Author |
Topic |
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:05:51
|
Jag menar att jag skulle ju kunna sitta här hemma och "forska" på tex tröjans inverkan på navelluddets färg utan att presentera en massa dokument om det offentligt. Gör det mig till mindre kunnig om saken? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:11:14
|
Silvervarg: Jag drar inte alls någon gräns om bara forskare på företag eller universitet ska få kalla sig forskare. Det är inte ens det jag diskuterar. Jag säger att man ska vara utbildad (eller under utbildning) för att kalla sig det, enligt min mening. Det är det också många som är, tex på Harman International. Min fråga var om Öhman är forskare efersom han kallar sig det och om han i sitt värv hade publicerat några resultat som man kunde ta del av. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:11:57
|
Tackdetsamma Bliss! Det var kul att höra. |
markih |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:22:18
|
quote: Psykoakustikforskare, musikälskare & cineast. Ritar inspelningsstudior, hemmabiosar & musikrum. Gör högtalarsystem & viss kringutr. Tekn.sektionschef/redaktör, ansv.utg. & chefsideolog MoLt/LTS.
Angående OM Iö är forskare.. Tjaaa. Vad läser man ut av presen i ett forum som jag kopierade...
Jag får det solklart till att Iö sägs vara just FORSKARE....
Så det bör ju då finns dokument som bevisar detta också... Varför inte för den intreserade fråga Iö himself var dessa dokument finns...
Tror detta med doktorshatt som man själv skaffar sig såsom Refat Elsayed med flera kan bli öderstigert. Så därav hoppas man ju att det finns belägg då man säger sig vara "Psykoakustikforskare".. Så som dom säger.
"den som söker dom finner"
Och i detta fallet kan det ju bara bli bu eller bä. Inte mitt emellan..... ÄR man "Psykoakustikforskare" så bör det finnas en bunt bevis för detta som är av en ÖVER denne stående chef eller kunnigare fackman Eller åt minstonde en kolega i världen som man bedriver denna forskning tillsammans med...
OM inte och man ANSER alla andra såsom inte ta hänsyn osv såsom man själv gör så kan detta endast bedömmas såsom Sektliknade företeelse.
Så ta den som nu diskuteras om samt FRÅGA var dessa dokument finns .. Sen vet alla ju..
Själv så bryr jag mig inte. så för mig kvittar det. Jag ville endast ge en liten hint om HUR dessa frågor KAN besvaras.. Ungefär som det blev i vibbtråden med glashyllorna. Man frågar.. Enkelt och rätt bra sätt att lösa en fråga på. Sedan gör var o en sitt val VAD man tror på med den info man fått..
För övrigt väldigt kul läsning denna tråd. Tänk att EN person kan ens få sådan uppmärksammhet utan att ens finnas närvarande...!!!!!
Detta tyder i alla fall på en sak. Personen är FÄRGSTARK utav bara hxxxxvete......
. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:24:17
|
Jensevik: Exakt. Det är en del av vad jag menar. Det betyder, om det är som du säger, att folk kan höra skillnad på sina anläggningar genom att lyssna med sina öron utan att behöva få på käften för att de inte kan presentera några dokument kring hur de kommit fram till att de faktiskt upplever en skillnad. Det gör dem inte mindre kunniga. Men det som hela tiden hävdas i alla Öhman och Ino debatter, de är resultat av mångårig forskning, vetenskaplighet etc etc. Jag var sugen på att ta del av det helt enkelt, speciellt som jag trodde att det fanns publicerade artiklar i ämnet. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:27:32
|
Tycker det är synd att det tjafsas så mycket om en person som inte ens själv kan komma till tals på detta forum (såvida inte det har ändrats beslut sen tidigare). Speciellt eftersom många här inte heller har pratat med honom på ett sätt eller annat - det är annars ett bra sätt att skaffa sig ett intryck av huruvida IÖ kan det han pysslar med eller inte. Visst får man stå ut med en del som "publik person" (vilket IÖ väl kan anses vara inom sin nisch), men lite måtta får det vara på hur hårt man ska köra drevet. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:29:42
|
Klistrar in detta för att undvika missförstånd om vad jag menar med forskare:
Gymnasium, minst tre år vid universitet eller högskola och sedan fyra års forskarutbildning – det är den studieväg en FORSKARE har bakom sig.
Efter doktorsexamen väljer en del forskare att gå vidare inom högskolevärlden, andra söker sig vidare inom den offentliga sektorn eller till näringslivet.
(Källa: www.forskning.se) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:37:18
|
AYN.
Detta att man blir ett debattämne såsom IÖ blir är rätt uppenbart då det blir diskutioner som här.. Han har ju inte direkt diskreta utalanden om alla andra tillverkare osv. Och han håller ju inte inne med åsikter heller om dessa "andra" högtalare på marknaden.. Att då få frågan angående sin forskning ifrågasatt.... var o hur osv är rätt normalt. Detta är inte att debatera en vanlig hifiåsikt.. Detta är att ha en debatt OM dennes tro/åsikt osv... Han säljer ju komersiellt sina produkter!! Det är ju inte som det verkar ett ICKE vinnstdrivade projekt med nettokostnader utan vinnst för att dela med sig gratis.eller hur....
Hans välgörenhet sträcker sig enbart till text inte handling... Han är genomkomersiell såsom ALLA företagare är. Och hans slogans är rena rama marknadsföringen. INGET ANNAT..
DÄR kan jag det mesta kan jag lova efte många många år såsom marknadsförare samt säljare..... Samt igångdragande av idag levande företag såsom drivande säljare.....IÖ marknadsför sina rön och alster precis som alla. Fast med sitt sätt. Inget annat. TEXTERNA är rena rama marknadsföringen.
Ibland får man snudd för sig alla anhängare anser IÖ såsom en som skeppar ut sina saker för rena rama nettokosten och utan vinst.. Detta tror jag inte på.. Inte en sekund... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/03/03 14:38:17 |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:40:41
|
Bliss: Nej man kan aldrig ifrågasätta vad någon upplevt men jag anser inte att upplevelser alltid har med verkligheten att göra. Nu var det inte det jag menade. Jag menade bara att han kanske inte är forskare per definiton utan hel enkelt forskar. jmfr fiska/fiskare. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:43:19
|
quote: Hans välgörenhet sträcker sig enbart till text inte handling... Han är genomkomersiell såsom ALLA företagare är. Och hans slogans är rena rama marknadsföringen. INGET ANNAT..
Det är just sånt här jag menar. Jag har ingen egen åsikt om det är rätt eller fel, men vad grundar det hela sig på? "Han är företagare, och det vet man ju hur företagare är, alltså uttrycker han sig som han gör bara för att sälja sina produkter"? Det finns inget som säger att det inte skulle kunna vara så, men det vore trevligt med mer substans. För att tillämpa lite av vad vi gjort i en viss annan het tråd, varför inte ta ett snack med honom och sen berätta vad man kommer fram till istället för att dra sina slutsatser ifrån några citat man läst? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:44:06
|
ojojoj, vad är det för del på pippihögtalare och dess konstruktör egentligen.... Man ju spekulera i vad det är psykologiska fenomen som trigger hifiintresserade till denna grad- avundsjuka, behov av auktoriteter, eller ren idoldyrkan m.m, vad vet jag...
Undrar varför man inte ser liknande diskussioner om exempelvis Quad förgrundfigurer!
|
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:48:42
|
mwali: Jag tror det är för att IÖ påstår en hel del saker som många har svårt att acceptera. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:51:08
|
ayn...
Som jag också sa.. Fråga honom via en rak fråga. Men be honom att INTE flyga iväg så där med paranormala osv beskrivningar. Utan enbart med fakta berätta om sin forskning samt var den finns samlad. och under vilket fakulitet eller vad det kallas dennes rön ligger. osv.. Så vi delar som jag ser det åsikt till 100% Ayn...
Men om forskningen är rent enbart kallad så. Utan förankring.. Ja då ÄR även CC en godkänd forskare... Detta är inte en åsikt utan fakta i så fall.. Och detta skulle rent av även CC skratta läppen av sig om han kunde ta sig en sådan titel... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:57:56
|
"paranormala osv beskrivningar" är nog det han är allra mest emot (min tolkning efter att ha läst produktkatalogen), så den risken är inte speciellt stor.
Allvarligt talat, ni som har så stora undringar, ring och boka en demo hos honom. Det är mycket givande och han bjuder gärna på sin kunskap. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:01:43
|
Just diskussionen om IÖ är en äkta forskare eller ej ser jag inte som särskilt viktig. Det finns forskare som kommer med helt galna rön, och det finns kunniga 'lekmän' som besitter enorm kunskap. Mitt intryck av IÖ är det senare.
Det är som med vem som helst här på alla möjliga forum, efter ett tag märker man naturligt hur olika personer uttrycker sig, vilken kunskap de besitter inom vilka områden, vem man tycker sig kunna lita på och vem som verkar tycka mycket som en själv. Då spelar titlar ingen större roll.
Men jag tror (eller hoppas iaf) inte att det är någon här som ifrågasätter att IÖ är en väldigt insatt person som kan mycket om allt möjligt som har med hifi att göra. Forskare eller ej. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:23:10
|
Ayn: Jo visst är det så...grejen är bara att om man är forskare så bedöms och kritiseras dessa "galna" ideer av andra forskare i diskussioner vid konferenser, föreläsningar och - inte minst - genom publicering vetenskapliga publikationer. Det är ju det som är meningen med att vara forskare, ens ideer kan funka en period för att förkastas i en annan.
Jensevik: Jag har läst juridik, varit i tingsrätten som vittne, läst om många rättsfall, men jag är inte jurist. Det är således en viss skillnad på mina och en advokats uttalanden och vad vi har befogenhet att göra, hur duktig och insatt jag än må vara. Jag fiskar också. Men till mitt yrke och min utbildning är jag inte fiskare. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:46:14
|
Saken är denna enligt mig i alla fall. Jag har stort intresse att höra dessa högtalare han gör. Och efter en trevlig PM stund med rydberg så kommer jag inte BARA få höra dom hos någon annan med okända saker runt om. Utan Rydberg har erbjudit mig att i MITT hem få höra dom här i vår då han skall ner hitåt.. Ocg tro mig jag ser fram emot detta.. Verkligen seriöst och trevligt av Rydberg att göra sig detta besvär!!!!!!
MEn OM det visar sig att den som kastar SÅ mycket floskler runt omkring INTE är den han utger sig för är detta i sig MYCKET skrämmande . För även OM högtalarna har en klart OK prstande som jag anser det så är ALLA grunderna i säljargumenten såsom bortblåsa. Samt endast det de ofta står om rena marknadsföringsknep. Vilket är i så fall rätt pinsamt för alla som "marknadsför" detta såsom VETENSKAPLIG forskning som är bakomliggande...
Då är det bara en till bra högtalare i mängden med en del klurigheter runt omkring marknadsföringen..
Så det har INGET med produktens kapasitet att göra. Men med sätt att marknadsföra sin produkt samt åsikt...
Man får ju i sådana fall om man tittar på trådens topic ta bort ett helt märke såsom felaktigt marknadsfört. och logga in dessa såsom alla komersiella som helst befintliga på marknaden...
Mer än ett företag och person har stupat på falska antagelser om upphovsmannens utbildning samt tittel. Inte för pharmasias saker blev skit. Utan för trovärdigheten är väck... Detta blir ju väldigt betydelsefullt då en marknadsföring BYGGER på ett forskar resultat.... och person...... Så någon har säkert mer intresse att fördjupa sig i detta och se om denna titel har grund..
Denna tråd utveklar sig väldigt trevligt samt kul.. Och även om topic LITE är misshandlad kanske så rör ju denna fråga ändå rätt djupt involverad då topic frågade just efter andra som lika såsom öman har olika sätt att se osv förenklart sagt...
Och skulle det visa sig detta som några nu eftersöker. att det INTE finns en forskar grund bakom så faller hela topic samman då den jämförda personens alster INTE har den vetenskapliga grund som uppges..... Herregud vad skoj läsning.. Bästa deckatråden detta....
för som sagt. Är denna titel bara tagen så ÄR CC forskare han med... det som ifrån CC var ett skämt blir i sådana fall realistisk sanning... CC blir en erkänd forskare.... härliga tider.. "ForskarCC"
Wow vad jag skall plåga dig på forskarutalanden i så fall CC.. och dina ord SKALL bli lag... tro mig.. Du blir min hjälte för alltid...
Hoppas INTE det finns skäl till att ge dig denna utnämning....för det skulle vara rent skrämmande faktiskt(.se)
smile.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:56:15
|
Varför detta tjat om att forskare skall ha en speciell utbildning? Min flickvän jobbar tillsammans med två docenter och en professor och utför forskning inom nanoteknologi och ytfysik. Hon är civilingenjör. Men blir hon mindre forskare bara för att det inte står PhD på visitkortet? Hon gör ju samma jobb som docenterna och hennes namn kommer stå med på artiklarna som skall publiceras.
Det visar att det är en för snäv definition av forskaryrket att kräva doktorsexamen enligt min mening. |
Ino Audio for life |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:59:47
|
Hon kanske är forskningsassistent? Man behöver väl inte, vad jag vet, vara disputerad för att få skriva artiklar? |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:02:21
|
mayro: Om det är Rydbergs piP du ska få lyssna på så bör du vara medveten om att den inte har alls samma ljudtryckskapacitet som exempelvis pi60 (som också har bättre spridning). piP fungerar bra till närfältslyssning och är oerhört kapabel för sin lilla storlek, men det är förhållandevis enkelt att få den att krokna om man försöker få den att spela högt vid mycket låga frekvenser. |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:06:37
|
Nej, man behöver inte vara disputerad för att få skriva artiklar, men jag läste någon kommentar från någon här att det krävdes särskild utbildning för att bli forskare vilket jag tolkade som att man behövde vara disputerad för att kunna kalla sig forskare "på riktigt".
Och nej, min flickvän är ingen forskningsassistent. |
Ino Audio for life |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:08:02
|
Hela den här diskussionen om en person rider på anständighetens gräns.
Det finns ingenting som säger att man måste ha formell forskarutbildning för att ägna sig åt forskning. Vill man däremot bli accepterad på vetenskaplig nivå kan andra forskare kräva att man har en formell utbildning.
Vad Öhman har för utbildning har jag ingen aning om och spekulerar därför inte i det av ren respekt för hans personliga integritet.
Skärpning en del av er, tack.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:14:37
|
Det var säkert jag som citerade www.forskning.se som definierade forskare: --- Gymnasium, minst tre år vid universitet eller högskola och sedan fyra års forskarutbildning – det är den studieväg en FORSKARE har bakom sig.
Efter doktorsexamen väljer en del forskare att gå vidare inom högskolevärlden, andra söker sig vidare inom den offentliga sektorn eller till näringslivet. --- Jag har inte heller nån aning om vad Öhman har för utbildning, men han säger att han bedriver forskningsverksamhet och att han är psykoakustikforskare. Min fråga, flera sidor tidigare, var vid vilket universitet han går/gått forskarutbildning och om någon visste om han publicerat några vetenskapliga artiklar som man kunde läsa. Är det så känsligt eller svårt att svara på? Eller är det fel av mig att ställa en sån fråga? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 16:24:43
|
BLiss: Jag tycker det är en högst motiverad fråga som kräver ett svar... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Topic |
|