HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Frågor om Microsoft Excel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:54:35  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej mina forumsvänner

Jag har en fråga angående Microsoft Excel. Jag håller på att skriva upp min samling med vinylskivor. jag har skapat olika flikar för respektive genre. Nu har jag lärt mig hur man räknar ut hur många vinylskivor jag har ur en viss genre. Vad jag gör är att vid varje skiva sätter jag i en ruta bredvid en etta så jag med kommandot =SUMMA(C1:C90) kan räkna ihop summorna exempelvis alla summer från kolumn C1 till C90. På detta viset kan jag då enkelt se hur många skivor jag har ur en viss genre.

I en annan flik skriver jag upp alla olika genrer jag har men här måste jag manuelt skriva totalt antal dvs har jag köpt 6 nya skivor som jag lagt till under 60-tals fliken så måste jag manuelt ändra antalet i den andra fliken dvs den flik som visar den totala skivmängden för alla mina musikgenrer.

Finns det något kommando liknande "=summa" som kan räkna summor från någon annan flik?

Hoppas ni förstod min fråga som nu blev en rätt krångligt ställd

Vänligen
Johan Linnarsson

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/31 :  19:54:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du kan summera olika celler från andra flikar oxå.
Har inte excel på denna burk, så jag kan visa hur det ser ut i text, men nån annan kan väl hjälpa till.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

torbeno
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/03/31 :  20:32:50  Show Profile Send torbeno a Private Message
Detta skall funka. Ändra Blad1 om fliken heter något annat.

=SUMMA(Blad1!C6:C8)

newbie
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/03/31 :  21:06:48  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Zalve och Torbeno: Det fungerar!!! Jag får tacka, bocka, buga, niga!

Återigen tack så mycket!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/31 :  22:30:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...borde du inte vara artig nog att tack?

Excel är faktiskt inte så dåligt. Ett av dom bättre programmen från "Pyttemjuk".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/31 :  23:33:45  Show Profile
Varför inte lägga allt i en accessdatabas, så kan du slänga upp dom på webben också om du vill :)
Här är en enkel filmlista. Men man kan såklart presentera resultatet hur man vill.
http://spaceport.mine.nu/film/default.asp

Till större samlingar är det klart bättre med en sql-databas. Men jag tycker det är smidigt att inte behöva installera något program för
att visa lite filmer.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/31 :  23:55:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
EngelholmAudio.
quote:
Ett av dom bättre programmen från "Pyttemjuk"

OT-varning
Det fanns faktiskt ett IT-företag i Oxelösund som hette Pyttemjuk under den glada tiden runt millenieskiftet. Försvann emellertid som så många andra i den allmänna konkursen åren närmast därefter.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/04/01 :  00:31:27  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jo Pyttemjuk gör ett o annat bra program :D

Nu tänmkte jag fortsätta med en till fråga. Har skrivit in alla skivor i var sin genre. Dock inte i bokstavsordning. Går detta att ordna?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/04/01 :  00:42:31  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jag löste det!!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000