HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ska man lägga pengarna på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:05:06  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag tillade i en katalog från hifiklubben. Där CD kostade ca 3000 försterkare ca 5000 och högtalare 2500. själv tycker jag att högtalaren ska kosta mest. Självklart finns den fler undantag än reglar men vad tycker ni är rimligt förhållande mellan cd, försterkare och högtalare om man köper nya grejer?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:18:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Man brukar säga ungefär lika mellan cd, stärkare och högtalare och 10-20 % på kablarna, men det kan variera. Prova dig fram.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:28:25  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag har både byggt själv och köpt begagnat. ´CD 1200 ,stärkare 500, högtalare ca 4000 . Det är nog inget ideal att efter sträva men jag tycke att man bör lägga klart mer på högtaarna för att dom påverkr ljudet mest

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:42:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Klassisk och tämligen intressant diskussion... Många är nog i alla fall överens om att matchningen i sig är viktigare än vad de olika komponenterna sinsemellan kostar.

På mässor spelas det inte så sällan på anläggningar där man typ matchar cd och förstärkare för 50 kkr vardera med högtalare för säg 20 papp. (Alltså tvärtom vad du förespråkar Hasse). Anledningen är förmodligen att högtalarna generellt är det folk på mässan är mest intresserade av, och att man med "maxad" elektronik" visar högtalarna från sin allra bästa sida. Men här struntar man ju också ganska mycket i om det finns någon köpefterfrågan på just ett sådant system.

Å andra sidan, det är tveklöst så att det går att kombinera mycket välljudande system där elektroniken är mycket billigare än högtalarna. I senaste Hifi News recenseras Exposures nya serie med mycket goda betyg. Och recensenten rekommenderar då att man ska koppla ihop cd:n och stärkaren (600£ vardera) med ett par Spendor S8e för 1900£... Synergin, menar han, är så bra att han hellre väljer ett sådant system framför ett klassiskt "lika-delar-system" för samma totalkostnad...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:44:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Hasse,

Man skall lägga pengar på produkter (och företag) som bidrar till långsiktiga och hållbara lösningar, anser jag. Hur man sen balanserar budgeten beror på måååånga faktorer och är mycket beroende på varje unika situation. Exempelvis storlek på rum, krav på max ljudtryck, etc.

Högtalare är som oftast den enskillt största kompromissen och är som oftast av undermålig kvalite.
Tyvärr speglar inte alltid priset kvaliten men högtalarna är viktiga...mycket viktiga.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:55:35  Show Profile Send NtR a Private Message
Pengar och pengar, vete tusan om det är så viktigt. Dock är det nog så att högtalare skiljer sig mer från varandra än vad andra komponenter gör, de har helt enkelt mer egen karaktär. MEN, ibland kommer det en konstruktion för nästan inga pengar alls som spelar skjortan av både det ena och det andra. JPW:s burkar från sent 80-tal är ett exempel i raden på nästan-gratis-grejor som har fått många att tänka om. Så, som vanligt, vad man ska lägga pengarna på vet jag inte. Att man ska lyssna med öronen och varken ögon eller plånbok har jag dock lärt mig genom åren.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:58:18  Show Profile Send mats31 a Private Message
Som redan sagt, en klart intressant fråga.

Startade en liknande tråd för en månad sedan härinne
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37000

(men tycker ändå att frågan är lika intressant fortfarande )

Finns inga rätta svar men de siffror som gavs där var ungefär så här (medelvärde på de första svaren)

Del........min......max......medel
Högt.......20%......40%.......29%
Rum.........3%......40%.......20%
Slutsteg...12%......25%.......20%
Försteg.....8%......20%.......12%
CD.........10%......20%.......12%
Kablar......2%......15%........7%

Inget "rätt" eller "fel", och givetvis omöjligt att generalisera, men kul siffror i sig ...och även att en ordentlig spridning på åsikterna fanns (inte oväntat).

/M

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:36:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Högtalare "kan" oftast MER än man tror. Så att en billigare högtalare ofta presterar mer med dyrare elektronik då man showar finner jag som ytterligare bevis för detta. Annars hade man ju INTE gjort så självklart....

En billig högtalare med klart bättre elektronik ger mer än en dyrare med sämmre elektronik.

sedan så har man med bättre elektronik även lättare sedan att utvärdera senare ev uppbytande av högtalare...

Så elektroniken är absolut viktigaste delat med kablar enligt mig...

Men därmed förinngar man INTE högisarna självklart...

Men att ha svinbra däck på bilen utan en motor som kan ge dom fart så..... Ja behöver nog inte förklara mer...Det går sakta...

Men "sämre" däck och en otrolig maskin ger iofs sladdar men man kan ändå åka fort....Och fxxxn va skoj man har med bresida ibland...

Jag har aldrig hört en "överelktronikad" högtalare. Men hundratals "underelektronikade" står runt omkring i våra hem...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:43:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om man vänder lite på resonemanget så kan man säga att CD-spelare (och kablar) har den bästa "lägsta-nivån" och de produkter som (i genomsnitt) blir bättre för varje extra 1000 kr är högtalare i de prisklasser vi nu talar om. (totalt systempris under 15000-20000).

Högtalare är en produkt som normalt slits obetydligt och därför finns det goda möjligheter till klipp på begagnatmarknaden. CD-spelarens livslängd är ca 7-10 år pga mekanik och halvledarlaser som ger upp.

Valet av förstärkare beror ju mycket (eller nästan mest!) på vilken högtalare man skall driva.

Rummet eller akustiken kan man fixa rätt mycket själv med för ganska små summor. Se "kokboken" ( http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431 ) överst i detta forum där du också kan få tips om hur du köper din anläggning!

Mitt råd blir alltså att välj anläggning utifrån ett par högtalare som du tycker om ljudet på och tag god tid på dig!

Jag tycker Engelholm Audio har riktigt bra synpunkter på ämnet .

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:44:15  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Högtalare och rum är det viktigaste för slutresultet tycker jag. Sen är det svårt att säga att si och så många procent ska fördelas på den och den delen i kedjan då priset inte är en teknisk parameter.

Mvh

Edit: Precis som Engelhom skriver är det oftast högtalarna som dras med störst kompromisser. Det är iaf den uppfattningen jag fått.



Edited by - Baltazar on 2005/03/23 12:46:56
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:54:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Mayro han visst emellan här, också han med flera bra synpunkter men om jag skall argumentera lite med mayro så visst har han rätt i att många har "underelektronikat". (Underelektronikat; kul och beskrivande ord!)

Frågan är ju också om inte extra pengar på elektronik kanske hade gjort större nytta på bättre högtalare, men som alltid så är det ju en avvägning som beror både på egen smak och de inblandade produkterna.


Ibland kan man ju råka ut för felmatchningar mellan komponenter och då hamnar man i uppgraderingskarusellen eller hifiträsket!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:59:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
LeoArietis och Baltazar: Glädjande att höra!
Långsiktighet verkar vara ett oanvänt ord i denna branch.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:01:01  Show Profile Send ryst a Private Message
Håller mer mayro till viss del: för mig är förstärkeriet det viktigast i förhållandet högtalare vs kraft.
Jag är ett "bra" exempel på det själv, då mitt förhållade är 1:6 i pengar räknat till förstärkarens fördel.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:10:49  Show Profile Send Hasse a Private Message
Massa intressanta inlägg. Jag håller med om att man ska titta mer på med tekniska biten än priset.
Tänk er att en försterkare skulle ha liknande svagheter som en högtalare; fas svängningar, massa fuffens i basen, olingär, resonanser mm. en sån skulle man ju inte vilja ha...

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:34:22  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Tycker nog också att högtalarna är det första och största man kollar in, dels för att hitta "ett ljud" man gillar, och sen försöker matcha med passande elektronik. Sen har ju mayro fullständigt rätt i att man kan nog "få ut" mer av en högtalare än vad man tror, dock så måste den ju ändå vara av tillräckligt hög kvalite för att detta ska kunna ske. Jag har en kompis vars kompis kopplade in sitt Krell slutsteg på en Lo-fi "SIBA-anläggning" och ägaren till densamma kunde inte tro sina öron när han fick höra ljudet ur hans billiga grejer.

Själv har jag köpt Kina-elektronik och kablar, så min prisbild är kanske lite "skev":

- Högtalare 49%
- Förstärkare 27%
- CD spelare 11%
- Rummet 7%
- Kablar 5% (har lånat en Kimber, borde vara ~10%)

...men å andra sidan kan ju inte kineserna rå för att de (oftast) bygger extremt prisvärda grejer

// TT

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:41:36  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tycker inte att 30% regeln gäller längre! Man får mycket mera cd och högtalare per krona för säg 10000, än vad man får förstärkare för dito...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:52:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har f.ö. hört Audio Pros små golvare drivna med Bryston 4BSST vilket var mycket intressant upplevelse.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:03:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns ju trappstegseffekter i priseffektivitet beroende på var i pris man är för olika produkter och trappan ser olika ut för olika produkter.

Med budget på 10000 för en stereo för lyssning hemma i mindre rum så är det nog inte fel att lägga nära hälften på högtalare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/03/23 14:05:30
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:07:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Men är det inte ganska självklart att det nästan är omöjligt att "överelektronika" ett par högtalare? För mig kommer det iallafall inte som någon nyhet.

Givetvis kommer det låta bra om du kopplar en Krell-kombo på 100 papp till ett par bra, billiga stativare (säg ett par Quad 12L för 5000 spänn). Men frågan är HUR bra? Låter det sammanlagda resultatet så bra att det motiverar ett totalpris på 105 lök? Förmdodligen hade du kunnat få ett bättre helhetsresultat med så mycket pengar lite annorlunda fördelat.

Frågan man ofta landar i när man jämför ett par lite dyrare högtalare med billig respektive dyrare elektronik är: Visst det blir bättre med de dyra prylarna, men är det värt skillnaden? I långt ifrån alla fall känns det som att pengaskillanden är motiverad, i mitt tycke.

Sedan är det självklart så att det finns massor av sätt att misslyckas i att driva ett par krävande högtalare pga otillräcklig elektronik. Bland annat på grund av klangmatchning och effektbehov hos högtalarna. Kan inte stärkaren rent tekniskt driva högtalarna på ett fungerande vis måste man tänka om i systemmatchningen!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:20:20  Show Profile Send ryst a Private Message
Personligen sitter jag heller med en bra förstärkare och lite billigare högtalare (OBS behöver inta evara dåliga för det) och pressar de fullt ut än att sitta med ett par ännu bättre högtalare och driva dessa med en "klockradio".

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:22:57  Show Profile Send matså a Private Message
Vilka små golvare (Audio Pro) var det, Pär Bara nyfiken. Visst blir det bättre med budget (här menar jag billiga inte kassa högtalare). Jag körde Proson hembio förstärkare till mina Ego 515 och köpte av min bror en Arcam 100. Jag behöver inte säga att det blev ett ljudlyft av denna värld Det gick inte att jämföra mellan dom, Proson och Arcam, det blev mycket bättre.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:29:23  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag har en kompis vars kompis kopplade in sitt Krell slutsteg på en Lo-fi "SIBA-anläggning" och ägaren till densamma kunde inte tro sina öron när han fick höra ljudet ur hans billiga grejer.



Ni kan inte ana hur sibas Proson ovala högisar lät med M6000 Luxman (60kg och 300w)samt Yamaha PC2002m (22kg och 250W)i biamp med Muse model three. Micromega T-drive O T-dac kablat med silver resolution O Cardas golden Cross.

Ojojoj.. Att tro det var 3-4 tusen kr högtalare som spelade kan man inte ens drömma om... Så krelltesten förstår jag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:40:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
matså: vet inte vad dom heter. Svarta pianolack, 6.5 tumas bas/mellan och diskant. Kanske nått baselement till. Geldis vet...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:11:18  Show Profile Send lbstr a Private Message
Svårt att säga något generellt. Matchning och preferenser...
Grovt skulle jag dock vilja påstå att elektronikens andel ökar i högre prisklasser.
I lägre prisklass är förhållandet givetvis omvänt, d.v.s. större andel på högtalarna. 40-50% är ett bra riktmärke.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:25:50  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Rummet är den absolut största kompromissen i en anläggning. Därefter högtalarna, det är mina erfarenheter.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:37:45  Show Profile Send geldis a Private Message
Matså:
Det var faktiskt ett par Black Diamond som fick ersätta mina ordinarie burkar under en period. Jag blev verkligen förvånad när jag kopplade in dem på den elektronik jag har nu. De växte betydligt jämfört med vad jag var van vid att höra, från den tiden de spelade med betydligt "enklare" elektronik. Skillnaden var så stor att flera (hifiknuttar) :-) som fick möjlighet att lyssna på uppställningen blev riktigt imponerade vad BD kunde erbjuda. De här burkarna kopplas ju normalt med billigare elektronik. Inte High End men riktigt bra.
mvh

geldis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000