HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LINUX,UNIX,MINIX....?????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:13:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nån annan som kör med Linux eller liknande??? Isåfall, vilken dialekt?
Själv kör jag med DEBIAN, å det funkar nästan bra.- jag är data-analfabet å det rimmar illa med att köra Linux märker jag, men skam den som ger sig. Jag lär mig sakta men säkert. Det tog 5 eller 6 installationer och ca 4 veckor innan det funkade.

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:00:34  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag kör redhat med jämna mellanrum. Orsaken till att det är just redahat, är att det är den distibutionen vi certifierar Pro/ENGINEER.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:35:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Orsaken till att det är just redahat, är att det är den distibutionen vi certifierar Pro/ENGINEER.

REDHAT för serverbruk mm stor användning???, eller REDHAT FEDORA för små gullegull hemma-PC????
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:07:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
FreeBSD är rätt trevligt och värt att titta närmare på. En nackdel med alla Linux-dialekter är att de blivit lite FÖR populära, ur säkerhetssynpunkt så finns det ju en poäng i att använda ett lite "udda" system (den främsta anledningen till att Microsofts produkter attackeras så ofta är ju att de är så populära)om man ex. sätter upp en server; FreeBSD är inte svårare att lära sig än Linux. De flesta Linux-program/fönsterhanterare fungerar på FreeBSD också.

Lite OT men de flesta Mac-användare kör ju också UNIX, OS X bygger ju på Posix och om man rotar runt lite hittar man ett UNIX-system bakom alla fönster. Faktum är att många av de program vi använder på jobbet (Matlab, Mathematica m.fl) kommer i distributioner som är gemensama för OS X och Linux.

Ibland kör jag lita Solaris (SUN, använde det mycket när jag var student) och tyvärr måste jag ibland använda ett gammalt VAX-system ibland (som är mer än 15 år gammalt, innan de uppfann användarvänlighet).

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:48:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
(den främsta anledningen till att Microsofts produkter attackeras så ofta är ju att de är så populära)


Delvis sant. En annan anledning är stundtals urbota korkad kodning
Håller annars med om FreeBSD. Diggar dess paketsystem som numera kopierats och återfinns (typ) i Gentoo linux. Precis som med Linux så handlar det om att vänja sig vid ett nytt system vilket tar sitt tag. Jag själv tycker tröskeln kanske sänkts en del mer i Linux de senaste åren, men jag är å andra sidan ganska insnöad Linux-användare.

MINIX är intressant ur studiesynpunkt (det utvecklades i rent akademiska syften för att visa hur ett mikrokernel-system funkar), men särskilt användbart är det inte tyvärr.

Själv kör jag Mandrakelinux och trivs finfint, men skulle jag rekommendera en dist för nån grön som vill testa linux utan att behöva sitta och svettas rekommenderar jag utan tvekan Ubuntu (http://www.ubuntulinux.org/).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:13:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte det där med "urbotat korkad kork" stämmer längre, Microsoft har jobbat hårt med säkerheten de senaste åren och de har nog tystat de flesta kritiker (för några år sedan hade de ett välförjänt dåligt rykte).
Ett bra exempel på vad jag menar är när två jättestora säkerhethål upptäcket i OS X för några månader sedan, absolut ingenting hände så vitt jag vet; hade motsvarande hål funnits i Windows hade vi fått rejäla problem med virus, trojaner och hackers.

Det har ju också varit en hel del problem med Linux (var det inte Red Hat som fick en av sina dist-servrar hackade? Någon lade till lite kod i kernel som gjorde att han/hon fick tillgång till alla system som ladade ned kernel från servern).

För något år sedan läckte ju en del källkod från Windows ut, jag läste en del "recensioner" av koden på diverse siter och faktum är att den fick bra betyg även på de mest inbitna nörd-siterna, det var modern, välstrukturerad kod. Det gick ju för övrigt en del rykten om att den skulle innehålla svordomar och liknande men det stämmde inte, programmerarna hade dock skrivit saker som "UGLY UGLY HACK!!!!!" på vissa ställen, ibland hade de helt enkelt fått göra en del fula trix för att en del äldre versionen av populära program skulle fungera även med senaste versionen av Windows. Det såg dock lite kul ut, men i sammhanget är sådana kommentarer helt OK; de märks vilket var poängen.

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/09 :  00:01:51  Show Profile Send molsson a Private Message
Vet någon om mjukvara som är kompilerad för redhat fungerar på feodora?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/09 :  01:10:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Jag tror inte det där med "urbotat korkad kork" stämmer längre, Microsoft har jobbat hårt med säkerheten de senaste åren och de har nog tystat de flesta kritiker (för några år sedan hade de ett välförjänt dåligt rykte).

Jag håller med till viss del. Jag är ingen som bashar Microsoft per automatik (det finns ju en god hoper människor som gör så), men det är svårt att titta på en del av de exploits som existerar för t.ex. Internet Explorer och Outlook Express utan att skaka på huvudet och undra vad de tänkt på. Det svar som ligger närmast till hands är att de inte brytt sig helt enkelt. En del har blivit bättre, det är sant, men då ska man tänka på vilken horribel nivå det började med (man kan ju t.ex. ta sig en titt på vilka defaulträttigheter en ny användare på ett NT4-system har om man vill roa sig lite). Det handlar inte om vilka lösningar man gjort på grundnivå utan snarare den överliggande designen.

Därmed inte sagt att Windows är det enda operativsystem som dras med säkerhetsproblem. Däremot går de i bräschen så att säga.

molsson: Japp.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/09 :  04:40:13  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det är alltid roligt när *nix fantaster (inte sagt att några av er är) klagar på Windows, men drar öronen åt sig åt när man nämner BIND buggen. Det var rankat som nummer 8 över de allvarligaste säkerhetshålen för en del år sen, när det cirkulerade.

MS får en massa oförtjänt skit. Titta på Cisco t.ex, fullt med buggar i deras IOS. Det ser man när man ska ladda ner en ny IOS, det finns en massa versionen att välja med, förhoppningsvis får man en utan så många buggar.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:00:14  Show Profile Send und3ad a Private Message
Som van *nix- och Windows-användare brukar jag i regel köra Windows på mina klienter och FreeBSD på servrar (ibland Gentoo på klienten också). En kombination som jag upplever funkar perfekt för mina behov.

Jag är öppen för det mesta, och testar gärna. OS X hade varit skoj att lära sig, men utan en Mac så är det lite svårt.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:19:04  Show Profile Send JonasV a Private Message
Har provat Linux 0,94 för tio år sedan, det kändes enklare då.
Nu är hårvaran så avancerad att det inte hjälper med alla guider om man är osäker själv och det blir instabilt
Köpte Solaris v9.0 förra året smidigt med bredband men efter att ha bränt 3 skivor så gick det ändå inte att installera.
Hadde ändå skaffat Osborne's Solaris 9 Reference-boken.
Jag tror starkt på Sun Solaris efter att ha läst tester i Mikrodator-tidningen i min PC's barndom
Dom hade C klassad säkerhet för att klara militära krav då Win NT bara nådde B klassen.
Senare kom dom med Hiearkiska filsystem vilket kunde testas på en känd bilddatabas på internet.
Filerna låg på bandroboter och Hårddiskarrayer efter säkerhet och efterfrågan.
Tyckte dom hadde ett snyggt grafiskt skal också på den tiden då dom tävlade med höjadern Steve Jobs NeXT Step!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:02:26  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Får Amiga ägare vara med i denna tråd också... Workbench ÄGER!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:35:51  Show Profile Send molsson a Private Message
Blåste in fedora under dagen, installerade Pro/ENGINEER. Funkar utmärkt. Jippi.

No hay banda!!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/12 :  20:26:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Debian / MacOSX

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/13 :  16:39:05  Show Profile Send JonasV a Private Message
Amiga

Vi bröder hade all tänkbart till våra commdore datorer, robotar och skit.
Det naturliga steget vart ju, Amiga 500 och 1200.
Min bror skffa extraminne, turbokort och hårddisk men lyckades inte installera SCSI-CD'n
Han var ett riktigt AMiga Freak och vi läste DMZ regelbundet.
När hans förhoppningar till Den NYA AMIGAN dog ut sålde han den söndermoddade älsklingen

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/02/13 :  22:50:10  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Jag sitter och installerar Ubuntu Linux på en gammal bärbar. Varkar vara en trevlig dist,baserad på Debian. Apt-get verkar va intressant men jag har inte klurat ut riktigt hur det funkar.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/14 :  14:42:53  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag blir allt mer nyfiken på dom nya Linux- distrubububutjOrnerna
Tyvär har jag låst upp mig på en mängd Windows mjukvara.

datar: Eftersom detta är ett Musikälskarforum kan jag upplysa att en av mina favoritartister, Prince har varit Amigaägare!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:08:00  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
JonasV: Numera är min största idol Prince tack vare dig :D

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/02/15 :  00:04:43  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Vad är det för windowsmjukvara du saknar? Sjölv skulle jag vilja ha tag på något motsvarande Orcad till Linux.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2005/02/17 :  19:40:08  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
på laptop: Jag använder XP som workstation os, kör windows 2003 enterprise (för mssql) och freebsd (för andra saker) i vmware på min laptop. På det viset kan jag labba med det mesta på tåget och så.

På servrar@work använder jag: Tru64, Solaris, FreeBSD, Linux (gentoo, Redhat enterprise, Fedora), Windows 2000/20003
På servrar@home använder jag: AIX 5.2, Tru64 5.1B, Solaris 9

lyssna först, bedöm sedan.

Edited by - Meyer on 2005/02/17 19:41:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000