HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY vs KÖPT, värde för pengarna....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:10:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har funderat på en sak, jag bygger ju ett tripath-slutsteg.
Jag bygger det med så lite kompromisser jag kan; jag använder WBT-silverlod, signalkabel av silver internt, Kimber 8TC internt till polskruvarna, Kondensatorbank på 132.000uF bestående av RIFA PEH169 och PEH200 elektrolyter. Lilla nätdelen är kommer byggas som CRC-modellen, med Rubycon(el Black Gate)kondensatorer och Mill's motstånd.
All skruv som används är av mässing, även distansmuttrarna. Ringkabelskorna till Rifa elektrolyterna är av klämd kopparrör som man borrat hål i osv osv. Hittils har jag köpt komponenter för ca 4000kr.
Jag undrar så klart; hur mkt pengar hade jag fått lägga för att få motsvarande i en kommerciell produkt? Jag tror att fler med mig undrar ungefär samma sak.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:35:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det upptäcker du när du har slutresultatet, men du behöver nog inte
vara orolig. Nu har du själv bestämt kompromisserna, lite svårt när
det köps färdigt.

Jag upplever det så här, när jag är färdig med ett projekt, då är man
j*****t nöjd, men efter ett tag kommer man in i tvivelfasen, och då
börjar man fundera och modda, och det är det som är tjusningen med DIY.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:37:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
bara tillfredsställelsen att ha byggt nånting själv är mer värt än ett gäng beuwolfs eller vad dom nu heter

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:43:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
En gammal tumregel var ju att 1/10 av priset är komponentpris, men då måste man ju ta med i beräkningarna att de inte ger lika mkt för komponenterna som gemene man. Jag har oxå haft tur och hittat rätt komponenter till rätt pris. Orolig är jag inte, jag är mer nyfiken på hur mkt man kan ha sparat, nöjet att få bygga är en bonus.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:54:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mitt senaste högtalar projekt, grejor för 10-12 kkr, * 10= B&W 802D

Det stämmer nog

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:55:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker ens tid är värd så mycket att om man nu ska bygga någonting så ska det vara något man inte skulle kunna köpa. Ta t.ex mitt OTL-steg, ett sånt slutsteg skulle väl kosta långt över 100 lakan. Det jag menar är om man nu ska bygga så ska det vara riktigt bra om det ska vara värt besväret. Så ser jag på det, men man kan ju resonera på olika sätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:57:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ett exempel är ju proac-clonerna som vissa säger låter t om bättre än originalet, säkerligen beroende på att man är mer noga när man bygger till sig själv, samt att kvaliteten på komponenter i delningsfiltren lär vara högre på de flesta kloner.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:05:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Bernt, kan bara hålla med dig, det man bygger ska vara lite över det vanliga, det är det som är meningen med DIY, för mig.

Men för andra är DIY att bygga ett färdigt kit, och det är lika rätt.

Vi har bara olika preferenser.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:13:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Bernt: Jag har hört ditt "gamla" steg som du sålde till Toni, det låter himmelskt. Mina kunskaper sträcker sig inte långt nog att bygga ngt sådant. Men genom att köpa pcb + komponenter för 800kr(själva förstärkarkortet) och sen komponenter för ytterligare 4000 snart, så hoppas jag få ihop något som jag aldrig skulle haft råd att köpa. Lite mer DIY är det iaf när man får löda allt själv och inte köper färdiga moduler...... =) För att inte tala om att man sparar pengar på det sättet, pengar som i mitt fall hamnar i nätdel, kablage osv.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:17:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
mayday, du är på rätt väg...........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:47:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En annan bonus är att man med tiden får en massa prylar över som
man kan bygga ännu fler grejer av

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:51:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ja, precis runt hörnet vänter ett x-bosoz bygge som jag tänkte skulle vara partner till mitt tripath bygge. Även på försteget tänkte jag satsa så mkt jag mäktar med på kvalitetskomponenter typ, mills motstånd, black gate eller rubycon kondningar osv.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/08 :  00:35:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
En annan bonus är att man med tiden får en massa prylar över som man kan bygga ännu fler grejer av


Det är det som är utveckling, av en själv

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/08 :  00:41:19  Show Profile Send silvervarg a Private Message
När man DIY:ar så har man ju roligt.
Dvs det är en hobby att bygga sakerna, och en hobby måste få kosta lite.
Så om man börjar räkna pengar på nedlagt tid så börjar man komma långt från DIY.
Jag skulle snarare se det som att varje nedlagd timme så har du haft kul, och då skall du dra ifrån en del från kostnaden för inköp. Efter en liten stund så är hela projektet gratis med detta sätt att räkna :-)
Men jag håller med Bernt i att man helst skall bygga sånt som inte går att köpa.

Mayday, jag råder dig till att satsa mer på konstruktion och design än att köpa de dyraste komponenterna. Det brukar ge mycket mer välljud på det sättet. En enkel sak är att handmatcha komponenter, det ger en vinst som oftast inte kostar någonting.
Att stoppa i black gate kondingar kostar ordentligt, och ger oftast ingen märkbar förbättring.



Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/05/08 :  00:49:39  Show Profile Send linnar a Private Message
Det är kanske lättare att räkna baklänges på köpegrejer för
att få reda på vad samma sak skulle kosta att bygga själv.

Låt oss säga att en elektronikpryl kostar 100 000:-
Staten:
Tag bort momsen 100 000-20 000= 80 000:-

Butiken:
Säljaren brukar lägga på 25 till 50% vi väljer något
mittemellan dvs 40%.
80 000-23 000= 57 000:-

Tillverkaren:
tillverkaren lägger ofta på ett affektionsvärde dvs
ett värde som namnet har. En gerj för 100 lakan kan
bara ha ett fint namn därför tror jag att man i detta
fall kan räkna med 50%.
57 000-28 500= 28 500:-

Tillverkningskostnad:
Här börjar det bli svårt. Men mervärdet (det värde som
tillförs en produkt när den tillverkas, utvecklas mm) är
i 9 fall av 10 betydligt större än delarnas anskaffningskostnad.
Jag tror att 20% av 28 500kr är delarnas kostnad, resten är
tillverkningskostnad.
28 500 - 22 800= 5700kr

Alltså delar för 5700kr + moms= 7125kr skall man kosta på ett
bygge för att det ute i affären skall kosta 100 000kr.

Ok, sen har vi det där med namnet förståss....men ändå!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/05/08 :  08:45:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Sedan har vi känslan av ett eget bygge ta bara när man startar upp sitt bygge för första gången och det fungerar, lite känsla som att bli förälder vrje gång.

Jag tycker inte att pengarna spelar så stor roll som man lägger på sitt diybygge för man gör det till sig själv och då vill man ha det bästa.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/08 :  08:55:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker precis som många andra här att man inte skall stirra sig blind på kostnaden. För min del blir det DIY när det som jag vill ha inte finns eller för rent nöjes skull.

Lönsamt? Näääh! Begagnade grejor av bra kvalitet är nog mer kostnadseffektivt.

Skojigt? JAA! Speciellt när man uppnår bra resultat.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:04:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
För oss som är nya (och er andra som redan "investrerat") och får ny kunskap i ALLT vi gör kan man lätt, och bör, räkna in den.

Vad får man inte betala för kunskap?! erfarenhet går inte att köpa.

Bernt skrev:
quote:
Jag tycker ens tid är värd så mycket att om man nu ska bygga någonting så ska det vara något man inte skulle kunna köpa. Ta t.ex mitt OTL-steg, ett sånt slutsteg skulle väl kosta långt över 100 lakan. Det jag menar är om man nu ska bygga så ska det vara riktigt bra om det ska vara värt besväret. Så ser jag på det, men man kan ju resonera på olika sätt.


Om alternativet är att inte göra något, att sitta och fördummas. Så tycker jag man kan göra vad som helst som ger en något. Precis som jag skrev innan. Utmaningar ger erfarenhet och kunskap. Det är värt all tid man kan ge.
Sen tycker jag man kan bygga grejor för att man inte har råd att köpa dem. Även om de går att köpa.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:13:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vemsom: Där sa du ett par sanningens ord; jag har lärt mig otroligt mkt redan nu och kommer garanterat lära mig mer. Sen kommer jag aldrig att ha råd att köpa ett färdigbyggt slutsteg med de komponenter jag stoppar i mitt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:16:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag kanske skall förtydliga mig själv lite...

När jag skriver att det är mer kostnadseffektivt med begagnat räknar jag även in eventuellt värde vid försäljning, värdet på hembyggda grejor är i regel tyvärr väldigt lågt.

Jag vill inte avråda någon från DIY, snarare tvärtom! Det är skojigt, lärorikt och man kan ibland också få ihop system som man inte skulle haft råd att köpa. Säger jag emot mig själv nu?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:21:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nej det håller jag med om MatsT.
Men man får juh se till att bygga det så bra att man inte vill sälja det ;)

Jag ger allt jag inte vill ha längre till min yngre bror. Hurvida ekonimskt det är kan väll diskuteras.

Skulle man tröttna på sakerna så får man hoppas man kanske kan strippa dem på delar som eventuellt passar vid senare tillfälle. Eller så får man ge bort det. Tycker vi ger för lite.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:28:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tanken(förhoppningen) är att jag ska sitta nöjd med detta slutsteg framöver....jaja, man kan ju alltid hoppas =) Andrahandsvärdet är alltså inte ens en faktor i ekvationen för mig.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:44:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
att sitta och fördummas

Nej, det är ju inget alternativ tycker jag. Visst finns det lärotid och visst har man gjort misslyckade byggen emellanåt.

Men håll fanan högt och gör något du kan vara stolt över.

Sen om det är ett kit eller något alldeles eget spelar väl inte så stor roll. Till och med alla dessa "kloner" kan ha sin tjusning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:48:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Framför allt är ju klonerna bra för de som hört originalen, men inte har de pengarna att lägga. Sen är det min fasta övertygelse att den som bygger till sig själv är mkt mer noga än en som bygger på fabrik.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/05/08 :  14:44:19  Show Profile Send linnar a Private Message
Det är uppenbart på det viset att själva byggandet och
känslan av att det fungerar som är det viktiga.
Kan man sedan få fram saker som är lika bra eller bättre
äm köpegrejer är det en skön bonus. Pengarna har en
underordnad roll, det är en mycket bra inställning.

MatsT har nog tyvärr rätt i att det kan vara mer kostnadseffektivt
att köpa bra begagnade grejer än att bygga själv. Men det kan
ta tid att hitta exakt det man vill ha och den som väntar på
något gott kan ju inte vänta så länge....

Mitt inlägg om kostnaden här ovan var ett försök till svar till
den som äger tråden.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/08 :  15:10:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Visst får man mycket välljud/krona om man DIY'ar och vet vad man gör. Men en av de sakerna man betalar för när man köper HiFi-prylar är ju den kunskap som tillverkaren lagt in i apparaten.

Ta tex det här med CD-spelare. Det finns väldigt få drive tillverkare och få tillverkare av DAC-chip så det sitter i princip samma grundkomponenter i de flesta av maskinerna. Ändå är det väsentlig skillnad på hur tillverkarna får ut välljudet ur maskinerna. Eller ta en koll på Sonys XA-ES serie. XA20ES, XA30ES och XA50ES delar på samma drive och i princip samma chassie. De har I/V-förstärkare av ungefär samma kvalitet och linjesteget är OP-baserat. Ändå är XA50ES en superspelare jämfört med de andra.

Så, allt handlar om know how och det är den man får betala för om man inte har den själv eller kan få ta del av den via till exempel ett forum som vårat.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000