HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fullregister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:14:31  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Handlar inte det mesta i hemljud om kompromisser? Tycker inte mina Nautilus 802or är någa fullrangelådor, vilket väl beror på att jag jobbat som musiker i många år. Mina preferenser har en bunke 15"are i botten drivna av våldsamma slutsteg. Har spelat både bas och gitarr och efter många års experimenterande vill jag nog kora 15-tummaren som den ultimata basförmedlaren. 18" blir för "slappt" och 12" för tunnt. Mina referenser är kontrabas och trummor som dom låter akustiskt. Som sagt det är skillnad på bas och BAS, men i ett flerfamiljshus får det duga med ett par "fjuttiga" 802or så länge.
Letar efter ett hus,sen skall det bli riktigt roligt. Till syvende och sist handlar det väl mest om tycke och smak. Dom stativare jag lyssnat på låter för mig rent löjligt, medans det för någon annan låter underbart och fullregister. Konstigt att det kan vara så svårt att acceptera att alla inte kan tycka lika. Skönt dock att det inte är så, tänk va tråkigt det skulle bli.

,

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:18:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

DU BEHÖVER ETT PAR JBL K2 S9500 - GARANTERAT !!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:23:43  Show Profile Send pak a Private Message
men visst är det nåt specielt när musiken blir fysisk.
det finns inte en person i världen som kan övertala mig om att det låter äkta och live utan en stadig botten som känns.men det kräver ju lite också för att få till.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:38:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kan du inte lägga till två stora baslådor till dina 802:or då?
Dessa högtalare är ju jättefina !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:38:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
Stackars dig som "bara" har ett par 802:or!!

Köp ett par stora Nautilus subar till dom vet jag! Det sitter 15 tummare på dom.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:41:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kanske ingen vidare slaglängd om man vill ha dödskallenäsblodstryck !!
Man kanske kan bygga nått själv, om man gillar sådant.

16 st stora element skulle väl funka !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:42:07  Show Profile Send hayabusa a Private Message
NN. Har kånkat många ton JBL genom åren. Största högtalarmärket i proffsammanhang. Var ute på en turne där vi hade eget PA med. Dubbla exponentialhorn som botten på var sida, utan råddare var man rätt sliten efter en månad. Efter att ha lyssnat på musik i en sådan anläggning,blir det rätt kul att läsa om allt bråk här angående stativares och golvares bottenfrågor. JBL står högt på listan, när det handlar om framtida fysiska upplevelser.

,
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:47:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Men alltså hallå...
Har du råd, så kanske du skulle importera ett par K2 till sverige,
begagnade. s9800 eller s9500 !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:56:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
NN: Det räcker säkert för vanliga friska och sunda människor!
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:57:34  Show Profile Send sub_sonic a Private Message

Det verkar kärlek......

Skämt å sido har umgåtts med stereon som ja inte har sett på nästan 2 månader. Oj vad det är underbart med 4 högpresterande 15" basmoduler som man verkligen kan pressa oavsett att klockan är fyra på morgonen..... Ja detta kommer jag att kunna leva länge på!!!

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:02:10  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Får nog vänta, jag har en dyr leksak på 2 hjul som kostar mycket nu ett halvår. När mörkret kommer i höst får jag tillgång till hifi-kontot igen(Starkt begränsat efter årets utsvävningar). Du verkar ha bra koll på dom nedre lösningarna, så jag använder gärna dig som konsult om det är ok? Får nog drömma ett tag till, vilket är halva nöjet för mig. Ett fullregistersystem med 802orna på topp låter trevligt. Med ett par JBL 15"are i botten blir det väl 3-fas för att driva det med pondus, dyrt,dyrt men låter smaskigt.

,
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:04:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Näää, några hemska effekter behövs inte ! Det är ju ofta bra känslighet.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:33:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
visst är det nåt specielt när musiken blir fysisk.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/27 :  00:37:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
En sak att tänka på är att våra öron inte är "linjära" vad gäller amplitud, vid låga volymer uppfattar vi helt enkelt inte bas speciellt bra.
Detta inenbär alltså att även om högtalaren är helt frekvensrak kommer vi uppleva att det saknas bas om volymen är för låg.

"Fysisk" bas har jag heller aldrig upplevt hemma (eller på mässor för den delen), det spelar ingen roll om jag vrider upp subben till max och spelar bastung musik; det känns ändå som om det "saknas" något.
Problemet är nog att "fysisk bas" i mitt tycke innebär att man känner inälvorna röra sig, något som händer vid volymen som inte är så lämpliga om man bor i lägenhet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/27 :  01:15:40  Show Profile Send mayro a Private Message
eftersom du lirat live så vet du nog Yamaha har byggt ett slutsteg som heter Yamaha PC2002. samt 2002m.. det med M har mätare. det andra är utan. Men dom är samma slutsteg... dom ger 250 w i 8 ohm och driver allt. dessutom låter dom fantastiskt bra.. samt har inga fläktar.. Lite svåra att få tag på. Men dessa steg drar runt två 2235 or lätt till att få tarmar o kännslor att knytas ihop ... Ett tips på kanonbilliga lösning... Se bara till att ha switch säkringar på 16 amp då du drar igång steget.. två av tre ggr så drar säkringen vid påslag den tredja går det bra.. dom andra två får man starta ifrån säkringen i skåpet...

dom drar 1600w ifrån nätet vid max. så det blir lite att ladda upp vid starten.... säkrat för 2 X 14 amp..... så rätt bra saker för bas....

Sen är dom rent snygga. Kan köpas för 3000-6000 beroende på om dom turneat eller suttit i studio för mixning osv.. eller som topp steg på teatrar....

Där har du ett billigt alternativ till steg för go bas....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/03/27 :  03:10:55  Show Profile Send Merry a Private Message
hej
jag tyckte att jag hade kanon ljud tills jag använde mig utav 2st egen byggda bas lådor på 140L med 15 tummare i , nu finns det inte på denna världskarta att köra utan dom trots deras MYCKE otympliga storlek.
slår jag av basarna nu så låter det som jag har 2 tändstickor som står o spelar i fram.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/27 :  09:35:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Javisst är uppfattningen av vad man tycker är bra beroende på vad man är van vid och vad man hört. Det systemet som Niklas hade när vi var hemma hos honom kunde verkligen prestera ljudtryck.

Jag är inte ute efter "tarmvredstryck" och när Bernt och CH kör som värst(enl. mitt sätt att se det) så har jag lämnar rummet och troligtvis huset för länge sedan.

Men det är ljudtrycket jag finner jobbigt inte basdjupet

Så jag håller helt med dig Hayabusa. Ett riktigt fullregistersystem är beroendeframkallande...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/27 :  12:50:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

En sluten låda kommer också att trycksätta ett rum,
och fortsätta djupt ner i oktaverna vid en sjysst placering i rummet.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/27 :  13:38:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
absolut nicklas skillnaden är väl mest känsligheten som sjunker samt att hörnplacering är nödvändig....om man nu inte har ett gäng jbl förstora"are att leka med

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000