HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:56:15  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
yalpa> Det kanske är Ditt mål med Din anläggning men det är inte mitt mål. Jag vill att det ska låta så naturligt som möjligt, trumpet ska låta som trumpet, piano ska låta som piano osv.

Har du hört treskows inspelning av musik UTAN pålägg osv så det låter "naturligt".. Som du rydberg vet ja använder jag själv ordet ofta Så inte illa ment. Bara lite på skoj...

Jag svär på att jag INTE vill höra hur instrument låter naturligt i min stereo.. Men ta detta som det lilla skoj som det är...
För jag vet hur du menar.... Men det lät fruktansvärt helt enkelt då det lät i inspelningen "naturligt".......

Men om du inte hört det spåret så hoppas jag någon läser detta som har detta spår på en skiva han gjorde. Jag har den nån stans.. Hittar jag den skall du få låna den av mig.. Du kommer dö då du hör "naturligt" hur musik låter vid inspelning då nada görs mer än inspel rakt av.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:48:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mayro> F/E-testar gör att man får en absolut referens annars vet man ju inte hur det ska låta. Med detta test slipper man alltså känna till källmaterialt, väldigt smart test

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:14:18  Show Profile Send yalpa a Private Message
Rydberg > jag tror att orkestern struntar fullständigt i om ljudet hemma hos dig är så som det lät då du satt i publiken. De är mer måna om att alla instrument ska höras tydligt. Att det låter dåligt i verkligheten kan de inte göra nånting åt. Men om något kan förmedla deras musik på ett tydligare sätt, så tror jag att de gärna godkänner det, även om det handlar om att spela i huvudet på lyssnaren.

matte76 > givetvis överdrev jag, men försök att urskilja cellon i höger kanal i U2-who's gonna ride your wild horses, så får du höra vad jag talar om. Det finns INGA högtalare i världen som kan spela upp cellon tydligt, eftersom den blandas med andra ljud så att det blir till en "sörja". I hörlurar däremot är cellon ganska dominerande i höger kanal.

Edited by - yalpa on 2005/03/02 22:16:49
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:26:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
yalpa> Vi har inte samma uppfattning helt enkelt, jag vill att det ska låta trovärdig, precis som om man satt där och lyssnade och det fungerar inte med hörlurar. Nej ett bra stereosystem och en schysst A-B inspelning (Cantate Domino exempelvis) så börjar illusionen bli riktigt bra

Tror jag förstår vad du menar och jag respekterar såklart din uppfattningen även om jag inte tycker likadant.

Ps Jag äger själv ett par HD600 och de fyller sitt syfte Ds

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:29:53  Show Profile Send marens a Private Message
Yalpa: Du har en tydlig och bra poäng angående hörlurslyssning. Det är faktiskt det bästa argument jag har hört mot naturtrogen ljudåtergivning. Visst är det så att ljudet blir tydligare och man hör enskilda instrument lättare och svaga ljud maskeras mindre av starkare ljud, utan rummets bidrag och med maximal stereobredd osv. Enda problemet som jag ser det är att jag tror inte på det jag hör i hörlurar, det är helt omöjligt. För det första, ljudbilden är centrerad mitt inuti mitt huvud, instrument som borde vara i "vänster högtalare" är i stället enbart i vänster öra och ljudbilden flyttas med när man vrider på huvudet. Så är det aldrig någonsin i verkligheten med riktiga ljud.

Om man ska återgå till ämnet: Varför skulle detta göra att Pioneer 668 är en sämre CD-spelare, utgående ifrån vilket synsätt du vill? Finns det CD-spelare som selektivt tar fram saker från CD-skivorna och förstärker dem? Eller är det bara två elektriska signaler det handlar om egentligen som ska packas upp så exakt som möjligt...
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/03/02 :  22:59:57  Show Profile Send mus a Private Message
Vilken ovanligt bra tråd: Folk med olika åsikter och mål med sin anläggning som visar varandra mutuell respekt, hatten av!
Det går alltså att ha samma hobby men olika mål och ändå kunna kommunicera!

Håller i övrigt med yalpa om att det är uppfriskande (och lite deprimerande!) att lyssna i lurar utan att höra rumsakustikens enorma påverkan på ljudet.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:34:39  Show Profile Send edison a Private Message
"...och som dessutom följer med när man rör huvet..."

"pOTal om lurar..."
Min gamla HD580 låter nice...det är inte särsklit mkt bättre ljud i kompisens HD600/MusicalFidelity-kombo... märkligt nog, efter allt ros HD600 får nu och då
...och min "668-lillebror" 575 smiskas av min Sony 3000ES på CD iaf.

Nog är det väl ändå så att 668 får lovord även långt utanför LTS...och att även om nu Naim/Meridian för "80.000" är bättre så är det "akademiskt" för de allra flesta HiFi-entusiaster, då det även i denna lilla skara är få som ens kommer i närheten av att få höra såna grejor på allvar i vanlig hemmiljö.

Har en "viss" känsla av att LTS är inriktat på att promota bra HiFi som "många" om nu inte "alla" både kan ha råd med OCH "veta" åtminstone inte skalar av ljudet onödigt mycket...

Herr Öhman "ÄR" väl inte LTS heller...eller har LTS bara funktionen av att vara ett forum för honom?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/03/02 23:48:07
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:08:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Har en "viss" känsla av att LTS är inriktat på att promota bra HiFi som "många" om nu inte "alla" både kan ha råd med OCH "veta" åtminstone inte skalar av ljudet onödigt mycket...

så är det inte riktigt. LTS har bland annat testat mycket dyra slutsteg (Halcro och Gamut t.ex).
Personligen tycker jag att rotel 1090 som LTS rekommenderar är ett ganska dyrt slutsteg, fast det är såklart billigt jämfört med Krell.

Det som LTS F/E-tester visar är att pris och prestanda sällan har något entydigt samband (med förutsättning att vi utgår från ett eftersträvande av så ofärgad ljudåtergivning som möjligt).

Edited by - hifirocker on 2005/03/03 00:08:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:15:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Herr Öhman "ÄR" väl inte LTS heller...eller har LTS bara funktionen av att vara ett forum för honom?

Ingvar Öhman är "chefsideolog MoLt/LTS" enligt vad han själv skriver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:48:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Markhi,

Snygg sida du gjort! Klart mycket mer pedagogisk än det som tidigare funnits på LTS-sidorna...

Men, denna tråden handlar om en Källa/CD-spelare och vi har diskuterat F/E-lyssning måmga gånger i samband med källor och då alltid kommit fram till att det inte fungerar, har det kommit fram nya metoder som gör att F/E-lyssning funkar bättre nu?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/03 :  01:00:39  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hur är det med Pioneerens ut-nivå? Man har ju läst hur många gånger som helst att relativt hög utnivå brukar låta bättre.

Jag har en Pioneer (går o tittar ) DV-360 och tycker den låter rätt kasst och oengagerat.. och jag fick höja volymen för att nå samma tryck. Man kanske får för sig att den låter allmänt trist då? Eller så är den helt enkelt ingen bra återgivare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/03 :  03:39:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan är ju om en testsignal säger så mycket om den information som förmedlas, att det låter exakt lika eller så lika så möjligt är väl en sak, men hur är det med mikrodetaljer mm. som ger musiken ett så mycket större innehåll och som vanligen skiljer en billigare spelare från en dyrare?

Är det inte så att man egentligen har valt ut en aspekt av flera, och helt enkelt överser med att frågan egentligen är mer komplex än vad fokuseringen på enbart denna del ger vid handen?

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/03/03 03:42:02
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/03 :  04:23:05  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Bravo, mikrodetaljerna tar sin form i 1:or & 0:or, utöver det finns ingen information.. Eller? (inte så hemma på området, däremot tvärsäker på att musikåtergivning är 100% fysik (till det når örat))

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/03 :  05:58:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
mp79, glöm inte att en spelare har en analog del också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:01:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bravo:

microdetaljer hör man olika väl främst beroende på inspelningskvalitet, högtalare och rumsakustik.
Om en cdspelare tenderar att framhäva vissa microdetaljer framför en annan cdspelare behöver det ju inte betyda att den är bättre rent objektivt för det. Även om man subjektivt tycker att det låter bättre kan det snarare vara en färgning i apparaten som framhäver extra mycket mircodetaljer. Frågan är egentligen om det är det man eventuellt vill betala massa extra tusenlappar för?
Personligen skaffar jag hellre än maskin som återger musiksignalen så oförvanskat som möjligt, då blir det istället inspelningskvaliteten som styr hur bra det kommer att låta.
Det blir en mer rättvis musikförmedling tycker jag.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:16:48  Show Profile Send markih a Private Message
Hej PAC!

Tackar! (-ang hemsidan)

Angående källor: Nu har det ju varit så många diskussioner om detta så jag minns ej vad som har sagts. Dock är det ju så att absolut säkerhet angående källan ej går att uppnå, då man måste testa analogdel+AD+DA+analogdel tillsammans. Man kan dock uppnå en viss sannolikhet att 'felen' i AD ej kompeneras av eventuella fel i DA genom att testa med flera olika AD ihop med den DA man avser testa. Det är ett iterativt arbete som ökar sannolikheten ju mer kombinationer man testar. Men man kan aldrig vara helt säker att varje del i sig inte påverkar ljudet på något vis.

Man gör alltså en F/E-lyssning på analogdel+AD+DA+analogdel och jämför med förbikoppling, -alltså direktkoppling.

Mvh

markih
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:43:07  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tycker det verkar som att många denna gång (och alla andra gånger också), ser förbi själva kärnan i LTS tester. Dvs dom mer eller mindre vill dissa LTS testförfarande för att exempelvis dyrare spelare låter "naturligare", och slår endast dövörat till när F/E testen förklaras utförligt. Alltså 668 kan ju mycket väl låta grumligt, oengagerande onaturlig och fan vet allt ÄVEN om den nu är helt ofärgad. Det beror ju som sagt helt och hållet på källmaterialet och resterande anläggning, och inte på spelaren i sig. Detta gäller även slutsteg, försteg och allt annat som F/E testas. En i övrigt klinisk anläggning eller inspelning kanske rent utav låter bättre/naturligare med en spelare som INTE är transparent.
Man måste se till vad F/E testet detekterar, samt ställa sig frågan om det är det ljudet/idealet man vill nå. Det finns såvitt jag vet inget fel i att föredra en färgad anläggning, och det påstår väl inte LTS heller.
Eller som NN en gång sa: Hifi är jakten på den ultimata färgningen.
Och det påståndet kan nog vara lika sant som LTS ideal i många fall

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:46:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
David A: Mycket väl talat!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:59:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Alltså 668 kan ju mycket väl låta grumligt, oengagerande onaturlig och fan vet allt ÄVEN om den nu är helt ofärgad. Det beror ju som sagt helt och hållet på källmaterialet och resterande anläggning, och inte på spelaren i sig.

David A: Men om samma material istället låter kanonbra med samma anläggning men 668:an bytt mot bra cd-spelare??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:04:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, då presenterar den "bra" CD-spelaren en färgning som du tycker om, därav att den uppfattas som bra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:12:56  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Men om samma material istället låter kanonbra med samma anläggning men 668:an bytt mot bra cd-spelare??

Det kanske låter bättre för att den "bra" cd-spelaren kompenserar en del av bristerna i övriga anläggningen/rummet. Har man en gång hamnat i träsket där man försöker kompensera brister med att introducera ytterligare brister så blir nog ofta ljudkvaliteten sisådär. Sannolikheten för att en färgande apparat skulle kompensera för en annan apparats färgning på ett godtagbart sätt är nog inte särskilt stor. Om man däremot vill att spelaren ska färga ljudet så är ju det ok, men då är kanske inte DV-668:an rätt val.

PeterL

Edited by - PeterL on 2005/03/03 10:18:08
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:22:16  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Någon som vet hur de kommit fram till att 668:an är så bra? Lyssnat på den eller matat den med sinus-toner och mätt med oscilloskåp?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:26:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Dr.Nope> Lyssnat såklart! Vet att de bland annat spelade extremt lågt inspelade signaler som fick förstärkas genom tre (eller var det två) försteg för att höras, här var den klart bättre än t.ex. Sentec Diana. Det gjordes säkerligen massa fler tester, Johan Lindroos på faktikst vet nog bäst.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:27:10  Show Profile Send Blue a Private Message
David A: "Det finns såvitt jag vet inget fel i att föredra en färgad anläggning, och det påstår väl inte LTS heller."

Jasså? Då måste jag ha missförstått ungefär allt jag läst från Öhmans håll och nästan samtliga inlägg från LTS-anhängare... Jag trodde man kunde sammanfatta LTS-religionen ungefär så här: "Allt annat än jakten efter den totala transparensen, och vårt patenterade sätt att finna den, är subjektivt tyckande och det kan inte kallas hifi".

Eller har jag missuppfattat?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:35:12  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ok, läste 3 första sidorna på faktiskt.se som länkads i början, men gav upp läsningen.... Verkade som om de kanske mätte upp den, annars är det ju fortfarande i mitt tycke en subjectiv bedömning av "transparant". Blir ju fortfarande någon som skall lyssna på 2 olika med sina öron, hur vet man då att det man jämför med är transparant? Suttit i koncert-sal med sin hifi och bett kören sjunga en bit, vara tysta och sedan lyssna på samma sak med sin anläggning? Hmm... nivåkalibrerat?????
Skojar bara, så bli inte upprörda och börja diskutera detta nu. Skall nog se om man kan komma till och lyssna på pioneeren en dag.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000