HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare med bra "släpp" och 3D-ljudbild?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:21:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ni har rätt, ni har rätt, man kan inte resonera som jag gjorde ovan på ett sätt. Men som det är idag får jag ju aldrig igen de pengarna jag förlorat på halvt misslyckade uppgraderingar (Monitor audio och Dynaudio sålde jag dock för lika mycket som jag köpte dem för, så ingen förlust där inte..tjänade faktiskt 500 spänn på Monitor Audio). Men som läget är nu, om jag ska sälja mina högtalare, säg att jag får 32k för dem, så kan jag antingen köpa helt nya för 32k eller mer och bli nöjd med dem eller begagnade för 25k eller mindre och kanske få bättre grejor. Då får jag alltså 7k eller mer emellan som jag kan lägga på ny stärkare.

Visst, de pengarna jag lade i från början på mina AV (36k) förlorar jag 4k på men det gör ju inte så mycket då jag får bättre högtalare + extra pengar. Det var så jag menade, helt oduglig i matte är jag inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/08 15:26:47
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:27:16  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Ett märke som är underskattat och säljs billigt på danska forum är Holfi btwe...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:27:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Som förstärkare behöver jag alltså balanserat...är Holfi det?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:47:41  Show Profile Send mayro a Private Message
fattar inte matte76.

Då vi bråkade om Denver så ville du hörs osv. NU kan du höra den samt en hel uppsättning och du komenterar inte ens mitt erbjudande...
Om ej intresse finns så säg det rätt ut bara så ska jag inte ge dig sådana erbjudanden mera..

Blir lite trist att skriva om du ändå inte har intresse för mer saker än just BYTA igen...

Dessutom har det nu sänds flera erbjudanden om att titta över till mig så du får en reference i alla fall. Men inte detta verkar intresant. hmm..

lite trist. Men ok. Ska inte erbjuda mer hjälp osv till dig.Man kan ju inte tvinga sig på folk som inte är intreserade...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  15:58:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
mayro: Det är intressant men de saker du har i din ägo har jag ej råd till (högtalare & stärkare), så då får jag nog bara ångest om jag hör hur det låter hos dig!

Klart du kan få ta hit din stärkare, det är jag med på. Såg heller inte dina erbjudande förrän för en stund sen, har fått kommentera de andra inläggen. Sorry!

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:38:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Den här tråden har ju blivit nästan bisarrt rolig!

Matte med sina fantastiska räkneexempel, Mayro som frälsaren som ska komma in med magiska nätkablar som ska rädda Matte ur hans knipa, tips på högtalare från olika håll, tips på cd-spelare från olika håll, tips på att ligga lågt från olika håll...

Ja jösses, vilken soppa!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:41:09  Show Profile Send mayro a Private Message
Matte.

Det är nyttigt att höra flera saker.. Detta gör att man VET vartåt man vill komma.. Så se inte mina gamla burkar som ouppnåerliga. Du kan ju skaffa sådana du med utan problem. Men se en lyssning mer som en erfarenhet. En till i kommande mängd.. Sedan bestämmer du dig för vad just DU tyckte om och börjar jobba dig ditåt. Man brukar säga lite generellt att det tar 5 år att bygga en highendanläggning. 5 år. Och då handlar den längsta tiden åt småtweekande osv... Att då bespara sig tre år av dessa via att utnyttja andras redan spelande system som mall är den bästa vägen. Se bara vad handlarna säger. Dom säger INTE det att du ska skaffa dig flera referencer för att just dom ska sälja till dig. Utan för att du skall ens veta vem av dom du ska lägga ordern hos och bli en NÖJD kund. Sen är det klart dom blir glada om just dom blir din nya inköpskanal...

Att bygga stereo är lite som ett äktenskap. Man kan vänstra runt. Och på slutet blir det ofta (Inte alltid) missmatch så det dånar om det...

Eller så är man lite trogen. Och blir det då fel brukar seriösa handlare hjälpa en tillrätta igen. Via att man ofta just får provspela sakerna hemma...

Sedan kan man välja vägen via oberoende via ett forum som här. Och då får man alla olika tips på ett enda bräde utan mista lilla matchning direkt. Vilket kan bli ännu mer öderstigert faktiskt. Specielt om man inte har någon reference alls ifrån start...

Så utnyttja alla till buds olika lyssningar du kan. Och ju bättre saker du kan lyssna på ju lättare får du sedan att hitta. Då VET du vad du söker...

Annars blir det enbart turen som avgör då saker stämmer...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:44:05  Show Profile Send mayro a Private Message
blue

Du är relativt tråkig som inte ser jag har ett helt paket med mig. Medans detta med kablar tydligen retar dig.. Men du ser tydligen inte
Muse försteg.
Jeff Rowland Slutsteg.
Denon POA3000Rg slutsteg.
Samt en Denver och slutligen kablar...

Men dom andra sakerna är ju godkända att tala om tydligen för dig...

Ta dig en resa hit i stället för att klaga så vet du sedan vad kablar gör eller inte gör. enklare kan det inte bli...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:03:55  Show Profile Send Blue a Private Message
mayro: Lugn och fin! Jag tycker ditt sätt att skriva är ett skönt och friskt inslag här på forumet. Blir bara lite komiskt ibland med denna gränslösa hyllning av SR-kablarna, men alltså komiskt på ett positivt sätt.

Gällande ditt system tycker jag att det verkar mycket spännande. Vore kul att höra!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:37:17  Show Profile Send mayro a Private Message
Blue.
Sr kablarna är just så sanslöst bra. Och för pengarna är det ännu förvånande för mig till o med rätt ofta då man hör vad dom gör o kan. Detta är saker i alla fall jag endast har funnit på mycket mycket dyra kablar tidigare. Så därav blue blir det tjat om dom.För dessa är till o med bättre på lite olika saker faktiskt...

Men som sagt. Reklam kan bli för mycket. Och tyvärr så "ramlar" även jag ner i den gropen presis som Inofolket gör om inos alster.

Vi som idag spelar SR kablarna är lika "sektaktiga" som inoisterna. Ingen tvekan alls på den punkten...Detta är jag fullständigt medveten om.

Men märk en sak..Jag vet detta beteende är hos mig. Och jag säger det rent ut. Jag samt en del andra av oss SR spelande är rena rama sekten..

Men jag ska också säga en sak till...

Detta stoppar inte mig från att söka VIDARE. Eller att se andra saker även om jag är nöjd o glad. Utan kommer någon med annat så provar man ju. Inget att snacka om ens. Så jag kan kallas Sektmedlem men utan stagnation kanske...

Hungern efter roliga saker är stor här. Och har alltid varit...

Självklart skall du titta hit en sväng. Lite retrostereo skadar inte trumhinnorna direkt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  17:57:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Se till vad du själv tillfört tråden istället. Inte mer än rådet att behålla högtalarna, vilket inte var vad jag efterfrågade i tråden precis...och "fantasiska räkneexempel"? Ren logik vad beträffar pengar man har till förfogande för hifi-köp, tycker jag i alla fall.

Edited by - matte76 on 2005/04/08 18:04:59
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/08 :  18:23:13  Show Profile Send sampix a Private Message
matte76>
Jag skulle råda dig att kolla upp lite andra märken vad gällandes förstärkeriet. Du har redan sålt dina Dynaudio, som du inte var nöjd med. Och nu dina Audiovector, som du heller inte är nöjd med..
Hur blir det vid de eventuella tredje paret högtalare?
Felet ligger inte i dina högtalare. Utan i resten av anläggningen och även akustiken.
Och att sedan gå från en Primare till nästa Primare känns helt onödigt, då du inte ens kan leva med den förra. Man måste lära sig av sina misstag någon gång.
Så innan du säljer dina högtalare, som jag har svårt att se att du kommer få ut 32 tkr för, så låna hem andra förstärkare. Ta t ex Mayro´s erbjudande, då dessa prylar lär vara klart piggare/bättre än Primare.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  18:26:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
sampix: Och nåågot dyrare... Anledningen till att jag säljer min Primare I21 är inte att jag är missnöjd med den, vill bara ha den matchande stärkaren till CD31:an för att köra balanserat, vilket jag VET förbättrar ljudet en hel del. Sen är det mer kraft i I30 också vilket ju är en fördel...sen ska jag spara ett par år och sen köpa en riktigt bra stärkare som tex Krell.

Vet redan att jag får 32k för högtalarna om jag säljer dem. Akustiken kan förbättras, men det är svårt i mitt nuvarande rum som är litet och mycket möbler i. I nästa lägenhet (flyttar till hösten troligen) blir det optimering av akustiken.

Edited by - matte76 on 2005/04/08 18:28:26
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:50:18  Show Profile Send pak a Private Message
då kanske det låter konstigt igen på grund av att du optimerat anläggningen till ett dåligt rum.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:51:22  Show Profile Send yudansha a Private Message
Detta kanske du tidigare nämnt matte76, men hur skulle du beskriva ljudet nu och vad är det som inte stämmer? Om du inte är missnöjd med I21, varför vill du byta den? Vad har du hört som du gillar?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  19:55:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
hur skulle du beskriva ljudet nu och vad är det som inte stämmer? Om du inte är missnöjd med I21, varför vill du byta den? Vad har du hört som du gilla

Högtalarna släpper inte riktigt, och diskanten är lite vass ibland.
Men: Jag tror mycket handlar om stärkaren. Primare I30 har jag hört och gillar mycket tillsammans med den cd jag har nu, CD31. Kopplade balanserat. Lite mer kraft i I30 jmf med I21, och mer luft. Bytar antingen både högtalarna och stärkaren eller bara stärkaren.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:09:36  Show Profile Send pak a Private Message
är problemen stora eller är det bara små störningar?
ljudbilden kommer aldrig att släppa i ett dåligt rum,ännu värre blir det med dyrare grejer har jag märkt.audiovektor är snälla att ha att göra med om man jämför med andra/dyrare,om de har otillräcklig elektronik och rum.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:10:58  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag kan bara instämma att Primare är lite hård i diskanten.
Om det är cd:n eller förstärkaren som bidrar med detta , vet jag inte.
Är du helt säker på att du har rätt fas på grejerna?
Om du har det så kan detta förstärka det fenomenet.
Även 3D är betydligt sämre vid fasfel.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/04/08 20:16:44
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:12:06  Show Profile Send yudansha a Private Message
Kanske är dina kablar som ställer till det...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:14:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det är inte kablarna, problemet fanns innan de anslöts. Primare ska ha en snäll diskant vad jag läst och själv lyssnat mig till, problemet är snarare högtalarnas diskant och skivor med dålig/vass diskant. Sen är rummet inte bra det vet jag.

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:15:16  Show Profile Send yudansha a Private Message
Mayro, kan det vara så att silver resolution inte låter silver för att det inte enbart är silver, utan en koppar- och silverhybrid?
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:16:40  Show Profile Send yudansha a Private Message
Alltså skivor med dålig/vass diskant SKA låta dåligt/vasst. Om man bara mesar med anläggningen så att allt skall bli mjukt kan man ju aldrig uppnå definition eller bra drag.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:18:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kanske är det så, min anläggning är superneutral och ofärgad!!

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:19:55  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, det är väl som så att brister kommer fram tydligare med "billig" elektronik och högupplösta högtalare.
Det räcker visst inte med "testvinnare".
Bättre med bättre elektronik och billigare högtalare.
Nackdelen med välupplöst är att du inte kan lyssna på alla dina skivor.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/04/08 20:21:45
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:24:50  Show Profile Send pak a Private Message
precis.
jag har fått bättre resultat med bra elektronik och högtalare för 3700,än med högtalare för 50000 med "fel" elektronik.+ i ett inte så värst optimalt rum,måste tilläggas.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000