HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Norsk HFLS-1 mätningar !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  12:18:15  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Jeg har vært og fått målt mine HFLS-1 i et lyd-dødt rom.

Først frekvensrespons:

Spørsmål: Er det så at om den hadde målt uten BBC-dip on-aksis, så ville den hatt en "stygg" topp 3kHz-6kHz off-aksis?

Så frekvens (on-aksis) og impedans:

Kommentar: Det ser ut til å ha en avstemning rundt 36Hz i bassporten, og nærmere sjekk viste at dette er korrekt.
Noe lavere enn antatt i artikkelen, men jeg har brukt 45mm avløpsrør og 180mm lengde.

Så kommer impedans i forhold til fase:
(Beklager stort bilde, men jeg klarte ikke å minske det uten at det ble uleselig Zalve: Hvis du kan fikse det: Be my guest )


Så kommer 2de og 3dje harmoniske forvrengninger ved 85dB:


Og det samme ved 90dB:


DET var vel fine bilder på en fredag?

Direkte lytting mot en annen høy-kvalitativ høyttaler gjorde at jeg savnet litt "sting" i HFLS-1. Den virker og til å gjemme bort stemmer litt. Dette er dog kun i direkte sammenligning, og hjemme fungerer HFLS-1 helt topp!

Mvh
Rolf

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/11 :  12:29:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
RODA: Använd .jpg istället för .gif

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  12:45:14  Show Profile Send RODA a Private Message
OK Zalve.

Har fått dessa på mail, men nästa gang......

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:17:43  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressanta mätningar. Lite BBC-dip rakt framifrån är nog bara positivt för att totala lyssningsintrycket skall bli bra. Jag tycker dock att dippen ser aningen för djup ut i HFLS-1. Dessutom undrar jag hur peaken vid 800-1000Hz påverkar den totala balansen. Man kna ju prova med ett notch-filter att trolla bort denna. Intressant oxå hur du fick fram mätningar på harmoniske forvrengninger. Hur gör man det?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:50:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
RODA: Va kul med mätningar!


Detta är den ursprungs HFLS-1'a som jag och Pac mätte på en gång i tiden.

Observera skillnaden på frekvensaxeln.

Min spontana reaktion är att dom inte mäte helt lika. Elementvariation?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/11 :  15:27:48  Show Profile Send ILLY a Private Message
Och för att underlätta jämförelsen av två olika kurvor så kan man ta Photoshop till hjälp.

Taddaaa!

(den rödaktiga kurvan är alltså Engelholm/PAC orginalet)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  15:29:30  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Hvor mätte du opp PAC sina?
Mine er mätt hos en av verdens beste høyttalerelement-produsenter

Tror ikke det er element-variasjoner, da mine høyre og venstre var identiske i mätningene.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  15:30:54  Show Profile Send RODA a Private Message
FLOTT ILLY!!

Kan du gjøre det med knoxville sine også?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/11 :  15:41:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi har mätt i egna rum men tagit tidsfönster till hjälp för att få bort rummets bidrag. Därför når vår mätning inte lika djupt som Roda's.

Elementen kan vara från olika batchar och därför är dina två lika varandra men olik vår.

Diskanten ser verkligt annorlunda ut om man tittar på detaljerna. Micronivån är kraftigt olik medan macro i stämmer bättre: stigande vid ökande frekvens.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/11 :  16:03:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
RODA:
Tyvärr ville det gärna gröta ihop sig med detaljerna när man la in en tredje kurva, försökte fixa lite med färger och lageropacitet. Känner inte att jag nådde riktigt fram, men detta var ungefär vad du efterfrågade, eller?
Ser ut som om Knoxville´s mäter ganska likt din 30 grader off axis.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

bidland
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/02/11 :  16:37:45  Show Profile Send bidland a Private Message
Målingene RoDa viser er gjort med en spenning på 2.83 volt inn.
Det kan se ut som om de andre målingene er gjort på en annen spenning, og/eller at mikrofonene ikke har vært kalibrert.

Tviler på at selv Vifa produserer med så vide toleransebånd... ;-)

Har dere en impedanse måling å sammenlikne med? Det kan fortelle litt om filter og høyttalere fra den elektriske siden. Da har man liten rom-påvirkning og man kan utelukke evt. forskjeller i delefilteret.

HFLS-1 gjorde et meget godt inntrykk under den korte tiden jeg lyttet på dem. Mitt inntrykk var at "BBC-dip'en" kanskje er litt for dyp, og at en litt flatere respons kan gi mer "klarhet" og bedre illusjonen av å være i rommet (ref. Eric Bibb - "Good Stuff"). Jeg oppfordret RoDa til å øke verdien på kondensatoren i serie med tweeteren hvis han vil eksperimentere...

Men lyden var generelt veldig behagelig og uanstrengt.

Bjørn Magne
Seas Fabrikker
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  16:55:10  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Det blir nok en avveining om man ønsker klarhet, eller "maskering" av problemer.
Selv synes jeg HFLS-1 spiller bra, men har lyst til å prøve en kondensator som er litt større, ref Bidland.

Hva vil dette gjøre med filteret?
At diskanten spiller lengre ned i frekvens?

Her er forresten filtrene:



Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/11 :  16:56:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad händer egentligen vid 7 kHz? Mycket högre andratonsdistorsion där, medan tredjeton inte gör något alls. Jag tycker det var väldigt intressant det här, en chans att lära mig något i ett fält där jag är helt okunnig. Vad är det som gör andratonsdist i en högtalare?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/11 :  17:03:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Björn!

Kul att du gav HFLS-1 lite av din tid! Nej jag hade själv inte erfarenheten att Vifa (DST) har dålig "toleransbånd". Min mickrofon är bra kalibrerad och det är mycket riktigt inspänningen som jag inte höll till 2.83 volt när jag mätte. Jag hade högre spänning för att minska störbrusets påverkan.

Era mätningar tyder på en djupare BBC-dipp än mina. Jag menar fortfarande att RODA's HFSL-1'or har en djupare BBC-dipp än ursprunget, än orginalet. Så det kan nog vara värt mödan för RODA att labba lite. Ökas bara seriekondingen undrar jag om inte även parallell-spolen skulle ändras, för att inte ändra för mycket i Q värde och fasvridning.

Andratonsdistortionen är intressant men pockar på uppmärksamhet. Peaken vid 7kHz är märkligt. Lådskrammel? Element? Filter? Samma sak vid 310Hz.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  17:07:50  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Knoxvilles og mine (Bjørns) målinger har mye større sammenheng enn våre og din Engelholm.
Hur tolker du detta?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:09:14  Show Profile Send ILLY a Private Message
Detta blev nog lite tydligare, försökte så gott det gick att avlägsna off axis-mätningarna.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:32:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
väldigt kul med mätningar...desto mindre kul med så stora variationer :/

frågan är vad är det som gör att mätningarna e så olika? är det nån som gör "fel" eller är det helt enkelt skillnad på elementen?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  20:20:17  Show Profile Send RODA a Private Message
Helt enig Haakan!

Det funderer jeg også på, hvorfor så store forskjeller?
Jeg er 110% sikker på at målingene på min høyttaler er korrekt utført.
Det tror jeg også om de andre, men hva er forskjellen??

PAC sin høyttaler er jo den korrekte, den som Sladd "hyller", og ikke min eller knoxville sin.

Min er bygget etter tegningene, og den eneste forskjellen er at jeg har asfaltplater også på frontbaffelen. Det burde dog ikke gjøre de store forskjeller. Min er dempet med Akustilux istedet for fåreull, men igjen det burde ikke gi slike utslag.

Merkelig er det at den beste målingen er på en høyttaler med biltema-komponenter, som burde være underlegne mine "mellom"-komponenter.

Tycker min låter bra, men er rimelig sugen på å høre PAC sin.....

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:18:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Men det är väl olika mätutrustning också i de olika mätningarna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:36:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det hade varit väldigt intressant att mäta flera olika hfls-1:or vid samma tillfälle, samma rum, utrustning, mik, förstärkare... Ja, ni fattar vart jag vill komma.

Gärna en tre-fyra par som man vet att elementen är köpta med relativt långt mellanrum, för att se efter om det är så stor diff mellan olika "batchar".

En tanke: Kan det vara så att högtalaren ändrar frekvenskurva något när man matar in mer effekt, tänker uppbrytningar o dyl som inte ännu hunnit ge någon inverkan vid 2,83 volt. Engelholm sa ju att originalet avsiktligt är mätta med högre spänning, för att komma ifrån problem med störbrus.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:08:38  Show Profile Send RODA a Private Message
Om du ser så har jeg målinger ved 85dB og 90dB,
litet/ingen skillnad på dom?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  23:52:57  Show Profile Send edison a Private Message
"BBC-dipen" ser ut att vara lite "förskjuten" uppåt i frekvens på RODA's HFSL1:a...är det inte från ca 800/1000 hz uppemot 3-4 khz den "ska" vara ???
RODA's "dip" ser ut att vara nästan bara i det lägre diskantregistret...dippar från ca 2,5 khz - 7 khz.
Sen har den en platå 500 hz - 2 khz ca...vad kan det beror på och hur bör man anta det avviker i ljud från "originalets" mkt flackare kurva i det bandet???




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/12 :  09:38:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vilken suverän mätning Ni gjort! Det mätrummet skulle vara riktigt roligt att få se, klart intressant att det kan mäta så lågt i frekvens! Du skulle inte kunna berätta lite om det Roda?

Spännande att se så många mätningarlagda ovanpå varandra

Intressant att vi får toleranser i högtalarbyggande så handfast demonstrerat.

Skall vi spä på lite till?



Denna MLS-mätningen är gjord av Lenn art på mina högtalare med "Biltema"-filter. Den gäller mellan 20-20k Hz
Kan du köra din magi på den också Illy?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/12 :  21:39:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Magi, haha!
Kanske inte riktigt, men det får väl ändå sägas att photoshop förmodligen har fler användningsområden än Adobe själva tänkt sig från början.

Det gamla blev så rörigt, så jag började om från början och angrep problemet med överskådlighet från ett annat håll. Lite mer omständligt, men betydligt trevligare resultat (tycker iaf jag). Skulle säkert kunna bli ännu bättre, men jag orkar inte greja hela kvällen...



Kan tillägga att detta sätt att jämföra kurvor var en sak jag kom på i samband med planering av högtalarbygge. Man kan redan i ett ganska tidigt stadie utläsa ganska mycket om vilka element som bör kunna fungera ihop, tar då frekvensmätningar från tillverkarnas hemsidor.
Gammalt exempel: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29993&SearchTerms=Scanspeak

Militant cyklist.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/14 :  06:51:25  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei PAC!

Postet svar på feil server.........

Litt om rommet kan du lese her:
http://www.oslo-audio-society.com/pdf/Seas.pdf

Her en måling på begge mine, match eller?



Mvh
Rolf
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/14 :  10:07:25  Show Profile Send mangs a Private Message
Intressant att mätningarna skiljer så markant.

En tanke som jag har är att samtliga mätningar är från 1 m on-axis men frågan är om alla mäter rakt framför diskanten? Enligt mig ser det ut som om mätningarna är gjorda med micken placerad lite annorlunda framför högtalaren. Kan det vara så i Engelholms och Knoxvilles mätningar att man mätt mellan bas och diskanten?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000