Author |
Topic |
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 16:58:59
|
quote: ...se om någon Turk ...
Det där var väl onödigt.
Japp, helt rätt Peter, tack för att du sade ifrån. Den typen av tråkigheter passar bättre på andra forum/Pac |
PeterL |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 18:25:15
|
quote: Det där var väl onödigt.
Upplys mig gärna om vad som skulle stått där.
Jag tar iaf inte illa vid mig att någon kallar mig Svensk...även om jag var i annat land. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 19:13:19
|
quote: Upplys mig gärna om vad som skulle stått där.
Man måste inte upprepa andras fördomar. Varför skulle just Turkarna uppföra sig på det viset? |
PeterL |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/03/21 : 22:18:50
|
regner: En sak du måste ta ställning till är vad du skall använda kameran till. Systemkameror är verkligen inte bäst för alla. De ger bäst bildkvalitet och har fördelen med utbytbara objektiv. MEN: En systemkamera är en rejäl klump både vad gäller vikt och volym. Den kommer du aldrig ha med dig överallt. Vill du kunna ha kameran i fickan finns det massor av bra digitalkameror runt 3.000 kr. Många har riktigt god bildkvalitet som duger för de allra flesta. Du får nog vara riktigt bildintresserad för att uppskatta skillnaden i bildkvalitet från en systemkamera. Förutom att kompaktkamerorna är väldigt små och lätta slår de dessutom systemkameror på LCD-området: Bildskärmen på en digitalkompakt kan användas som sökare (ger dig möjlighet att fotografera med kameran på marken eller över huvudet på folk vid konserter och liknande.) Det klarar ingen systemkamera i världen. Enstaka digitalkameror runt 3.000 kr (t.ex Minolta E50 och Sony W1/W12) har även jättestor LCD (2,5") vilket är betydligt större än t ex 300D, 350D, 20D och D70. Det är en egenskap som många älskar!
Vill du kunna zooma mer än cirka 4x måste du däremot köpa nåt större: stor kompakt eller system. Stor budgetkompakt är t ex Minolta Z3 som jag tror någon nämnde ovan. Kostar väl cirka hälften av en 300D. Inte alls jämförbar vad gäller bildkvalitet eller finesser men frågan är vad du behöver och kommer att använda. Systemkameror passar enligt min mening bäst för de verkliga entusiasterna som dessutom inte har nåt emot att bära omkring en "stor" väska varje gång kameran skall med. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 14:47:20
|
Aton, tack för ditt inlägg, du tar helt klart upp en hel del jag inte tänkt på men om jag känner mig själv rätt så är nog en digital systemkamera ändå vad jag behöver. I mitt tycke går helt klart bildkvalité före liten storlek och användavänlighet. (trixa och testa sig fram är bara kul)
Appropå något helt annat, det är fan sjukt vilka priser folk ska ha för sina beggade kameror. Jag har jagat runt efter de som har rekomenderats i denna tråd och jag har hittat ett gäng men när jag inte har någon större lust att betala ockerpriser har det inte blivit mycket till affär. Så, enda utvägen är väl då att importera så min fråga är nu.. är det någon skillnad på digital rebel och 300d? http://www.usaphotonation.com/products.asp?product_id=10116&dept_id=2525
http://www.usaphotonation.com/products.asp?product_id=11858&dept_id=2525
Det lutar allt åt en 350d (5500kr inkl allt!!!) men om ni skulle se någon annan kamera som är bättre till det priset på den eller någon annan sida får ni gärna hojta till. :) |
|
|
regner
Member
899 Posts |
|
regner
Member
899 Posts |
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 17:58:08
|
men självklart är tyvärr båda butikerna oseriösa.. :( Visst, man får prylarna man beställer men för att få dem måste man köpa till batteri, manual, garanti osv och i slutändan blir det riktigt dyrt. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 22:03:48
|
Sen tillkommer tullavgift, moms och frakt från USA. Glöm att du får en 350D för 5.500 kr... |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/03/22 : 22:24:09
|
jo då, jag har allt räknat in moms och frakt i priset... men att man inte får den för 5500 stämmer ändå. Batteri, manual och garanti är nämligen inte inkluderat och dessa får man betala riktigt dyrt för. Vägrar man köpa till dessa prylar får man heller ingen kamera. |
Edited by - regner on 2005/03/22 23:28:17 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 20:32:15
|
Så vad blev totalpriset då? Jag har hursomhelst provat 350D och den är grym. Absolut reptilsnabb. Men greppet är helt kasst. Det känns lika fel som en hammare med linjalformat handtag. Kan du leva med det är det en väldigt bra kamera! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 22:48:55
|
quote: Absolut reptilsnabb. Men greppet är helt kasst. Det känns lika fel som en hammare med linjalformat handtag.
Hade inte kunna sagt det bättre själv. (och jag som tycker 300Dn är liten)
Om man inte vill ha en D-SLR så finns det modeller typ
DiMAGE Z-5an från Konica Minolta. Ett Stort + är att man kan montera på Extern blixt.
Eller nåt liknande från Canon
Har INTE uttag för extern blixt, men har USM motor på gluggen och IS (Intern stabilisering) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 22:48:05
|
Har själv en Nikon D70. Kikade lite på 300d, men den var lite för plastig. Vad som imponerade mest på mig mht D70:n var byggkvaliten och snabbheten. Mindre än 1 sekund från avstängt läge tills att fotot är taget. 3 bilder i sekunden.
Troligtvis är 350d också snabb och den har ju lite fler pixlar (vilket absolut inte betyder allt). När det kommer till kritan är det väl känslan och eget tycke som får avgöra.
Jo, en fördel med att inte använda LCD:n som sökare är att batteritiden ökar markant. En laddning tar ca 2h och räcker till 500-1000 bilder. Praktiskt när man är på tex motor- eller hifi-mässa. |
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 23:00:52
|
Glöm inte utbudet av optik till nikon. Det mesta från 70-talet och framåt brukar passa. |
No hay banda!! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Topic |
|