HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öhman-liknande högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:33:41  Show Profile Send David A a Private Message
Alltså Matte76.. du uttrycker dig väldigt självsäkert om saker du inte har den blekaste aning om!
Du har INTE jämfört sida vid sida och ändå påstår du att macthen redan är över typ.
Jag bytte ut min Revel GEM(99500+stativ) efter en match mot Pip. Dött lopp där ungefär även om Pip upplevdes som den mest korrekta i klangen. Likså Rydberg håller Pip högre än mini-utopia. Jag har ägt fler högtalare än du kan räkna på dina fingrar i highendklassen. Ändå måste jag tydligen tala i nattmössan och AV spöar skiten ut Pip pga prisskillnaden..

Edited by - David A on 2005/03/03 21:35:35
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:36:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
upplevdes som den mest korrekta i klangen.

quote:
Jag har faktiskt jämfört dessa båda nere på Lefflers i Linköping, jag vet vilka jag föredra

David A och Rydberg: Ni får gärna föredra piP framför allt annat och tycka de är bäst i världen...men vissa som lyssnat på dem tycker ju inte som er...inte så att ni gillar dem för att de ska låta så "korrekt" och "ofärgat"? Jag diggar AV och B&W!! Bland andra märken...lyssnar gärna på piP och andra Ino audio dock!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:38:41
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:36:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har ingen anledning att ifrågasätta uppgiften om nedre gränsfrekvens och den stämmer förmodligen, jag tror dessutom det är därför så många gillar PiP. En fullregisterhögtalare (nästan) låter alltid mer balanserad än en med begränsat omfång.

Att de är gjorda för att ställas vid väggen minskar dessutom kraven på membranyta lite grann eftersom man får en viss basförstärkning, detta sker förmodligen lite på bekostnad av frekvensgångens linjäritet eftersom lådan måste göras underavstämd.

Alla högtalare är kompromisser och att avgöra vad som är korrekt är inte så lätt. Är det t.ex försvarbart med en basreflex som ju nyttjar en resonans för att komma ned i frekvens? Har anhängarna som så tvärsäkert påstår att de här högtalarna är mer korrekta än andra ens funderat på sådana här saker eller är det mest en fråga om massiv påverkan av andra som gör att övertygelsen är så stark?

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:36:56  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Matte, jag har mina piP till salu. Vart ska dom skickas?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:38:02  Show Profile Send marens a Private Message
matte: det är lika bra att erkänna, vi vågar inte lyssna på piP. Tänk om våra högtalare inte har en suck gentemot piP... Alla som provat verkar ju vara hyffsat överens om att de är så pass bra. Jag har inte provat och jag vågar inte heller... Jag är iaf villig att erkänna att de tär så det ligger till. Jag ser bara skälvande rädsla och "the subsequent"(vad heter det på svenska?) spekulationer i hela denna tråden.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:38:07  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Möjligt, men hur så? Innebär det att piP automatiskt är bättre än B&W 804? Kanske Rydberg tycker det, jag vet inte...

Försökte bara referera till folk som faktiskt lyssnat och jämfört, till skillnad från dig matte76........

/Jonas Nilsson/ som aldrig hört ett par Ino högtalare, men äger ett par Audiovector M3 Signature.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:38:22  Show Profile Send Bosco a Private Message
matte76: Det går bra att handla på postorder här: http://www.studiosolutions.se där finns priser å allt.

pr10 är studioversionen av piP (jag gissar på att enda skillnaden är att den här har överbelastningsskydd)

edit: fixade länken

Edited by - Bosco on 2005/03/03 21:39:44
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:40:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Försökte bara referera till folk som faktiskt lyssnat och jämfört, till skillnad från dig matte76

Jonas: Det har jag ju sagt också flera gånger, dvs att jag ej lyssnat på dem. Att 1 person lyssnat och jämfört gör det inte till en sanning.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:41:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bosco: Kanske jag köper i framtiden...men man vill ju helst lyssna först...det var väl delade åsikter om piP på mässan i Sollentuna? Jag hade gärna lyssnat på dem dock...ingen som har dem i Skåne??

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:42:56
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:42:59  Show Profile Send Bosco a Private Message
Ja tydligen lät det inte bra där, för höga stativ och de var inte placerade intill en dämpad vägg.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:43:06  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Jonas: Det har jag ju sagt också flera gånger, dvs att jag ej lyssnat på dem. Att 1 person lyssnat och jämfört gör det inte till en sanning.

Nej men åsikter om dom kan du ha. Ohört?
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:44:09  Show Profile Send Bosco a Private Message
Finns väl en del skånepågar med ino-högtalare på faktiskt.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:46:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nej men åsikter om dom kan du ha. Ohört

Jonas: Ja det är klart jag kan, eftersom jag skrivit att jag ej lyssnat på dem och därmed kan ändra åsikterna i framtiden. Ok??

Edited by - matte76 on 2005/03/03 21:47:47
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:50:00  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag ser att man likt politiker går ifrån frågan som ställts. genom sk skenmanöverering.. Men pojkar och ev flickor.. Jag luras INTE in den debatten. Jag vill verkligen se svaret på frågan angående IÖ´s forskrbakrund. Och att se parametrar på element och mdf bord impar INte här kan jag upplysa. det verifierar inte marknadsföringen om forskra kommer ifrån eget arbetet hemma i köket för att hårddra det.. Så mina herrar.. Fram med svaret på dessa frågor nu som ställts. Och försökk inte lura iväg detta genom att växla om till tekniska formler.. det finns faktiska kunskaper även hos andra mina vänner.. Så.. frågor behöver svar. Dom frågorna som är ställda kommer inte ett enda svar på.. NADA..
OCH detta torde vara den absoöut enklaste sak i världen att besvara.. Menar dom rätt ödmjuka frågor som ställts..

Den som mest intreserar mig är forskargrejen.. Där marknadsföringen av rätt många saker grundar sig på... just faktumet att det bedrivits forskning. Och att man använder en titel som jag faktiskt tror med fullaste allvar man får någon form av typ "körkort" för att kunna använda såsom ett ord......... Jag vet inte. Men finner det mycket troligt. Så.. Svaren.. Allt annat verkar finns exakta sidor att hänvisa till. Men inte detta. Då menar jag INTE ett faktablad...som säkert också förstås av den som läst min del i frågorna. Jag vill veta om detta är just kvasivetenskapliga försäljningsargument.Eller inte.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:51:43  Show Profile Send David A a Private Message
Mayro: Undrar vilka forskare som fått till din Denver så bra
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:53:02  Show Profile Send mayro a Private Message
hahaha.,. försök inte med mig.. den går inte hem här min herre. Jag är nog mera slipad än så.. Så svar erfordras.. forskare......???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:53:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Apropå små högtalare med djup bas.
http://www.roydaudio.com/prod_rr3.htm
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:54:03  Show Profile Send Bosco a Private Message
Det kommer inte komma något svar här eftersom personen ifråga inte skriver här.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:02:26  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Dom där Royd verkar tuffa. Var kan man lyssna på dom? Dock undrar jag hur tonkurvan ser ut nedåt. Var är -3db etc?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:05:29  Show Profile Send mayro a Private Message
nej just det. Och om man synar en del saker lite djupare så kan ibland sanninar komma fram som INTE alltid är skoj...
Jag känner en vars dotter håller på med skola till olika forskning. Och tror målet är att bli forskare. Och detta ä'r klart en titel där det finns flera skolor såsom grund...... Inte bara ett ord..

Om man marknadsför en produkt med forskning såsom utgångspunkt. samt en bunt åsikter även dom baserade på denna forskning. samt även använder titeln forskare. Då inte bara bör det vara en lätt fråga att få svar på. Men detta finns tydligen inte att uppbringa för någon av er som anammar IÖ skolan så hårt i vanliga fall. Jag kan inte förstå detta.

Jag är ledsen. Men jag förstår inte problemet. Finns det inte en enda sida att länka till om Ömans arbete mer än en försäljningssida??? Helt otroligt faktiskt......I alla fall om man betänker dom MYCKET grova påstående det ändå är då man säger att alla andra har fel................ Då borde det finns klara belägg också på länkar.. forskning som skulle stått i varende tidning i hela världen. Inte skulle det va tyst om detta. EXPRESSEn skulle ha förstasida om den svenska forskaren som totalkrossar en hel hifimarknad. osv....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:09:12  Show Profile Send labrat a Private Message
mayro: Den forskning som har skett skedde fortfarande för LÄNGESEDAN, innan internet ens var påtänkt. Det är väl inte såmärkligt att just den studien inte har någon "hemsida"?

Hade Ino Audio haft en egen hemsida (vilket faktiskt är påväg om jag inte missminner mig) och högtalarna hade haft en prislapp multiplicerad med 10 så hade den här tråden sett helt annorlunda ut, är jag helt övertygad om. Då hade det varit "verkar intressant!", "måste lyssna på dom!" istället för allt tjaffs och ordmärkeri.

Jag tycker att du mayro, som är så fruktansvärt nyfiken på vilken titel Öhman besitter istället för hur högtalarna låter, skall registrera dig på faktiskt.se's forum (tar max 5 minuter) och sedan skicka iväg ett PM med dina frågor. Du kommer garanterat få ett svar, om än eventuellt inte så snabbt.

Baltazar: Får man fråga vilken konstruktion du har tänkt uppgradera till?

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:11:49  Show Profile Send Bosco a Private Message
Kanske ska förtydliga att "försäljningssidan" som jag länkade till inte har med Ino Audio att göra, annat än att dom säljer några av Inos produkter. Det är alltså ett helt annat företag.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:14:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Royd igen:
http://www.audioreview.com/speakers/main-speaker/Royd/PRD_120530_1594crx.aspx

Det finns andra högtalare som folk är entusiastiska till, glöm inte det! Vem har rätt?
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:17:04  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro,

Är högtalarelementen som Dynaudio och Scan-Speak har ett resultat av forskning? Har du länkar till t ex Dynaudio eller Scan-Speaks forskning?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:17:26  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag är medlem där. Och jag har edan råkat ihop med öman där. då han inte ens har koll på vilka högtalare jag har osv.. Tro mig.Jag har redan råkat på denne persons snabba ord.. Synd denna gång bara att jag inte är en liten vekis. Utan har svar..

OM man diskuterar mina högtalare och förknippar dessa med kappa 9 gör man första missen. OM man sedan börjar utvekla att dom ringer osv osv vid 60 hz i ribbonen har man inte koll alls . fast ändå utalar man sig.. Jag berättade för Öman lite om mina högtalare där och såg aldrig till ens ett enda svar sedan. Tror man ibland är smartare än att fortsätta nåt när man ser man sa nåt dumt eller ogrundat.. Detta att Öman INTE fortsatte håller jag såsom ett stort pluss för övrigt.. Men jag har redan medlemsakap... Och detta kom just till då jag såg rent felaktiga utalanden där.. Av flra än öman som sagt.. Så ingen speciell utpekad.. Lite info angående detta
förlåt OT...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000