Author |
Topic |
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:19:07
|
Labrat-> Håller med, svaren är nog inte så svåra att få tag på. Kanske till och med ett PM på faktiskt.se skulle räcka. Verkar ändå som om ingen vågar ringa och fråga eller nåt...
Givetvis får du fråga Jag går från piP + prof-p2 till pi60. Största skälet är att jag helt enkelt vill ha en "komplett" högtalare och gillar det puristiska med att bara ha två högtalare. Sen tycker jag att dom är jäkligt coola Eventuellt(eller snarare troligtvis) kommer dom kompletteras med prof-x2 när jag avslutat studierna.
Mvh |
|
Edited by - Baltazar on 2005/03/03 22:22:30 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:19:08
|
försök inte. Jag har aldrig kallat mig forskare eller marknadsfört en skruv såsom bättre än allt annat som har fel...
Så detta går jag inte heller på min vän.. Nice try..smile.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:19:51
|
Dessutom "forskare" är ingen titel. Titlar är Fil. Dr., docent, professor etc. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:24:20
|
Hur kan ni säga att pip skulle vara bättre, har ni blindtestat? Jag tror att det är placebo, ni är så indoktrinerade att ino skulle låta ofärgat och rätt att ni tror att den låter bäst. Känns resonemanget igen? De låter helt OK, men så fantastiska är de väl inte ändå? Inte enl mig i alla fall, jag ahr bara hört pi60 eller vad den hette, den kostade väl ca 30.000kr, rätta mig gärna då infon verkar så svårtillgänglig (hemlig o vetenskaplig på en gång). För de pengarna vill man väl förutom bra ljud ha ngt att vila ögonen på också, inte något som ser ut som ett av högstadiets mer lyckade träslöjdsresultat. Om jag köper köksutrustning så vill jag ju förutom funktion ha en tilltalade design och användarvänlighet, visst kan man dra till med proffsgrejjer men hur kul är det i ett hem det kostar. Eller lite dyrare shysta grejjer, inte elgigantens mängdgrejjer kanske inte heller de riktigt dyra spisarna från Paul Bocuse. Samma sak med hifi bra funktion parat med ett snyggt utseende (smaken är ju som bekant...) Broncos Kyl o Frys HBs hemsnickrade kylskåp med otroligt bra förmåga att hålla exakt inställd temp kanske inte håller andra mått. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:24:37
|
mayro,
du har redan en sida som är länkad. Där står allt det mesta. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:26:04
|
dessutom kallar det inte forskning. Det kallas produktutvekling och i detta ingår forskning. Den utförs inte allit ens av tillvarkare själv jämt heller utan köps in efter specifika önskemål osv...av en annan instans osv.. Så.. lite info.. När vi byggde bärgare så köpte vi hållfasthetsberäkningarna. Och sedan köptes sakerna in.. Forskningen utfördes på olika metalurgiska instutioner i världen där stålets egenskaper framtogs.. Ett exempel bara på en prosedur som sedemera blir ett ord som produktutvekling...
Sorry för alla stavfel.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Wacko
Member
210 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:27:29
|
Men seriöst, vad e det med Ino och Herr Öhman som gör att alla trådar spårar ut och snudda på gränsen till personangrepp???? Ska det vara så J***a svårt att ha olika åsikter och accepetera detta utan att det ska bli "hårda toner" i diskussionen?
Jag har inte hört några va I.Öhmans produkter, men dom kan säkert låta jättebra. Hoppas verkligen att jag får lyssna på ett par i framtiden.
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:28:46
|
quote: ...inte något som ser ut som ett av högstadiets mer lyckade träslöjdsresultat...
Haha, fyfan vad kul skrivet Även om jag själv inte riktigt håller med så gav det mig ett gott skratt... De kostar fö. färdigbyggda från 24000 och 11900 utan kabinett.
Mvh |
|
Edited by - Baltazar on 2005/03/03 22:30:15 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:30:35
|
quote: Jonas: Ja det är klart jag kan, eftersom jag skrivit att jag ej lyssnat på dem och därmed kan ändra åsikterna i framtiden. Ok??
För dig uppenbarligen. Jag skulle aldrig dömma en högtalare/CD/förstärkare ohört. Tycker mina M3 Signature låter kalas, men antagligen finns det både billigare och dyrare alternativ som låter bra mycket bättre i mina öron. Just därför försöker jag inta en hyffsat ödmjuk och lyhörd attityd till andras åsikter om stereopryttlar. /Jonas |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:31:37
|
Håller med wacko. Tråkigt. Är folk så rädda alltså... |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:33:25
|
quote: Jag diggar AV och B&W!! Bland andra märken...lyssnar gärna på piP och andra Ino audio dock!
Matte76> Jag diggar också B&W, Audiovector gör också bra högtalare men jag föredra B&W om jag får välja mellan dem. Gillar du AV och B&W så giller du nog Ino också, öppet, detaljerat, neutralt, dynamiskt. Dina högatalare är på inga sätt dåliga, tvärtom, jag skulle lätt kunna leva med dem (tror jag iaf) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:34:14
|
Så om någon utvecklar en idé och ett företag tillverkar denna idé så står utvecklaren för forsknings och utvecklingsdelen (allmänt kallat FoU) och företaget för produktionen...Om Ingvar då utvecklar/konstruerar element som andra företag sedan producerar för åt Ino, vad gör då Ingvar? Svar FoU! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:44:11
|
quote: AV Mi3 Avantgarde är helt säkert ljusår bättre än piP...
quote: Det har jag ju sagt också flera gånger, dvs att jag ej lyssnat på dem.
Rydberg skrev: det kryllar av fördomsfulla människor i vårt samhälle
quote: Jag är inte en av dem,...
|
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:48:21
|
Ja, men 24000 är väl i svart ask, de som jag lyssnade på hade en faner av ngt utrotningshotat rengskogträd med många lager lack på.
Skojjig tråd det här, när fel folk får gå i försvars ställning mot vad vi är vana vid. Vad finns det för bevis nu då? Fram med dom!! Varför är de rätt och alla andra ormoljehögtalare? Och citera hellre än en tråkig länk tack. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:52:48
|
Adagio> Det är väl ingen som sagt att alla andra märken förutom Ino är ormoljehögtalare??? |
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:54:58
|
Jag antar att det är SMÅ möjligheter att få denna tråd att handla om vad den var tänkt som.
Är det nån som har intension att göra det ?!
/Z |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:58:16
|
Njae, det är ju min formulering, men essensen är ju att alla andra tillverkare producerar "crap" med hjälp av marknadsföringstrick, samt att ino är de enda högtalarna som står över detta. Kul att se dig lite förbannad tidigare, du som älskar att retas själv. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:01:27
|
som jag skrivit.. Frågorna behöver svar.... Ine sidospår. Jag vill endast veta en enda sak. Är forskare en titel som bara tagits? och vad detta skulle betyda för marknadsföringen osv. Det är den ända del jag ser fram emot att få svar på. Frågorna ställdes sedan inte av mig. Jag enbart framlade att detta var relevanta frågor som dom som ställt dom frågade...och jag ser fortfarande fram emot att se dessa frågor besvarade också... Vilket tydligen är en mycket het fråga just detta...
För om det visar sig att titeln är av en person hämtad genom att enbart ha egna forskningar såsom grund utan mer dokumentation eller faktiskt också "förtjänat titeln så blir automatiskt orden att kvasivetenskapliga försäljningsargument då också inbegriper den omnämda tillverkaren. OAVSETT om alstren han gör kan vara just det han säger. DVS BÄST!!
Men som jag ser här så är det enda som tills nu uppnåtts att ett produktblad sänts ..... vilket inte säjer något alls om forskningen eller varifrån titel mm kommer.. Ifrån var..när..o hur... osv osv...
Jag frågar av det enkla skälet att det ALLTID kommer en massa ord om ditt o datt ifrån nämda IÖ´s skola. Och då vill jag och säkert en bunt som med ett leende följer denna tråd också bara få veta. Är det så konstigt verkligen???
Sedan detta med PERSONANGREPP. Att fråga detta kan väl inte anses såsom personangrepp i rimlighetens namn.. Man ber om en enda sak och får sbaret att det väl inte spelar någon roll?? VAD säger man....
Jag anser av topic att det spelar en vansinnig roll. och anser inte frågan ens kommer i närheten av personangrepp.... OM tpoic har fråan om det finns andra med så sund osv teknik osv som IÖ har. Och man INTE vill ha kvasivetenskapliga försäljningsargument som svar. Och det visar sig att just KANSKE det är dessa kvasivetenskapliga försäljningsargument som denne IÖ har om hans ord om att alla har fel osv visar sig komma ifrån en forskning som inte ens är dokumenterad. samt ifrån en ej faktisk forskre eller ens synad av flera i samma nivåer. som är brukligt i forskning.. Ja då faller hela marknadsförinen samman som ett korthus. Och topic får en helt annan betydelse... Denna del är det som intresserar mig. Sedan ska jag med trevligt sälskap avnjuta pip senare här i mitt hem. Och rydberg ska få nybakade bullar o gott fika. Blir det länge så blir det middag också... Så inte ett ont ord om produkten här...
Men frågorna hänger denna gång obesvarade som andra ställt. Och detta var ett 100% nytt fenomen för mig i alla fall. ATT IÖ anhängarna INTE kan eller vill ens svara dom som frågat om en sak.. Inte en enda länk har jag sett i alla fall där frågorna besvaras...
OK pojkar o flickor.. Jag ger upp här nu. Och går till annat. dvs att spela en liten musiksnutt på mina glatt lirande högisar.....
Jag får tacka för kul trevligt ordbyteri här. Och återkommer med glädje då svar finns ......
Men igen så säger jag.. ATT va forskare är ingen man bara kan ta sig titeln som.. Absolut inte. Och att kalla alla som INTE har ens åsikter för ej kunniga gör att det blir rätt skoj att faktiskt se om personen har torrt på fötterna i denna fråga. För tänk mina vänner OM det bara är ett ord......... CC är INTE forskra fast han forskat i vibbar i tio år.. Absolut inte.. Ha nu en trevlig kväll på denna tråd. Och låt er inte luras in i diskutionen angående vilken högis som är bäst av pip eller pup.. Så lätt bör inte man komma undan att ge ett enkelt svar anser jag...... Jag gick inte på det i alla fall. Och får inte svar i alla fall..
Så jag lirar nu lite denver.. den tycks ju alla fattat tycke för att komentera har jag sett.. Och jag skrattar gott då jag ser hur man försöker rida på detta.. Rätt skoj fenomen faktiskt....ler brett.. natti ... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:08:37
|
Adagio> Så är det inte heller, man kan bedömma högtalare utifrån ett massa antal parametrar och bara för att man skriver att vissa av parametrarna inte är helt bra behöver det ju inte per definition betyda att högtalarna är crap. Vi bestämmer en dag, jag tar med mig stativ och piP, ring mig imorgon kväll. |
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:09:11
|
Ok Zalve, svar på topic: Nej, det finns ingen man som han, som öppet redovisar sin filosofi utan kvasivetenskapliga(?) försäljningsargument, sånt som inte är erkänt (av vem?) hörbart. Ledsen om din tråd ballat lite m_persson79, men tonen i din fråga kunde ej tolkats på ngt annat sätt. Du verkar ju ha sanningen klar, det blir säkert ett bra köp. Kul för dig dock att din tråd uppmärksammats sid 15 still going.
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:14:27
|
Rydberg> Jag ringer dig i morgonkväll det skall bli kul, faktum är att jag inte betvivlar högtalarnas förmåga, därom finns många öronvittnen. |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:17:29
|
Den här tråden handlar igentligen inte om Ing. Öhman, piP, INO eller LTS. Tror att den igentligen handlar om räddsla. Att något som kostar 4000 spänn i MDF kan spela skjortan av betydligt dyrare högtalare "alltså mina högtalare". Tro mig, det kan dom i många fall, om DU gillar ljudet och inte behöver högre ljudtryck eller mer bastryck i ditt rum. Jag har hört dem, läst produktinformationen, följer ofta vad Öhman skriver på Faktiskt.se (ej medlem). Det är väl bara att ta reda på fakta/hypen och sila? Sedan lyssna om man gillar ljudet som presenteras. Man får ju göra sig besväret att hitta ett par att lyssna på. Snacket runt omkring, för eller emot, vem bryr sig. Det tycks och snackas så mycket nu för tiden, speciellt på internet. Från alla parter...och om fler högtalarmodeller än piP. Jag kommer inte att köpa piP, behöver större högtalare med mer tryck. mvh |
geldis |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:47:27
|
Hugaligen, vilken tråd. :-) Om jag ska göra ett försök att svara på den ursprungliga frågan (om nu någon kommer ihåg den...) så tror jag att det nästan är en förutsättning att produkten ifråga säljs "hobbymässigt" om man vill slippa kvasivetenskapligt marknadsföringsdravel. Min uppfattning är att nästan ALLA produkter som säljs i större skala (jag menar alltså inte bara högtalare utan bilar, båtar, livsmedel, hudvårdsprodukter... you name it) marknadsförs med en lämplig blandning av ren lögn, våldsamma överdrifter och irrelevanta fakta. Marknadsförarnas uppgift är nämligen att sälja många produkter, inte att ge relevant information (sedan ska man för övrigt inte heller glömma att prissättningen är en del av marknadsföringen). Därför tror jag att det blir svårt att hitta något som lever upp till frågeställarens krav. Det finns garanterat många skickliga och kunniga konstruktörer, men vill man slippa underliga försäljningsargument är det nog ett litet fåtal "hobbykonstruktörer" som gäller. Annars är väl som tidigare nämnts Siegfried Linkwitz ett bra tips, han är ju ganska frikostig med (relevant teknisk) information på sin hemsida och han har väl publicerat en del i JAES om jag inte har fel. Jag tror dock inte längre han är inblandad i Audio Artistry-högtalarna. Någon som vet? |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:59:18
|
Jag håller med dig, det är inte bara tekniken det hänger utan behoven och känslorna!
Ibland är allt jag behöver en stund vid min AGA Rörradiooch smeka själen med lite varma röster, exotiska toner mm. Pris 10:-
Senare kanske man känner sig för inbunden och vill släppa loss, då kör jag gärna Hård och brutal Musik genom 2st Hifi-Kit Acoustic AC160 2*12" ca 100db Pris 7600:-
Till vardagslyssningen och Finlyssningen (då dom ger ett väldigt behagligt samt neutralt ljud) står jag gärna för ett par Audiostatic DCI-LT, Elektrostater 26Hz - 21000Hz 86dB Pris 41000:-
Ööööhh! VAd hände nu då? Jag har fått en omvänd behovskurva. Jag tror det beror på att jag är väldigt lättpåverkad och känslig. Ibland när jag mår dåligt behöver man enormt mycket stimulans och förköper mig på saker jag tycker om, senare när man mår toppen klarar man vad som helst
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 01:00:54
|
"För alla och envar"..........
http://www.musikermagasinet.com/forum_svar.lasso?Searchterm=3855&-sortfield='Title'&-token.skip=0
Tycker det börjar lukta lika illa här på sina ställen
PS. Har aldrig lyssnat på piParna men hade tagit emot dom om jag fått dom gratis |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Topic |
|