HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:30:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
På vilka sätt är denna maskin bra på återgivning av cd-skivor, som LTS/Öhman hävdar? Den anses (tror jag) av LTS vara det enda man behöver i cd-spelarväg och att det är onödigt att köpa dyrare cd-spelare. Dvs köp av tex Naim eller Meridian för 80.000 är bortkastade pengar om man söker ofärgad återgivning som exakt återger det som finns på skivorna. Den ska vara det optimala i neutralitet.
Vad säger folket på detta forum om detta? Motivera!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/02 13:35:27

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:54:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den anses (tror jag) av LTS vara det enda man behöver i cd-spelarväg och att det är onödigt att köpa dyrare cd-spelare.

Var det någon som sade att smaken är som baken, allt är inte svart eller vitt som i LTS världen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:56:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker min Toyota Corolla är den optimala bilen.
Den har inte kört av vägen än och den färgar inte av sig när jag tvättar den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:59:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Björn-ola: Den jämförelsen kan man inte göra tycker jag. En cd-spelares uppgift är väl ändå att hämta så mycket material som möjligt från skivan och presentera det på ett naturtroget sätt? Eller?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:00:18  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3541
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:00:52  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
668an är grå, grumlig och diffus enligt mig (äger en själv).

Musiclover!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:04:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min bils uppgift är att hämta så mycket material som möjligt och leverera det i så oskadat skick som möjligt. Vad är skillnaden?
Jag kan väl tycka saker om min bil likväl som folk tycker en massa saker om sina cd-spelare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:17:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Suck... detta har det pratats om förr. Jag har själv jämfört den mot bland annat Marantz 7300, som väl ligger på 5-6000 spänn. Jag tyckte, helt subjektivt, att Marantzen lät aningen bättre. Jämfört med en Accuphase cd-spelare i 30-kkr klassen framstod Pioneerns brister däremot mer tydligt. Min slutsats: Pioneern är absolut inte dålig med tanke på att den är multimaskin till det priset, men någon gåva från gud är den inte enligt min mening.

Sedan får LTS-arna gärna komma och säga "då gillar du inte transparent" återgivning eller något annat lustigt...

"Ja låt dom bara gå på, vi klarar oss nog ändå".

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:26:03  Show Profile Send markih a Private Message
Ok Matte!

För att svara på frågan så finns det flera saker man måste skilja på:
1: Vad vill man uppnå, originaltrohet eller nåt annat?
2: Hur gör man bäst för att uppnå det man söker?

När LTS/Öhman brukar testa, så ligger fokus oftast på att försöka uppnå originaltrohet. Detta antar jag av flera skäl: Dels för att försöka uppnå originaltrohet kräver mer avslöjande metoder som alla använder någon form av absolut referens, - ett original att jämföra mot, dels för att att sådana tester blir mer allmängiltiga än att någon gör ett test helt efter ens egna preferenser och sedan beskriver sin upplevelse. I det sistnämnda kan ju smaken variera men även sättet att beskriva upplevelsen varierar mellan olika människor och det blir svårare att veta om jag skulle ha upplevt samma som skribenten.
Det finns ytterligare en faktor, kanske den viktigaste, nämligen att ljudet av en anläggning påverkas av alla dess delar, vilket gör det svårt att veta hur varje del egentligen låter i sig. Detta gör att ens upplevelse av en apparat ofta har väldigt lite att göra med totalljudet, - det som man tar fasta på när man lyssnar.

Enklast är ändå kanske att läsa på LTS hemsida. Där finns en kortversion av sk F/E-lyssning att läsa: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Metoden med 'subjektiv lyssnande utan absolut referens', är enklare att utföra men kan inte leda till verkligt nära originalet. Man uppnår inte lika många % av originaltrohet som med tex F/E-lyssning. Följden blir att man ger upp målet om en illusion som ej går att skilja från verkligheten och istället ersätter målsättningen med att söka 'något att trivas med'. Inget fel i det, eftersom det är många inspelningar som sätter gränsen för vad som är möjligt att uppnå.
Dock bör man inse att de allra bästa inspelningarna blir präglade och man bör kanske ställa sig frågan om fel+ mer fel blir mer fel eller mindre fel? Svaret är inte helt självklart!

markih

Edited by - markih on 2005/03/02 14:51:02
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:50:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack Markih. Jag kollade faktiskt.se, där fanns svar på mina frågor så det räcker (tråden med 21 sidor). Ska försöka lyssna på den själv någon gång för skojs skull.

Edited by - matte76 on 2005/03/02 14:51:08
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/03/02 :  15:19:00  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
668an är grå, grumlig och diffus enligt mig (äger en själv).

quote:
Den ska vara det optimala i neutralitet.

quote:
Suck... detta har det pratats om förr.
Instämmer med Blue!! bla bla bla bla

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:45:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
" En cd-spelares uppgift är väl ändå att hämta så mycket material som möjligt från skivan och presentera det på ett naturtroget sätt? Eller?"

nej-nej-nej...dess uppgift är att få mig att vilja spela fler skivor. Om den lyckas med det genom ett trevligt ljud, eller att jag gillar att sitta och meditera i displayens blåa sken, eller smeka det förgyllda kopparskalet, eller etc..., är helt ointressant.

Det finns inget jobbigare än människor som försöker tvinga på andra sanningar om subjektiva upplevelser och sedan i princip idiotförklara alla som inte accepterar deras vetenskapliga metoder.

Sen behövs det givetvis folk som håller på testar med vetenskapliga metoder, men de måste kunna acceptera att deras resultat inte alltid blir sanning för alla, speciellt då det gäller subjektiva upplevelser. Man måste få tycka att en Naim eller Linn spöar 688, eftersom det egentligen inte spelar någon roll i det stora hela, men om man tror att jorden bara är 6000 år gammal och dinosaurier är konspiration, då kanske det är dags att komma tillbaka till verkligheten.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:54:28  Show Profile Send svejk a Private Message
Det finns inget jobbigare än människor som försöker tvinga på andra sanningar om subjektiva upplevelser och sedan i princip idiotförklara alla som inte accepterar deras vetenskapliga metoder.

Det inlägget var det bästa jag läst här på länge. Gör Vågen för dig!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:56:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
yalpa> Det är ju det markih är inne på, vad är målet med vår anläggning? Om man resonerar utifrån "trevligt ljud" och "god återgivning" så ser svaren oliak ut.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:07:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja om målet är att endast nå en god återgivning rent tekniskt så fattar jag inte varför man håller på...men återigen: vad är god återgivning? Finns ett mått på det?

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:13:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om man har god återgivning så återges det som finns på skivorna precis som det är utan att något läggs till eller tags bort i kedjan. God återgivning är ju nått helt objektivt. Man ska ju trollbindas av det som är på skivorna, musik eller vad det nu är, och inte av själva stereoanläggningen. Dess enda uppgift är ju att förmedla det som finns på skivorna på ett så bra sätt som möjligt.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:20:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om man har god återgivning så återges det som finns på skivorna precis som det är utan att något läggs till eller tags bort i kedjan. God återgivning är ju nått helt objektivt. Man ska ju trollbindas av det som är på skivorna, musik eller vad det nu är, och inte av själva stereoanläggningen. Dess enda uppgift är ju att förmedla det som finns på skivorna på ett så bra sätt som möjligt.

Jag håller med om detta, men hur ska man kunna avgöra att det som återges och som når öronen är allt som finns på skivan utan att något lagts till/dragits bort och att det låter som det gjorde vid inspelningen? Detta verkar helt omöjligt...

Edited by - matte76 on 2005/03/02 17:23:37
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:30:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu talar jag om ursprunstrohet mot inspelningen såklart, nått annat kan ju inte stereoanläggningen uträtta. Ja det är en svårfråga, hur tusan ska man veta det eftersom man lyssnar på en hel kedja. mna hra försökt att lösa detta dilemma genom den så kallde f/e metoden där man lyssnar på en signalen före en viss del i kedjan och signalen efter samma del i kedjan. Man kan då säga att signalen före är en absolut referens, dvs kan man inte höra skillnaden på signalen innan (hur den ser ut är mindre intressant) och signalen efter kan man ju sluta sig till att just den delen i kedjan inte bidrar med några speciella egenljud. Sedan gäller det att hitta alla delar i kedjan som bidrar med så lite genljud som möjligt helt enkelt.

Högtalare är ett svårare kapitel eftersom det inbegriper förståelse om den mänskliga hörseln.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:34:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
ursprunstrohet mot inspelningen såklart

Det är väl detta LTS säger sig kunna göra, samt baserar sina produktrekommendationer på. Hur de gör för att få fram detta förstår jag dock inte...men orkar heller inte fördjupa mig för mycket i. Har egentligen ingen åsikt om de är genier eller helt odugliga.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:42:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Det är väl detta LTS säger sig kunna göra,
Lts säger sig inte kunna göra nått, däremot så vill de gärna finna apparter som påverkar/färgar signalen så lite som möjligt. Man har försökt utveckla en metod för att kunna hitta dessa apparter och den beskrivs här: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

Sen är det ju upp till var och en om man hellre vill höra alla inspelningar som lite mjukare, varmare, kallare etc jag ser inget fel i det och det är upp till var och en att bestämam hur man vill göra.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:44:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok Rydberg, nu ska jag inte plåga dig mer, tack för infon!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:45:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Svejk > tack!

Rydberg > målet för mig är trevligt ljud, annars kan man lika gärna göra nånting annat. Sen får det vara hur färgat och förvrängt som helst, bara alla instrument är med och jag kan höra hur de samspelar.

Det gör man förresten bäst i hörlurar, jag tappar hakan varje gång jag får lyssna på ett par lånade HD600. Jag upptäcker att jag plötsligt lyssnar på musiken och förundras över just samspelet mellan instrumenten, nånting som jag nästan aldrig hör med högtalare, oavsett hur dyra de är. Pga. att kanalerna blandas så försvinner tydligheten, allt blir till en sörja.

Men detta kanske bara är jag och mina sinnen, har spelat i orkester förut och fick även då gåshud varje gång av att höra hur instrumenten samspelar. Fast även där blev allt till en sörja då för många instument var inblandade, men hörlurar slår verkligheten!

Edited by - yalpa on 2005/03/02 17:46:11
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:47:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
allt blir till en sörja

Smått överdrivet va?

Jag har i alla fall inga problem all urskilja olika instrument ur ljudbilden när jag lyssnar...

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/02 :  18:14:26  Show Profile Send PeterL a Private Message
...here we go again

matte76: du kommer bli jättenöjd med 668:an.

PeterL
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/02 :  18:40:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
yalpa> Det kanske är Ditt mål med Din anläggning men det är inte mitt mål. Jag vill att det ska låta så naturligt som möjligt, trumpet ska låta som trumpet, piano ska låta som piano osv.

Hörlurar är ju så långt ifrån en ljudlig illusion man kan komma, hur ofta sker det i verkliga livet att en hel orkester står inne i huvet och spelar/sjunger och som dessutom följer med när man rör huvet.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/02 :  19:00:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Dom kanske inte har någon HIFI-Ström i Ungern

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000