HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Förvara rödvin?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/10 :  06:24:09  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Hur ska man förvara rödvin? Ska de stå mörkt, svalt, roteras med jämna mellanrum osv? Eller kvittar det, så länge de är oöppnade?

Nu i North Carolina, USA.

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/10 :  07:29:22  Show Profile Send molsson a Private Message
Mörkt är bra. Gärna svalt, men det viktigaste är att pavorna inte utsätts för konstanta temperatursvängningar. Behöver ej roteras. Dessutom noterade jag att du skrev "ska de stå....", men självklart skall dom ligga ner för att hindra uttorkning av korken.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/02/10 :  07:30:30  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om du ska förvara längre än ett år så rekomenderar jag att de helst ligger svalt men mörkt och vibrationsfritt är ett måste. Vinflaskor ska alltid förvaras liggande.

Musiclover!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:24:44  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Vibrationsfritt blir nog svårt i detta landet. Häromdagen var det full panik (bland utlänningarna, dvs svenskarna) på jobbet efter en jordbävning som jag inte ens kände. (Jag var uppe och gick, då känner man dem inte)
Ok, så mörkt och svalt utan temperatursvängningar och utan vibrationer. 1 av 3 klarar jag av, så det blir nog att dricka upp vinet direkt.
På vintern har vi runt 0 grader, sommaren 40+. Vibrationer i form av trafik från gatan utanför (japansk byggnadsstandar är inget vidare) samt jordbävningar i tid och otid.
Men men, jag gör ett tappert försök!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/02/10 :  19:39:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Är ingen vinexpert men har ganska många vänner som tror att de är det :) Det jag brukar höra om förvaring är precis som våra kamrater ovan har nämnt, mörkt, konstant temp, vibrationsfritt, ligga ner men också att luften ska vara relativt fuktig! Har man inte tillgång till naturlig vinkällare eller ändamålsriktigt byggd vinkällare finns inget bättre alternativ än en dedikerad vinkyl, ex Bosch har en väldigt snygg för 10'kr. Där man kan ställa några graders skillnad på övre halvan mot undre, vilket är bra eftersom olika vin mår bäst i olika temperaturer. Dessutom måste man givetvis veta om ett vin ska förtäras "snarast", "inom 2år", "inom 4år" osv.
Två enkla knep för att få ett billigt rödvin att smaka ganska mycket bättre än det egentligen gör (?) är att öppna flaskan kvällen innan, dekantera och sätta gladpak över vinkaraffen. Servera 24h senare mellan 15-17grader. (vanligt att man serverar rödvin för varmt). Prova ert "husvin" och kom tillbaka med kommentar....

Artphotography
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/02/10 :  21:10:37  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Dan: Bra rekomendationer!
Vibrationsfritt ska man inte ta för allvarligt på, det viktigaste är att man inte förvarar vinet i en sval med kompressor för den graden av vibrationer kommer utan tveka att accelerara mognadsprocessen på ett negativt sätt.

Musiclover!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/02/10 :  21:24:19  Show Profile Send K-man a Private Message
Dan, vad är dekantera?

\\K-man
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:01:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Dekantera = Hälla över på karaff.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:05:27  Show Profile Send K-man a Private Message
Ahaa, det skall jag nog klara

Tack Boergars!

\\K-man
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:53:15  Show Profile Send molsson a Private Message
Det finns bra, billiga karaffer att få idag. Minns att jag köpte en bredbottnad WMF till en kompis för 99 spänn. Skitsnygg dessutom. Helst skall decanteuren ha en så bred botten, att när man hällt i 70 cl, så når ytan det bredaste stället.

Om man öppnar flaskan 1 timme innan servering (vilket många gör), så åstadkommer man ingenting. Att lufta en pava vin genom mynningen på flaskan tar ungefär ett dygn.

Hög luftfuktighet i rummet är bra, för då håller korkarna längre (om inte producenterna kommer till sans snart, och slutar med naturkork). I ett källarrum kan man ha vattnat grus på golvet för att hålla en högre fuktighet. Alternativt köpa en liten luftfuktare. Då kan man ju förvara garrarna där också ;)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/11 :  00:29:26  Show Profile
WMF?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/11 :  00:38:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tyskt märke va,,, De har även helt OK kockknivar har jag för mig

http://www.wmf.de/

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/02/11 01:15:04
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/11 :  01:19:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
i magen?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/11 :  08:26:35  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Att lufta en pava vin genom mynningen på flaskan tar ungefär ett dygn.



Jag har varit med om vin som rasat ihop på en halvtimme Ibland gäller det att dricka fort

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:51:15  Show Profile Send nalle a Private Message
quote:

Vibrationsfritt blir nog svårt i detta landet.
quote:


Prova med dämpfötter

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/02/11 :  16:23:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En Solid Techhylla för vinförvaring

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:20:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
LarsTokyo, en fråga, finns det japanskt rödvin, eller är det endast sake' som produceras där?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:36:55  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Servera 24h senare
Det rådet håller jag inte med om. Jag tycker att oxidationsprocessen brukar vara klart märkbar redan efter ett dygn. Skulle aldrig drömma om att öppna och dekantera ett vin som jag är rädd om ett dygn i förväg!!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:04:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller helt med Aton, Om man dekanterar det, så har mna kortat tiden för genomluftning till 10 minuter.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:41:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
LarsTokyo, en fråga, finns det japanskt rödvin, eller är det endast sake' som produceras där?


Japan känner jag inte till, så där kan kanske LarsTokyo svara.
Men jag tänkte nämna Kina och Thailand som har både vita och röda viner. Dom Thailändska som jag har smakat är mycket kryddigare och sötare i smaken än vanliga viner. Dom passar bra till thaimat som inte är alltför kryddstark. Både dom vita och röda Thailändska vinerna smakar ganska likadant och jag hade nog inte träffat rätt i en blindtest om jag skulle visa vilken färg det var på vinet.

Det enda kinesiska vinet som jag smakat hade frugan med hem från en resa dit i höstas. Det var ett Cabernet Sauvignonvin som heter Great Wall och det var det dyraste och bästa vinet som hon hittade i Kina.
Det kostade ca. 60 kr och det var sämre i smaken än vilket 60 kronorsvin som helst från systembolagets sortiment
Öl från Kina däremot får ett klart godkänt av mig.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/12 :  01:04:20  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jösses, att det fanns så många vinfantaster här visste jag inte.

Per-G; Det finns både rött och vitt vin i Japan. Jag känner en vinfantast här i Japan (svensk) och han dömmer ut japanska vin. Han påstår att japanskt vin behöver ungefär 100 år till, sen är det drickbart. Själv har jag inte smakat, men de jag har sett i affären kostar ca 50-60:-.

Jorma; Jag köpte också en flaska som heter Great Wall. Om det är samma vet jag inte, resten av texten är på kinesiska. Men för 20:- och en snygg etikett känns det som det kvittar hur det smakar.

Har någon druckit Indiskt vin? Enligt ett reportage på BBC ska det vara väldigt populärt runt om i världen. Jag får en flaska nästa vecka från en kollega i Indien, ska bli intressant att smaka.

Edit: Jorma, tycker du kinesiskt öl smakar bra så måste du prova japanskt. Enligt mig världens godaste öl. Själv är jag inte så glad för öl från andra länder i Asien.

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2005/02/12 01:07:12
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/02/12 :  10:30:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
LarsTokyo
Jag drack ett gott Japanskt öl senast i Las Vegas när vi var ute och åt på en Japansk restaurang. Övriga asiatiska öl såsom Singha från Thailand eller Tigerbeer från Singapoore smakar av någon anledning bra när man är där, men inte om man köper det på bolaget här hemma.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/12 :  10:38:03  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det var säkert Asahi Superdry du drack, den mest kända ölen utanför Japan. Jäkligt god, bland de bästa faktiskt. Men den licensbryggda är inte lika god som den inhemska.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/02/12 :  18:10:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det var Asahi som var licensbryggt i Kanada.
Jag får väl ta mig till Japan någon gång för att smaka äkta Asahi

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/12 :  19:08:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Det där med licensbryggning är en jäkla fälla egentligen. Annat vatten än originalet såklart och förmodligen är väl inte heller humle eller malt helt identiska med motsvarande i originalprodukten. Ändå får man intrycket att det skulle vara en identisk produkt. Fram för mer riktig öl-export!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/02/12 :  21:21:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
Förvara vin

Jisses jag brukar dricka upp mina flaskor

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000