Author |
Topic |
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 03:26:52
|
Finns det andra utvecklare typ Öhman som är extremt kompetent när det gäller ljudåtergivningens fysik + psykoakustik som dessutom säljer sina skapelser utan mellanhänder? Utan kvasivetenskapliga försäljningsargument. (Ino Audio är nog den enda audio-säljaren jag känner till som öppet presenterar dess konstruktionsfilosofi helt öppet utan marknadsförings-crap (sånt som inte är erkänt hörbart) Respekt! )
Jag kommer nog köpa ett par pi60 (när jag tröttnat på DIY) men man blir ju lite smånyfiken på om det finns liknande företag i Sverige/Norden
Edit Nå? |
Edited by - m_persson79 on 2005/02/28 03:30:30 |
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 09:20:43
|
Intressant fråga! Det skulle jag också vilja veta. Måste finnas fler. Jo, jag vet en: Dunlavy! Fast han har ju inte sålt utan mellanhänder. Dock verkade han tag ställning mot voodoo och förlita sig på fakta så långt det går.
Siegfried Linkwitz (?) redovisar i varje fall en del, verkar det som, fast i mina ögon inte lika öppenhjärtigt och dessutom inte lika insatt om psykoakustik (-efter det jag läst.) |
markih |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 13:29:41
|
Hehe... känner ni till några högtalartillverkare som tar ställning FÖR voodoo? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
sker
Member
488 Posts |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 15:01:04
|
På Radiolagret i Göteborg säljer de en helt kompromisslös och perfekt konstruerad högtalare som helt saknar de brister alla andra högtalare har. Jag tror den heter ”Mellos” och den är utvecklat i samarbete med Radiolagret och ”Elektroakustic”. Bakom detta står kusinen till han som gör Respons högtalarna. Jag kan lägga ut en bild ikväll om någon är intresserad. För 19 000 kr får man denna högtalare och det är ju billigt eftersom det är enda vägen till Hifi Nirvana.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 15:02:56
|
Får man fråga vad som menas med:quote: öppet presenterar dess konstruktionsfilosofi helt öppet utan marknadsförings-crap
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 17:12:19
|
Verkar ju inte va så lyckat med en fasad hylla |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 17:58:02
|
quote: Verkar ju inte va så lyckat med en fasad hylla
Utom på ino audios modeller då förstås |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 18:25:38
|
Men Nicke! Inos hylla är ju rak och inte fasad. Det vet du väl. Schyst hylla helt enkelt! |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 18:26:27
|
Nicke, hyllan som finns på Ino Audios pi60 är inte fasad, dvs du får inga diskantreflex från den sålänge du sitter ned, det är ju inte fallet med denna högtalare. |
|
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 18:46:30
|
Utan att ha lyssnat på Melos så kan jag förståss inte säga något om ljudkvaliteten, men det postade marknadsföringsmaterialet låter som vilken högtalare som helst. Inte mycket till att avslöja tekniken bakom. Allt de säger är att det är en 2-vägare av plywood, och det hade vi kunnat se själva på bilden. De talar inte om vilka element de har, några tekniska data, något om filtret etc eller ens varför de valde konstruktionen med fasad hylla till diskanten. Att vara så hemliga är bra nära voodoo...
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 18:50:50
|
Men dom är ju sååå fula..... |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 19:06:41
|
Ja ni, det finns många sätt att marknadsföra sina produkter på...
Att vara extremt tekniskt beskrivande och ingående är ett !!!
Pelle |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 19:07:04
|
CC> Vad svamlar du om? |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 19:21:09
|
visaton var förr i alla fall en källa för mig då jag byggde ett jättelikt system med deras grejor i toppanra. Dynaudio och visaton var det där. samt JBL 2235 i botten då ingen musiker är liten och ingen liten högtalare kan spela upp med något som ens är nära att återskapa en stor orkester utan stora stora handikap. Antingen genom att inte ge djup bas. Eller genom kombinerat bas och lite volym på komplex musik.. Så kolla in visatons byggen. Förr så skrev dom mycket om konstruktioner osv...
På septon finns ochså en djup kunskapsbank..... Fanns i alla fall... Samt om du kanske vet vem som på 90 talets början i Sthlm byggde hiragas stora slutsteg. Jag minns inte namn osv. Men han var mig mycket behjälplig med delningsfilter mm....
Gammal skåpmat jag kom med här. Men kanske en eller annan sak där du ändå kan få vidare tips än enbart en rådgiven som jag förstår står för snudd 100% av byggen hemma förutom en liten del hifikit..ler....
det finns flera "sanningar" där ute......
edit. stavfel som vanligt... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/28 20:00:34 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 19:53:31
|
quote: CC> Vad svamlar du om?
R:
du vet väl att det är så det brukar låta bland dem som inte har särskilt mycket "riktig erfarenhet" av Ino audio/Öhman... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 20:12:58
|
Är du inte talför heller? |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 20:13:18
|
Ordning i klassen!
Frågan var om det fanns några andra utvecklare som säljer sina skapelser UTAN mellanhänder (och är kunniga) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 20:38:12
|
Ett alternativ kan vara XTZ högtalarna på www.fyndborsen.se
OT: jag har haft Renässanshögtalarna i flera år (tyvärr sålde jag dem) ((hade den enda 4-vägs versionen som byggdes, totalt fyra lådor)), konstruktören är kunnig samt har ett bra "öra", hans ljudideal stämmer bra med mitt när det gäller perspektiv och rum, dessutom är han våldsamt trevlig!! (blir det pluspoäng nu då eller? [;-)]
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 22:05:31
|
m_persson79: jag undrar fortfarande vad som menas enligt mitt förra inlägg
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Topic |
|