HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öhman-liknande högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:57:18  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Är det inte bättre ni för den här diskusionen på faktiskt så att IÖ själv kan svara.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:07:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Bosko. Jag testade en liten kina stärkare och bedömmer den efter den storlek den har. Jag bedömmer krell 450 w efter den nivån där dom skall jämföras eller berättas om. Och självklart så provar jag INTE dessa små pip för att "mörda 2 dom i samm vågskål som mina stora högisar. Inte ens då jag tränade kampsport så gav man stryk till en lägre graderad. Och man fick heller inte stryk utav högre graderade.. Utan man bedömdes utifrån sina egna egenskaper och nivå..

Så Rydberg kommer inte göra sig besväret att ge mig glädjen att prova dessa högtalare så generöst för jag skall som sagt MÖRDA dom. eller kräva dom samma sak som mina ordinarie kan o gör..

MEN!!

Skulle dessa småttingar göra mig så IMPONERAD så jag gör raka jämförelser med mina högtalare så betyder det att dom är astronomiskt bra som KAN komma i denna nivå. Så om detta sker som till exempel faktiskt dom PMC jag lyssnade på gjorde i en del parametrar. Ja då får läsaren förstå också jag är imponerad. INTE negativt. Utan i glad mening..

Men jag skall minnas detta då den tiden kommer så jag tydligt markerar detta då. Så ingen missförstår ev text såsom dålig om vissa jämförelser kommer.. För som sagts.. Kan dom göra detta att komma till jämförelser så är det MYCKET bra gjort....

Sedan att ifrågasätta en person.

Det är INTE personen som ifrågasätts av olika här. Utan egenskapen att säga sig vara forskare... Jag har haft säljobb. Jag ÄR säljare till yrket. Jag har utbildningar i säljande. Samt priser för vunna tävlingar osv inom säljande. Jag ÄR chauför ochså till yrket. Jag har tucg trafik såsom körkort och bedriver normalt sett även tucg trafik såsom yrke sedan jag slutade sälja PGA det tog hela mitt liv i resande osv. Och min familj är mer värd numera. Jag kan påvisa ett yrke samt var osv jag fått min utbildning både inom säljande samt körkort för bil o släp i tung trafik. samt arbetsplatser där jag utövat mina yrken också...

Att fråga VAR en person fått sin utbildning osv till en rätt tung titel är INGET förföljande av person. Det är en 100% självklar fråga. Hoppas bara den / Dom som undrar även frågar nämnde person om detta. Samt denne person kan utan massa flygande förklaringar om phydo osv kan klarlägga denna titels uppkomst...

Den väger nog väldigt tungt i mångas ögon. Man kan bara inte såsom CC markerade kalla sig en sak BARA flör man gjort en del saker inom ett område... Topic hänvisade ju till denne persons rön och frågade efter flera som bedriver saker liknande i högtalar tillverk osv... Inte exakt citerat.. men andemeningen i alla fall..

OM då den som man utgår ifrån INTE är den som han eller hon säger sig var blir saken rätt knepig.. eller hur....

Att vara forskare är som jag förstår det en titel man förtjänar. Inte som man bara "tar2 sig en dag då man anser själv man "forskat" tillräkligt.. eller??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:11:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Är det inte bättre ni för den här diskusionen på faktiskt så att IÖ själv kan svara.

Även här finns ju många LTS-anhängare så de kan väl svara? Jag är ej medlem på faktiskt.se och kommer aldrig bli det heller.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:20:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, det är skillnad på Öhman och LTS-anhängare. Men det vet du egentligen själv också...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:20:54  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Då kan du ju maila Öhman själv och be om ett svar. För det är väl det du är ute efter?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:21:24  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Finns det andra utvecklare typ Öhman som är extremt kompetent när det gäller ljudåtergivningens fysik + psykoakustik som dessutom säljer sina skapelser utan mellanhänder? Utan kvasivetenskapliga försäljningsargument. (Ino Audio är nog den enda audio-säljaren jag känner till som öppet presenterar dess konstruktionsfilosofi helt öppet utan marknadsförings-crap (sånt som inte är erkänt hörbart) Respekt! )

Jag kommer nog köpa ett par pi60 (när jag tröttnat på DIY) men man blir ju lite smånyfiken på om det finns liknande företag i Sverige/Norden

Edit
Nå?

Då topic frågar efter flera UTAN marknadsmässig "kvasivetenskapliga försäljningsargument" och kanske den som hänvisas till just gör detta blir trådens fortsättning inte detsamma då en del INTE kan ens finna ett enda ord om dom påstådda egenskaper man forskat fram osv...

Av den hänvisade personen eller också då företaget då personen är samma sak mer eller mindre....

Så frågan är rolig samt tydligen även befogad.

Sedan så kan det ju finnas dessa saker som påvisar dennes forskning osv och yrkestitel osv.. Då är ju saker o ting ur världen...

Hmm. Jag har nu sagt mitt. Jag ifrågasätter ingen. Men försvarade dom som undrar i deras frågeställning. För detta svaret om det kommer blir skoj att läsa... Deras fråga intreserar mig enbart för den marknadsmässiga vägen man gått. För att sälja.. Och om man i alla år lyckats med kons stycket att föra en stor bunt mäniskor "bakom " ljuset rent marknadsmässigt. Högtalarnas kapasitet blir inte sämmre av detta. Men marknadsföringen blir klart lite skum.. Speiciellt då topic bad OM att slippa "kvasivetenskapliga försäljningsargument"..

Vilket i så fall skulle vara en mening som snabbt fick en rätt anorlunda betydelse i fallet det INTE finns ett enda titelbefrämjande dokument mer än egna noteringar eller texter osv.--

Vikken deckare.. Hoppas snart dessa som undrar får svar på sina undringar här.. Jag är klart nyfiken på dess svar...

Men att HÖRA högtalarna blir stenkul samt säkert en trevlig upplevelse oavsett IÖ är kungen själv eller forskare dokumenterar...

Jag skiter i om elsayed va docktor. Bara pillren gör det dom skulle..
Men om jag haft aktier i företaget. då jäklar ..

samma här.. om "aktierna" hos anhängarna visar sig utan värde i seriositet... då är produkten bra men marknadsföringen en stor
"kvasivetenskapliga försäljningsargument"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:23:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ayn: Är inte Öhman ordförande eller motsvarande för LTS?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:39:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, jo NEJ, han är "chefsideolog". Men det är hursomhelst inte i egenskap av LTS-ordförande LTS-chefsideolog han är under diskussion här. Snarare är det Ino Audios högtalare som är under luppen, Ino Audio och LTS är två separata ting. Därför blir det ganska märkligt om man skulle få föra IÖ/Ino Audios talan bara för att man är medlem i LTS, eller till och med bara råkar sympatisera med några av LTSs medlemmars åsikter.

Edit: EA har ju helt rätt i att IÖ inte alls är ordförande. My bad!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/03/03 17:45:18
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:42:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nej, Ingvar är INTE ordförande i LTS.
Det är det Pekka som är.
Det står på den (LTS-) site som blivit referad till ett antal gånger.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:57:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag efterlyste fakta i början på tråden och efter att ha läst till sidan 10 nu så kan jag inte se några än! Jag har aldrig varit ute efter vare sig IÖ eller Ino Audio men anhängarna har en väldigt tråkig vana att alltid hävda att det IÖ gör är rätt eftersom han vet bäst och att han minsann har forskat i ämnet. Hävdar man sådant så måste man vara beredd att lägga fram grunderna för påståendet.

quote:
Undrar varför man inte ser liknande diskussioner om exempelvis Quad förgrundfigurer!

Av den enkla anledningen att Peter Walker har visat upp sina resultat och att de visat sig hålla. Här kan man tala om riktig vetenskaplig anda.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:15:13  Show Profile Send U1 a Private Message
På sida 2 ställde jag frågan om och i så fall när IÖ avlagt någon relevant avhandlig, främst på grund av eget intresse och till viss del även för att i form av kritiskt tänkande ifrågasätta tituleringen som forskare.

Självklart lägger vi alla mer vikt till orden av en forskare än en person som "testat" lite olika varianter hemma. Dels för att många av oss befinner oss eller har befunnit oss inom den akademiska värden och har vetskap om vilka krav som föreligger forskning.

Jag tycker det är av ytters vikt att klargöra om detta är ett marknadsörings knep från Ino Audio eller om det finns verklig substans i titulerandet som forskare.

Detta är inte menat som kritik varken mot IÖ eller mot Ino Audio utan skall ses som ett försök till klargörande.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:16:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mr Öhman har verkligen lyckats med sin nisch, att sälja högtalare till mätnissar. Jag har lyssnat på hans Pi60 eller vad den heter, den låter helt OK, huruvida man får habegär eller gåshud är en annan fråga. Själv tyckte jag att de lät OK men de berörde mig inte, utseendet snarare framkallade gåshud av frånvaro av skönhet.
Vi har alltså en kontruktör som lyckats med att framstå som den enda forskande och vetenskapliga högtalartillverkaren, att han sedan gör det utan vinstintresse (säkert läkarn!) får honnom att framstå som en messias. Att han har ngt slags ensamrätt på den enda vägen framstår som märkligt, då hans fanclub består av ormoljegapande mätnissar, de om några borde kräva mätningar och bevis för att hans högtalare är bäst, och att han är en riktig forskare och inte en sk psykflummare som konstruktörerna på tex Sonus Faber.

Alla tillverkare verkar vara lika goda kålsupare när det gäller vetenskap, dvs de har under flera år provat och använt sina och andras kunskaper (både forskade och erfarenheter) tillsammans med fysik mm för att nå sina resultat. Alla vil väl nischa sig och ha en egen kundkrets, Öhman har lyckats med just detta.

Det finns inga andra sätt än att lyssna, titta och känna för att bedömma om en högtalare är bra för en given person, smaken är olika. Det är lika mycket placebo att tro att en högtalare låter bra bara för att den är tillverkad en sk forskare.

TRAMS!!!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:20:52  Show Profile Send mayro a Private Message
Quad kanske inte heller kallar alla andra för behäftade med en massa fel?? Jag vet inte . men det är en rätt vågad sak att på det sättet utmana alla o envar..

Jag kan utan omsvep påstå mina högtalare har en stor vetenskapligt grund bakom sig. men jag har aldrig kollat.. Skulle jag då säga mina är "dom enda2 med vetenskapliga grunder så skulle jag nog få ta fram dessa fakta..utan att NÅGON gick i försvar av mig...

Skulle jag här på detta forum eller annat forum PÅSTÅ mig vara en forskare tvivlar jag på att en enda av er här eller på annat forum skulle gå i försvar till min fördel...

Så har någon frågat IÖ om detta ännu? Så kan svaret sättas ut här. sedan vet vi alla om han har "kvasivetenskapliga försäljningsargument" för sig eller inte...

Personligen tror jag nog att denna tråd berör en MYCKET känslig fråga faktiskt. Då OM svaret blir att det inte finns en enda grund mer än rent egna rön som vem som helst kan lägga fram sedan blir en sanning såsom framforskad av en etablerad "forskare" utan denna "hatt" gjort... Då är det nog andra säljargument än kvasivetenskapliga försäljningsargument som krävs för att få marknadsföringen till rumsren igen.....

Kanske skulle även en hel del saker som numera är sanningar bli försedda med luppgranskning såsom alla dessa blindtester mm som anses så förbålt realistiska och rätt visande vad man hör och inte hör... Så kör på.. Hoppas för ljudvänner med tunga aktier i IÖ att det finns grund för detta påstådda forskartitel..... För om svaret blir en vanlig kunnig kille som enbart hämtat en titel pga egen bedömmd provade så är det absolut inte att bedömma såsom forskning. Då är vi alla som lagt årtionden bakom oss forskare vi med. Och skall också få medföljande respekt för våra argument för ditt o datt....

Det finns ju flera här med mycket utbredd kontakt med IÖ. Så om ni satt er och snackade lite med han om detta per mail och satte ut svar så tog diskutionen slut här. Och alla fick sina svar..

Jag som sagt är mest intresserad av att se just hur detta påverkar marknadsföringen..

Högtalarna som sådana blir inte sämmre eller bättre i vilket fall som helst...men marknadsföringen i paritet med topics frågeställning där denn form av vissa egenskaper eftersöktes blir skoj att se för mig. För tänk om topics frågeställning skulle visa sig felgrundad. Och att Ino´s högtalare marknadsförs med kvasivetenskapliga försäljningsargument?????? Som är rent hemuppfunna av en iofs kunnig person. Men utan forskar titel såsom en sådan ändå måste förtjänas. Det får man INTE bara genom att göra egna tester osv hemma. Som CC sa. Då är han numera också forskare.. Vilket han nog ler varmt åt om någon skulle ge honom denna titel.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:22:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Alla vil väl nischa sig och ha en egen kundkrets, Öhman har lyckats med just detta.

Eller är det kundkretsen som nischat sig till Öhman, på gott och ont.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:36:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo så kan det vara. Det finns ju andra svenska tillverkare med lång erfarenhet som bygger högtalare, jag tänker närmast på Tommy med Mosen och Boren mfl. Han har också bestämda åsikter, är lite excentrisk, men väldigt trevlig, öppen och kunnig. Han tycker nog även han att just hans högtalare är bäst annars skulle han nog inte försöka sig på att sälja dom kommersiellt. Jag har talat med honnom många gånger både via telefon eller över en kopp java, som sagt bestämda åsikter när det gäller högtalare, men han har trots sin långa erfarenhet aldrig titulerat sig annat än högtalarbyggare, aldrig forskare.

Den kan ju vara så att Öhmans fanclub är en black om foten för den stackarn.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:41:17  Show Profile Send David A a Private Message
Verkar som att ni skall söka svaret på frågorna på faktiskt.se och inte här. Eller rent av åka till Lahäll och lyssna lite själv. Där får ni om inte annat möjligheten att ställa alla möjliga frågor direkt till konstruktören i egen hög person.
Man kan tycka att hela Öhman konceptet verkar lite underligt/icke trovärdigt till en början. Men detta försvinner snabbt när man får hem ett par av hans alster för jämförelse.
Jag vet inte själv ett dugg om hans utbildning, men att hans i28s gjorde pulvermos av mina Revel GEM tyder ju ändå på viss kompetens inom konstruktion.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:42:03  Show Profile Send labrat a Private Message
Enligt Öhman själv har han ägnat sig åt hörselforskning. Jag har aldrig läst/hört honom säga att han är forskare (i någon annan bemärkning än hobbyforskande). I den intervju som finns publicerad på sonic designs hemsida står det "tillika psyko-akustik-forskare", men det är inte Öhman själv som har skrivit detta utan förmodligen samma person som har gjort intervjun, dvs Per Arne Almeflo. Så vitt jag vet bedriver Öhman inte någon akademisk forskning krik psykoakustik överhuvudtaget, utan är fysiker till yrket.

Följande citat är hämtat från produktkatalogen vinter 2005:
"Bortsett ifrån att jag är gammal Cellist och hobbykompositör är jag fysiker. Mina specialiteter inom fysiken är elek­tronik, ellära, elektroakustik, statisk och dynamisk mekanik samt akustik, men jag har dessutom arbetat under en elva­årsperiod med forskning i ämnet psykoakustik (läran om hur vi hör och varför vi hör som vi gör) i en institution som jag startade 1978* under namnet Audio Púrus ix."

Tråkigt att diskussionen inte kan föras på en mer sansad nivå.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:49:37  Show Profile Send mayro a Private Message
Finns ingen andledning att flytta en topic till faktiskt.se då den tillkommer här, samt den kommer då topic är just att man inte vill ha
"kvasivetenskapliga försäljningsargument" på tips osv. Och det kanske visar sig just vara det dom omnämda högisarna dras med. Just kvasivetenskapliga försäljningsargument.. Och ev en fel marknadsföringsdetalj ochså som är en rätt tung faktasak...

Och då det finns så många här av "aktieägarna" i IÖ´s produkter och alster osv så är det väl denna gång deras sak att ta fram bevis eller vad man vill kalla det.

Och detta kan rimligen INTE vara svårt då en titel såsom FORSKARE ändå bör ha någon grund och inte enbart är en egentagen titel... Så det blir nog en enkel mach för IÖ´s "aktieägare" att ta fram detta så är diskutionen över..

MEN om inte detta kommer och det visar sig vara en egentagen titel.. hualigen vilken soppa man hamnar i då såsom aktieägare.... Hua..

Den som frågar gör ju inget fel alls. Och svaret bör vara stenenkelt att få fram.. ett tel samtal och sedan hänvisa dom/den som frågat.. Enklaste saken i världen.. eller hur..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:52:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Tråkigt att diskussionen inte kan föras på en mer sansad nivå.

Detta är ingen häxjakt på IÖ. Vad som ifrågasätts är bara riktigheten i påståenden som anhängarna gjort och samtidigt efterlyses de tekniska underlagen som de antyder finns.

Jag har inga problem med att en del eller rent av många tycker om Ino Audios högtalare, det jag ifrågasätter är bara påståendet de gör att dessa skulle vara mer korrekta. Vad jag tycker mig se är att det som vanligt bara är fråga om tyckande, de tycker om högtalarna helt enkelt. Om anhängarna kunde inse detta och vara lite mer ödmjuka inför andras avvikande uppfattningar skulle den här diskussionen vara helt överflödig.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/03 :  18:53:27  Show Profile Send labrat a Private Message
Som sagt, Öhman har aldrig själv påstått att han är forskare vad jag vet. Vad finns det då att diskutera? (Och jag har aldrig överhuvudtaget sett/hört en Ino Audio-produkt). Vore väldigt mycket roligare om det pratades om hur hans högtalare faktiskt låter.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:05:03  Show Profile Send Baltazar a Private Message
De "tekniska underlagen" som efterlyses och alla upptänkliga frågor kring Ino Audio och I.Öhman får man väl lättast reda på genom att kontakta personen i fråga? Vad är problemet? Finns ju både mail-adress och telefonnummer(om någon nu skulle våga ringa?) Ni som undrar har ju möjligheten att prata med konstruktören av högtalarna själv.

Tycker det känns rätt så fånigt att sitta på ett forum och spekulera hejvilt om någon som inte har möjlighet att föra sin egen talan. När det dessutom är totalt onödigt då de som verkligen vil veta troligen bara är ett telefonsamtal ifrån svaren...

Mvh

Edit: Det är samtidigt rätt komiskt att B&W och QRS litar på hans kunskaper men det görs tydligen inte här...

Edited by - Baltazar on 2005/03/04 08:58:11
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:07:09  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Psykoakustikforskare, musikälskare & cineast.
Ritar inspelningsstudior, hemmabiosar & musikrum. Gör högtalarsystem & viss kringutr.
Tekn.sektionschef/redaktör, ansv.utg. & chefsideolog MoLt/LTS.

Detta är i alla fall hans pres på annat forum... jag anser det står först o främs att han är forskare rätt tydligt.. och det är i en yrkesmässig pres så folk VET vem man har att göra med.... Man glömmer INTE vilken tung kunskap som ligger där bakom inte..

Och att det inte är ett skämt kan nog alla se. Så en sådan förklaring håller inte.. Sen så står det välan om hans forskning osv osv i en rätt trälig text om hur bra dessa är och att andra inte vet osv osv samt en bunt ord om hur dumma kunder är som INTE förstår mm mm mm.. Så det blev inge mer läsning. Risken att bli kokko blir för stor faktiskt...

edit stavisar.. samt lägger ner här nu.. Det kom inte svar ändå på dom som frågade. Och då fick jag inte heller se hur svaret påverkade topicen om detta var ytterligare en sån där knepig marknadsföring osv.. Vilket skulle varit skoj att se faktiskt... Anhängarna är inte synliga med svar i alla fall på dom frågor som dom fått här av flera...

så.. väntar o ser med spänning om mats o andra får svaren på sin frga frågor...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/03 19:12:31
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:09:31  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag tar på mig en del av den OT som blivit. Jag ställde två frågor: Var Öhman läser/läste forskarutbildning samt var han har publicerat sina forskningsresultat. Det var ingen som kunde svara på det och jag hade väl kunna nöja mig med det eller, som jag gjorde, sökte (iofs utan att hitta något) efter uppgifterna själv.

Därefter gled vi in på en diskussion om vem som helst kan titulera sig forskare. Där blev jag lite förtvivlad, lite brydd. Samma personer som gapar högst så fort någon delar med sig av sin hifiupplevelse av något tweak, förlöjligar personen, åberopar frånvaron av vetenskaplighet, vetenskapliga experiment och stringens, hävdar att statistiskt säkerställda resultat inte finns, dokumenterats eller redovisats, länkar till andra forum där denna person (eller forum) diskuteras, förlöjligas och hånas ännu mer.

Samma personer hävdar nu att det inte är så noga med vetenskapligheten utan var man kan uppenbarligen efter eget tyckande titulera sig forskare och ge dennes forskning samma status som all annan forskning som produceras och publiceras av utbildade forskare nationellt och internationellt. Det är helt plötsligt inte ens så noga om den som titulerar sig forskare faktiskt är en forskare. Nä, det kanske det inte är, men då kanske kraven på vetenskaplighet i andra diskussioner ska sänkas eller utebli. Det är ju en bra början om de som proklamerar vetenskaplighet har ett hum om vad som konstituerar vetenskapssamhället och dess funktion.

Jag jagar inte någon och jag tycker att man ska respektera andra människor och jag tycker faktiskt att jag har gjort det i mina inlägg och har jag felat på någon punkt och någon påpekar detta så är jag den första att redigera, revidera eller ta bort mina inlägg.

Edit: Baltazar: Det är väl lika märkligt att "vetenskapsanhängarna" tror att Öhman har läst det och det, tycker att det låter vettigt, har för sig etc och i allmänhet använder de vaga men känsloladdade ord som annars föraktas. Är man så insatt i en persons värv och filosofi borde man kanske känna till dennes utbildning? Eller skiter man i det? Man rör sig ju med en vetenskaplig jargong i alla fall. Sen om det spelar nån roll för högtalarkonstruktionerna eller inte kan ju kvitta, det är inte det diskussionen handlar om.

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2005/03/03 19:19:16
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:13:44  Show Profile Send labrat a Private Message
mayro: Absolut, mitt fel.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/03 :  19:37:47  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag anser din fråga bland flera som frågade samma sak har stor grund. Och ÄR inte OT i alla fall som jag ser det. Topic bad ju om exakt att slippa den typen av förslag så då blir ju frågan om Ino samt personen som för dessa är en av dom som kan kallas för det besvärliga orden "kvasivetenskapliga försäljningsargument"
Och marknadsföringen grundad på titeln att vara bland annat "Psykoakustikforskare". Och som man ser även i texterna vara en av grunderna för ino samt alla påstående som jag förstår texten så långt jag ORKADE läsa. alla andra är ju underlägsna i sina konstruktioner just baserat på dennes forskning....

Så frågan är KLART en relevant fråga. Det konstiga är att INGEN av IÖ´s anhängare gett sver till era frågor om var osv det går att hämta info..

Så inte ditt fel.. utan felet är svar INTE kommer ifrån anhängarna som bevisligen alltid annars har klara "fakta" hämtade ifrån någon BT eller annan text..........

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000