HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrostater på eller av?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/03/24 :  22:41:04  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
Har ett par Cadence Anina högtalare. Funderar över livslängden. Skall man ha strömmen påslagen på elektrostater hela tiden eller slå av den när man inte använder dem? Nån som vet?

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/03/24 :  23:31:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har mina Martin Logan alltid på.... Har faktiskt inte funderat så mycket på det men den mesta elektroniken låter ju bäst om den alltid är på så varför inte även för elektrostater....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/25 :  00:26:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Beroende på hur de är konstruerade så kan de dra till sig damm eller inte... Dammet lägger sig ofta på filmen och efter mycket lång tid kan det orsaka överslag.

Jag har ett par ESL63'or och har haft ett par Martin Logan CLSII och tycker att både CLS'erna och ESL'erna spelar bättre efter ett tag än direkt efter påslag. Så, mina ESL63'or står på hela tiden och det gjorde även CLS-erna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/03/25 :  09:30:41  Show Profile Send boombox a Private Message
Har mina också påslagna hela tiden och fortsätter nog med det. Det blir för bökigt om man skall hålla på och dra ut kontakterna:)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/25 :  13:16:22  Show Profile Send mayro a Private Message


När jag spelade med Martin Logan så stog dom alltid på. Förutom då man åkte bort en längre tid. typ en vecka eller så...

Och sedan som sas häröver.. att försiktigt hålla dom rena ifrån damm...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/03/25 :  16:33:43  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Dom 3 par Martin Logan jag hade var alla försedda med en automatisk avstängningsfunktion (slog av efter några minuter utan signal) för att undvika damm på ´stat-panelerna och öka deras livslängd. Enligt ML skulle panelerna "ladda upp" mycket snabbt. Dom tidigare Logan modellerna hade inte denna funktion och var mer känsliga för damm = kortare livslängd.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/03/25 :  18:58:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Sceptic, helt riktigt! Så fungerar min ML åxå! Hade ju glömt det efter tre månader utan uppkopplad anläggning hemma....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/25 :  19:41:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det beror lite på hur de är konstruerade, det som avgör hur länge de måste stå på för att spela perfekt är resistiviteten på membranen. Jag har Quad ESL-57 och ESL-63 att spela med, ESL-63 börjar spela mindre än en sekund efter tillslag och blir bara mariginellt bättre efter längre tid. Trots detta står mina på hela tiden. ESL-57 är en helt annan sak, de måste stå på i flera dygn för att spela som de skall!! Resistiviteten är mycket hög på membranen i dessa och även om de börjar låta rätt snart efter påslag så märker man tydlig skillnad i nivå efter längre tid.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/29 :  11:50:20  Show Profile Send jaejin a Private Message
Elektroster? Har mina magnetostater på hela tiden. Har ej funderat på om detta är skadligt eller inte. Håller med de andra här att det bör vara som med elektronik att de kan stå på utan att vara skadligt.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000