan vara ca20cm - 15cm - 15cm. Där de undre 20cm. kan ge plats för tex. slutsteg.

En "köpes" bänk med de måtten verkar svårt att hitta. Det kanske kan gå att specialbeställa men då blir det ju väldigt dyrt.
Alternativet tills nu verkar vara en typ av "Flexy".

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/13 :  10:42:21  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Alternativet att bygga en bänk själv (eller låta en möbelsnickare bygga en åt dig), är det bästa JAG gjorde när jag var ute efter en bänk med liknande kriterier.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/14 :  08:37:03  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Det börjar mer och mer luta åt en bänk av "Flexy" modell. Med fyra hyllor och gängstång. Tre fack i bredd.
En sådan blir ju både luftig och stabil. Snyggt kan det ju också bli. Den kommer isåfall rymma nio apparater plus över hyllan, där TV+ vinylspelaren får stå till en början.
Jag tänker mig att M20 stänger bör räcka. Hyllor har jag inte bestämt mig för vilka det blir ännu. Eftersom det blir ca 50cm c/c mått mellan stängerna så behöver de inte vara så tjocka. Det ända är ju utseendet som ska bli rätt.

En sådan variant blir dessutom rätt billig.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/14 :  09:57:16  Show Profile Send JonasV a Private Message
här är våran vi beställde av Ottosons Möbelsnickeri i ekhagen Jönköping.
Kostade 6000:- och gjord i Oljad 20mm Ek, Mått: 160x70x60cm och med fyra starka gummjul.



Vad tycks?

VH jonasV.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/14 :  12:51:18  Show Profile Send UFFE T a Private Message
JonasV: Mycket snygg bänk. Det är percis så jag tänkt mig en bänk som passar mina behov. Och i ek dessutom. Hustrun skulle nog också gilla den.

En undran bara. Hur fungerar det med ventilationen för apparaterna?

Vad är det för mått/utrymme för varje apparat?
Hur hög är den utan hjulen?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:09:29  Show Profile Send C-Quence a Private Message
UFFE T; jag lät en möbelsnickare bygga ihop en liknande bänk som JonasV har, enligt min egen ritning och ventilationen fungerar ypperligt tillsammans med mina Primare-prylar (som bekant alstrar en hel del värme). Faktum är att bänken fungerar mycket bättre än mitt tidigare hifi-rack med glashyllor (Standesign Saturn 5), men det beror ju då förstås på att utrymmet ovanför varje produkt har mer än fyrdubblerats med den nya bänken.

Här kommer i alla fall en "live-bild" på bänken:





Och här kommer lite konstruktionsillustrationer på densamma:





Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/15 :  13:38:27  Show Profile Send UFFE T a Private Message
C-quence: Mycket snyggt rack. Att det sedan är Primare grejer i gör ju inte saken sämre. Jag har tidigare sneglat på din lösning och sett bilderna. Mycket stilren och snygg.

Vad är det för mått på möbeln?
Kostnad?

Jag behöver ju en våning till. Alltså nio fack. Dessutom vill man ju inte att den ska bli för hög, pga. att TV/duk inte ska hamna för högt upp. Vill ju inte få nackspärr.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/18 :  16:16:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
Solidtech bänken på bilden är GRYM!!

Vad är måttet på skivorna på bilden?? Bredd och djup alltså??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/19 :  06:59:37  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Mahler: Jag håller med. Det är nog den snyggaste bänk jag sett. Dessutom mycket bra för de kära apparaterna.
Problemet är att den tyvärr är för dyr för mig.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/04/19 :  06:59:48  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Mahler: Jag håller med. Det är nog den snyggaste bänk jag sett. Dessutom mycket bra för de kära apparaterna.
Problemet är att den tyvärr är för dyr för mig.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000