Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:34:46
|
Har nätkablar så stor betydelse som det skulle behöva ha i mitt fall? Jag tvivlar, men vem vet? Lyssna kan man alltid göra... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:35:54
|
Finns det Silver resolution nätkablar??
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:36:26
|
quote: Har nätkablar så stor betydelse som det skulle behöva ha i mitt fall?
Nope Inrikta din energi på annat du..
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:40:02
|
Förstärkaren är en stor bov i mitt drama, det vet jag...men jag köper troligen I30 nu sen om ett par år köper jag nog en riktigt bra stärkare typ Krell eller Accuphase eller liknande begagnat. Behöver balanserade grejor eftersom min Primare CD31 är balanserat uppbyggd och låter bäst kopplat så...har jämfört.
Vilka märken använder balanserat, vet att tex Krell gör det, liksom Advantage Thor tex. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:43:17
|
quote: Jag kommer inte förlora något på ett ev byte av högtalare, de jag kommer köpa ska kosta antingen samma som jag säljer mina för eller billigare
Menar du att du kommer att få tillbaka varje krona du en gång betalade för dina Mi3 Avantgarde?? WOW!!! Då lyckades du få ett RIKTIGT super duper pris från din handlare!!
Om inte går du med förlust!! Och risken är större förlust än man vill
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:44:52
|
Mahler: Fick ett ganska bra pris av min handlare, ja. Visst säljer jag den billigare än jag köpte den för, men säljer jag den för 32k och sen köper begagnat för 25k högtalare som kostar tex 50k nya så förlorar jag inget utan vinner...eller hur? |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/08 13:46:42 |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:48:24
|
Matte76, sätt inte för mycket vikt vid förstärkaren. Min Pioneer hemmabio förstärkare (VSX 1011, samma som Ax3, lite mer känd kanske) låter bättre än min Amplifix. Tyckte att det var aningens bättre plasering med Pioneeren och minsann inte sämre bas heller. Tror att mitt rum (kan vara CD:n också, vet) begränsar så mycket att pioneeren faktiskt spelar bättre under rummets förutsättnignar, men jag gissar bara. Det stämmer ju inte med allt jag hört om Dynaudio i alla fall.... |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:55:22
|
quote: Fick ett ganska bra pris av min handlare, ja. Visst säljer jag den billigare än jag köpte den för, men säljer jag den för 32k och sen köper begagnat för 25k högtalare som kostar tex 50k nya så förlorar jag inget utan vinner...eller hur?
Hur tjänar du pengar genom din beräkning
Om du köpt högtalaren för (låt oss säga) 38000kr och säljer för 32000kr så har du förlorat 6000kr, tro inget annat. Vad du sen köper nästa högtalarpar för spelar väl ingen roll.
Om du i stället tagit dig tid att åka runt och lyssnat i olika butiker, hemma hos folk, lånat hem prylarna innan köp samt låtit någon komma hem och ställa upp det hela korrekt så hade du troligtvis haft en mer välljudande rigg plus att du kunde bjuda tjejen på en fin semesterresa i sommar.
// Jonas
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:57:43
|
Jonas: Gör jag som jag skrev får jag ju 7.000 emellan och en säkerligen bättre högtalare...det tycker jag innebär tjäna på affären. Visst förlorar jag mellanskillnaden mellan det jag gav för högtalarna nya och det jag säljer dem för, men för ett lägre pris än det jag sålde dem för får jag bättre grejor. Förlorar jag 6.000 på att sälja dem får jag ju igen dem pengarna (plus lite till kanske) + en bättre högtalare, visserligen begagnad men det var ju min med. |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/08 14:00:28 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:00:29
|
// Jonas
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:00:42
|
matte76
Tur du inte är nationalekonom |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:01:10
|
Roligt? Jag har ju rätt...enkel logik...återigen: På begagnatmarknaden kan fynd göras...
Larsho: Usch, nationalekonom vill jag inte vara...verkar skittråkigt... |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/08 14:02:22 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:01:45
|
Ja inte fan tjänar du nå pengar, man kan ju se det som att du köpt 25kkr högtalaren för 31kkr alltså överbetalar(om du förlorar 6000 på AV) |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/04/08 14:02:19 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:03:04
|
mangew: Nu hänger jag inte med...hur kan man resonera så? Jag hade ju aldrig betalat 31k för den, utan 25k eller kanske mindre om jag lyckas pruta.
|
|
Edited by - matte76 on 2005/04/08 14:04:03 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:05:53
|
eeeeeh
Tror inte du riktigt förstår hur jag menar!!
Ett litet exempel:
Du betalar säg 35000 kr för Mi3 Avantgarde Nytt.
Du säljer dom sen för 32000 kr begagnat och köper sen andra högtalare begagnat för 32 000 kr..
Alltså har du förlorat 3000 kr!! Inte sant?? Oavsett om du sen köper en billigare högtalare och får 5000 kr i handen eller om du köper en annan högtalare för exakt den summa du sålde dina Avantgarde för har du väl ändå fortfarande förlorat 3000 från första köpet väl?
Och skall du köpa dyrare ändå så får du plocka fram plånkan igen!!
Hur är de med Matten Matte??
Men visst köper jag att du kan köpa en bättre högtalare begagnat för typ 40-45 loppor vilket ger dig en från början dyrare högtalare för samma peng som du säljer Avantg. Vill du ha begagnat nu alltså???
Men vinst och vinst!!
Du glömmer ochså att bättre högtalare kräver VÄSENTLIGT bättre doningar för att prestera bra.. Annars är det riktigt slänga pengar i sjön och en rejäl förlust för du vinner inget.. Och jag tror inte du står ut med "sämre" ljud i 2-3 år innan du kan köpa Accuphase eller Krell.
Jag fick uppgradera hela maskinparken vid köp av Strauss.. Gå in på Hifi Center i Malmö låna hem lite värsting steg från Advantage/Bladelius och prova på Mi3 för skojjs skull...
Idag spelar du kanske på 40-50% skulle jag vilja säga.. Och du har inte ens ordning på akustiken.
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:06:18
|
Enkel fråga Matte, hur mycket har du i slutänden lagt ut på dina högtalare efter du köpt MD:arna?
Räkna ihop alla utlägg och inkomster (inkl dynaudio) rätt dyra MD blir det även om du tar bort dynaudiorna. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:07:08
|
Ooops.. var visst några som hann före!!
:)
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:08:19
|
Just ja.. Får ju inte glömma förlusten på dynaudiorna!! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:24:21
|
Ex: Dynaudio inköp 30 000 Såld för: 23000 Förlust: 7000
Mi3 inköp 35 000 Såld för 32 000 Förlust 3000 kr
Begagn. Högtalare 40 000 kr
Summa utlägg = 105 000 kr Summa försäljning = 55 000 kr Summa förlust = 10 000 kr
Totalpris nya beg högtalare är alltså i detta exempel: 50 000 kr
Var är vinsten?? Du har i slutändan betalt nypris för ett par BEGAGNADE högtalare Matte!! |
Edited by - Mahler on 2005/04/08 14:26:50 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:24:56
|
Om jag får besöka Matte 76 så kommer han garanterat veta att nätkablar gör så mycket så man med en enda kan helt kasta omkull välljud till att bli rent en plåga. Bäst vore om du matte tog dig tiden att ta tåget till bromölla och jag hämtar dig där. Så kunde jag med min numera rätt väl fungerande anläggning visa dig med endast ETT byte av EN nätkabel vad jag menar. Fråga Per100. Han har hört hur det kan bli. Och detta med endast en enda nätkabel flyttad ifrån sin ordinarie plats...
Han fick uppleva hur ett ljud i rätt hög nivå blev helt enkelt ett ordinärt trist intentsägande låtande enbart.. Så nätkablar har en fruktansvärd inverkan. Jag vågar nog på stå att man med nätkablar kan förändra mer på ljudet än med någon annan produkt vid ett give tillfälle..
Och dom saker du tittar på matte76 är bra saker. Men viktigast för dig är att FÖRE du gör något alls får dina högtalare att spela ut det dom kan. Sedan har du en reference att jämföra saker emot. Att hålla på att försöka genom hysteriska byten av grejor komma vidare kostar en satans massa pengar. Tågresan kostar inte ett dugg i ren jämförelse...
Och man behöver INTE lägga miljoner för att få "till det". enbart lite tid och hjälp så m,an FÖRSTÅR sakernas inverkan vid som sagt ett givet tillfälle. Så man förstår VAD man gör osv...
Att byta grejor på löpande band ger absolut inget.
Inte ens handlarna som säljer grejorna blir glada även om dom får sälja nya grejor. För dom är gladast om en kund är nöjd. Det ger dom mer kunder via merförsäljning.. Så i detta läge du är matte76 så är ingen glad. varken du eller handlarna.. Låt mig hjälpa dig. Jag gör det gratis! Jag betalar soppan själv. Och jag har grejor jag känner väl. Så jag KAN dom sakerna jag har med mig. Och kan därmed också avgöra vad som är rum eller annat vid problemsökandet...
OM det sedan skulle visa sig mina saker INTE passar ihop med dina högtalare så kan jag säga att jag har så stor erfarenhet ifrån så många anläggningar så jag kan "höra" igenom detta och ändå ge dig en rätt klar bild av dina problem. Detta grundat på att just faktum är sakerna jag kör med är så välkända. Och jag vet ungefär VAD som går fel just hos dig.
Jag kommer också ha tillräkligt många olika kablar osv som vi kan mixtra med så det lätt går att "tweeka" in det bästa resultatet just på dina högisar..
Sedan vet jag vilket som tillför vad på just mina grejor också. Så då blir det lätt att hitta fram till ett bra resultat. ÄVEN om som sagt mina grejor skulle va fel. Vilket jag betvivlar stort. Vad jag kommer ha med följer.
Muse modell thre försteg med powersuply. Jeff Rowland modell 2 slutsteg. till topparna. Denon POA3000Rg 300w till basarna DVD är min numera berömda Denver. den ska enbart spela så JAG vet hur startsignalen låter..inte som reference. det blir din cd..självklart..
Kablar blir komplett uppsättning av silver resolution. Ifrån nätkablar till slutet av allt i högtalarna. Väl inspelade..
Analog två signalkabel.
Magic power cord. Digital Hc power cord.
Samt lite olika andra kablar såsom wasaflex och lite annat hemlindat. Så man kan se saker som skiljer osv..
Jag kan garantera dig detta kommer visa en hel del saker ...
Men före detta vore det bäst om du gör ett besök så du kan säga OM mitt ljud är tilltalande eller ej.. Så jag vet vart åt du vill..
Samt att du också kan enkelt få en demo i mitt för mig välkända system där jag direkt vet hur jag kan enkelt visa dig tex vad en nätkabel gör.
Sedan vet du nog betydande mycket mer. Och har lättare att se alla förslag osv som du får i annat ljus...
Och detta är inte för att sälja en enda grej. Enbart för att ge dig ett handtag med dina lite virriga vägar som blir rätt kostsamma.Så du lite sedan vet vartåt du vill.. Att vara vilsen är inte skoj. alla har vi denna väg vandrat...
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:28:07
|
Glöm inte heller att räkna in förlusten på MA GR20 och din Rotelförstärkare. Blir en hel del i förlust sammanlagt. Uppgraderingar kostar. Därför skall man göra få och bra/rätt uppgraderingar. /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
Edited by - peter_gbg on 2005/04/08 15:11:35 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:34:34
|
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:36:02
|
ÖVNINGSUPPGIFT I MATEMATIK/EKONOMI FÖR HIFI-ENTUSIASTER:
---edit: ny topic startad i stället------ |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2005/04/08 15:25:10 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 14:56:43
|
15000 + 1500 + 18000 = 34500:- |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 15:14:13
|
Högtalare Audivector M3 Avantagarde. Cd Audio Aero capitol, slutsteg Northstar. beggad runt 25-30tkr 20-30 tkr. Låter sen dina högtalare skit så skall jag bygga ett nytt hus åt dig!!! |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Topic |
|