HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare med bra "släpp" och 3D-ljudbild?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:32:00  Show Profile Send marens a Private Message
pak och Leif: Hur kommer det sig att man kan få oslagbart bra ljud med betydligt billigare (alltså i ordets rätta bemärkelse) elektronik än högtalare när man har en vävårdad rumsakustik? Tål att funderas på kanske...

De anläggningar jag har hört som låtit absolut bäst har varit i noggrannt akustikreglerade rum och elektroniken har varit i varierande prisklass. Jag kan bara dra slutsatsen att det egentligen inte är det minsta viktigt om CD-spelaren kostar 2000kr eller 150000kr osv. Det är av klart underordnad betydelse för ljudet som helhet tycker jag.

Jag tror mer på att samspelet mellan rum och högtalare är det kritiska och inte elekronikens prislapp. Bra elektronik är relativt billigt.

Edited by - marens on 2005/04/08 20:39:58
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:38:24  Show Profile Send pak a Private Message
vet inte varför det är så men det har väl med smak att göra kanske.
en superupplöst högtalare blir ju bara jobbig om den inte får rätt matchning,medan en billigare högtalare förlåter mera-både rum och elektronik.
edit.läste lite fel där.akustiken är naturligtvis viktig som f..,men matchningen likaså.det måste ju inte kosta fläsk för att låta bra,bara grejerna passar ihop med varandra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2005/04/08 20:42:40
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:41:32  Show Profile Send marens a Private Message
Det finns ju billigare högtalare som är högupplösta också, så jag vet inte om jag håller med där. Det jag menar är egentligen att det har låtit som bäst totalt sätt oberoende av vad elektroniken har kostat i kronor.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:42:47  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det finns naturligtvis undantag från regeln.
Men bättre elektronik stör oftast inte resultatet som kommer ut i högtalarna. Och billiga högtalare kan låta fantastiskt.
Men det kan säkert fungera med det omvända.

mvh Leif B
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:51:17  Show Profile Send marens a Private Message
Egentligen (förlåt om jag drar iväg off topic) men jag tror att vilken väg man väljer är nog starkt beroende av vad man tänker på mest. Är det apparater så kommer man djupdyka i de minska skillnaderna mellan dem. Till ett på tok för högt pris kanske någon som mera funderar över högtalare och rumsakustik tycker. Inget konstigt egentligen.

Någon annan kanske har helt annorlunda erfarenheter än jag. Tex att något av det som har låtit allra bäst var ett betongrum utan möbler med jwshögtalare och krell-elektronik, inte vet jag.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:52:13  Show Profile Send pak a Private Message
det jag tänker på är att primare kan låta jättebra med audiovektor.men kanske inte hos alla.
om man inte kan fixa rummet så kanske man kan testa annan elektronik med lite andra egenskaper för att motverka problemen lite på det viset.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/08 :  20:57:48  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
om man inte kan fixa rummet så kanske man kan testa annan elektronik med lite andra egenskaper för att motverka problemen lite på det viset.

Men då är det ju problemen i elektroniken man justerar och inte problemet med att högtalarna inte passar i rummet eller vad det kan vara. Jag tycker det verkar långsökt att justera för fel i rum högtalare med ett annat märke på elektronik. Det handlar ju inte ens om samma typ av problem, alltså problem i tids och rumsdomänerna (högtalare/rum) i motsats till signalöverföring (elektroniken). Men det kanske är för att jag fokuserar mer på högtalar-/rumsproblem och tycker de är mer avgörande.

Edited by - marens on 2005/04/08 21:01:35
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  21:05:54  Show Profile Send pak a Private Message
det viktiga är väl att bli nöjd,och kunna njuta av musiken i stället för att hela tiden störa sig på nåt.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/08 :  21:10:30  Show Profile Send Leif B a Private Message
Om jag vore dig matte76 så skulle jag behålla högtalarna och sen se hur det blir i din nya bostad. Men blir du irriterad över diskanten så ska du nog hellre byta elektronik än högtalare.

mvh Leif B

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/08 :  21:12:17  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag kommer åka till matte76 med elektronik. sedan vet man lite mer än nu i alla fall. Så en start på ljudsökandet i alla fall....

Ska bli skoj Matte76...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/08 :  21:13:50  Show Profile Send marens a Private Message
pak, självklart

Vad är det hifimänniskor (som byter prylar osv) gör då, om de inte stör sig på hur de upplever ljudet?

Det bästa sättet att slippa störa sig är att glömma allt vad ljud och stereo heter och helt enkelt lyssna på den musik man vill höra oavsett hur det låter. Men det är ju samma sak som att lämna hifiintresset.

Jag tror inte man blir nöjd utan man väljer att bli det.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/08 :  21:19:19  Show Profile Send pak a Private Message
hoppas att man kunde bli nöjd nån gång,men det verkar inte som om det går.
bara lite i alla fall kanske.det är ju själva bytandet som är kul egentligen (tyvärr),men det kostar.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/08 :  21:20:30  Show Profile Send marens a Private Message
Ett problem behöver ju inte vara jobbigt, det kanske tom är intressant och roligt. Definitionen på ett I-landsproblem.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/04/08 :  22:09:01  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag har själv testat billigare högtalare med betydligt bättre elektronik än man normalt kopplar samman i ett sådant system. Jag blev förvånad (inte bara jag) hur bra det spelade. Matte 76 har ju erkännt bra högtalare, alltså är problemet inte högtalarna utan matchning eller rum.
mvh

geldis
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/04/09 :  01:29:15  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Matte76 - Nu vet jag inte mycket om din anläggning eftersom jag inte tror jag har hört nån del av den överhuvudtaget.
Men, och ett stort men (som Mayro brukar säga) så hade jag ungefär samma "bekymmer" som dig förrut och till viss del fortfarande och det blev betydligt bättre när jag dämpade rummet litegrann.

Nu när tjejen far nånstans eller gör en kväll på stan så länsar jag sängen och de andra rummen på mattor, täcken och kuddar och lägger ut på golvet/bakom högtalarna/i hörnen/bakom huvudet och det gör faktiskt rätt så stor skillnad. Då man provat så vet man iaf om det behövs mer dämpning eller inte.
Kanske stereon är bättre än du tror? Å andra sidan så kanske det här bara är gammal skåpmat? Lycka till!

/Jimmy
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/09 :  09:17:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har läst igenom tråden lite snabbt och fastnade bl a på följande uttalande av "pak":

"en superupplöst högtalare blir ju bara jobbig om den inte får rätt matchning,"
Kan du ge nåt konkret exempel på högupplöst som blir jobbigt?

Själv gör jag allt för att hela tiden förbättra upplösningen och jag vill absolut inte ha något som blir "förlåtande" för det tolkar jag som en förlust av detaljer och att det kan bli beslöjat i någon riktning.

Jag menar att det är i detaljerna och närvaron, som jag får möjligheten att ta fram allt det som finns på skivan, så naturtroget som möjligt och helst med ett så stort dynamikomfång som möjligt.

Däri ligger tjusningen och passionen för mig och allra helst om jag har byggt grejorna själv.
För min egen del tror jag, som flera redan sagt, att det är viktigast att ägna sig åt högtalarna och rummet. Det betyder inte att jag struntar i elektroniken, för visst finns det skillnader där, men inte tillnärmelsevis lika stora som när det gäller högtalarna och rumsakustiken.

Men det är klart, det är ju vad jag tycker, eftersom det följer mina ljudideal.

/Rolle
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/09 :  10:24:24  Show Profile Send olof a Private Message
pak skrev:
quote:
medan en billigare högtalare förlåter mera-både rum och elektronik.

Hur menar du att en billigare högtalare är mer förlåtande på rum än en dyr. Förutsatt att det verkligen är så att pris=prestanda (vilket i många fall inte är fallet)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:47:48  Show Profile Send pak a Private Message
ok.
jag har haft audiovektor m3 super som jag drev med arcam avr 100 och en sony scd xb940-som jag tyckte lät ganska bra,alla testvinnare.men jag ville ha mer effekt så jag köpte en förstärkarkombo från dynamic precision som är jättebra egentligen.då lät det inte direkt bättre egentligen-bara kraftfullare.men jag insåg att cdspelaren inte funkade i sammanhanget för det lät olidligt ljust och diskanten var skitjobbig på hög volym,så jag bytte till en marantz cd17-ki.då märkte jag vad otroligt mycket bättre det lät mot tidigare,men högtalatna lät i alla fall inte som jag hört i affären så jag fick för mig att jag skulle byta till ett par mera upplösta audio physic virgo3 som lät helt ortoligt bra i affären.men inte hemma! de var nästan omöjliga att placera i mitt rum och lät jättetråkigt helt enkelt-vassa i diskanten och tama i basen.när jag frågade oslo hificenter vad som var fel,så menade dom att dp var ett felaktigt val till virgona.jag ville inte tro på det då dp är bra annars.då bytte jag till ett par von schweikert vr5 i stället och då hände det grejer-mycket behagliga,men fortfarande lite tråkig bas,så jag rådfrågade oslo hificenter i gen som hade ett adytonsteg liggande som de skulle ha själva som nån slags referens eller vad det nu var,men sålde det till slut till mig ändå med försteg och lite passande kablar som dom menade skulle passa till mina ideal och ljudproblem-för mitt rum är allt än bra att spela i.vad händer...det låter oerhört bättre än det har gjort tidigare,jag tror inte mina öron faktiskt!fan att jag inte fick prova virgona med denna elektroniken.sen bytte jag rum,och vr5orna blir jättebråkiga att få att spela bra,så jag provar ett par billiga xtz spm min bror skulle köpa.dessa spelade helt löjligt bra i mitt nya rum direkt ur kartong-utan någon som helst placeringsvetenskap!? fattade ingenting en stund.
nu har jag krånglat och dämpat,flyttat högtalare till en förbannelse,så nu börjar det låta som jag vill-lite fet bas fortfarande men annars ok.
min konklution av derra är:det är dyrt att byta utan vetskapen av vad man egentligen ska ha,och att ha fel grejer i fel rum är ingen idé.
ungefär så menar jag.

Edited by - pak on 2005/04/09 15:54:23
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/09 :  16:25:00  Show Profile Send Blue a Private Message
matte: Sorry om du upplever det som att det enda jag tillfört diskussionen är att jag inte tycker du ska byta högtalare. Men jag tycker, med all välmening, inte att du ska byta högtalare.

Varför? För att jag får intrycket av att du är inne i en klart osund uppgraderingscirkus som jag har svårt att se att den kommer lugna ner sig inom en överskådlig framtid. Oavsett hur dyra grejer man köper kan man alltid läsa om och sukta efter ännu dyrare och bättre prylar, och du verkar ju ständigt falla för dessa frestelser. Bättre är att försöka skaffa sig ett kärleksfullt förhållande till de prylar man har och njuta av deras goda sidor och framförallt av musiken. Uppgradera ska man göra först när man verkligen känner att man hittat något som passar en perfekt, som ger en väsentlig förbättring, och som känns rimligt för plånboken. Först då kan hifi bli en angenäm och trivsam hobby. Att sälja pryl efter pryl som knappt är inspelad och varje gång förlora pengar är att missbruka sitt hifiintresse.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/09 :  16:28:33  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med Blue angående cirkusen. Vänta och var extra noga med nästa eventuella byte. Mer noggrann än du någonsin varit. Det är mitt tips om du verkligen vill att det ska gå åt rätt håll. Byt inget förrän du är helt överbevisad om att det är det bästa du kan göra. Ett annat tips kan vara att försöka ha ett överlapp innan du bestämmer dig för att byta. Om man säljer någonting först innan man bestämt vad man ska ha istället så blir det bara stressigt/pressat läge och det är svårt att avgöra om det blev bättre.

Edited by - marens on 2005/04/09 16:30:37
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/11 :  14:52:55  Show Profile Send paradigm a Private Message
-pak!

Utan att veta hur det ser ut hemma hos dig och vilka åtgärder du vidtagit för att förbättra akustiken, är det naturligtvis svårt att kunna ha så mycket tankar kring din uppsättning. Själv har jag t ex inte lyssnat på de högtalare du har och vet således inte t ex hur baskapabla de är. Men spontant och generellt skulle jag ändå säga att det allt som oftast beror på rumsakustiken när man får en massa konstiga fenomen och i ditt specifika fall, håller jag med om att CD'n kan göra en hel del, det gjorde det iaf hemma hos mig, när jag bytte ut CD'n.

Jag har en likadan SACD-spelare, som nyligen fått gå i förtidspension, inte så mycket för att diskanten skulle vara dålig, utan för att Sonys PS1'a är så väldigt mycket bättre på alla parametrar, eftersom den saknar varje form av "Jitter" och har, vad jag skulle kategorisera som ett "rör"-spelarsound och den förmår också gräva avsevärt mycket djupare i basen.

Hör här t ex vad några forummedlemmar på "Lansing Heritage" skriver om sina jämförelser:
"Mr. Widget, one of the CDPs I have is a high buck Denon (I ain't putting down the price, my wife might walk behind me). The first disc I tried on the PS1 (SCPH1001) was Carly Simon's You're so Vain. Gasp, did you here that, for the first time ever, I heard her softly say "Son of a gun" at the very beginning of the song. I've never noticed/heard that with the Denon. The PS1 sounds like it's "Tube filtered", to me. It sounds closer to a "LP" sound. I tried out "Comfortably Numb", again WOW, listen to all the range. Hey for less than a tank of gas, give it a spin. You can always play "Tomb Raider" if it doesn't fit the bill..."

"Not long ago I had a home audition of a Shanling CD player. The dealer also had with him an Esoteric P0/DCS Elgar/DCS Delius combo for comparison. (he had just collected it after being on loan for demo). My reference is my EMT 930st & TSDsfl vinyl setup. The Shanling was not even close but the Esoteric/DCS gear was pretty amazing but way out of my price league.
Having now tried a PS1 I can only say it had the same impact as the Hi End gear. The detail is superb and the width and breadth of soundstage is better than the Esoteric/DCS. Its not a direct AB comparison but I can only say thet I am more than pleased with the PS1 and it only cost pennies in comparison to the other stuff.(does'nt look as good though)
One little nitpicking correction.....The DCS Elgar is a DAC, its the Delius that upsamples"

/Rolle

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/04/11 :  19:02:34  Show Profile Send pak a Private Message
just precis.
dålig akustik ihop med ljust ljud funkade ej hemma.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000