Finns det nŒgon hemsida som enkelt visar och rŠknar ut hur stor skillnad IRL det Šr mellan olika skŠrmstorlekar? Som t.ex. hur mycket stšrre Šr 42 tums tv jŠmfšrt med en 32 tummare? Eller hur stor mŒste skŠrmen vara i 16:9 sŒ att det motsvarar dubbelt sŒ stor 4:3 28 tummare?
En 42 tums 16:9 TV är (42/32)^2=1.7 gånger "större" än en 32 tums TV (eller 70%) om du med storlek menar bildyta.
Vad gäller 16:9 och 4:3 så har jag för mig att man räknar tum på lite olika sätt, men i båda fallen är det diagonalen (ungefär, jag tror det skiljer hur man räknar bildrörets kant eller nåt liknande) som ger tumstorleken (på en 32" TV är bildytans diagonal 32 tum lång).
Om vi bara "konverterar" mellan formaten så får man att en 28" TV ha en bildyta på 376 kvadrattum, en 16:9 TV måste då vara på 42" för att ha dubbelt så stor bildyta.
Om jag nu inte räknade fel i hastigheten vill säga.
Hade nŠstan pŒ kŠnn att det kunde vara sŒ. Har bara fantiserat om, att om eller nŠr jag ska skaffa en plasma-tv sŒ mŒste det vara minst dubbelt sŒ stor som min nuvarande gammel-tv, som fŒr bli en reserv dŒ.
Fšrut hittade jag en sajt, dŠr man kunder rŠkna ut sŒnt, men nu hitta jag det inte. NŒgon snŠll sjŠl som vet var den finns?