HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öhman-liknande högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/01 :  01:14:55  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack för alla svar.


mayro:
Visaton har jag kollar på både en & tre gånger , verkar väldans vettiga.


EngelholmAudio:
Har du aldrig stött på lustiga högtalare? Melos som togs upp i tråden ser jag som mest "komiska" (fnittrade lite i skallen när jag läste ); hur sjutton kan man skaffa sig en massa element och lyssna på & dra slutsatsen att vissa låter bättre än andra (utan filter, optimal låda osv)?
Avfasningen är ju extra intressant (som Rydberg var inne på), om den är fasad så försvinner ju hela idén. pi60 är ju rak just för att förhidra diskanten att störa basen. Allt sådant presenterar INO AUDIO på ett korrekt vis.

Tyvärr innebär det att högtalaren blir något ful, jag tycker att de flesta av INOs modeller är ganska fula (speciellt piP & pi60).. men med tanke på pris/prestanda + att man säkert kan göra något åt saken med ex. front-tyg som inte pajar återgivningen speciellt mycket så känns det som att det kan kvitta.

Jag tror väldigt många köper prylar för att dom är snygga.
Se bara kablar, ju dyrare desto snyggare i många fall.

Oavsett vad många tror så är jag näst intill övertygad att vi till viss (ganska stor ibland) del lyssnar med ögonen!


Högtalaren (Melos) låter kanske kanon, men att presentera pruduktutvecklingen som de gjort anser jag vara tämligen underligt.


Ibland menar högtalartillverkare att ex en kon av aluminium ger en snabbare bas (bla bla bla).. då frågar man sig - jaså? Varför?

Jag förstår att om alla högtalartillverkare skulle ha samma kunskap (EDIT: och intensioner!!) som Ingvar Öhman skulle det nog inte finnas lika många versioner.. skulle kanske låta tämligen lika.


Nu menar jag inte att Öhmans högtalare passar alla! Absolut inte, alla har olika preferenser. Vissa gillar t.ex. extrem dynamik (där ex. horn gör susen) men är man ute efter HIFI så ser jag företag som INO som den ända vägen till "hifi-nirvana".

Nu har jag bara hört pi60, nyfiken på att lyssna på fler modeller.. fast det verkar inte som att speciellt många som använder INOs modeller är aktiva på diverse forum, de har ju sålts sen slutet på 70-talet så det lär finnas en hel del INO-högtalare ute i Sverige!!


MatsT:
Kollade sidan, riktigt intressant info (om den stämmer) om EEG-aktivitet.
Står mindre om konstruktionsfilosofi & sånt, eller har jag missat det nånstans? Borde stå mer om högtalarna i form av mätresultat och dylikt kanske?

quote:
bättre kablar mellan element och filter

Bättre (läs dyra, esoteriska) eller bättre inräknade i konstruktionen tro?


Edited by - m_persson79 on 2005/03/01 01:25:01
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/01 :  07:03:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
men är man ute efter HIFI så ser jag företag som INO som den ända vägen till "hifi-nirvana


Nja, nog måste det finnas andra vägar... tex Audiovector-vägen (min)...eller Wolfgangs brutalt snygga (och säkert välljudande..) Phonar Credo S100...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/01 07:21:09
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/01 :  07:09:47  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
men är man ute efter HIFI så ser jag företag som INO som den ända vägen till "hifi-nirvana"

Njaaa....det finns nog andra som också är bra......
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/01 :  07:12:13  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Siegfried Linkwitz (?) redovisar i varje fall en del, verkar det som, fast i mina ögon inte lika öppenhjärtigt och dessutom inte lika insatt om psykoakustik (-efter det jag läst.)

Men hans konstruktioner låter bra,även om en del inte gillar dipolkonstruktioner
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/01 :  08:50:42  Show Profile Send CC a Private Message
He... Jag får ta mig en lyssning på dessa Öhman:ska högtalre när möjlighet ges! För om de nu e SÅ bra som du säger, m_persson79, så kanske de spelar i samma liga som B&W N800 serie o Respons Grand? Eller bättre?

Fast B&W o Respons är i alla fall snyggare

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/01 :  08:57:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det brukar vara så att man får vad man betalar för...i de flesta fall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/01 :  09:11:44  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Fast B&W o Respons är i alla fall snyggare

Instämmer helt,det är väl kanske på plats med några bilder då.
Pi60(från Nagrefs sida):http://www.naqref.com/bilder/pi60s-ek.jpg
Repons Grand:http://www.responsloudspeakers.com/produkter/bilder/grand_stor.jpg

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/01 :  09:18:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Har du aldrig stött på lustiga högtalare? Melos som togs upp i tråden ser jag som mest "komiska" (fnittrade lite i skallen när jag läste ); hur sjutton kan man skaffa sig en massa element och lyssna på & dra slutsatsen att vissa låter bättre än andra (utan filter, optimal låda osv)?
Avfasningen är ju extra intressant (som Rydberg var inne på), om den är fasad så försvinner ju hela idén. pi60 är ju rak just för att förhidra diskanten att störa basen. Allt sådant presenterar INO AUDIO på ett korrekt vis.
Tyvärr innebär det att högtalaren blir något ful, jag tycker att de flesta av INOs modeller är ganska fula (speciellt piP & pi60).. men med tanke på pris/prestanda + att man säkert kan göra något åt saken med ex. front-tyg som inte pajar återgivningen speciellt mycket så känns det som att det kan kvitta.
Tack för förtydligandet. Nu förstår jag lite bättre vad du menar...men ändå inte fullt ut.

Visst finns det lustiga högtalare. Ocelia är ett exempel, tyska hornhögtalarna ett annat. Men ack så sällsynta dom är!

Ang Melos står det uttryckligen att det var en högtalare för dom som inte ville jämföra tekniska data ("sätta sig in i hundratals högtalarspecifikationer"). Att man inte går in och beskriver eventuella mätningar som gjorts är väl en rak följd till detta? Skrattar du sen åt att du ännu inte vet varför vinkeln är en vinkel och inte en rak hylla (som reklamavdelningen kallade för "jyste hylla")? Melos kanske använder vinkeln till något? Den kanske tillsammans med diskantens spridning inte ger något negativtbidrag? Den kanske bidrar med något positivt? Kontakta dom!

Jag har hört Pip hemma hos mig. Bra högtalare som kan vara med och konkurera upp till 20 lök. Mina Klero spelade bättre medan mina Duo inte riktigt hängde med, mest pga fel tune'ad basreflex. Vore kul med ännu en duell.

INO är det inget fel på. Men jag anser att det behövs en hemsida med skrivet material och dessutom skulla jag vilja se den "forskning" (som INO/Ingvar bedrivit) publicerad. Ute för granskning. RFC.

Jag blev fundersam över ditt ordval "öppet". För en tid sedan efterfrågades vilket material som används i membranet. Svaret blev "Hemlitt".

Förtydligar att jag sympatiserar generellt med din synpunkt. Vissa högtalare är mycket märkliga och i mina (och säkert fler) ögon felkonstruerade. Kanske inte så "bra" som bara "annorlunda". Vilket lockar nån. Tyvärr.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/03/01 09:19:54
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/01 :  09:24:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jag förstår att om alla högtalartillverkare skulle ha samma kunskap (EDIT: och intensioner!!) som Ingvar Öhman skulle det nog inte finnas lika många versioner.. skulle kanske låta tämligen lika.

men är man ute efter HIFI så ser jag företag som INO som den ända vägen till "hifi-nirvana".




Så IÖ sitter på facit hur det ska låta i var och ett enskilt hem om det ska vara perfekt?

Så här lät det då det spelades in på platsen, och så här skulle det låta i mitt vardagsrum om Metallica kom förbi och rockade lös. De svaren får jag med Ino?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/01 09:27:10
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/01 :  09:46:42  Show Profile Send markih a Private Message
Lite OT: En polare hade Melos ett tag. Snyggt träarbete. I övrigt... Hmm.. Lite tveksam var jag (och min polare)

Nu OnTopic:

CC! Kolla du in pi60 om du har lust. Jag tycker att de åtminstone spelar i samma liga som N802 och Repsons Grand. Inte helt lika kanske? (har ej jämfört sida vid sida under lika förutsättningar).

Mangew!

Ett absolut facit kan vara svårt att uppnå med högtalare och rum, men motsatsen gäller väl knappast, -att det finns inga regler eller gemensamma preferenser att utgå ifrån. Utgår man från målsättningen ursprungstrohet
och hur lyssnare brukar tolka ljud, så har man en del riktlinjer att utgå ifrån. Om man vet riktlinjerna, så vet man också under vilka förutsättngar dessa gäller och i vilka sammanhang de upphör att gälla.

Men även om man inte väljer att utgå från någon målsättning, så finns det väl alltid något att redovisa och vara ärlig/öppen med?

Mvh

markih
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/01 :  11:35:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag har hört Pip hemma hos mig. Bra högtalare som kan vara med och konkurera upp till 20 lök. Mina Klero spelade bättre medan mina Duo inte riktigt hängde med, mest pga fel tune'ad basreflex. Vore kul med ännu en duell.


Personligen tycker jag piP kan konkurrera med dyrare högtalare än så, med förbehåll för maximalt ljudtryck.
Dina Klero verkar vara mycket fina och genomarbetade.
Förhoppningsvis får jag möjlighet att besöka Blekinge någon gång under våren, hoppas man kan komma på besök hos EA-audio då!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/01 :  11:51:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Alltid svårt att relatera pris till kvalite, även om det oftast är lockande. Enkelt mättetal, men kvalitetsspridningen bland alla produtker gör att vissa högtalare för 5 lök konkurrerar med andra högtalare för 100'000. Även om det är extremfall.

Att nått kan konkurrera med dyrare är väl ändå konstigt uttryckt?

Nu ångrar jag nästan att jag använde priset som måttstock.

Ps. Självklart är du välkommen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:05:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
hoppas man kan komma på besök hos EA-audio då!

Tror det räcker med EA
Jo det företaget skall besökas vid tillfälle

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:14:38  Show Profile Send U1 a Private Message
Efter att ha läst ett flertal referenser till IÖs forskning blev jag sugen på att läsa vad han kommet fram till. Är det någon här som kan ge mig ISBN numret till hans avhandlingar så att jag kan ta del av materialet?

MvH
Johan
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:34:28  Show Profile Send markih a Private Message
Tyvärr finnns nog nästan inget publicerat, på ett 'riktigt vis' (avhandling). Undersökningarna ligger nog och dammar nånstans. Dock läcker det fram vissa saker som tex kartläggning och modellering av högtalarelement i ex-jobbsform i de senaste MoLt'arna. (Medlemstidskrift för Ljudtekniska sällskapet).

Edit: Det lär finnas lite annat också, som har använts som grundmaterial för avhandlingar inom den akademiska världen (Tänker främst på en kvinna vars namn jag ej minns).

markih

Edited by - markih on 2005/03/01 13:40:46
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:58:44  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tänk att jag orkade göra ett inlägg i en till sån här (vetenskapen har alla svar och har aldrig fel tråd). På 1950-talet var det inte farligt att röka. Sedan var det farligt att dricka vin för att bli nyttigt och sedan farligt och sedan nyttigt igen. 2004 skulle man äta som på stenåldern. Akupunktur hjälper mot medicinska förhållanden 2005 men gjorde det inte, i Sverige, 1950. 2005 hjälper det igen. o.s.v

Vetenskapen har inte alla svar och fram för allt har de inte alla svar för evigt. Däremot anser även jag att det är rimligt att förhålla sig positiv till den nu gällande eller förhärskande vetenskapliga teorin inom ett givet område. Vad ska man annars hålla för sant? Om man definierar sanningen med vetenskApligt belagda och verifierade fakta så måste man ha just detta för att tala om sanningen men jag frågar mig om det verkligen finns någon given sanning på det här fältet?

Finns det egentligen någon förhärskande teoribildning med stöd i en bred forskargemenskap och tradition inom detta ämne, eller vår hobby om man så vill?

Det finns väl ingen anledning att behandla vetenskapliga teorier som om de vore religiösa sanningar. Det är väl bättre att förhålla sig till dem som just teorier, alltså möjliga förklaringsmodeller och sedan vänta på att vetenskapen ska utvecklas om den är förhållandevis ung!? Vilket jag utgår från att den är i det här fallet. Och då pratar jag i jämförelse med våra andra naturvetenskapliga och humanvetenskapliga inriktningar på universiteten idag.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/03/01 14:04:46
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/03/01 :  16:16:10  Show Profile Send markih a Private Message
"Finns det egentligen någon förhärskande teoribildning med stöd i en bred forskargemenskap och tradition inom detta ämne, eller vår hobby om man så vill?

Det finns väl ingen anledning att behandla vetenskapliga teorier som om de vore religiösa sanningar. Det är väl bättre att förhålla sig till dem som just teorier, alltså möjliga förklaringsmodeller och sedan vänta på att vetenskapen ska utvecklas om den är förhållandevis ung!? Vilket jag utgår från att den är i det här fallet. Och då pratar jag i jämförelse med våra andra naturvetenskapliga och humanvetenskapliga inriktningar på universiteten idag."


Att behandla vetenskapliga teorier som religiösa sanningar vore inte särskilt vetenskapligt. HiFi är för de flesta ingen vetenskap, utan mer av en hobby. Jag tror att det är därför så lite forskning har gjorts, psykoakustik (hur man uppfattar ljud, tex musik) lär det vara väldigt få som undersökt. Däremot audiologi, som inriktar sig på hörselskador har haft mkt större resurser, eftersom det är medicinskt intressant.
Att ljudåtergivning och psykoakustik är lite utforskat, då förutom inom diverse snålkodningsundersökningar och maskeringseffekter, behöver ju inte betyda att det finns verkligt mycket att upptcäka inom detta område. Upptäckter, som om de togs fasta på, skulle kunna ge en betydligt större upplevelse och illusion av verklighet inom ljudåtergivning. Det kanske skulle ge en viss renässans för detta område?

markih
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/01 :  16:48:11  Show Profile Send CC a Private Message
Precis! Hifi är min hobby o ingen vetenskap. För mig! När jag testar nya vägar så kan jag stöta på sådant som inte kanske kan bevisas vetenskapligt, men vad gör det? Låter ljudet bättre i mina öron så? Om sedan det inte finns några vetenskapliga belägg för VAD jag hör, än sen? Det är min (din?) hobby och vi kan i detta forum kan berätta o dryfta om våra upplevelser! Måste vi då som lyssnat o upplevt olika saker hela tiden försvara våra upplevelser bara för att vi inte kan bevisa med vetenskapliga metoder?

Hm.. Lite OT va? Ber om ursäkt isåfall... men i alla fall....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:47:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
är man ute efter HIFI så ser jag företag som INO som den ända vägen till "hifi-nirvana".



Njaa...

Det blir nog svårt att övertyga en del av anhängarna till Quad ESL om att det är så! Det är ju bara en vanlig låda med dynamiska element, inget speciellt egentligen...

Om du skulle jämföra Öhmans arbete med Peter Walker's så är jag inte så säker på att du skulle skriva som du gör. Jag har läst mycket om Herr Walker's arbeten och är djupt imponerad!

quote:
Kollade sidan, riktigt intressant info (om den stämmer) om EEG-aktivitet.
Står mindre om konstruktionsfilosofi & sånt, eller har jag missat det nånstans? Borde stå mer om högtalarna i form av mätresultat och dylikt kanske?



Stridbeck är en "kul typ" och lite av en "HiFi-filosof", jag har också mycket stor respekt för hans öron. Han är bra på att lyssna helt enkelt, det tekniska får han ofta lite hjälp med. Det stämmer ju att det inte står så mycket om konstruktionsfilosofi och att mätningar saknas men på vilket sätt skiljer sig detta mot Ino Audio?

Det mesta jag sett om Ino Audio är andrahandsinformation och några mätningar har jag inte sett.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:17:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
ursäkta lite OT.

quote:
Nu ångrar jag nästan att jag använde priset som måttstock.



ja fy på dig!
Priset är såklart aldrig helt ovidkommande men att kvaliteten kan vara allt från superb till dålig bland ganska dyra högtalare gör att jag intar en viss skepsis mot pris/prestanda jämförelser, även när det gäller övriga delar av anläggningens beståndsdelar också.
Personligen kan jag tänka mig att dina högtalare säkerligen kan konkurrera med många mycket dyrare högtalare just på grund av att de säljs utan mellanled och att högtalarna i sig ger ett seriöst intryck på din hemsida. Du har väl utvecklat dem under ganska lång tid?
För min del hade du gärna fått skriva lite mer teknisk info på din hemsida och lagt upp diverse mätningar, fast det är jag det.

quote:
Ps. Självklart är du välkommen!


låter bra, har verkligen skjutit på det länge nu men hoppas att en lördag eller söndag kan passa senare i vår. Skulle det passa dig?


quote:
Det mesta jag sett om Ino Audio är andrahandsinformation och några mätningar har jag inte sett.


MatsT:

låter som att du bör åka på provlyssning hos Öhman själv eller beställa hem hans produktkatalog och läsa vad han själv skrivit.
I den finns lite mätningar på pi60s också.

Edited by - hifirocker on 2005/03/01 18:18:30
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:31:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
Många har ju lagt ut information från Ino Audio's produktkatalog så kanske någon kan lägga ut mätningarna också då? Det är alltid intressant att se sådant.

Jag åker inte till Stockholm för att lyssna på ett par lådhögtalare!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:52:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MatsT> Öhman har inte så många mätningar redovisade i sin katalog, anledningen yppade han på faktikst.se för ett tag sen:

Hej alla!

Det här med att redovisa mätningar är dubiöst, emedan det är så mycket enklare att generera en kurva och lämna den ifrån sig, än att samtidigt leverera all den nödvändiga kunskapsgrund som behövs för att kunna tolka kurvan relevant.

I princip kan problemet yttra sig på två sätt.

1. Antingen mäter man i en akustisk lokal, och då kommer okunniga (men förstås välmenande) hobby-analytiker alltid att dra en massa slutsatser som har absolut ingenting med själva mätobjektet att göra.

2. Alternativt mäter man i en absolut ljuddöd miljö, men då kommer samma hobby-analytiker att tro att alla högtalarens viktiga rums- och stereosystem-anpassningar (som nu syns tydligt) är ofullkomligheter hos högtalaren ifråga!

Jag har löst dessa kommunikationsproblem genom att i stället för att redovisa en massa kurvor som bara kommer att misstolkas, istället I SAMBAND MED DEMO (och endast då) helt enkelt erbjuda mig att i en dialog/diskussion svara på frågor, berätta (och visa!) hur högtalarna beter sig mätmässigt, och varför. När någon undrar alltså.
. Utan denna möjlighet till dialog (alltså med återkoppling) så kommer missförstånden med garanti. Alla missförstår förstås inte allt, men varje gång jag visat en kurva misstolkas den av vissa. Och varje gång så sker riskerar det att leda till spekulationer och ryktesspridning.
. Tyvärr är det ju "pseudoexperterna" som är mest benägna att yttra sig, och nästan alltid är yttringen helt irrelevant. Sådana här komplicerade saker lämpar sig helt enkelt inte för envägskommunikation med folk vars kunskapsnivå är okänd. Okunskap i sig är inget problem, det är när man inte vet lyssnarens kunskapsnivå som man inte kan formulera sig utan risk för missförstånd. I själva verket är mycket okunniga och extremt kunniga människor alltid lätta att kommunicera saker till, eftersom de brukar känner sig själva så bra, avseende nivån på den för frågan relevanta kunskapen alltså.
. De som kommit en hundradel framåt kunskapsleden däremot, tror ofta att de är nästan framme! Och tror man så är det lätt att göra sig till tolk åt andra (som är väsentligt mindre insatta än 1/1000). Därför säger jag så lite som möjligt vid de tillfällen där risken att bli "felöversatt" är som störst...
. Enda undantaget jag gjort är det försök till beskrivning av mätmetoderna (eller i varje fall en liten, liten del av dem) och krav jag använder, för de data som innehålls i produktbeskrivningen. Där finns inga kurvor presenterade, men förhoppningsvis framgår rimligt väl hur redovisade tunkurvespecifikationer skall tolkas.

Vh, Ing. Öhman


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/03/01 18:53:15
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:59:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tänk vad trist om alla tillverkare agerade så...

Jag förstår honom i och för sig, tolkningen är svår många gånger men samtidigt är man ju nyfiken.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:20:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
http://www.stridbeck.com/produkter.html

Stridbeck är ganska kul. Ytterst originell farbror som passerat pensionsåldern men driver sin butik vidare för skojs skull verkar det.

Edit: Förresten är ju Bosse Hansson i Karlskoga en legendar för alla som varit med ett tag. (Rauna, Opus3)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:51:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag åker inte till Stockholm för att lyssna på ett par lådhögtalare!


skyll dig själv!

Skämt åsido, om du vill kan jag skicka studiokatalogen via mejl.
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000