Author |
Topic |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 10:21:52
|
Hej!
När vi presenterade vårat nya märkesforum så kom det upp ett förslag om att vi skulle öppna ett Akustikforum. Det känns allmänt som en god idé.
Vad finns det för argument för och emot ett sådant forum
Mvh och glad påsk!/Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 10:35:33
|
Det enda jag kan se som nackdel är att det blir "en himla massa forum" Men, bortsett från det så är det ju en mycket god idé!
Edit: Glad Påsk! |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
Edited by - Piggen on 2005/03/26 10:36:19 |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 11:05:26
|
Det låter som en bra idé. Det har varit svårt att hitta något om akustik eftersom det ofta har hamnat under DIY-avdelningen. Men det finns ju många färdiga lösningar som aldrig kommer fram mer än på någon lite OT-bild i något bildreportge.
Nackdelen är väl precis som tidigare har nämnts att det blir många forum... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 12:41:58
|
Är det inte smidigare att ha dessa forum som underforum till "hifi" ? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 12:49:41
|
God idé! Många forum blir det men det blir ju också lättare att söka den informationen man är ute efter. Ställer ju en del krav på moderatorerna att hålla forumen till ämnet och att flytta trådar som bör flyttas.
Pac, jag tycker för övrigt att du och övriga moderatorsgänget gör ett alldeles lyyyyysande jobb!!! |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 15:04:22
|
Är inne på samma linke som Pjotre, dvs att det blir enklare att hitta informationen man söker. (man slipper leta igenom 2-3 olika delar av hififorum.nu) Nackdelen som jag ser det är väl att man får en del till av forumet att hålla reda på, fast det är väl en smäll man får ta. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 15:25:55
|
Det tycker jag är en bra idé. Akustikfrågor är så väsensskilda från de mer elektrontekniska delarna att det kan ha ett eget Forum. En sak som jag tycker är väsentligt om ett akustikforum startar är att det innehåller allt: DIY, möbleringtips och förslag på färdigköpt.
Tittar själv aldrig i DIY-forumet och har förstått att jag därigenm missar en del nyttigt om akustikåtgärder. Kan absolut inte tänka mig att hålla i en lödkolv, men lite större saker som såg och skruvmejsel funkar bättre.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 15:41:22
|
Helt klart är det en god idé , men som har nämnts så blir det kanske lite många forum. Jag såg idag att det fanns ett OT forum
Jag undrar åxå lite varför Ino o Linn har fått ett eget forum , är det för att hålla alla bråk på ett ställe ?? Jag tycker att ett Akustik forum är sååå mycket vettigare än Ino o Linn men det är jag det.
Ha det bäst Johan |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 18:33:14
|
Underforumen är till för att fånga ett speciellt intresse och på det viset skapa mångfald. Vi försöker skapa utrymme så att specialintressen får det utrymmet de behöver.
Ett råd till de som tycker att vi har för många underforum är att använda "active topics" funktionen högst uppe till höger i rutan. Med den fångar man vad som hänt sedan sist man var inne och därmed behöver man inte tråla runt på alla underforumen efter det som rört sig sedan sist, mjukvaran gör det automatiskt... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 20:22:15
|
jag skulle gärna se ett akustikforum,då detta är en oundviklighet vid bra ljud. skönt att slippa leta överallt också.mycket större än tex.linn och pip. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 22:20:32
|
quote: Ett råd till de som tycker att vi har för många underforum är att använda "active topics" funktionen högst uppe till höger i rutan. Med den fångar man vad som hänt sedan sist man var inne och därmed behöver man inte tråla runt på alla underforumen efter det som rört sig sedan sist, mjukvaran gör det automatiskt...
Det tog ju inte så lång tid att lära sig den knappen Bara ett par år eller så...tack för det tipset Pac! |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
oscar-ja
Member
77 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 10:09:51
|
Akustikforum ja tack! Jag har redan en tråd uttänkt som jag postar när det skapats. Med bilder ...
Oscar |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 14:43:54
|
Akustik ligger mig varmt om hjärtat, men jag är ändå tveksam till att ytterligare öka floran av forum trots "active topics"-knappen. Det kanske är det ämne som ändå är störst men som saknar eget forum. Iofs tycker jag akustik passar ganska bra på hifi.
Ett problem är ju att många akustiktrådar passar bra på andra forum, som diy, hifi, bildrepotage, nyheter mfl. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 20:50:12
|
Eftersom akustik är så otroligt betydelsfullt för återgivningen är det underligt att inte alla forum har en sån avdelning!
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 23:36:34
|
Mycket bra idé! Speciellt då jag sällan besöker DIY-avdelningen, och därmed säkert missar en hel del intressanta akustiktips m.m |
kabelskitsnackare
|
Edited by - sampix on 2005/03/27 23:37:02 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:08:38
|
Ska det vara någon mening med det så borde vi ha en akustiker som håller i det. Har vi någon akustiker här på forumet? Själv är jag en glad amatör med grunda kunskaper om akustik. Det hindrar inte att jag skriver om akustik, men jag skulle bli försiktig om vi skulle få ett renodlat akustikforum. Det här med akustik är svårt och finns det någon här egentligen som kan ge konkreta råd om akustiska problem? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:32:00
|
Hej Björn-Ola!
Ett sådant forum är ju snarare en plats för intresserade och kunninga att samlas på. Jag ser inte att den som håller i det måste stå för kunskapen, det vore nästan hämmande för alla andra...
Men du har helt rätt i att koordinatorn/moderatorn måste tycka att det är ett intressant/roligt ämne och vilja främja andras och sitt eget intresset. |
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:56:22
|
Låter klokt (om ett sådant forum nu är på G) Precis som i den övriga hifivärlden finns det olika läger (fler än 2) med ganska olika åsikter...
Det är också ett värre getingbo än hifi på det sättet att ljud är mer personligt. Design och personliga preferenser av återgivningstyp tolereras och ses som helt naturligt, Skulle vi få in ett par akustikelefanter med helt olika lösningar på samma problem bleve det en segdragen visa. Hur mäter man? (vilka produkter och idéer används) VAD mäter man? (rosa brus, vitt brus, endast en kort ton om några hundradelars sekund för att DET är vad örat tolkar vid musiklyssning...) Tillämpligt för studio eller hemhifi? Är det samma sak eller inte?
Beroende av vilka punkter ovan man tror mest på så kommer vi att dränkas i diagram och tabeller och inscannade mätningar som stödjer just den teorinoch det hela är så vederhäftigt och förvirringen kommer att bli ganska....
Fast i sista änden blir det väl som vanligt. Olika läger där subjektiv lyssning av olika akustiskt åtgärdade rum återges på samma sätt som vilken apparatlyssning som helst. Och då är frågan återigen: VEM lyssnade (och återgav sedan det hela som guds gåva till människan?)
Mattor över hela golvytan! Nä, bara halva! Dämpvägg, dämpvägg! Usch, murrljud, diffusering är grejen!
Lite av varje blir nog lagom! (måste ni bråka så...)
Akustik är inte lösningen på välljud. Det är uppställningen av anläggningen i just det aktuella rummet. Sedan vi kan man fixa just det aktuella rummets eventuella nackdelar i olika hög grad. Man löser de mest akuta bekymren med saker som nästan inte syns. Eller gör en hifi-nörd-lösning med massor av sexiga akustikpaneler, diffusorer, absorbenter och ett diplom på väggen med hur rak kurva rummet håller, I alla fall med just den aktuella anläggningen
mvh
,
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 17:57:31
|
En fördel är naturligtvis att trådarna på ett akustikforum blir förhållandevis få och inte försvinner så snabbt. Det blir ju då lättare att hitta information för dom som är intresserade. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
snaben
Member
108 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 22:05:10
|
Akustikinriktat forum --> KANON!!! |
OED |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 20:51:07
|
bra tycker jag,har funderat att göra garaget till lyssningsrum så småningom,behöver tips så jag får lite fart på bygget. |
18 ska de va.
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 18:11:44
|
Jag säger: Go for it |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 06:40:58
|
Klart det måste finnas! Ett Hififorum utan akustik del? det som är så viktigt! (säger jag som inte ansträngt mig ett dugg med det hemma ) men nu finns det ju chans att fixa o dona! eller? |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
|
Topic |
|