HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 5-10 kkr för cd, stärkare och radio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:46:27  Show Profile Send Elise a Private Message
Har funderat på detta paket
Nad C320BEE
Nad C512BEE alt C542
Nad C422

Måste vara samma märke av allt, eftersom det blir så mycket snyggare. Radio är också ett krav. Ej begagnat. Är endast till för 2-kanal och ska driva Audiovector högtalare.

Tänker man helt fel? Är det bättre att satsa på en DVD och en flerkanalsreciever?

Någon som har bra andra förslag?

/Elise

Edited by - Elise on 2005/03/03 21:51:35

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:09:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tycker du tänker helt rätt. Jag tror också NAD passar bra till Audiovector, men lyssna först. Grejorna du funderar på är mycket bra budgetprylar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:13:34  Show Profile Send Elise a Private Message
För mig (och säkert 99% av Sveriges befolkning) är det ju inga budgetgrejor ;-) Ingen som har andra bra förslag?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:26:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Elise,

quote:
Tänker man helt fel? Är det bättre att satsa på en DVD och en flerkanalsreciever?

Jag vet inte, tänker du helt fel? Är du mer intresserad av DVD/flerkanal än av tvåkanal? I så fall är det ju bättre att satsa på det. Men bered dig på att behöva plöja ner rejält mycket mer pengar för att få lika bra ljud. Gå bara inte i fällan att du köper flerkanalsprylar bara för att det är "inne" med flerkanal nuförtiden.

Paketet du nämner är bra. NAD är trevliga. Jag tycker du ska kolla upp lite prylar från Cambridge Audio också dock. Typ:
T500 1800:-
640C 3500:-
640A 3500:-
-----------
8800:-

Finns billigare modeller också om du vill kolla upp mer.

Vilket som är "bäst"? Ingen aning! Stick in på hifiklubben och be om något gott att dricka, en fin fåtölj att sitta i och en bra demo av prylarna så du kan bestämma dig vad du gillar och hur mycket pengar du tycker du behöver lägga för att bli nöjd. Man önskar lycka till.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:41:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
För mig (och säkert 99% av Sveriges befolkning) är det ju inga budgetgrejor


Ja det är klart, beror på vad man menar med budgetgrejor. Men i hifi-världen och på detta forum är det budgetutrustning du frågar efter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/04 :  10:11:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Elise: När du är inne på HiFi-klubben tycker jag det är värt att lyssna på deras minsting Denon DM-31. CD-förstärkar-radiokombination på sisådär 2*20W till prisetr av cirka 3700 kronor. Låter förvånansvärt bra och fungerar alldeles utmärkt för vardagslyssning av TV, radio och bakgrundsmusik. Den duger också till finlyssning av musik om man inte är allt för kräsen vad avser djupbas och höga volymer. Den lilla burken finns recencerad av akktustakki i "Hårdvara, recensioner" här på HiFi Forum. Länk: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35351.

Jag rekommenderar verkligen att kolla upp DM-31 ordentligt för den som söker en budgetanläggning och inte har alltför tungdrivna högtalare. Jag har inte hört DM-31 med Audivector, men enligt många här på forumet är de inte speciellt svåra att driva. DM-31 och Audiovector borde därför vara en tänkbar kombination.

mvh/ Jörgen G

PS: Det finns också en 2-kanals DVD-version (DM-71 tror jag den heter) som är större fysiskt och ett par tusenlappar dyrare. Hur ljudet från den är har jag inte hört i en sådan omfattning att jag kan ge något omdöme. /DS

edit: lite formuleringar + audiovectorkommentar.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/04 10:23:06
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2005/03/04 :  11:08:45  Show Profile Send Elise a Private Message
Hej,

Tack för svar. Har faktiskt spanat på DM-31 och Teacs 300-serie. Jag har dock trott att NAD-kombinationen (eller liknade) skulle ge ett överlägset mycket bättre ljud, men så är det kanske inte? Högtalarna är Audiovectors nya K-X plus K-SubSuper (dvs ganska dyra och fina högtalare).

Edit: och som jag sa tidigare, endast för 2-kanalslyssning.

Edited by - Elise on 2005/03/04 11:09:21
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:11:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Elise: Troligen ger NAD-grejorna bättre ljud, det brukar bli bättre med separata delar i en stereo. Men provlyssna Denon och TEAC också och jämför! Trevlig helg!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:24:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Någon som har bra andra förslag?

Tycker det är synd att du utesluter begagnat. Man kan få så väldigt mycket mer på begagnatmarknaden för
samma pengar. Så mitt förslag blir att hålla ett öga på sånt också. Lycka till i vilket fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:26:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bernt: Så sant, men ibland är det skoj att köpa nytt också, känna den där lukten av en helt ny produkt, och veta att ingen annan har rört den förutom tillverkaren...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:27:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kollar man på beggat så kan jag inte hålla mig ifrån att rekommendera att lyssna på Linn Classik. Kompakt, clean och mycket välljudande!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:54:00  Show Profile Send JonasV a Private Message
Mitt Cambridge P500 Förstärkare jag ägt ca 1år har fungerat väldigt bra.

För att att vara en så billig förstärkare har den aldrig ställt till något Ofog!
Den går också belastad med 4Ohm's Högtalare flera timmar om dagen.
Ljudet är inte heller på något sätt störande, utan den gör det den skall
Skicka ut effekter samt lite mer Ambience i rummet via Dali's R1000 surroundhögtalare.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000