HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd Högtalare 3-4000 kr *Köpt *
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:35:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tja,

Har efter mycket vånda beslutat mig att sälja av mitt system med Strauss-Advantage s250 och S1 Spelare. Har kommit underfund med att en Nad receiver och 1000 kr dvd från Siba spelar precis lika korrekt och bra juuu!!

Så därför tänkar jag byta ner mig!!!

Hmmmm.. dagens stora lögn!!

Nä. Så här är det!!

Min kära och äldre bror (som knappt hittar on-knappen på TV:n) har ärvt min gamla Technics Stärkare SU-A700 + CD Spelare SL-PS840 som tillsammans kostade ca 10 000 då det begav sig. Problemet är att han behöver ett par bra högtalare som kan matcha detta. Och då vänder han sig till "proffsen" för tips och råd.

Kort och gott har Technics en lite ljusare framtoning med mycket detaljer och torr fin och fast bas så därför har jag tänkt samla in lite råd och tips på högtalare i 3 000 till 4000 kr klassen med en neutral framtoning om än gärna en dragning mot det lite varmare INTE vassa ljudet. Golvare eller Stativare spelar ingen roll men för de pengarna tror jag personligen att han får mer ljud i en stativare.

Vad tror ni??? Vad har ni att rekommendera min kära bror att köpa...

Alla tips och råd mottages med öppna armar!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/03/30 12:23:14

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:41:30  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig att någon av Wharfedales högtalare skulle vara en bra kombination ihop med Technics. Många av deras modell klarar sig gott och väl inom prisramen

quote:
Golvare eller Stativare spelar ingen roll men för de pengarna tror jag personligen att han får mer ljud i en stativare.



Kan mycket väl vara sant, men då får du räkna med ca 1000:- till ett par bra stativ också

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/03/18 :  12:58:25  Show Profile Send mapem a Private Message
Quad 11L passar precis inom prisgränsen tror jag. Har inte hört dem, men de något större och lite dyrare 12L är mycket fina högtalare, neutrala och luftiga, men lite för polerade för min smak. Det kanske kan passa om man vill ha ljud åt det mjukare men ändå neutrala hållet.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:00:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ino pIP!!

(Jag sade det först i den här tråden så slipper ni andra sedan !)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:06:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Leo...

Tack för tipset!!

Säkert ett bra tips... Faktiskt den enda InO högtalare som ser OK ut!

Bara två problem:

1. Min bror vill inte vänta 12 månader på sina nya högtalare!!

2. Om du läste mitt inlägg hade du förstått att min bror tyvärr har en hel uppsättning tummar mitt i handen.. Så bygga själv är KNAPPAST ett alternativ!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:08:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vad tror ni om B&W alt. Dali??

Har själv kört Dali 450 (golvare) på denna uppsättning vilket funkade BENISSIMO!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:08:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Quad eller dynavoice (heter de så) som demades på mässan här senast.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:08:52  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
(för att bli lite seriös, även om pIP faktiskt är ett mycket bra alternativ om man vill montera ihop den själv, jag har hört pIP och blivit imponerad.)

Är begagnat ett alternativ?

QLN eller Mission skulle kanske kunna passa, med reservation för hur technis-förstärkaren hanterar dem. Jag har själv haft både mission och QLN och bägge finns att få begagnat. Jag tycker man får rätt mycket golvhögtalare för pengarna om än inte det bästa i definition så kompenserar de med lite spelglädje. Däremot säger jag urk om min urgamla technis-förstärkare som nu mer finns på tippen, hoppas den du har är bättre, det verkar i allafall vara en betydligt nyare modell!

Karaktären tycker jag är att QLN är ofta väldigt varma, på gränsen till mörka men de brukar ofta ha bra perspektiv. Mission är mer neutral men inte hård.

Några exempel på mission på hifi-magasinet
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=24120
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21263
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3017

QLN
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25914
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18528
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14481


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/03/18 13:15:44
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:11:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Du Leo,

Min Technics var minsann testvinnare i Hifi & Musik 1994!!!

DET DU!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:14:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vet förresten inte hur han ställer sig till Beg. För egen del tycker jag nog det hade varit ett schysst alternativ faktiskt!!

Iallfall om man vill ha mkt för pengarna!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:20:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Min Technichs hade redan bränt en gång 1994! Efter andra gången gav jag upp och bestämde mig för att aldrig mer köpa en technics-förstärkare... Däremot tycker jag att min urgamla technics-cd är ett under av användarvänlighet med sin sökratt och superenkla programering! Jag har inte stött på en enda CD-spelare som är bättre på just det . Synd att den inte spelar skivor så bra... och då menar jag inte att den har börjat hoppa.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:23:55  Show Profile Send Rob a Private Message
Äldre QLN alternativt AE (nya och gamla)... Finns en massa kul på beg. marknaden...

Pelle
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:24:02  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Här är svaret på din fråga: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37782
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:58:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag skulle försökt hitta ett par beggade Dali Evidence eller något ur gamla Red-serien. Dessa högtalare vägrar att bli vassa, nästan oavsett vad för elektronik du kopplar till dom (följaktligen menar också en del att dom är för varma och kanske för basiga). Men dom funkar med andra ord bra ihop med spetsiga old-school Japan-stärkare!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:21:19  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Celestion F30!!!

En osannolikt prisvärd högtalare enligt mig. Sannolikt en av de mer prisvärda HiFi-produkterna alla kategorier.

Dynamisk, spelglad, snärtig. Ingen monsterdjup bas, men den som finns är mkt ren. Kostar just nu runt 3k vill jag minnas. Ett gjutet alternativ.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:35:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håller med The Leafs, det jag har hört av Celestion F30 var en glad överraskning. Var med och hämtade när en polare införskaffade ny stereo så man kunde tjuvlyssna lite.
Kostar 2990 på Reference Audio har jag för mig.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:58:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vad mycket tips!! :)

Man bugar och tackar ödmjukt!!

Jag som tänkte att det skulle bli en enkel historia detta här men det verkar ju fel.. Nå, funderar som sagt just nu på om man skall köra golvare eller stativare.. Vill ju att han skall få LIIITE kräm ju i burkarna. Och är lite orolig att det blir lite väl tunnt med stativare... !?

Förvisso har han stativare idag till sin kompletta SIBA stereo för 5000 kr.
Hmmm..

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/03/18 15:00:07
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/18 :  15:27:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kanske nya Infinity Primus 250.

Bravo
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/03/18 :  15:32:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nä fy fan!!

Inte Infinity !!! Deras metall diskanter är ju rena mordvapnet ju!!


Överdriver lite men jag tror av egen erfarenhet (Infinity Kappa 600) inte att det är rätt val faktiskt.. Inte med den elektroniken iallafall!

Trots att Infinity faktiskt låter bra!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/18 :  16:00:42  Show Profile Send jaejin a Private Message
Kanske audiontronic cm3. det att få tag ibland för under 4000kr.
De låter ej vasst i diskant utan ganska varmt och behagligt. Mycket torr och fast bas.

Kan vara något.

Magnepan Smga, de har ett mycket trevligt ljud.
Dock är jag lite osäker på förstärkaren hur de driver dessa.
Magnepan behöver en hel del i förstärkarväg tyvärr.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2005/03/18 :  17:46:34  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Här är en grym golvare för nästan inga pengar alls. Har själv ägt modellen och tycker det är ett ruskigt budgetkap.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26515

/Jonas
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/18 :  17:50:39  Show Profile Send edison a Private Message
Audotronic CM3...minns när jag hörde ett par såna spela "Crime of the century" på hyggligt tilltagen volym...det lät ruskigt bra, stort, avslappat och med massa detaljer, men inte vasst eller hårt.Lättdrivna upplevdes dom som, iaf var det en tämligen "simpel" stärkare som drog ekipaget den gången.
Ett av mina bästa "gamla" hifi-minnen ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/18 :  18:06:37  Show Profile Send pak a Private Message
xtz99w2mt är bättre än man tror.billiga också.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/03/18 :  21:33:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Nä fy fan!!

Inte Infinity !!! Deras metall diskanter är ju rena mordvapnet ju!!


Överdriver lite men jag tror av egen erfarenhet (Infinity Kappa 600) inte att det är rätt val faktiskt.. Inte med den elektroniken iallafall!

Trots att Infinity faktiskt låter bra!!




Nope håller inte med.

Nya Primus och halvnya Beta har på intet sätt några mördardiskanter. Har ett par Beta själv och denna diskant är välupplöst och luftig och allt annat än vass.

Gamla Alpha-serien däremot... Hemsk är bara förnamnet.
Kappa-serien kan också vara lite giftiga med fel elektronik.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:38:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Om du ska köpa nytt, så är mitt stående förslag Quad 11L och 12L och utanför ramen nya AudioPro Black Diamond (golvare)6000kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/19 :  03:24:44  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Amphion Helium+ kanske? (tror att dom hette så)

Föregångaren till Helium2: Vet faktiskt inte vad de kostar elle vem som saluför dem.



I ett inte allt för stort rum så är basen ur dessa mini-högtalare quite impressive!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000