HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öhman-liknande högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:45:25  Show Profile Send marens a Private Message
Adagio: Det finns ju inga fysikaliskt korrekta förklaringar på varför BDR skulle dämpa vibrationer och frågar du tillverkaren så kommer du inte få något svar alternativt ett svar att de inte vill avslöja sina banbrytande forskningsframsteg.

Frågar du däremot Öhman om hur han har simulerat magnetsystemet till basarna i piP genom att bygga en prototypmagnet med aktivt varierbara parametrar så kommer han gladeligen att redogöra för minsta detalj, beroende på hur intelligent du formulerar din fråga.

Det är väl ungefär däri skillnaden ligger som jag har förstått det.

edit: jag kan maila produktbladet till den som är intresserad, det är bara att pm:a. Och ändå har jag bara lyssnat på en INO-modell. Jag alltså ingen riktig INO-anhängare men jag känner att det börjar bli lite mycket spekulationer om INO i denna tråden.

Edited by - marens on 2005/03/03 20:50:36
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:52:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jasså så deras produktblad är bara lögn rakt upp och ner?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:58:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du har ju inte lyckats sälja dina AV avant.
IÖ's högtalare finns väldigt sällan till försäljning, möjligen som ett sätt att uppgradera till dyrare Ino produkter.
Jag har aldrig hunnit att snappa åt mig dessa piP som har figurerat.
Bittert?
Ja, jag tror det. piP vs AV Mi3 avant? Hur mycket förnedring skall man tåla

zed51/Dimitri: Ehh...AV Mi3 Avantgarde är helt säkert ljusår bättre än piP...och Mattias heter jag inte Martin. Dessutom är de ej till salu, jag fick en hel del bud men ångrade mig och behöll dem...behövde pengar, men löste det på annat sätt. Ville hela tiden behålla mina AV. Bittert? förnedring? Vad snackar du om? Att piP inte finns ofta till salu beror nog på att de som köper dem är insnöade på att Ino Audio är bäst i världen, utan att ha lyssnat på allt precis...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:04:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:00:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Är du verkligen intresserad av att veta så läs produktbladet eller intevjun som TAE länkade till. Om du vill behålla din nuvarande tro om personen Öhman så rekommenderar jag att inte göra det

Kanske jag gör, får se...personen Öhman skiter jag dock helt i...har heller aldrig trott något om personen...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:04:33
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:01:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Saxat "Our extensive research and testing effort concluded that the combination of high rigidety and high dampening rates provides the best performance over the broadest range" 25 times the Q (resistance to resonance) of 8" of granite, along with four times the dampeningrate of 2" of MDF" mm
Verkar som de "forskat" en hel del.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:05:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Flåt för "Martin".
"AV Mi3 Avantgarde är helt säkert ljusår bättre än piP."
Är du säker? Det är inte jag. (utom i ljudtrycken en bit över 100 dB, inte aktuellt för mig dock)
Dimitri

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:06:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Är du säker? Det är inte jag

Så synd då. Du tycker säkert piP är bättre än B&W 802 också...

Ta med piP hem till mig och utmana mina högtalare, annars kan man inte veta...med tanke på prisskillnaden tror jag AV är mycket bättre, men har ej lyssnat på piP...gillar f.ö ej stativare, de saknar för mycket botten i musiken. Hursomhelst låter AV Mi3 Avantgarde riktigt jävla bra...bättre än det mesta jag hört...

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:10:07
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:08:29  Show Profile Send marens a Private Message
Adagio: Puckarna är ju hårda... Granit är hårt... MDF är hårt... Du kan inte tänka dig att det finns olika former/applikationer av dämpning? Tex strukturresonanser i ett styvt material (säg en framgaffel till en cykel som vibrerar strukturellt när man bromsar varför den i lite bättre cyklar kanske innehåller kolfiber eller något annat material) kontra vibrationsdämpning/avkoppling mellan en vibrerande högtalare och ett golv? Off-topic. Men vad är det som stämmer i deras beskrivning av hur de skulle dämpa vibrationer i högtalare och golv?

Edited by - marens on 2005/03/03 21:10:51
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:10:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message
"Så synd då. Du tycker säkert piP är bättre än B&W 802 också..."
Det håller jag inte för helt uteslutet. I området under 100 db.
Dimitri
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:12:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det håller jag inte för helt uteslutet

Ok... end of discussion...

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:12:45
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:15:48  Show Profile Send Bosco a Private Message
piP går exempelvis lika djupt i basen som B&W 802D...
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:18:26  Show Profile Send coldcut a Private Message
Det är nog inte bara Ino anhängare som ät gjutna i samma form:

quote:
Ehh...AV Mi3 Avantgarde är helt säkert ljusår bättre än piP...

quote:
Att piP inte finns ofta till salu beror nog på att de som köper dem är insnöade på att Ino Audio är bäst i världen, utan att ha lyssnat på allt precis...

Hmm.

Och så håller det på. På 12 sidor. Synd. Om man kunde mötas på mitten i åsiktsfloran kanske det skulle gå att nå ett vettigt slutresultat som alla hade glädje av. Nu drivs man till ytterlighetens gräns vad det gäller åsikter, och därifrån finns det
ingen återvändo, oavsett vilken information som läggs fram. Man har ju sin stolthet..

Hela diskussionen säger faktiskt mer om hur vi människor fungerar på kritik och respons, än om konstruktören/högtalarna/ljudfilosofin.

OT: Vad hade Stig Carlsson för utbildning/forskningsgrund? Dessa herrar kände ju varandra.

-

Edited by - coldcut on 2005/03/03 21:19:42
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:18:29  Show Profile Send Dimitri a Private Message
M76:
"Ok... end of discussion..."
Ja, uppenbarligen.........
Dimitir
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:20:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
piP går exempelvis lika djupt i basen som B&W 802D...

Det är kommentarer som den här som jag skulle vilja ha verifierade, vet ni eller tar ni bara tillverkarens uppgifter för givna?

Det är ju i och för sig inte så märkvärdigt att en högtalare med liten konarea går djupt i frekvens trots litet format, det ligger i sakens natur. Det finns andra som gör det också, Royd t.ex.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:21:05  Show Profile Send labrat a Private Message
Det är väl även Öhman själv som har utvecklat Carlssons nyaste tillskott, OA58?

Tycker också att diskussionen förs på en ganska låg nivå.
Mycket känslor som väcks av denna herren. :D Tycker fortfarande det vore intressant med lite konkret information om hur de låter, speciellt i jämförelse med andra högtalare. Fortfarande helt ointressant om Öhman verkligen är "riktig" forskare eller inte.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:21:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
piP går exempelvis lika djupt i basen som B&W 802D

Bosco: Ja och därför är de lika bra...yeah right..är basen av samma kvalitet?

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:22:06  Show Profile Send Bosco a Private Message
MatsT: Jag har ägt ett par piP och kan konstatera att det stämmer. Om B&Ws uppgift stämmer vet jag inte.

Edited by - Bosco on 2005/03/03 21:23:04
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:24:25  Show Profile Send Bosco a Private Message
matte76: Det var ett givet argument att komma med eftersom du inte gillade stativare pga att det saknades en botten. Och ja, dom låter oerhört bra om man inte behöver spela över 100dB.

Edited by - Bosco on 2005/03/03 21:24:49
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:24:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ja, uppenbarligen.........

Tror man att högtalare för 6-7.000 är lika bra eller bättre än B&W-högtalare för 10 ggr summan så...jaja då får man tro det...jämför! Hade jag gärna gjort med mina AV, men piP finns ju bara i Sthlm...

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:26:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det var ett givet argument att komma med eftersom du inte gillade stativare pga att det saknades en botten. Och ja, dom låter oerhört bra om man inte behöver spela över 100dB.

Det är skillnad på bas och bas...alltså kvalitet på basen...sen finns ju andra parametrar också, som tex diskant, mellanregister, dymanik osv osv...jag är helt övertygad om att allt är klart bättre på både B&W 802 och AV Mi3 Avantgarde än på piP...men blir såå gärna motbevisad.

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:29:21
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:28:21  Show Profile Send Bosco a Private Message
quote:
sen finns ju andra parametrar också, som tex diskant, mellanregister, dymanik osv osv...

Vilka alla är mycket bra. Jag ska inte tjata mer om det, men ni som har så starka åsikter om högtalarna borde verkligen lyssna på dom.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:28:41  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Rydberg här på forumet bytte väl sina B&W 804 mot ett par piP?
/Jonas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:30:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Rydberg här på forumet bytte väl sina B&W 804 mot ett par piP

Möjligt, men hur så? Innebär det att piP automatiskt är bättre än B&W 804? Kanske Rydberg tycker det, jag vet inte...

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:33:06
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:32:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
men ni som har så starka åsikter om högtalarna borde verkligen lyssna på dom

Hade jag gärna gjort men flexibiliteten är undermålig iom att man måste ta sig till Sthlm och de inte kan skickas...hade de kunnat skickas hade jag gärna köpt ett par bara för att testa dem.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:33:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ta med piP hem till mig och utmana mina högtalare, annars kan man inte veta...med tanke på prisskillnaden tror jag AV är mycket bättre, men har ej lyssnat på piP...gillar f.ö ej stativare, de saknar för mycket botten i musiken. Hursomhelst låter AV Mi3 Avantgarde riktigt jävla bra...bättre än det mesta jag hört...

Jag har faktiskt jämfört dessa båda nere på Lefflers i Linköping, jag vet vilka jag föredra

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000