HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 behöver hjälp med val av bättre digital kamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:21:58  Show Profile Send regner a Private Message
Jag har så länge jag kan minnas tyckt att det är kul att fota men aldrig ägt någon ordentlig kamera så... det är väl dax att ändra på det. Problemet är bara att jag är hyffsat nollställd när det kommer till kameror av det bättre slaget, så därför behöver jag hjälp av er fotoexperter här. :)

Jag är alltså ute fter en digitalkamera som kan ta riktigt bra bilder och har tänkt att lägga max 5000kr. Begagnat (eller ev import) är att föredra... Så, vad förestår ni?

/Micke

Edited by - regner on 2005/03/19 21:40:30

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/03/19 :  19:55:26  Show Profile Send Patrik B a Private Message
För 5000kr kan du köpa en begagnad Canon 300D systemkamera inkl. ett 18-55mm (motsvarar 28-89mm i 35mm-filmsvärlden) objektiv.
Lite över budget med trots det en kamera som kan ta bra bilder.

Annars har du en uppsättning "prosumer kameror" som har fler manuella möjligheter än dom vanliga kompaktkamerorna. T.ex Sony 717/828 Minolta A1/A2 etc

Läs gärna med på www.dpreview.com och kolla priserna på blocket.se

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/19 :  21:22:32  Show Profile Send regner a Private Message
tack för tipset patrik, Canon 300D verkar vara ett mycket trevligt alternativ. :)
Jag har suttit och funderat nu sedan jag postade tråden för några timmar sedan och det är helt klart värt den extra tusenlappen om man nu kan få en systemkamera istället så budgeten är höjd till 5000kr. Får väl bli att dra ner på kosttillskotten nästa månad. :\
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/19 :  21:26:47  Show Profile Send regner a Private Message
på pricerunner hittar man Canon EOS-300D för 6720kr... vad bör vara rimligt att betal för denna? : http://www.blocket.se/view/4588607.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/03/20 :  07:46:56  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Orsaken till att Canon 300D har rasat i pris är att det har kommit en ny modell som heter Canon 350D som framförallt är en snabbare kamera. Priset på den nya kameran är 8795kr inkl ett objektiv. Läs mer här: http://www.cyberphoto.se/canon/digital/350d.php

Vi snackar teknikprylar här. Priserna går ned snabbt! Många säljare räknar fram sitt begagnatpris genom att titta på nypriset dom betalade. Som köpare skall man givetvis jämföra mot det nurvarande nypriset.

Hur mycket brukar priserna gå ned på ett år? 40% ifrån nypris? Sen är det väl så att man får ta och värdera tillbehören (t.ex blixt, tele/makro/vidvinkel objektiv) och se om vissa paket blir mer attraktiva. Din länk till blocket är väl ett rätt ok paket med blixt och teleobjektiv. Svårt att säga pris. Jag tror säkert att han kan få 5500kr för det. Behöver du tillbehören är ju en fråga man får ställa sig.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/20 :  10:16:15  Show Profile Send regner a Private Message
Där kan man snacka om snabba ryck och stora prissänkningar på relativt kort tid. Frågan är ju bara hurpass nöjd jag kommer sitta med en kamera som har ett par år på nacken. Det skulle ju vara lite surt om uppgraderingsdjävulen satte klorna i en redan en kort tid efter att man har köpt kameran.
om man jämför 300d med 350d... är prisskillnaden på de två tusenlapparna motiverad?

Vad tror ni förresten om http://www.blocket.se/view/4531803.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0 ?
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/20 :  11:18:25  Show Profile Send PeterL a Private Message
Jag rekommenderar en begagnad 300D, det är en mycket bra kamera.
Kolla in fotosidans forum (www.fotosidan.se), där kan du få bra tips.

PeterL
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/20 :  12:02:19  Show Profile Send regner a Private Message
det verkar vara svårt att hitta 300d på blocket till vettiga priser. Ska ta en titt på fotosidan o se vad jag hittar... tack för länken förresten Peter. :)

förresten, någon som vet vad det är för skillnad på 300d och 300v?

Säljes: Canon EOS 300v
Oanvänd Canon EOS 300v med objektiv EF 28-105mm f/4-5.6 USM + kameraväska Samsonite Trekking.
Allt i originalkartong med manualer och kvitto.

Pris 3000 kr.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/03/20 :  12:45:41  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag använder själv ersättaren till Minolta Dimage 7i, den heter numera Minolta Dimage A1 och kostar 5555kr NY! Den är mycket snabbare än dom gamla Dimage 7/7i/7hi. Det finns även en Minolta A2 som har 8megapixel istället.

Den enda negativa kommentaren jag har på Minolta A1 är att den har svårt att fokusera i dåligt ljus. (Men läs mer på www.dpreview.com)

Varning! Canon EOS 300v är en vanlig 35mm-films kamera!
Tänk också på att objektiven får en brännviddsförlängning på en faktor 1,6 då du monterar dom på en digitalkamera då bildsensorn är mindre än 35mm.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/20 :  13:51:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
350D finns i tyskland för runt 7k:-

Nackdelen är väl att 350'm är LITEN.
Dazzin hade lite bra länkar ang storleken. Vissa kanske föredrar små kameror.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/03/20 :  14:23:31  Show Profile Send HJ a Private Message
Förutom inköpspriset så får dul lägga på för vettigt minneskort och läsare till datorn. Idag hade jag satsat på ett kort på 1 Gb.

Lycka till med köpet

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:29:36  Show Profile Send molsson a Private Message
Om du inte hade den prisgränsen, så skulle valet bli en Nikon D70. Klart bäst under 15.000 Kronor. Spöar CanonD300 på allt. Dessutom kan man använda, nära på allt från Nikon dom senaste 30 åren till den.

Kostar 8000 ny.

No hay banda!!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:52:22  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Om du inte hade den prisgränsen, så skulle valet bli en Nikon D70. Klart bäst under 15.000 Kronor. Spöar CanonD300 på allt. Dessutom kan man använda, nära på allt från Nikon dom senaste 30 åren till den.

Nja, nu tycker jag vi sansar oss lite. Vilken som är bäst beror på vad man prioriterar. Om du tex ser till bildkvalitet så är det jämnt lopp mellan dessa två. 300D är dessutom något billigare än D70. Sen så får du ju faktiskt en EOS 20D för 13-14' kr, som spöar D70 vad gäller bildkvalitet, snabbhet, etc. D70 är onekligen en väldigt bra kamera, men den har sina styrkor och svagheter, precis som alla andra kameror.

PeterL
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:25:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag hävdar att bildkvaliten är bättre med nikon. Dessutom är ljusmätningen, och matrixmätningen för 3D-kompenseringen helt överlägsen mot allt som canon någonsin gjort. D70 bygger på F80, som är snäppet under toppmodellen F5. F100 har faktiskt inte så mycket bättre egenskaper än F80. D300 bygger på en mycket enklare konstruktion.

No hay banda!!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:27:34  Show Profile Send luften a Private Message
quote:
Nackdelen är väl att 350'm är LITEN.

Länkar till storlekar (från dpreview):
EOS 350D: http://www.dpreview.com/articles/CanonEOS350D/Images/allroundview.jpg
EOS 300D: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Images/allroundview.jpg

//air
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:35:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Molsson: Vilka Canon modeller har du testat 300D? 20D?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:46:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När vi snackar om storleksskillanden, så ger denna bild lite info.

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/20 :  21:50:46  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Jag hävdar att bildkvaliten är bättre med nikon. Dessutom är ljusmätningen, och matrixmätningen för 3D-kompenseringen helt överlägsen mot allt som canon någonsin gjort. D70 bygger på F80, som är snäppet under toppmodellen F5. F100 har faktiskt inte så mycket bättre egenskaper än F80. D300 bygger på en mycket enklare konstruktion.

Det jag vänder mig mot är ditt sätt att överdriva skillnader. Jag har själv erfarenheter av Nikon modeller från modell Nikon F fram till dagens D70, F100, F5, mfl, och de har gjort många riktigt bra kameror genom åren. Överväger själv att köpa en D70, men inte för att den skulle ha bättre bildkvalitet. Skillnaderna vad gäller bildkvalitet är så små att det i sig inte är någon avgörande faktor.

För de som behöver så har D70 fler inställningsmöjligheter än 300D har, men det är inte alla som har användnng av det. Ditt snack om att Nikons 3D-mätning skulle vara helt överlägsen... köper jag inte heller. De tester fackpressen gjort och det man kan hitta på internet visar snarare på små skillnader. Tidningen FOTO har testat kamerorna och var det inte så att 300D har: snabbare autofokus, lägre brus (går att köra i ISO 100), högre upplösning. D70 har: moiré-problem, fler finesser/funktioner och snabbare sekvenstagning. D70 känns rejälare än 300D. En stor nackdel för mig som tar mycket porträtt är att det inte finns något vertikalgrepp till D70. D70 passar bättre i mina händer än vad 300D gör.

Vilken som är bästa köp beror på vilka egenskaper man prioriterar, hur de passar ens händer, fotovana, etc. Men att påstå att D70 är överlägset bättre än 300D håller helt enkelt inte.

PeterL
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:54:39  Show Profile Send molsson a Private Message
Zalve, tyvärr bara D300.

PeterL, angriper du alla som har en åsikt?

No hay banda!!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/20 :  23:16:21  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
angriper du alla som har en åsikt?

Nej, det var inte menat som ett angrepp, förlåt mig för att jag uttryckte mig klumpigt, tyckte bara att du överdrev så mycket att folk riskerar vilseledas. Har varit med/läst om Nikon vs Canon debatter i så många år och då ofta saknat nyanser.

PeterL
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/20 :  23:35:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Det är lungt. Diskussionen Canon/Nikon är precis likadan som min högtalare/din högtalare.

Vertikalgrepp till D70: http://www.harbortronics.com/VG-d70.asp

No hay banda!!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/20 :  23:52:14  Show Profile Send PeterL a Private Message
Dessa grepp har varit ett hett diskussionsämne på www.fotosidan.se
Tyvärr så krävs någon jäkla modifiering av kameran. "If you buy the Harbortronics VG-D70 grip ($165) the charge for the modification is only $135, and we include the $25 jumper cable for free." Jag kanske köper en EOS 20D istället, men den är ju så himla dyr. Lika svårt köpa kamera som hifi-prylar...

PeterL
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:06:50  Show Profile Send Allison One a Private Message
Av frågan att dömma verkar det inte vara just de kameror ni framhåller som är det eftersökta!

Ska man fota stilleben så är säkert en avancerad kamera av hög kvalitet att föredra.
Men människor och djur eller de där tillfällena som snabbt försvinner väntar inte på att man har ställt in alla parametrar rätt provskjutit ett bar bilder för att kolla vitbalansen etc.

Jag föreslår en Konica Minolta Z3 eller nya Z5 med en extra blixt!
Då har man en bra kamera att växa i och den är snabb vilket är viktigt när man fotar rörliga motiv.
Visst den är inte perfekt, då det blir en del bildbrus om man bara använder automatikläget vid dåligt ljus innomhus.
Men det går att få bra bilder där med, med lite pillande.

EISA-vinnare för skakteknologin.
M3 rankar den som bästa köp
Testad och rekommenderad av tidningen Digitalfoto För Alla
Testad och utsedd till "Bra Köp" av PC Hemma (september 2004)

En bra kamera med tillbehör som 1Gb minneskort väska batterier m.m inte bör kosta mer än ca 5.000:-

Köpte själv en sådan i januari och är fortfarande imponerad av vad den kan.
Jag har mycket kvar att lära innan jag kan säga att jag behärskar den!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:20:53  Show Profile Send regner a Private Message
tack för alla inlägg och tips. :)
Det finns en hel del att välja på på begagnatmarknaden men problemet är bara att hitta vettigt prissatta kameror. Som någon tidigare i den här tråden skrev så verkar de flesta utgå från vad de själva betalade och i en del fall är priset inte många kronor lägre än vad den kostar ny.
Om ni skulle hitta någon bra kamera till bra pris får ni gärna hojta till. :)
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:27:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Men, både 300D och D70 kan köras helautomtiskt. Skillnaden är att du kan växa i ditt fotograferande med en systemkamera.

No hay banda!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:39:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Om ni skulle hitta någon bra kamera till bra pris får ni gärna hojta till. :)

Prova att gå och ställa dig utanför någon fotobutik i Södertälje, se om någon Turk eller annan slänger en på dig.

En släkting som bor i Södertälje säger alltid då man köpt något och talar om vad man betalat "Äh, de där slänger ju turkarna efter en"

Själv har jag en Olympus C-5060, mkt. bra "semiprofessionell" dvs. automatisk med många manuella inställningsmöjligheter. Har framkallat foton och förstoringar på papper och kvaliten är i mitt tycke mkt bra.

Kommer nog ändå att uppgradera till en digital systemkamera framöver.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000