HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test/Kalibrerings skiva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:14:02  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hej!
Jag har tänkt många gånger när man ska justera in sin eller andra anläggningar, att man skulle ha en bra kalibrerings skiva.

När jag var på HFLS-1 träffen hos Zalve för en tid sen så hade PAC en skiva men lite frekvenssvep, fas test, L_R test o.s.v.
Då vet jag att dom snackade lite om att göra en HifiForum testskiva, och det tror jag är en lysande idé!

Jag tror det finns intresse här för en sån skiva, eller vad säger ni andra?


mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:16:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Yepp!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:34:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det skulle kunna vara intressant, ja

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/07 :  13:40:39  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
det finns det verkligen. om den kunde läggas upp för nerladdning i wave- eller ogg-format hade det varit ännu bättre. :)
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:10:32  Show Profile Send stice a Private Message
Jo, det skulle vara mycket intressant!!! Speciellt i wave format som nolimitsoya har nämnt.


mvh Stice...
Go to Top of Page

Hertz
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/07 :  14:10:53  Show Profile Send Hertz a Private Message
Jag skulle vara intresserad av en sådan...

Livet är för kort att inte njutas
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/12/07 :  15:39:20  Show Profile Send zip a Private Message
Det låter intressant och om man vill göra det enkelt för oss användare så lägger man upp den som en cd-image...

/Zip
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/07 :  15:51:54  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Annars finns det ju även diverse kalibreringsskivor att köpa...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/12/07 :  15:58:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ja tack! gärna cd-image :)
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/12/07 :  16:07:49  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
quote:
Annars finns det ju även diverse kalibreringsskivor att köpa...

Javisst, och så finns det högtalare och förstärkare att köpa... Men endel envisas med att bygga eget iaf


Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/07 :  16:27:49  Show Profile Send C-Quence a Private Message
...och därav
Men klart att det finns ett allmänt intresse bland de flesta här att eventuellt kunna få tag del av en egenbyggd test/kalibreringsskiva.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/07 :  16:48:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra idé, då kan man referera till kända testomständigheter.

Bravo
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/07 :  18:21:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
...och så ett par "referens-stycken", så alla kan gnälla sig fördärvade över att det låter bättre hos kompisen.

("-Men jag får inte fram den där luftiga efterklangen på cymbalen i höger kanal vid 2:14 på spår 3, trots att jag har NO rakt igenom."..osv)

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/07 :  18:29:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad borde enligt er finnas på en testskiva? Vad finns det för testskivor att köpa?
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/07 :  19:47:22  Show Profile Send Patrik a Private Message
Här hittar du ett exempel på vad en rätt bra CD kan innehålla: http://www.interstudio.co.uk/sndchk.htm

För rätt länge sedan hittade jag en gratis CD-image att ladda ner som någon gjort. Kommer inte ihåg vad den hette men typ Blink, Bink eller liknande. Kanske någon annan som känner igen detta?


Vad kul om det görs en HF-test-CD!!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/12/07 :  20:00:51  Show Profile Send aplodon a Private Message
Bink audio test-cd

http://www.binkster.net/extras.shtml#cd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/07 :  20:13:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Javisst, denna idén har legat och grott rätt länge och jag har avtalat med Bink om att vi skulle kunna vara hans spegelsite för Norra Europa. Så, det finns alla möjligheter för .img-filer och Zalve har tom börjat designa ett omslag...

Det jag känner att jag vill göra innan man börjar distribuera den via oss är att ta bort ett och annat testspår för de kan skada anläggnignen och är mer testspår för att mäta med mätinstrument snarare än att spela i en komplett anläggning.

Det som det fallit på hitintills är att jag inte hunnit med... Så alla hjälp för att fixa till detta skulle verkligen uppskattas.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/07 :  23:27:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Lasse Åberg och Ardy Stryver gjorde på 70-talet en skiva som heter Öronpaj ! På den finns det ett roligt spår som är lite "testskiva" folk blir inlåsta i högtalare m.m. Har för mig den är inspelad på SRs Skivbolag. Naturligtvis numera utgången men om någon kan leta upp en gammal vinyl så får ni garanterat kul. Shaffer J-son Lind Hörselmat ligan mao är musiker så det är mer än trams. Mitt gamla ex är tyvärr sålt. Annars har jag en testskiva om som heter The ultimate hifi test pack en dubbel guld cd med lite allt möjligt på frekvensvep basblippar osv. Okej tror jag har bara använt den till att leta resonanser i rummet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/08 :  00:42:14  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har ett gäng testskivor, och vissa spår är verkligen användbara.
Jag röstar på en dubbel CD... minst.
Ett par vitt skilda musiksnuttar är också utmärkt bra!
Annars kan vi använda oss av High Fidelitys skivor... när vi referar menar jag.. dom flesta vet ju någon som har och några har alla.

Sedan kanske vi kunde ha en lista med "måste ha skivor"
Ex.vis Brothers in arms eller The Hunter av Jennifer Warnes...

Vissa skivor har ju alla??: Pat Coil eller Michael Ruff på Sheffield Labb står väl och dammar. Listan kan bli lång..
Massive Attak och Bernts "Infekterade svampar"...

/esl

Edited by - esl on 2004/12/14 23:32:11
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/08 :  01:06:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
esl: Det finns en tråd om det sistnämda. Dock tror jag att det inte kom fram till vilka skivor som skulle jämföras =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/12/08 :  08:15:48  Show Profile Send pix a Private Message
Hupp
Jag har OPUS3, Testrecord 4 som kan rekomenderas
Den inehåller visserligen inga testtoner utan bara musik (jazz -klassisk)
Vad jag anser viktigt med en test skiva är att den har en text som förklarar hur och till vad den skall användas till.
Ofta blir det en skiva med häftiga ljudeffekter med stor imponatoreffekt vilket inte är så värefullt i längden.
Målet med en testskiva bör -min åsikt, vara ett hjälpmedel att optimera placeringar (stående våg, linjäritet mm) samt att kunna göra "before/after" jämförelser.
Jag föreslår att vi börjar med att spalta upp vilka parametrar som är intressanta.
Vad tycker ni andra ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/08 :  09:18:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Pix, bra förslag! Jag kommer att följa denna tråd med stort intresse.

- Diskantåtergivning, interferens i elementet: Vilken låt som helst med Sarah Brightman, Luna plattan är för över-j-lig på att låta hårt och elakt om inte elementen kan hålla isär tonerna ordentligt


P.S. Nu har en frivillig anmält sig till att hjälpa till

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/08 :  09:48:35  Show Profile Send Roq a Private Message
Det låter som en bra idé. Óm man ska ta med låtar undrar jag vad STIM har för synpunkter på det vad gäller upphovsrätt?


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/08 :  10:03:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi kommer inte att delta i spridande av olagliga kopior. Så det kommer inte att bli någon skiva med musik från oss förän vi har löst eventuella copyrighträttigheter. Men, det finns pågående diskussioner med musikförlag. De har dragit ut på tiden och inte riktigt gått i lås än.

Men en första skiva/.img med testtoner och en lista med bra låtar och varför de är bra är ju användbart också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/08 :  10:25:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Absolut

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/12/08 :  12:46:43  Show Profile Send pix a Private Message
Ok,
Jag har lite förslag att börja med (vet ej om det är realiseringsbart)

Ett antal frekvenssvep från 15-50, 50-500, 500-5k, 5k-50k
Borde vara med för att hitta noder i lyssningsrummet (gäller framför allt de lägre oktaverna).
Sen föreslår jag testljud med hög stigtid för att höra skillander i dynamik.

Jag slulle gärna vilja ha en närgången inspelning på ex. en pingisboll studsande på ett hårt underlag (stenskiva el. dyl). Jag tror att detta skulle tydligt visa skillnader på utrustning som klarar ex. pianomusik (mkt svårt att återge i hifianläggningar).

Jag skull även (lika bra att önska på när man ändå är igång) vilja ha ett spår med kombinationer av två toner. En lågfrekvent med hög amplitud och på denna modelera en högre ton (som gärna långsamt får variera i frekvens) Skule vara intressant ur intermodulationssynpunkt.

Är det någon som aktivt använder andra testskivor kanske vi kan få ideer på vad som vi kan använda (ej kopiera)

Återkommer med fler önskingar (det är ju ändå jul snart )
/Pix

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000