HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stativare 30Hz?? fattar inte hur???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:25:09  Show Profile Send mayro a Private Message


Jaha..
Då ska jag våga mig på en fråga jag absolut INTE kan fatta

Efter en rasande massa inlägg där man talar om små stativare såsom spelande 30Hz med sådan kraft o så.. så dom rent slår ut golvare.. Ja då måste jag fråga andra om HUR detta går till. Jag har hört MASSOR med olika stativare..men INGET som ens snuddar vid en 30Hz ton som mina öron säger är en sådan ton...

Senast lyssnade jag på en mycket fin stativare... Och manskören på en av skivorna låter ju som kvinnor utan pondus o rondör...rent som män med kvinnostämma...JÄMFÖRT med tex mina större högtalare..

Ljudbilden är ultraliten men trevligt fokuserat osv. Men gud vad pyttesmått allt är..genom jag är van med att ha rumsinfo i botten och inte genom diskant o mellanreg.. Så därav blir ljudbilden rent liten.. fattig o klart handikappad...

SAMTLIGA låter handikappade neråt.. Då menar jag absolut alla jag hört.... Även sonus fabers Extrema med mark levinsons stora monoblock låter rent som skräp neråt i basen...samma gäller dom stora andra jag hört... så ingen glömd.. detta gäller alla jag hört... Någon lite bättre. nån sämmre. Men ingen som är bra neråt...

MEN ser massor skriva stativare spelar 30Hz såsom en golvare gör.. Och även så stora saker som golvare har jag hört som är rent kassa under 35- 40Hz....

Stativare anser jag fungerar ok till 50 till 70 hz.. sedan är dom rent trista.. I alla fall dom jag hört.. Men ändå.. 30Hz på en stativare tycker jag verkar rena löjan faktiskt...

Har roat mig att titta lite runt på olika stativare. samtliga verkar säga runt 50 Hz av dom jag sökte... ibland lite lägre då en del stativare är större som sagt...

Men då litermåtten är så små som dom flesta stativare är så förvånar detta fenomen mig..

Mina stora JBL 2235ór i en 300L innermått med stagningar borträknade stämmdes av till 28Hz.... Tomlådan på bara den ena vägde över 100kg utan en enda grej mer än tomlådan..

Sen kommer man o säger en stativare spelar i stort sätt samma som denna enorma basdelar jag snickrade ihop med mycket kompetent hjälp ifrån olika kunniga byggare.

Så.. snälla. Förklara för mig hur detta ens ska vara möjligt..

Jag finner detta mycket märkligt.Jag har inte mätt. Men mina öron kan skilja på 50 till 70 Hz och den 24 hz ton jag har i mina... eller den 20 hz muller som en audio artistry fabriserar.. Även om den lägsta mest upplevs o inte direkt hörs.. Inget rum har varit perfek.. så att höra är kanske svårt.. Men den känns....

Men jag vet denna fråga säkert förvånar fler än mig.. Hur går detta till.

Och förklara så en ej sifferkunnig men ändå van lyssnare förstår saken. För mina öron har då aldrig hört fast dom lyssnat på massor av stativburkar...

OCH DRA INTE IGÅNG MASSA BRÅK HÄR NU!!! Jag vill verkligen få veta. Samt ev höra detta fenomen.. det är för mig obegripligt...
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/26 :  16:55:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror att många som tycker att stativarna har bättre bas än govlare, i själva verket börjar höra nya rumsresonanser (rumsmoder) och kanske rent av hör att förstärkaren låter/presterar dåligt i nedre basregionen, när dom lyssnar på golvare.

Med mer energi i botten ställs krav på förstärkare men inte minst rummet.

I vissa fall tror jag att 3-vägs golvare fuskas ihop med undermåliga filterkomponenter till baselementet. Det gör ju högtalaren rent faktiskt sämre.

PS. Ordet "golvare" är ju inte helt entydigt beskrivet eller definierat. Vi kan ju prata om "olika" golvare...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/03/26 16:57:16
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/26 :  16:58:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Kul tråd. Man skall alltså posta sina siffror?

QRS LUNA

Tvåvägs basreflex
1" diskantdome, 6" mellanregister/baselement
45 - 20KHz (+/- 3 dB)
Finns i körsbär och lönn, flera olika stativmodeller


pris 6 900:-



Nä, jag tror inte dessa spelar 30 Hz heller.
Tror inte att det finns några stativare som spelar som dina burkar i basområdet mayro.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:15:44  Show Profile Send CC a Private Message
Tja, varför inte?
Hänger det inte lite på storleken?
För om jag tar o ställer mina Respons Grand på stativ så kommer jag ha ett par "stativare" som går ned till dryga 30
Ioförsig blir det ett fett stativ, men vadå?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:31:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
jag har en mätning, vänta..

sådär ja:



Där ser du, det är en liten pip,
notera att allt under cirka 1-2khz domineras av rummet,
på denna mätning ser vi att rummet bidrar bra i lågfrekvensområdet,
fast lyssningspossitionen har en klar utsläckning vid 100hz,
denna är dock smalbandig och det låg en delning mot lågbashögtalare
vid cirka 120hz i alla fall så..

Hursomhelst, rumsbidraget bidrar till en rätt enastående
lågbasåtergivning. Självklart får man ställa det i relativitet
till konstruktionens luftpumpningsförmåga, men bara för det är
en LITEN högtalare - betyder det inte att den har en begränsad
förmåga i lågfrekvensområdet, det är snarare ljudtrycksförmågan
som är den begränsade.

-10db cirka vid 10hz och vid 30hz har vi cirka -5db

Detta ser såklart olika ut, beroende på rum och placering, men
en sjysst placering kan tillåta rätt enastående lågfrekvensåtergivning.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2005/03/26 17:38:28
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:34:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså mycket beror ju på vilket rum talarna spelas i? jag har iprincip nivå till 30hz med mina hfls-1 enligt mätningar förstås..

sen en väldans peak på 40hz... medans vissa tycker dom är väldigt tunna i basen? allt beror ju på rummet

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:37:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Wolfgang & HiFiconsult, nu skall vi väl inte bryta alla säljregler(paragraf 1.5 och 2.4) som finns på vårat eminenta forum bara för att en medlem frågar hur det går till för en stativare att spela bas?

Hav tålamod, det är en uppdatering på gång på de reglerna eftersom vi har haft lite svårt att leva upp till dem. Hoppas att det nya sättet att förklara vad vi vill blir enklare att förstå.

Jag vitmarkerar den texten som går emot reglerna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:41:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
HAAKAN;

ja, för rummet kan bidra med tiotals db gain vid 20hz,
och det tilltar vid lägre frekvenser !

konstruktion och tilltänkt placering från konstruktörens sida,
utnyttjar man tillämpningsåmrådet idealt så kan det bli rätt enastående !!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2005/03/26 17:41:51
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:41:39  Show Profile Send CC a Private Message
Med ett basresonant rum så är det välan inga större problem med att återge ljud i 30Hz för de flesta högtalare... Sen att det LÅTER skräp e la en annan historia...
Snackar vi bas eller snackar vi BAS, eller?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:44:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Alla rum är "basresonanta", det är ju ingen direkt nackdel igentligen.
Eftersom det är svårt att bekämpa, får man ta dessa till sin fördel istället.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:46:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra stativare spelar med en fin, exakt fokuserad ljudbild som golvare ytterst sällan har.

Men som du säger Mayro så kan de inte ens komma i närheten av vad som kan uppnås med ett riktigt fullregisterssystem.
Där man kan höra, eller rent av känna, hur ljudet andas i en stor kyrka, där man känner hur tryckvågen från en stor
bastrumma slår fysiskt. För detta behövs mycket större grejor och stor membranyta.

Fysikens lagar går (tyvärr) inte att upphäva.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:48:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mayro; "Mina stora JBL 2235ór i en 300L innermått med stagningar borträknade stämmdes av till 28Hz.... Tomlådan på bara den ena vägde över 100kg utan en enda grej mer än tomlådan..

Sen kommer man o säger en stativare spelar i stort sätt samma som denna enorma basdelar jag snickrade ihop med mycket kompetent hjälp ifrån olika kunniga byggare.

Så.. snälla. Förklara för mig hur detta ens ska vara möjligt.. "

Låter rätt osannolikt ja, klart en stativare inte kan bidra med mer
ljudtryck än en lågavstämd 15" -lågbaselement som denna.
Jag känner till JBL 2235, det är ett mycket bra element. Och det
kräver cirka 300 Liter drygt för att fungera, så det är klart
det är en omöjlig uppgift för en stativhögtalare. SJÄLVKLART !

Däremot, har dom lyssnat hos dig? Kanske du har problem med placeringen eller något sådant?
Lådkonstruktionen i sig är det nog inget fel på.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:49:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

tack pac!

tänkte väl att det var någe fel.

NN:

Kan man få pip levererat med detta rum?

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:52:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Man får köpa huset tillsammans med pippin tror jag
Fast jag rekommenderar inte, utsläckningen är inte rolig.
Fast man kan ju flytta soffan lite..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/26 :  17:53:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Man kan baffelkorrigera så att små element kommer djupt i frekvens. Men det kostar känslighet.

Vidare är det som vanligt när man mäter. Mätmetoden styr helt och hållet resultatet och det är det som gör det så vanskligt att jämföra till exempel mätvärden i en försäljningsbroschyr.
De siffrorna som mätsfram och presenteras är helt beroende på hur det mäts och vilka grundförutsättningar man fastslagt för sin mätning.

Vissa siffror i broschyrerna är frihängande i ett ekofritt rum. Andra är mätta ungefär så som Niklas gjort dvs i ett rum med den påverkan som det ger. Och sedan finns alla varianter där emellan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/26 :  18:23:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man vet vad man gör så är det ganska enkelt att åstadkomma ett par stativare (dum benämning! - borde vara "smålådor") som spelar ned till 20Hz rentav. Däremot är det svårt att få mycket ljudtryck och hög verkningsgrad vid lägre frekvenser. För att flytta ned resonansfrekvensen tillräckligt lågt i en liten låda (hård fjäder) krävs ett litet membran (minskar fjäderhårdheten) och/eller ett tungt memran. Litet membran ger liten luftpumpningsförmåga och olinjär funktion vid stora membranutslag, tungt membran ger låg verkningsgrad.

En resonanskrets (basreflex/slavbas) ökar förutsättningarna att lyckas, annars måste man normalt använda elektronisk kompensation och det ger en del problem också.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/26 :  18:29:38  Show Profile Send Per G a Private Message
Mina stativare har en känslighet på 83 db och ska spela ner till 20hz.
Jag har kört testskiva och ner till 40hz är det fullt "flås", vid 30hz trycker det på rätt bra men sedan rullar det av brant.
Personligen känner jag inte att det finns särskilt mycket under 30hz i vanlig musik men det beror väl på vad man lyssnar på.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2005/03/26 :  19:01:54  Show Profile Send belle a Private Message
PAC: det går att läsa endå (Markerad text)...


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:02:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OT: Japp, jag vet. Jag tänkte att det skulle vara tydligt vad som var fel så istället för att ta bort det så vitmarkerade jag och därmed kan man se det efteråt... För att inte går mer OT så fortsätter diskussionen i OT forumet: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38292

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:11:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Personligen känner jag inte att det finns särskilt mycket under 30hz i vanlig musik men det beror väl på vad man lyssnar på.

Tänk jag tycker att det finns en hel del under 30Hz men det förstår man inte innan man har fått höra det som saknas. Speciellt gäller det den moderna popmusiken men även jazz och en hel del klassisk-musik. När man får med den här subinformationen så inser man att man samtidigt ökar dynamiken i hela ljudupplevelsen. Testa så får du själv höra. För min egen del kan jag nu inte vara utan frekvenserna under 30Hz.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:26:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Man märker tydligt skillnad på om en högtalare rullar av vid 30 eller går rakt ned till 10. Rummsinfo finns till stor del under 20 Hz, mest som modulering av högre toner som vi uppfattar och lokaliserar var, och inbördes förhållande med.
Har ni aldrig provat med rak återgivning ned under 10 Hz så gör det. Det öppnar upp rummet mycket mer än man tror.(självfallat med bra inspelningar)

Det är en anledning till att små basreflex lådor har svårt att ge realism till återgivning av instrument. Dom har sin branta avrullning under avstämningsfrekvensen, och tillhörande fasvridningar.

Edited by - Circlomanen on 2005/03/26 22:29:35
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:00:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kräver inte den djupbasen ett väldigt stort rum för att kunna rulla ut och komma till sin rätt?

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/03/26 23:00:36
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:18:48  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Mayro har en point i det han säger om stativare. Och det gäller inte bara stativare heller för den delen t.ex. mina Focal-10:or börjar rulla av redan vid 60hz trots fs på 28 och i 83 liters låda.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:36:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Visst med en EQ kan man komma hur lågt som helst. Detta visar dock nte att en "talare" går ner till 30 Hz....... OM så går minna ner till 18 Hz .....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/27 :  00:10:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt klart att större högtalare spelar med en helt annan pondus än mindre , även om dom på pappret mäter väldigt lik. Men mätningar sker med sinus toner och svep medans musik är dynamisk. Jag antar att det är där den största skillnaden ligger eller !?


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/27 :  01:00:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Tack pojkar!! Menar verkligen TACK!!

Ni ska veta jag var nervös för att ställa min fråga. Men ser det för en gång skulle GICK att ställa frågor UTAN bråk"" HÄRLIGT!!!

CC. Du är för GO.. göra om dina burkar till stativare.. Ja vad gör man inte för att skapa undantaget från regeln... Det ska till en "go gubbe" för att ens komma på en sån kommentar...

Hifikonsult..

Jag ser din point med att lägga in ditt exempel.. En typ stativare i storlek o pris som andra som omnäms ofta.. såsom pip o SF osv... Så lite kanske hårt att stå i "skamvrån". Men ok. regler är regler.. Men absolut inte fel att såsom handlare ställa ut ett exempel där man faktiskt DEKLARERAR att fenomenet INTE finns.och även skriva denna model INTE gör ner till 30Hz... Så lite hårt med skammisen.. men ingen såg nog sååå alvarligt på denna moderering. Och alla verkar insett hur du menade också..

Nej ingen stativare är ens snuddande nära stora golvare. Hmm klart.. det beror ju på vad CC nu hittar på. Hans nya respons stativare lär ju bli rätt häftiga...

Och om rummet nu Hjälper en stativare.. Hjälper det inte även en golvare på samma sätt?

Men i alla fall. Härligt att se vårystra hifikillar på gott humör här.. och att se min fråga togs emot seriöst. vilket den var ämnad till också...

Tack igen för trevliga inlägg med go stämmning...

MVH
Tobbe

CC.
Vi vill se foto på dina "nya" stativare då dom blir klara....eller hur grabbar o tjejer...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000