HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Akustik forum på HiFiForum.nu?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:21:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

När vi presenterade vårat nya märkesforum så kom det upp ett förslag om att vi skulle öppna ett Akustikforum. Det känns allmänt som en god idé.

Vad finns det för argument för och emot ett sådant forum

Mvh och glad påsk!/Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:35:33  Show Profile Send Piggen a Private Message
Det enda jag kan se som nackdel är att det blir "en himla massa forum"
Men, bortsett från det så är det ju en mycket god idé!

Edit:
Glad Påsk!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Edited by - Piggen on 2005/03/26 10:36:19
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/26 :  11:05:26  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det låter som en bra idé. Det har varit svårt att hitta något om akustik eftersom det ofta har hamnat under DIY-avdelningen. Men det finns ju många färdiga lösningar som aldrig kommer fram mer än på någon lite OT-bild i något bildreportge.

Nackdelen är väl precis som tidigare har nämnts att det blir många forum...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/26 :  12:41:58  Show Profile
Är det inte smidigare att ha dessa forum som underforum till "hifi" ?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/03/26 :  12:49:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
God idé! Många forum blir det men det blir ju också lättare att söka den informationen man är ute efter. Ställer ju en del krav på moderatorerna att hålla forumen till ämnet och att flytta trådar som bör flyttas.

Pac, jag tycker för övrigt att du och övriga moderatorsgänget gör ett alldeles lyyyyysande jobb!!!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:04:22  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Är inne på samma linke som Pjotre, dvs att det blir enklare att hitta informationen man söker. (man slipper leta igenom 2-3 olika delar av hififorum.nu) Nackdelen som jag ser det är väl att man får en del till av forumet att hålla reda på, fast det är väl en smäll man får ta.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:25:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Det tycker jag är en bra idé. Akustikfrågor är så väsensskilda från de mer elektrontekniska delarna att det kan ha ett eget Forum. En sak som jag tycker är väsentligt om ett akustikforum startar är att det innehåller allt: DIY, möbleringtips och förslag på färdigköpt.

Tittar själv aldrig i DIY-forumet och har förstått att jag därigenm missar en del nyttigt om akustikåtgärder. Kan absolut inte tänka mig att hålla i en lödkolv, men lite större saker som såg och skruvmejsel funkar bättre.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:41:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt klart är det en god idé , men som har nämnts så blir det kanske lite många forum. Jag såg idag att det fanns ett OT forum

Jag undrar åxå lite varför Ino o Linn har fått ett eget forum , är det för att hålla alla bråk på ett ställe ?? Jag tycker att ett Akustik forum är sååå mycket vettigare än Ino o Linn men det är jag det.

Ha det bäst
Johan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:49:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker underforumen är bra.
lika så idén om en wiki

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/03/26 :  18:33:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Underforumen är till för att fånga ett speciellt intresse och på det viset skapa mångfald. Vi försöker skapa utrymme så att specialintressen får det utrymmet de behöver.

Ett råd till de som tycker att vi har för många underforum är att använda "active topics" funktionen högst uppe till höger i rutan. Med den fångar man vad som hänt sedan sist man var inne och därmed behöver man inte tråla runt på alla underforumen efter det som rört sig sedan sist, mjukvaran gör det automatiskt...

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:22:15  Show Profile Send pak a Private Message
jag skulle gärna se ett akustikforum,då detta är en oundviklighet vid bra ljud.
skönt att slippa leta överallt också.mycket större än tex.linn och pip.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:20:32  Show Profile Send Piggen a Private Message
quote:
Ett råd till de som tycker att vi har för många underforum är att använda "active topics" funktionen högst uppe till höger i rutan. Med den fångar man vad som hänt sedan sist man var inne och därmed behöver man inte tråla runt på alla underforumen efter det som rört sig sedan sist, mjukvaran gör det automatiskt...

Det tog ju inte så lång tid att lära sig den knappen Bara ett par år eller så...tack för det tipset Pac!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/03/27 :  10:09:51  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Akustikforum ja tack! Jag har redan en tråd uttänkt som jag postar när det skapats. Med bilder ...

Oscar
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/27 :  14:43:54  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Akustik ligger mig varmt om hjärtat, men jag är ändå tveksam till att ytterligare öka floran av forum trots "active topics"-knappen. Det kanske är det ämne som ändå är störst men som saknar eget forum. Iofs tycker jag akustik passar ganska bra på hifi.

Ett problem är ju att många akustiktrådar passar bra på andra forum, som diy, hifi, bildrepotage, nyheter mfl.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/03/27 :  20:50:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Eftersom akustik är så otroligt betydelsfullt för återgivningen är det underligt att inte alla forum har en sån avdelning!

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/27 :  23:36:34  Show Profile Send sampix a Private Message
Mycket bra idé! Speciellt då jag sällan besöker DIY-avdelningen, och därmed säkert missar en hel del intressanta akustiktips m.m

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/03/27 23:37:02
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:08:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ska det vara någon mening med det så borde vi ha en akustiker som håller i det.
Har vi någon akustiker här på forumet?
Själv är jag en glad amatör med grunda kunskaper om akustik. Det hindrar inte att jag skriver om akustik, men jag skulle bli försiktig om vi skulle få ett renodlat akustikforum.
Det här med akustik är svårt och finns det någon här egentligen som kan ge konkreta råd om akustiska problem?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:32:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Björn-Ola!

Ett sådant forum är ju snarare en plats för intresserade och kunninga att samlas på. Jag ser inte att den som håller i det måste stå för kunskapen, det vore nästan hämmande för alla andra...

Men du har helt rätt i att koordinatorn/moderatorn måste tycka att det är ett intressant/roligt ämne och vilja främja andras och sitt eget intresset.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:56:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Låter klokt (om ett sådant forum nu är på G) Precis som i den övriga hifivärlden finns det olika läger (fler än 2) med ganska olika åsikter...

Det är också ett värre getingbo än hifi på det sättet att ljud är mer personligt. Design och personliga preferenser av återgivningstyp tolereras och ses som helt naturligt, Skulle vi få in ett par akustikelefanter med helt olika lösningar på samma problem bleve det en segdragen visa. Hur mäter man? (vilka produkter och idéer används) VAD mäter man? (rosa brus, vitt brus, endast en kort ton om några hundradelars sekund för att DET är vad örat tolkar vid musiklyssning...) Tillämpligt för studio eller hemhifi? Är det samma sak eller inte?

Beroende av vilka punkter ovan man tror mest på så kommer vi att dränkas i diagram och tabeller och inscannade mätningar som stödjer just den teorinoch det hela är så vederhäftigt och förvirringen kommer att bli ganska....

Fast i sista änden blir det väl som vanligt. Olika läger där subjektiv lyssning av olika akustiskt åtgärdade rum återges på samma sätt som vilken apparatlyssning som helst. Och då är frågan återigen: VEM lyssnade (och återgav sedan det hela som guds gåva till människan?)

Mattor över hela golvytan!
Nä, bara halva!
Dämpvägg, dämpvägg!
Usch, murrljud, diffusering är grejen!

Lite av varje blir nog lagom! (måste ni bråka så...)

Akustik är inte lösningen på välljud. Det är uppställningen av anläggningen i just det aktuella rummet. Sedan vi kan man fixa just det aktuella rummets eventuella nackdelar i olika hög grad. Man löser de mest akuta bekymren med saker som nästan inte syns. Eller gör en hifi-nörd-lösning med massor av sexiga akustikpaneler, diffusorer, absorbenter och ett diplom på väggen med hur rak kurva rummet håller, I alla fall med just den aktuella anläggningen

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/28 :  17:57:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En fördel är naturligtvis att trådarna på ett akustikforum blir förhållandevis få och inte försvinner så snabbt. Det blir ju då lättare att hitta information för dom som är intresserade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/28 :  22:05:10  Show Profile Send snaben a Private Message
Akustikinriktat forum --> KANON!!!

OED
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/03/30 :  20:51:07  Show Profile Send classe a Private Message
bra tycker jag,har funderat att göra garaget till lyssningsrum så småningom,behöver tips
så jag får lite fart på bygget.

18 ska de va.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/03/31 :  18:11:44  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jag säger: Go for it

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/01 :  06:40:58  Show Profile Send Lepra a Private Message
Klart det måste finnas!
Ett Hififorum utan akustik del? det som är så viktigt! (säger jag som inte ansträngt mig ett dugg med det hemma )
men nu finns det ju chans att fixa o dona! eller?

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000