HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingångsimpedans!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/25 :  11:46:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Har lite litet rum för min anläggning där jag bor nu, men ska flytta inom ganska kort och vill inte byta högtalare eller slutsteg innan jag vet hur rummet ser ut där vi ska bo. Kan jag sänka känsligheten i slutstegen genom att höja ingångsimpedansen? Genom att t.ex löda till ett motstånd. Nuvarande impedans ligger på 22KOhm?


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  12:27:31  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Ja,det kan du.
Om du löder in ett 22kohms motstånd i mellan kontakten och kretskortet får du en dämpning med 6dB i detta fallet.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/25 :  12:40:46  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fråga. varför vill man göra det?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:53:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag undrar också varför?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/25 :  16:18:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För att öka precisionen i volyminställningen i det lilla rum där du säkert inte har användning för fullt blås?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/25 :  16:49:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Jaha...det har jag aldrig tänkt på att jag har behov av. Precision...spelar det någon roll om man har -15dB istället för -17dB. F.ö. så har man en digitalskala i sin AV-Förstärkare och har man ingen sådan så ser väl inte jag någon nödvändighet med den "precisionen". Varför inte ett toppvisande instrument på förförstärkaren?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/25 :  16:55:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hade ett för- och slutsteg där det räckte med att nudda på volymratten för att blåsa ut fönstren. I ingången på slutsteget fanns en spänningsdelare och genom att byta några motstånd där kunde jag ändra känsligheten så att jag kunde använda volymratten på ett vettigt sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:22:05  Show Profile Send Aton a Private Message
Tag lärdom, köp inte slutsteg med onödigt hög effekt.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:42:43  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
För att öka precisionen i volyminställningen i det lilla rum där du säkert inte har användning för fullt blås?



precis vad jag tänkte. Detta är ofta ett problem om man ska mixa på en större konsert. Vissa hustekniker gillar "gasen i botten" så att säga. Men det ger sällan bäst resultat. Är det dags att ställa ut frågan till DIY avdelning för hur jag ska gå tillväga på bästa sätt? Björn-ola och Nicke verkar kunna detta. Jag är inte expert men har pillat lite grand förut, hur ska jag veta vart jag ska sätta ett extra motstånd!?


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:32:14  Show Profile Send eliot a Private Message
Det Du gör när Du lägger på ett lika stort motstånd i serie med ingången är inte att öka ingångsimpedansen utan Du gör en spänningsdelning. Signalen från försteget ligger över 44kohm och hälften av detta utgör slutsteget som då alltså bara ser halva spänningen, motsvarande en minskning på 6dB.

Jag skulle minska utgångssignalen på försteget och har man tillgång till kopplingsschema så är det i princip bara att byta ut ett motstånd.

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:41:40  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Det Du gör när Du lägger på ett lika stort motstånd i serie med ingången är inte att öka ingångsimpedansen utan Du gör en spänningsdelning.
Sätter du motståndet mellan RCA-kontakten på slutsteget och kretskortet får du faktiskt 44kohms ingångsimpedans OCH en spänningsdelning.
quote:
Jag skulle minska utgångssignalen på försteget och har man tillgång till kopplingsschema så är det i princip bara att byta ut ett motstånd.

Håller inte riktigt med dig här då det i det fallet skulle ge en stor utimpedans på försteget.

Så mitt råd är att du sätter ett 22khms motständ på ingången till slutsteget.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:45:40  Show Profile Send marens a Private Message
Jag skulle gjort en "L-pad" för att inte öka inimpedansen så mycket till förstärkaren. Jag gjorde en gång en sådan och det funkade fint. Lägg bara ett motstånd på 22kohm parallellt med ingången och ett motstånd på 10kohm i serie med ingången. Då får du ungefär 6dB dämping. För att öka dämpningen kan du minska det parallella motståndet och öka det seriella så att inimpedansen (som försteget ser) är konstant. alltså

Rin-ny = Rs + Rp*Rin/(Rp+Rin)

Dämpningen blir:

D = 20*log((Rp//Rin)/(Rp//Rin + Rs)) dB

edit: Sätt inte ett motstånd i serie med utgången från försteget(!), det ökar utgångsimpedansen kraftigt och gör att ljudet blir sämre. Det blir väldigt känsligt vilken signalkabel man använder.

Edited by - marens on 2005/02/25 18:51:06
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:55:49  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Jag skulle gjort en "L-pad" för att inte öka inimpedansen så mycket till förstärkaren. Jag gjorde en gång en sådan och det funkade fint. Lägg bara ett motstånd på 22kohm parallellt med ingången och ett motstånd på 10kohm i serie med ingången. Då får du ungefär 6dB dämping. För att öka dämpningen kan du minska det parallella motståndet och öka det seriella så att inimpedansen (som försteget ser) är konstant. alltså

Det är ju en bättre lösning...
Jag tror inte bruset blir högre i praktiken med "min lösning",men varför inte göra det ordentligt...som marens skrev..
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/25 :  18:59:46  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Håller inte riktigt med dig här då det i det fallet skulle ge en stor utimpedans på försteget.
- Jag pratar inte om att ändra utgångsimpedansen (läs: spänningsdelning)!!
Du kan ändra motståndet i återkopplingsslingan eller ingångsmotståndet till sista "buffert"-steget osv. Finns många möjligheter....

Tillägg: Om man ändrar ingångsimpedansen eller ej beror helt enkelt om man löder på motståndet inne i slutsteget - eller undviker att göra ingrepp i slutsteget och gör en liten box med ett motstånd (eller L-pad) med cinch-kontakter på båda sidorna (hane resp hona) som man kopplar mellan slutsteget och signalkabeln. Sådana små lådor finns på Elfa om jag inte missminner mig....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/02/25 19:05:15
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:00:54  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det är ju en bättre lösning...
Jag tror inte bruset blir högre i praktiken med "min lösning",men varför inte göra det ordentligt...som marens skrev..
Nej jag kom på det att det var lite mer komplicerat än jag först tänkte, med bruskällorna alltså.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:05:59  Show Profile Send Tomas a Private Message
Så en L-pad är bästa lösningen! Jag ska fixa ett kopplinsschema och kika lite så hör jag av mig igen. Försteget rör jag inte invändigt.

Ni kan kika lite på det så förstår ni(1 vecka gammalt):

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/02/25 19:06:24
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:08:54  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
quote:Håller inte riktigt med dig här då det i det fallet skulle ge en stor utimpedans på försteget.

- Jag pratar inte om att ändra utgångsimpedansen (läs: spänningsdelning)!!
Du kan ändra motståndet i återkopplingsslingan eller ingångsmotståndet till sista "buffert"-steget osv. Finns många möjligheter....

Jag skulle avråda att ge sig på att ändra förstärkningen i försteget om man inte har helt och hållet koll på vaf det sitter för kretsar och hur det är kopplat.
Men jag förstår precis vad du menar,själv har jag ett försteg med 6dB förstärkning och slutsteget har 32db förstärkning och det blir för litet reglerområde för potentiometern i försteget att använda.
Min lösning var att ändra i försteget,mest för att det var smidigast .Numera har jag dämpat försteget 6dB så det funkar alltså som ett rent buffertsteg.
Det enklaste för Tomas är nog att testa med ett 22kohms motstånd i slutsteget.

Edited by - Nicke on 2005/02/25 19:13:09
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:12:23  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Ni kan kika lite på det så förstår ni(1 vecka gammalt):

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Det där såg ju riktigt intressant ut....skulle vara kul att lyssna på...
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:18:47  Show Profile Send eliot a Private Message
Jo, då Tomas har ett rörförsteg så skulle jag inte röra det

- Jag köpte en Loewe TV 1987 och jag var inte nöjd med anpassningen till försteget då jag var tvungen att vrida upp försteget till max. Livsfarligt när jag bytte källa - hade ett slusteg på 2x300W!

Jag lyckades få tag på kopplingsschema och fann att om jag lödde på sladdar efter sista buffertsteget så skulle det bli bättre och på köpet kunde jag använda mute-funktionen när jag lät ljudet gå igenom stereoanläggningen. Perfekt! TV'n var nog bara 2 veckor gammal när jag gjorde detta ingreppet.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/02/25 19:29:50
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:30:27  Show Profile Send Tomas a Private Message
Nicke:Du är hjärtligt välkommen att lyssna. Jag bor i Göteborg.

P.S Vad heter kopplings schema på engelska

MVH T

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/25 :  19:40:16  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Nicke:Du är hjärtligt välkommen att lyssna. Jag bor i Göteborg.

Har ev vägarna förbi göteborgsregionen under våren,man jag hör av mig innan och kollar först.

quote:
P.S Vad heter kopplings schema på engelska

Sök på schematics om du ska kolla på nätet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/26 :  17:53:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn-Ola skriver:

Jag hade ett för- och slutsteg där det räckte med att nudda på volymratten för att blåsa ut fönstren.

Det måste ju ha varit fel. Det vanliga är ju att man får en stark nivå vid en spänning på 1,5 volt in på slutsteget. Jag har en K+H SSV förförstärkare som lämnar max +24dBm vid 200 ohm och när jag kör till kl.11 då har jag en nivå på 1,5 meter c:a 95db spl. Det här gäller då med mina JBL högtalare som har extremt hög verkningsgrad. Jag menar det att jag kan också blåsa fönster och väggar men den nivå ökningen kommer ändå inte så snabbt som du beskriver.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/26 :  18:57:38  Show Profile Send Tomas a Private Message
Riktigt så känsligt är det ej för mej, men det har varit genomgående för alla försteg jag använt förutom McGormack TLC-1 som vart helt passivt. Om slutstegen står på fullt blås och får en stark signal blir det ett väldigt ansträngt ljud(vet inte riktigt hur jag ska förklara) och tvärtom ger ett väldigt tunt och oengagerat ljud. En matchning är klart trevligast. Och med det nya försteget är dynamiken häpnadsväckande och det kan kännas lite som om man får stryk om man lyssnar för högt i det lilla rummet jag nu har. Ska vissreligen flytta inom sin tid så det hade varit skönt att ställa ner stegen lite istället för högtalarbyte eller slutstegsbyte med allt vad det innebär. Vi får väl se! Tack för allt engagemang

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/26 :  19:12:09  Show Profile Send eliot a Private Message
Mitt försteg ger 50V ut och om jag lyssnar med normal ljudstyrka så blir det 5-6 snäpp upp (6=reglaget ställt på "kvart i").
- Jag hade föredragit finare inställningsmöjlighet

Jag kan minska volymen på mc genom att ta bort stepup-trafon men då förlorar anläggningen en del kraft och ork och som det är nu ger CD och vinyl i det närmaste identisk ljudstyrka.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/27 :  09:21:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag överdrev lite gcs.
Men jag kunde bara vrida upp volympoten till kl.9. Därefter blev ljudnivån för hög.
Eftersom volympoten också var motoriserad för styrning via fjärrkontroll, så blev det på tok för känsligt. Att styra volymen via fjärrkontrollen var i princip omöjligt.
Förmodligen berodde problemet också på att jag hade högtalare med hög känslighet förutom dålig anpassning mellan för- och slutsteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:12:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Elitot...vad ska du ha 50 volt till....det motsvarar ju +36dBu och det är ju mer än nödvändigt t.o.m. i proffs sammanhang. Ett ljudbord lämnar kanske i bästa fall +28. Ett effektsteg behöver inte mer än +4dBu för att lämna full effekt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000