HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför fryser varmvatten fortare än kallvatten ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/16 :  20:38:42  Show Profile Send mace a Private Message
Enligt uppgift fån olika källor, skrift och tv, så fryser det till isbitar fortare om man fyller "tråget" med varmt vatten än om man fyller det med kallt (båda från kranen, inga extremer)

Provade att fylla på varmvatten igår, men tog inte tiden däremot märkte jag nu ikväll att isbitarna var banne mig finare än vanligt, mycket klarare och inte alls så mjölkiga o fula



Kom igen nu, ni som pluggat på skolor där man använder så'na där konstiga bokstäver

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:34:32  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det är somm att säga att det skulle gå fortare att koka upp kallt vatten. Högst osannolikt alltså. Att isbitarna blir finare kan bero på att det tar längre tid och att luftbubblorna (om än små, så finns dom där) hinner försvinna innan vattnet fryser till is och stänger dem inne.

Jag brukar hälla vatten i en vanlig plastpåse som jag knyter ihop. Hackade "rocks" är (i dubbel bemärkelse) coolare Dessutom slipper man eventuell "fryssmak".
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:52:56  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Högst osannolikt alltså.


Nix, däremot högst sannolikt!!


Har fått det förklarat av en kompis som läst
x antal år på LTH..........
Varmt vatten fryser fortare än kallt


Forhoppningsvis så kommer det snart någon med bred
kunskap i fysik och förklarar detta..........
Jag kan det inte

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/02/16 22:54:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/16 :  23:28:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag vill nog se en fin uppställning av några roliga termiska formler (orkr inte räkna själv nu) innan jag tror på det.

Att vatten som har en temp på 50 skulle skulle svalna fortare till 0 (noll) grader än vatten som har 15 grader gör, låter SKUMT!
Väl vid 0 grader, så fryser det ju lika snabbt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/17 :  00:12:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det här är en effekt som faktist finns om jag inte tar fel, det beror helt enkelt på att vatten som kyls från 50 grader till 30 grader inte måste vara identiskt med vatten som varit vid 30 grader hela tiden, dvs något kan hända under själva nedkylningsprocessen som förändrar situationen.
Det ska tilläggas att det här är en typisk "högre ordningens" effekt, dvs normalt spelar den ingen roll; å andra sidan kan sådana effekter vara ganska dramatiska när det gäller vatten
Superuppvärmning (tror jag det hetter på svenska, superheating) är ett annat bra exempel på en liknande fenomen, detta är den effekt som kan få vattnet i ett kopp som värmts i en mikrovågsugn att nästan explodera.

Rent allmänt är faktiskt vatten en väldigt knepig molekyl, den har en hel del speciella egenskaper både i flytande och fast form(is); den är därför svår att räkna på.

Jag hittade en bra länk:
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html
¨
Det finns till och med ett namn på denna effekt.



Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/17 :  00:27:48  Show Profile
Varmt vatten fryser fortare än kallt.
Varför vet jag inte, men det är så.
Den som inte tror på det kan ju kolla http://www.google.com
Det är ett faktum.
Brukar vara ett experiment man får göra på mellanstadienivå.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/17 :  01:14:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Läste sidan som f95toli länkade till... Det var en hel del mindre normala omständigheter som gjorde detta möjligt (Eller skummade jag för mycket?)
Jag köper att det finns fall (där det kan inträffa att varmt vatten fryser fortare än kallt) tex vid superheating, men att att dra växlar som att alltid varmt vatten fryser fortare än kallt,,, =)

Martin.M: Det tanke på att detta upptäcktes 1969, så tror jag inte att det är så många mellanstadielärare som har den kunskapen att förklara detta.

Skall testa detta när jag kommer hem. Eller måste jag blindtesta det ?! =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/02/17 :  09:24:35  Show Profile Send berglund a Private Message
Skulle rekommendera att ta det som en "blindtest" om du inte vill sitta i frysen och titta när det fryser. :-)
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:23:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
Salt vatten kokar upp snabbare än osaltat vatten!!

Varmt som kallt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:37:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finare isbitar beror antagligen på att gaser löser sig sämre i varmt vatten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:38:49  Show Profile
quote:
Martin.M: Det tanke på att detta upptäcktes 1969, så tror jag inte att det är så många mellanstadielärare som har den kunskapen att förklara detta.


Förklara sa jag aldrig något om, men det är ju ett faktum att
det fungerar på det viset.
Fick testa det på mellan/högstadiet och det är ju ett sånt
experiment dom brukar köra i typ hjärnkontoret.

Det är väl bara att testa själva om ni inte tror på det.

Jag kan inte någon fysikalisk formel för det hela och är
heller ej intresserad av det.

Omständigheterna vi pratar om nu är i alla fall en vanlig
frys som man har i köket, inget annat special.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:58:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Martin.M: Vad skulle finnas på www.google.com ??????
Vilket bevis finner man där ?
Söka på vad ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:03:34  Show Profile
Du kan ju söka reda på den fysikaliska formeln, sidor där experimentet utförs... mm mm mm
Det är en sökmotor om du missade det

edit: Om ni har svårt att använda en sökmotor kan jag ge en liten ledtråd ... "Mpemba effect"

Det ger er några hundra sidor att läsa på.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/02/17 14:06:36
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:16:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Martin,,, Du måste nog ha 2 frysar. För annars påverkar dom det varma vattnet luften i frysen (och då även det kalla vattnet som hållerpå att frysa)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:32:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
VA ! Är google en sökmotor :-)
Nä jag brukar inte ha problem med att söka på sökmotorer.
Däremot har jag probmlem med fysik, jag är nämligen ingen fysiker :-)))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:39:05  Show Profile Send lindvall a Private Message
Är det inte osaltat vatten som kokar upp snabbare? Det trodde jag.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:07:40  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Från: http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?id=7830
Fråga:
Om man tar 50 gradigt vatten i en spann och ställer ut i -10 gradig luft samtidigt med en spann med 20 gradigt vatten. Vilken fryser till is först?. Har hört att "varmt" vatten fryser fortast men har svårt att tro på det.
/Claes Leandersson, Härryda
Svar:
Det är klart att den kallare fryser först. Man kan undra över hur denna seglivade myt uppstått. Den dyker upp gång på gång.
/KS

Från:http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?id=3551
Fråga:
Jag fick en fråga om följande problem: Om man ställer in två glas mjölk i frysen, ett där temperaturen är vid kokpunkten och ett med kall mjölk, så kommer den varma mjölken att frysa snabbare. Stämmer detta och vad beror det på i så fall?
/Susann Johansson, JFG, Stockholm
Svar:
Detta har vi hört flera gånger, det skulle vara intressant att veta varifrån uppgiften kommer. Generellt sett fryser den kalla mjölken tidigare. När den varma mjölken svalnat till den kalla mjölkens ursprungliga temperatur, är ju den kalla mjölken ännu kallare. Men det är säkert möjligt att hitta på trix, så att den varma mjölken fryser fortare. Har man väldigt lite mjölk i glasen, kan det hända, att en stor den av den varma mjölken avdunstar. Då skulle kanske den kunna frysa först.
/KS


lindvall: Det stämmer.

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:14:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Så va de avklarat ! eller...................

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:58:52  Show Profile
testa med vatten istället för mjölk.
Skaffa en frys med fönster så ni kan titta. Ta tid.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:11:50  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag ska ta denna test då mina highend säkringar kommer.. Då ska det också provars nämligen om det sedan låter bättre med is nerfruset med highend ström gör mitt ljud bättre...Och det blir blindtest

Om inte stömmen går igen till den dan så klart

Menar för att anknyta detta fenomen till vår trevliga ljudforumsamvaro

För jag har själv påstått ALLT har betydelse Så nu slås väl dessa ord i bitarSkulle inte förvåna mig...eller


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:12:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inte riktigt!

Först lite varmt vatten...


Sen uppmärkt och fint,,, (Fast jag fyllde givetvis med fel )


Här utställda på altanen i typ -5 grader, med lite avstånd, för att det varma vattnet INTE skall kunna påverka det kalla.


Skall kolla till dem med jämna mellanrum...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/02/17 16:14:33
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:15:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Zalve: Du ä la för gooer Väntar med spänning !!!!!
Martin.M: "Skaffa en frys med fönster så ni kan titta"

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/02/17 16:16:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:23:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Här vilar inga sorger ser jag


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:29:32  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Några flera teorier:
http://www.sciam.com/askexpert_question.cfm?articleID=0008EB6B-6C7E-1C71-9EB7809EC588F2D7&pageNumber=2&catID=3

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:32:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur går det Zalve? Lägesrapport!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:41:25  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Zalve:

Martin.M: Läs den första frågan jag klistrade in...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000