Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 08:24:03
|
Är lite tveksam till elektrostater pga min musiksmak, mycket rock, hårdrock & grunge, men även akustiskt. Basen i elektrostater som ML ska väl lämna en del övrigt att önska. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:14:11
|
Matte76:
Käre kamrat, jag ser att du är i behov av Carlsson OA52.3. Går lös på slanka 18-19kkr, resten av budgeten bör således läggas på akustik och framförallt skivor.
Har du tid så luska efter OA51.3, de är min favorit. Ännu bättre smisk och upplösning får man med basstöd, gärna många små, gärna fyra st. Byggs lämpligen av xxls-baselement och sätts i slutna lådor. Dela aktivt vid 80Hz med tex Ino CR8. Avlastningen gör att mellanregistret blir en aning tydligare. Funkar givetvis bra till OA52.3 också.
Om du vill så kan vi i "Trollhätteligan" ordna med provlyssning på de flesta modellerna.
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:18:07
|
Carlsson-högtalare, finns det en hemsida för dem? Vem är generalagent? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:27:08
|
Amphions eller B&Ws golvare är ju bra för dom pengarna.
Inos pi60 är inte intressanta antar jag?
Mvh |
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:37:39
|
Detta med försvinnande högtalare och bra släpp upplevde jag i Ino Audios källare. Ett musikstycke som spelade gjorde att jag var tvungen att fråga om bakhögtalarna spelade. Jag var helt omsluten av ljudet.
Nu ska det sägas att rummet är akustikåtgärdat på ett sätt som kanske inte alla har möjlighet till. Det är givetvis fullt möjligt att flertalet högtalare kan släppa loss i detta rum. Men resultatet var högst imponerande.
Det som spelade var pi60s.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:44:38
|
Klart att pi60 hade varit intressant, men man vill ju lyssna först. Kan ej ta mig till Stockholm av den anledningen. Ingen som har pi60 i Skåne? |
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:55:33
|
matte76:
Försäljare som säljer Carlsson idag, saxat från www.carlssonplanet.com:
quote: Hi Fi Art i Stockholm 08-661 63 00
Elektroakustik Music (Rimbo-Lasse) i Norrtälje 0709-58 69 40
TV-Tjänst i Linköping 013- 16 13 00
Hi-Fi Punkten i Skövde 0500-41 06 40
Ljudprofilen i Skillingaryd 0370-70 900
Görans Hi-Fi i Växsjö 0470-469 10
Hi-Fi Skåne i Malmö 040-12 72 90
Dirty Music i Kristianstad 0709-781 287
Hi-Fi Punkten i Trollhättan 0520-147 40
Jämtljud i Östersund 063-13 30 88
Hi-Fi Guiden i Hamar (ca 10 mil norr om Oslo) 0047-62 52 97 06
Den som tillverkar och distribuerar Carlsson idag är John Larsen på Larsen Hifi AB. Den mannen har telefonnumret 0370-70 900, email: larsen.hifi@telia.com. Ett besök hos Larsen i Skillingaryd skall vara en upplevelse! Ring innan och se om han har tid, men han brukar vara en flexibel typ.
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:56:14
|
Aha, ja det är ju klart ett problem Matte. Man vill ju inte köpa olyssnat. Iaf inga dyrbarheter.
Så, är det någon med pi60 i södra Sverige som vill bjuda på lyssning?
Mvh
Ps. Absolut inget försök, från min sida, att skapa en "ino-tråd" |
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 09:57:56
|
Matte! Skulle inte du gå till stativare pga ditt rum osv.?? Var det inte därför du bytte dina "senaste" danskar??
Känns lite som att du "been there, done that..."? |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2005/04/08 09:59:20 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:07:43
|
quote: Matte! Skulle inte du gå till stativare pga ditt rum osv.?? Var det inte därför du bytte dina "senaste" danskar??
Känns lite som att du "been there, done that..."?
Jag tror inte Matte vet alls vad han vill ha
Matte, lär dig av misstagen hittills och låna hem under en "längre" period denna gång innan du köper något och låt någon kunnig komma hem och fixa uppställningen samt lite rumsproblem...
Det blir oftast onödigt dyrt i det eviga byteshjulet
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:14:06
|
Matte!
När jag läste ditt första inlägg så kom jag direkt att tänka på högtalarmärket PMC, det finns återförsäljare i Ängelholm. Jag har bara hört GB1 på Arkenmässan och det var något som fastnade i minnet och växte sig starkare efterhand. Jag skulle gärna lyssna på dem igen. Visserligen var elektroniken (Shanling) kopplad till en PS-Audio strömrenare, så lite av tystnaden och släppet låg kanske där, men det verkar helt klart vara en spännande högtalare. GB1 går på 14000 tror jag, sen finns det dyrare och billigare modeller också. Det är en golvare enligt transmissionlineprincipen. Läs mer på: http://www.goldenagemusic.com/swe/hifi/index.html och tryck fram dig till PMC. Jag vet inte hur grinig den är möbleringsmässigt, men den är liten och nätt och verkar ge en fin bas.
GB1:
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:21:08
|
Ja Sanoj,
Det är so otroligt mycket och onödiga pengar att förlora!!
Dessutom tror jag aldrig att du kommer att finna det du söker Matte om du inte är beredd att kompromissa och acceptera vissa egenheter.
Strauss t ex är dynamisk, harmonisk och extremt homogen i registrena med en viss dragning mot det lite varmare ljudet.. Extrem trovärdighet och vitalitet i röster etc. I t ex Miles 2 från MD för ungefär samma pris får du istället en antagligen mer detaljerad, djupgrävande, neutral och ärlig högtalare som kanske i min mening inte ger samma värme, dynamik, bas och musikalitet som jag tycker Strauss bjuder på.. Över till Mi3 Avantgarde.. Jag har då sällan hört en högtalare med väsentligt mycket mer detaljer, 3D och Släpp och luft etc etc. Samtidigt är den "kyligare" kantigare och i min mening spretigare i registrena än Strauss.
Men inget är ju fel för jösse namn!!
Hade jag valt Miles hade jag gjort det och varit nöjd ÄVEN om jag vet att jag då får leva utan den där gnuttan värme och punch jag istället får med Strauss.. Med Strauss får jag i gängäld kompromissa bort lite detaljer och friskhet och neutralitet etc etc.
Nä Matte, du får bara en annan sida på myntet oavsett hur mkt pengar du spenderar!
Mina 2 absoluta favoriter bland alla högtalare jag hört på är utan tvivel.
Strauss Miles 2
Hade levt mkt lycklig med vilken av dom som helst!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:29:22
|
Många åsikter var det ja... Jag hade först funderingar på stativare men insåg att de stativare jag hört har inte passat riktigt till min musiksmak. Det blir nog golvare om jag säljer mina AV. En orsak till försäljningen är att AV Avantgardes diskant är lite väl kylig i längden, framförallt till hårdare rock, samtidigt som basen är lite tunn till denna musik. Till akustiskt etc är de däremot otroligt bra!
PMC FB1+ (storebror till GB1) är intressant, men frågan är om jag kan lyssna på den? Malmö är en hifi-öken...PMC finns ju i Ängelholm, frågan är bara om de har mer än GB1. |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/08 10:30:34 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:36:15
|
You should go back that Dynaudioroad...... Som sagt, been there........ |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:42:30
|
Ledzepp: Min Primare I21 ska jag byta ut mot Primare I30 (2*100 watt), och jag tror Dynaudio behöver minst 2*150 watt. Dynaudio är inte aktuella igen, framförallt inte sedan jag precis köpt högtalarkablar i biwire. |
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:51:27
|
Alltså... nästan oavsett vilken "hifiexpert" i världen du hade rådfrågat gällande uppgradering av din anläggning, så tror jag INTE att du hade fått svaret att det är högtalarna som bör bytas ut först, om det nu måste bytas ut något överhuvudtaget.
Som många varit inne på: Rummet, där finns säkert mycket att göra, och det behöver förmodligen inte kosta överdrivet mycket. Sedan tror jag ev att du kan få lite mer klös i basen med ett förstärkarbyte till I30 eller för- och slutsteg från Primare. I och för sig känns kanske inte det heller precis som en "nödvändig" uppgradering, men den känns iallafall mer logisk.
Så... som vanligt... behåll högtalarna pojk!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 10:57:32
|
Blue: De (högtalarna) passar inte riktigt min musiksmak har jag märkt med tiden. Sen har du rätt med akustiken, men det får vänta till nästa flytt, men ska göra ett par mindre saker eventuellt i det nuvarande rummet. Primare I30 vill jag ha både för att det är en kanonbra förstärkare (klart bättre än I21) och är balanserad, precis som min cd-spelare. Balanserat låter cd-spelaren klart bättre, det har jag lyssnat mig till vid jämförelser. |
|
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 11:15:50
|
Har mina Dynaudio 1.3SE i vardagsrummet, i princip odämpat betongrum på 20kvm och högtalarna 20cm från väggen. Kan ju säga att det inte är så skoj att lyssna alltid. Flyttade in högtalarna till sovrummet istället en dag för att se om det gjorde så stor skillnad. Rummet består av en dubbelsäng, ena väggen helt full med tyger (sambo är sömmerska, så det är hyllmeter med tyger) och enda golvet som finns är ett U runt sängen på kanske 40cm (bortsett från den yta högtalarna stod på då).... Lät så trist så det var inte sant, men högtalarna verkade villja försvinna rätt bra, även om jag bara ställde ut dem på måfå. Lyssnade också på ett par Klipsch RF35 innan jag köpte mina högtalare,var framme och kollade 3 ggr att det inte var centern som stod och spelade.... Hoppas att det var rummets förtjänst och inte högtalarna. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 11:24:05
|
Jag skulle välja t.ex. JMLab Micro-Utopia (stativare) med REL S-seriens subbar. Men diskanten kan bli otrevlig med dålig matchning av komponenter. Ups, spräcker budgeten som nytt, men möjligen inte som beggat (inte Be-modellen).
MartinN |
Edited by - MartinN on 2005/04/08 11:25:18 |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 12:09:05
|
Jag rekommenderar Thiel. Thiel har den bästa stereobilden och släppet hos en högtalare som jag någonsin har hört. Står ett par 3.6 beggade hos consulterna. Slå till. |
No hay banda!! |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 12:37:50
|
Tycker att som andra har nämnt här att mi3 advantgarde är mycket häftiga högtalare. ruskigt rapp bas och en extrem diskant. Sedanär dipoler de högtalare som jag själv anser ger det trevligaste ljudet vad gäller 3d. vore kul ifall du kunde ge ett utlåtande efter du hört mayros infinity.
mvh
|
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:04:36
|
matte76: Jag upplever att du stressar och byter väldigt ofta. Man skall inte stressa med hifi utan ta ett litet steg i taget. Du säger att basen är lite tunn och diskanten lite kylig. Allvarligt talat, testa nätkablar och flytta högtalarna närmare väggen! Tar kanske bort kyligheten och ger dig lite mer bas. Testa silver resolutions nätkablar. Det kanske inte fungerar med signal och högtalarkablar i silver i ditt system? Testa lite innan du gör dig av med högtalarna för det blir så mycket dyrare. Sedan tror jag personligen att man får spendera otroligt mycket pengar om man skall inte ha något att klaga på. Vissa "brister" får man lära sig att leva med. Bara ett litet tips innan du blir ruinerad.;) /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:08:27
|
peter_gbg: Jag kommer inte förlora något på ett ev byte av högtalare, de jag kommer köpa ska kosta antingen samma som jag säljer mina för eller billigare. Kollar bla begagnat.
Angående kyligheten i diskanten/tunnheten i basen fanns den innan kablarnas entré i systemet, så det beror inte på detta. Tycker tvärtom att basen blir fylligare och bättre med silverkablarna...
|
|
Edited by - matte76 on 2005/04/08 13:09:04 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:13:49
|
Peter.
Silver res kablarna fungerar INTE som vanliga silverkablar. Dom har inte det typiska silverljudet.... Matte76 ska få hjälp så snart jag får kontakt per tel. Jag ska ta med mig slutsteg. Kablar försteg. ja allt utom högtalare och åka ner till honom. OM han bara vill detta.. Sedan kan jag garantera att Matte76 vet betydande mer om sina högtalares prestanda....
Eftersom jag skriver detta helt öppet här så bör man förstå att jag inte direkt känner mig osäker.. Utan att man har relativt torrt på fötterna... Jag tror han har rum o elektronikproblem enbart... Inget annat. I alla fall om omdömmerna om dessa högtalare stämmer... Då skall det nog gå rätt enkelt att få höra dom blomma ut..
55 kg slutsteg i biamp med elektroniska filtret eller rent biamp kommer garanterat blåsa liv i hans grejor...Muse försteg osv... samt komplett med kablar och nätsladdar av olika typer. Ända ifrån Hemmagjorda till köpta blir testade.... Tror jag till o med har några kablar som KAN ha sitt ursprung ifrån Nagref här. Dom ser i alla fall väldigt lika ut. Inköpta via en hifikille i hässleholm för massa år sedan. Han köpte dessa ifrån "någon" här nere. Och av bilderna att dömma så ser dom väldigt lika nagrefs oballade kablar...
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 13:33:13
|
mayro: Det är bra att någon hjälper matte76 lite grann. Han kan behöva det. Men jag tycker att han skall testa nätkablar. Du kan kanske ta med dig några silver resolution nätkablar? /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
Edited by - peter_gbg on 2005/04/08 13:33:54 |
|
|
Topic |
|