Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 10:17:00
|
Roda: förstår jag dig rätt om jag tolkar dig som att du föreslår att ljudkaraktären ändras vid olika ljudtryck, även på ca 5 dB's skillnad?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 10:48:22
|
Tjenare Mangs,
det du tar upp är sökerligen en av källorna till varför det ser lite olika ut. Hur man sätter upp mätningen påverkar ju resultatet ganska ordentligt.
RODA, ursäkta att jag inte hade ordning på servrarna igår... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 12:15:59
|
Engelholm skrev: Roda: förstår jag dig rätt om jag tolkar dig som att du föreslår att ljudkaraktären ändras vid olika ljudtryck, även på ca 5 dB's skillnad?
Nei, jeg ville bare vise (med mine målinger på 85 og 90 dB) at det IKKE endres, og at det ikke er forklaringen til forskjellene.
PAC: Min feil, jeg brukte gammel favoritt i nettleseren min....
Min er mätt på eksakt 1m avstand og i diskantens høyde.
Jeg synes LennArt sin måling, og min (Bjørns) skiller seg ut som de mest like?
Det er jo ikke så langt fra Göteborg til Moss, kanskje du skulle spørre Bjørn om å få komme på besøk? Så stiller jeg opp med min HFLS-1 til duell
Uansett er det vel självklart at neste HFLS bygges med SEAS-elementer?
Mvh Rolf |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 12:19:57
|
Precis som jag misstänkte så mätte RODA rakt framför diskanten. Därför är den starkare i de övre frekvenserna. Nu är det intressant och hör hur Engelholm mätte då det begav sig? Kan det vara så att mickens placering var något lägre så förklarar ju det saken. SMå justeringar i höjdled ger ganska stora förändringar på frekvensgången. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 13:01:33
|
quote: et er jo ikke så langt fra Göteborg til Moss, kanskje du skulle spørre Bjørn om å få komme på besøk?
WOW!!!! Självklart skall jag göra det!
Mvh, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 22:19:50
|
Engelholm:
Du hadde noen funderinger angående filteret etter knoxvilles målinger. Hva ville du gjort om på filteret for å minske BBC-dip'en?
Om det blir flere målinger, så har jeg selv følgende ønsker:
- I høyde mellom disk/mellomtone - I høyde på senter av mellomtone - Bassrefleksrørets output Og selvfølgelig er sammenligning mellom Pac sine og mine
Håper dette kan gjøre at vi kommer frem til eventuelle endringer i delefilteret, og at vi kan få noen sammenligninger mellom disse filtrene spesielt når det gjelder LYTTING på dem.
Mvh Rolf |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 17:11:18
|
Hei igjen!!
Hadde noen fine timer sammen med mine HFLS-1 i går Blir mer og mer enig med meg selv om at de låter VIRKELIG bra!
Kanskje vi skulle døpe denne frekvensgangen til noe nytt? Istedet for BBC-dip, så har denne en "hififorum-sväng"
Er svært interessert i hvordan Engelholm mätte Pac sine og å få en "lyd-død" mätning av dom.
Mvh Rolf |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 19:50:12
|
Hej Rolf!
De mätningarna som Lenn Art gjort och även de jag gjort tidigare är gjorda med ett mätsystem som heter CLIO och kommer från Aduiomatica i Italien. http://www.audiomatica.com/
Mina mätningar görs med brus som man sedan kan gate'a för att få bort ekon från rummet. Man kommer då ungefär ner till 300Hz eller strax där under med hyffsad mätnogrannhet. För att få en komplett tonkurva där under finns det många "trix" för hur man kan gå till väga. Man kan mäta inuti lådan så som det demades på Stocholm HighEnd mässan både i år och förra året av KTH eller så kan man mäta närfältsmätningar.
Lenn arts mätning, den som jag lade in, är mätt med närfält.
Du kanske skulle ta en tur längs Västkusten och komma på en kopp kaffe för en demo?
Vänligen, Per |
|
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 20:43:01
|
Kaffe og demo låter topp!
Du har PM.
Mvh Rolf |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2005/02/18 : 17:49:27
|
quote: RODA: Använd .jpg istället för .gif
Kanske lite ot... Men varför inte köra med gif? =)
Alltid trevligt att se fler mätningar förresten! =) |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2005/05/09 : 22:06:53
|
Bumpar denna.
Engelholm: Filterförslag?
Mvh Rolf |
|