Author |
Topic |
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 19:42:08
|
Men vafan, kontakata Öhman då! Tror inte någon "anhängare" vill råka komma med felaktig information därav kanske en del svar uteblivit!
Förstår fortfarande inte varför spekulationerna forsätter... |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 19:43:45
|
quote: Men vafan, kontakata Öhman då
Ska det behövas? Om nu någon på detta forum kan förklara vad som menas är jag fullt nöjd med det...och om ingen kan förklara det så en lekman förstår är jag nöjd ändå...
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 19:46:42
|
Baltazar: Du spekulerar ju själv i vad du tror att han kanske möjligen har pluggat baserat på nåt du har eventuellt kan ha hört från någon. Kan ingen svara på frågan här på forumet så är det väl så? |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 19:56:19
|
Varför skall vi fråga IÖ?
Det som ifrågasätts är i första hand inte vad han kan utan om de som påstår en massa om IÖ och hans kunskaper har någon grund för detta.
Vidare ifrågasätts påståendet att hans högtalare skulle vara mer korrekta (detta har yttrats i tråden). Vad är grunden för ett sådant påstående?
quote: Ino Audio är nog den enda audio-säljaren jag känner till som öppet presenterar dess konstruktionsfilosofi helt öppet utan marknadsförings-crap
Hämtat från trådens inledning. Var är de öppet redovisade konstruktionsfilosofierna?
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:00:07
|
bliss-> Det är väl skillnad på spekulationer och något jag fått berättat för mig av en god vän? Är det inte mer än rätt att jag garderar mig mot ett ev. felaktigt påstående från hans sida? Då det även var något som sades till mig för ganska länge sedan kan mitt minne svikta.
"...nåt du har eventuellt kan ha hört från någon..."??? Vill du ha en närmare förklaring än ovan eller vill du fortsätta med kreativa tolkningar av vad jag skrivit/skriver? |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:05:23
|
quote: Utan kvasivetenskapliga försäljningsargument. (Ino Audio är nog den enda audio-säljaren jag känner till som öppet presenterar dess konstruktionsfilosofi helt öppet utan marknadsförings-crap (sånt som inte är erkänt hörbart) Respekt! )
Detta är nog grunden till ifrågasättandet av IÖ samt ev IÖ´s titel mm...
För är IÖ´s titel samt grunder för att totalsåga i stort sätt allt alla andra gör såsom att dom alla har "fel" osv. Då närman grundar detta samt hela sin line av högtalare kommer frågan till slut om VAR denna tekniska titel har tillkommit och var man kan ta del av forskningen..
Är detta enbart möjligt genom dennes egna texter? Var finns info om forskningen? En kanonemnkel fråga.. Kan inrte bli lättare .. Jag har just i en tråd om en dvd ifrån pioneer där inos folk kan slänga sida upp o ner med länkar till olika råd o rön ifrån denne IÖ stödda sidor osv... Så varför dyker INTE en enda länk upp här..
Som alltid då svar INTE kommer blir frågan hetare än het.. Och just nu hänger frågan som ett täcke här.. Så sända bara svar som det så lätt görs på tråden om denna Pionnerspelare.. enklare kan inget vara.. Jag vill också se svaret så jag förstår den marknadsföringstekniska bakgrunden till iö´s högtalre.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:09:44
|
MatsT-> Delvis återfinns beskrivningar av hans högtalares egenskaper/konstruktioner i Inos produktblad. Vill man veta mer får man det om man kontaktar Öhman. Jag kan skicka produktkatalogen till dig om du Pm:ar din mailadress.
Mvh |
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:13:04
|
Om det finns relevant information i produktbladet är det väl inget som hindrar att det läggs ut här så att alla kan se?
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:17:39
|
Håller med MatsT. Lägg ut det här och ta kål på all mumbo-jumbo... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:19:58
|
Vad har hans titel att göra med högtalare han designar? Han skulle ju kunna kalla sig för jorgubbsplockare, ändå kvarstår ju ett faktum som ni måste beakta eller förhålla er till: "Öhman-liknande högtalare?" som ju trådens ämne ÄR. De som köpt AV sign (avant). eller liknannde får svälja det eller bege sig till Täby... Såvitt jag vet har han inte aktivt salufört sina modeller. Ungefär som att "var nöjd med det du har, vill du lyssna på mina högtalare så är du välkommen" En gång till: han marknadsför inte! Dimitri
|
Edited by - Dimitri on 2005/03/03 20:21:16 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:20:40
|
Det verkar var många som tvivlar angående Öhmans kunskap, det är ju tur att firmor som Scan Speak och B&W iallafall har vett nog att tycka annorlunda.
Maken till förtalkampanj har jag inte sett maken till, man mår illa.. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/03/03 20:20:57 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:21:09
|
quote: han marknadsför inte
Nej det gör en massa andra åt honom så det behöver han inte...billigt och bra. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:21:40
|
Jag tror att är man rädd eller inte intresserad av att förstå vad Ingvar kan så kommer man alltid att missuppfatta honom.
Varför? Jo därför att jag själv fungerar precis så. Det är väl klart jag som hobbykonstruktör vill att mina högtalare som jag bygger ska ha någon egenskap som Ingvar har förbisett i sina konstruktioner.
Kan bara säga att ju mer man läser desto mer förstår man hur ovanligt mycket han kan om hur vi uppfattar ljud och fysiken som beskriver högtalare.
MatsT: Produktbladet är ett 95 sidor långt word-dokument. Jag tror inte Ingvar skulle uppskatta om vi la upp det här. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:24:03
|
quote: Maken till förtalkampanj har jag inte sett maken till, man mår illa
Jag ser det snarare som att folk här vill ha svar på varför hans högtalare skulle vara så mycket bättre än andra (detta kanske han inte har sagt själv men många verkar tycka det, bla här) och svar på frågor om hans filosofier gällande bla transparens, pioneer 668 osv...förtal är mer som att man pratar skit om en person, sånt har jag ej sett här...eller kan du visa på det Rydberg? |
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:25:39
|
quote: Produktbladet är ett 95 sidor långt word-dokument. Jag tror inte Ingvar skulle uppskatta om vi la upp det här.
Säkert inte men man kan alltid dra ur exempel från det... |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:28:55
|
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Produktbladet är ett 95 sidor långt word-dokument. Jag tror inte Ingvar skulle uppskatta om vi la upp det här. --------------------------------------------------------------------------------
Säkert inte men man kan alltid dra ur exempel från det...
Det är dömt att bli missförstått. Är du verkligen intresserad av att veta så läs produktbladet eller intevjun som TAE länkade till. Om du vill behålla din nuvarande tro om personen Öhman så rekommenderar jag att inte göra det. |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:34:18
|
Matte76 (Martin) Du har ju inte lyckats sälja dina AV avant. IÖ's högtalare finns väldigt sällan till försäljning, möjligen som ett sätt att uppgradera till dyrare Ino produkter. Jag har aldrig hunnit att snappa åt mig dessa piP som har figurerat. Bittert? Ja, jag tror det. piP vs AV Mi3 avant? Hur mycket förnedring skall man tåla? Så: Svälj. Dimitri |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:34:26
|
Jag ifrågasätter inte högtalaren ifråga utan det sk "faktum" att alla andra högtalare marknadsför mumbojumbo ovetenskapligt crap. Det osar dubbelmoral lång väg skulle jag påstå att BDR är den enda fot man över huvud taget kan använda till sin utrustning, de fötter tilverkarna valt är mumbojumbocrap samt alla andra teorier är kvasivetenskap, hur vet jag det?- jag kan inte svara påp det men maila BDR så kan dom berätta så du förstår på ett vetenskapligt sätt |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:35:24
|
titeln har stor marknadsföringsmässig betydelse om du läser topic. Jag har kopierat in den nu så många ggr så det görs inte mera .. Du får titta ovan.. eller sidan ett. Topic säger inos marknadsföring är utan massa som andra tydligen då har. Desutom så grundar sig topic på dennes kunskaper. Kunskaperna är högtalarens prestanda. Där är ingen och ifrågasätter. MEN var i hela friden kommer titeln som befäster hela marknadsföringen ifrån?? VAr ifrån?? mycket enkel fråga. Har man hittat den själv genom sitt hemarbete?? eller finns det verklig forskning bakom av den typ det faktiskt krävs för att ens kunna kalla sig forskare.. Om en forskare forskar så görs dett samt debateras osv.. På fakuliteter av olika slag.. på skolor.. i samråd med andra forskare. via anslag samtt en massa sådant om jag INTE har helt fel kunskaper vill säga.....
Var finns dessa saker då det gäller dess marknadsfring. Är det bara rena rama "kvasivetenskapliga försäljningsargument"? Eller är det inte detta. AÖLLA bombade matte76 på tråden om Pioneers dvd med länkar.. här dyker bara ord som att det INTE spelar roll om IÖ har en toitel i sin marknadsföring som inte är belagd på något sätt..
Jag påstår INTE han inte ÄR forskare. Jag bara ber om att som dom som frågat om detta få se svaren. Alla andra saker kan alla anhängare ALLDIT ge svar på. direkt med exakt sida samt urdrag.. Denna gång så är det skit samma om allt som sägs i hur osv högtalarna kom till visar sig ha grund i enbart en mans fina hemjobb. samt en titel som inte finns vidimerad någonstans.... Om detta finns så öär dessa inte just kvasivetenskapliga försäljningsargument. och högisarna kan ha grund att stå på även i marknadsföringen..
Hoppas man här kan skillja på högtalarnas ljud och den typ av marknadsföring som görs av produkten... och på vilka grunder.. OK nu hoppas jag - så blir inte flera missförstånd kanske...
Jag hoppas verkligen det visar sig det inte är "kvasivetenskapliga försäljningsargument" då svaret kommer. För det vore väldigt dåligt för "Aktiemarknaden" runt just dessa förmodligen väldigt bra högtalare..och jag ser verkligen fram emot att få höra dom.. Jag har ett fint minna som sagt av en ultraliten burk i en källare vid bron mot solna. Sweden hifi eller nåt hette butiken. Har inte sett den igen.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:39:48
|
Tycker inte ni som anser att vi inte bör ställa frågor kring Öhman själva att det vore intressant att känna till er "chefideologs/högtalarkonstruktörs" utbildning/examen och publicerade forskningsresultat? I synnerhet som forskningen är en av grundpelarna till konstruktionerna? Vågar ni själva vara kritiska eller köper ni alla påståenden från honom? |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:40:11
|
Zed51-> Nu har du cansen att "snappa upp" ett par piP från beg-marknaden. Pm:a för mer info isf.
Mvh / Christian
Edit: När jag om några veckor besöker Lahäll av uppgraderingsskäl ska jag fråga lite mer om hans utbildning. Att jag redovisar vad som sagts på nätet är jag dock tveksamm till då det ändå bara kommer rendera i totala missuppfattningar och skitsnack. Som vanligt...
|
|
Edited by - Baltazar on 2005/03/03 20:43:30 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:40:58
|
Jag har läst intervjun tidigare och sett produktbladet någon gång när någon lade ut en kopia på nätet. Jag kan inte minnas att det fanns någon egentlig teknisk information och definitivt inga mätningar som ger stöd för anhängarnas påståenden.
Än en gång: Jag ifrågasätter IÖ's anhängare, inte IÖ själv! Vad har ni för grund för påståendet att högtalarna skulle vara mer korrekta än andra?
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:43:43
|
citat
"eller finns det verklig forskning bakom av den typ det faktiskt krävs för att ens kunna kalla sig forskare.. Om en forskare forskar så görs dett samt debateras osv.. På fakuliteter av olika slag.. på skolor.. i samråd med andra forskare. via anslag samtt en massa sådant om jag INTE har helt fel kunskaper vill säga....."
Traditionellt ja. Dock pågår forskning inom industrin. Den är hemlig och kan inte debatteras förrän en produkt eller patent är färdigt. I högtalarvärlden så finns det forskning (ex AES) och publikation i JAES. Termen "forskning" är att förverkliga nya ideér, förbättra gamla, eller sätta samman data till en ny högre förståelsenivå. Forskning är i grunden ett egoistiskt beteende vars enda grundsyfte är att tillfredställa den mänskliga nyfikenheten, att vilja veta mer. |
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:44:30
|
quote: Det finns inga andra sätt än att lyssna, titta och känna för att bedömma om en högtalare är bra för en given person, smaken är olika.
Håller med... Tänk att man trodde INO/LTS trådarältandet skulle sluta faktiskt.se kom till
|
"Pretty girls dont cry"
|
|
|
Topic |
|